Kanun acara jenayah membantu pengamal undang-undang menjalankan
prosiding
Selasa, 6 Julai 2010
Nota Rujukan Prosidur Jenayah
Tatacara/Prosedur Jenayah Syariah
Nota Rujukan Prosidur Jenayah
Tatacara/Prosedur Jenayah Syariah
Oleh:
Shamsuddin B. Hussain
KPS JAWI
Apa yang paling penting
diketahui
Akta/Enekmen Prosedur Jenayah
bukanlah undang-undang substantif yang mana ketidakpatuhan mana-mana prosedur,
tidak lah menyebabkan prosiding menjadi batal dan tidak sah kecuali kegagalan
tersebut menyebabkan berlaku ketidakadilan. LIHAT S. 205-207 A560. Ia hanya
membantu pengamal undang-undang menjalankan prosiding kes jenayah syariah
dengan teratur, kemas dan seragam.
Samb…
Perbezaan antara “aduan” dan
“maklumat”. Yang dimaksudkan oleh “aduan” oleh A560 adalah yang dibuat kepada
Hakim. Manakala “maklumat” adalah yang dibuat kepada PPA.
Keperluan kepada izin KPS untuk menjalankan kuasa-kuasa siasatan bagi kesalahan tak boleh tangkap.- s. 55 ( 2 ).
Kerpeluan kepada izin KPS untuk pendakwaan kesalahan s. 35-40 Akta 303 dan s. 4,8,9,12 dan 13 A559.
Samb…
Keperluan kepada izin KPS untuk menjalankan kuasa-kuasa siasatan bagi kesalahan tak boleh tangkap.- s. 55 ( 2 ).
Kerpeluan kepada izin KPS untuk pendakwaan kesalahan s. 35-40 Akta 303 dan s. 4,8,9,12 dan 13 A559.
Samb…
Ketua Pendakwa Syarie hendaklah
mempunyai kuasa yang boleh dijalankan menururt budibicara untuk memula dan
menjalankan prosiding bagi suatu kesalahan di hdp Mahkamah Syariah. – S. 58 ( 2
) A 505
Ketua Pendakwa Syarie mempunyai
kuasa kawalan dan arahan ke atas Pendakwaan dan prosiding jenayah di bawah Akta
Prosedur ini. – S. 181 A560
Samb…
Samb…
Perbezaan antara kesalahan
boleh tangkap dan tak boleh tangkap-
Kesalahan boleh tangkap tanpa
waran iaitu kesalahan yang hukumannya adalah penjara satu tahun atau lebih.- s.
2 ( 1 )
Manakala kesalahan tak boleh tangkap tanpa waran adalah kesalahan yang hukumannya penjaranya kurang dari satu tahun atau hukuman denda sahaja. – s. 2 ( 1 )
Samb…
Manakala kesalahan tak boleh tangkap tanpa waran adalah kesalahan yang hukumannya penjaranya kurang dari satu tahun atau hukuman denda sahaja. – s. 2 ( 1 )
Samb…
CPC bukan sahaja membahagikan
kes kesalahan boleh tangkap dan tidak boleh tangkap tetapi juga menkatagorikan
kes jenayah kepada 2 jenis iaitu kes saman dan kes waran. Kes waran diberikan
definasi sebagai kes yang berhubungan dengan kesalahan yang boleh dihukum mati
atau hukuman penjara yang melebihi 6 bulan. Manakala kes saman adalah kes
selainnya.
Di bawah Akta 560 terdapat perkataan “kes saman” iaitu di bawah s. 74 ( 2 ). Secara tersirat, wujud kes waran, iaitu lawan kepada kes saman. Malangnya tiada takrif mengenainya diberikan oleh A560. Tafsiran ini penting untuk menentukan cara memaksa kehadiran tertuduh ke Mahkamah sama ada melalui saman atau waran tangkap.
PROSEDUR YANG MELIBATKAN PPA
Di bawah Akta 560 terdapat perkataan “kes saman” iaitu di bawah s. 74 ( 2 ). Secara tersirat, wujud kes waran, iaitu lawan kepada kes saman. Malangnya tiada takrif mengenainya diberikan oleh A560. Tafsiran ini penting untuk menentukan cara memaksa kehadiran tertuduh ke Mahkamah sama ada melalui saman atau waran tangkap.
PROSEDUR YANG MELIBATKAN PPA
PROSEDUR SIASATAN TERMASUK
PENGELEDAHAN DAN PENYITAAN
PROSEDUR TANGKAPAN
SIASATAN
PROSEDUR TANGKAPAN
SIASATAN
Umumnya, semua kes jenayah
syariah bermula dengan siasatan.
Di bawah A560, kuasa menyiasat bukan sahaja diberikan kepada PPA tetapi juga kepada Hakim dalam kes-kes tertentu.
Kuasa PPA menyiasat adalah bermula apabila dia menerima maklumat mengikut s. 54.
Manakala Hakim boleh membuat siasatan secara sendiri atau mengarahkan PPA melakukannya apabila dia memutuskan untuk mengambil tahu mengenai kesalahan yang diadukan kepadanya. Siasatan dilakukan apabila setelah dia memeriksa pengadu, dia ragu-ragu terhadap kebenaran aduan mengenai sesuatu kesalahan. Tujuan siasatan adalah bagi maksud pengeluaran saman ke atas orang yang diadu. Jika dia berpuashati terhadap kebenaran aduan pengadu, maka dia boleh terus mengeluarkan saman tanpa perlu menyiasat aduan tersebut. Justeru itu jika PPA memohon untuk saman dikeluarkan, maka kuasa Hakim untuk mengambil tahu aduan ini adalah terhenti. Proses siasatan ini dari sudut-sudut undang-undang dikenali sebagai judicial inquiry. LIHAT S. 74-77.
Objektif/tujuan diberi kuasa siasatan kepada Hakim, adalah jika maklumat yang diberikan oleh pengadu kepada PPA tidak diambil tindakan. Justeru itu pengadu boleh pergi kepada Hakim supaya Hakim sendiri mengambil tindakan.
Samb…
Di bawah A560, kuasa menyiasat bukan sahaja diberikan kepada PPA tetapi juga kepada Hakim dalam kes-kes tertentu.
Kuasa PPA menyiasat adalah bermula apabila dia menerima maklumat mengikut s. 54.
Manakala Hakim boleh membuat siasatan secara sendiri atau mengarahkan PPA melakukannya apabila dia memutuskan untuk mengambil tahu mengenai kesalahan yang diadukan kepadanya. Siasatan dilakukan apabila setelah dia memeriksa pengadu, dia ragu-ragu terhadap kebenaran aduan mengenai sesuatu kesalahan. Tujuan siasatan adalah bagi maksud pengeluaran saman ke atas orang yang diadu. Jika dia berpuashati terhadap kebenaran aduan pengadu, maka dia boleh terus mengeluarkan saman tanpa perlu menyiasat aduan tersebut. Justeru itu jika PPA memohon untuk saman dikeluarkan, maka kuasa Hakim untuk mengambil tahu aduan ini adalah terhenti. Proses siasatan ini dari sudut-sudut undang-undang dikenali sebagai judicial inquiry. LIHAT S. 74-77.
Objektif/tujuan diberi kuasa siasatan kepada Hakim, adalah jika maklumat yang diberikan oleh pengadu kepada PPA tidak diambil tindakan. Justeru itu pengadu boleh pergi kepada Hakim supaya Hakim sendiri mengambil tindakan.
Samb…
Peruntukkan-peruntukkan di
bawah Bab Aduan Kepada Hakim yang tidak ada di bawah Akta 560 ini jika
dibandingkan dengan CPC adalah –
1. Kuasa pendakwaraya untuk mengarahkan Polis membuat siasatan dan melaporkan hasil siasatan kepadanya. Tujuan kuasa ini diberikan adalah untuk menghentikan prosiding siasatan oleh Majistret.
1. Kuasa pendakwaraya untuk mengarahkan Polis membuat siasatan dan melaporkan hasil siasatan kepadanya. Tujuan kuasa ini diberikan adalah untuk menghentikan prosiding siasatan oleh Majistret.
2. Peruntukkan yang menghendaki
majistret menyampaikan notis tentang hasratnya untuk menyiasat sendiri kepada
pendakwaraya sebelum siasatan dijalankan dan pendakwaraya boleh hadir membantu
Majistret menjalankan siasatan.
- LIHAT S. 133 ( 1A ), ( 1B )
& 134 ( 2 )
3. Mengeluarkan saman jika
aduan itu mengenai kes yang termasuk di dalam kes saman atau mengeluarkan waran
tangkap jika aduan termasuk dalam kes waran atau boleh mengeluarkan saman
sahaja.
4. Prosiding selepas kehadiran
orang yang disaman sama ada perlu diwakili peguam tatacara jika orang yang di
saman mengaku salah.
LIHAT S. 136 & 137 CPC
Samb…
Ketiadaan peruntukkan seperti
yang ada di bawah CPC ini menyebabkan prosiding yang berkaitan dengan aduan
kepada Hakim ini sukar difahami dan juga sukar dilaksanakan.
Cara Menyiasat
Cara Menyiasat
1. Menyiasat di lokasi/tempat
kesalahan yang disebut di dalam maklumat
– LIHAT S. 57.
2. Menyiasat melalui
saksi-saksi yang mengetahui fakta
– LIHAT S. 59.
3. Mengeledah untuk mendapat
dokumen dan benda
- LIHAT S. 63.
Maklumat
Prosedur awal – terima maklumat
mengenai perlakuan atau kesalahan – prosedurnya ditetapkan di bawah s. 54 Akta
560.
Kepentingan Maklumat
Kepentingan Maklumat
Syara’ mengharamkan tajassus (
Firman Allah: “…dan janganlah kamu mencari-cari keburukan orang lain dan
janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain”…al-Hujurat: 12 ).
Fuqaha mengecualikan tajassus
dalam keadaan apabila wujud zan al-ghalib mengenai pelakuan maksiat antaranya
seperti ia di khabarkan oleh seseorang yang boleh dipercayai tidak berdusta –
lihat Dr. Abdul Kadir Audah dalam al-Tasyri’ al- Jinaaie al-Islami, juz 1, hlm
504.
Kewajipan Orang Awam Memberikan Maklumat
Kewajipan Orang Awam Memberikan Maklumat
Orang awam mesti melaporkan
kepada PPA jika mengetahui tentang pelakuan kesalahan atau niat seseorang untuk
melakukan kesalahan – LIHAT S. 9.
Cuma tiada peruntukkan mengenai
penalti jika mereka gagal berbuat demikian. Jadi peruntukkan dari segi
undang-undangnya tidak mempunyai efek.
Berbanding CPC, ia menjadi
kesalahan mengikut s. 152 Penal Code.
Cara Menerima Maklumat
Cara Menerima Maklumat
1. Maklumat hendaklah di dalam
borang 5 sama ada ia dibuat dalam bentuk bertulis atau lisan – lihat s. 54 ( 1
) dan ( 2 ).
2. Jika lisan – diubah kepada
bentuk bertulis dan ditandatangani oleh pemberi maklumat setelah dibacakan
kepadanya.
3. Jika bertulis hendaklah
ditandatangani sahaja oleh pemberi maklumat.
Isu --
bolehkah PPA melaksanakan kuasa-kuasa menyiasat jika maklumat diperolehi
melalui telefon, media massa dsb – lihat s.57 ( 1 )
Maklumat Kesalahan Tak Boleh
Tangkap
1. Jika maklumat mengenai kesalahan
tak boleh tangkap – PPA hendaklah merujuk pemberi maklumat kepada Hakim
Mahkamah Rendah Syariah – lihat s. 55 ( 1 ) di baca bersama s. 74-77
*** Sukar dilaksanakan kerana
Mahkamah Syariah tidak mempunyai hakim khusus yang semata-mata membicarakan kesalahan
jenayah sebagaimana Mahkamah Sivil.
***Subseksyen ini bersamaan
dengan s. 108 ( 1 ) CPC.
2. PPA dikehendaki mendapatkan
Perintah daripada KPS, jika mahu menjalankan kuasa-kuasa menyiasat terhadap
maklumat mengenai kesalahan tak boleh tangkap – lihat s. 55 ( 2 ).
Maklumat Kesalahan Boleh
Tangkap
3. Nilai sama ada maklumat yang
diterima itu boleh menimbulkan syak mengenai kesalahan tersebut.
4. Jika menimbulkan syak, lapor
kepada KPS, jika mahu menyiasat ditempat kesalahan ( to the spot ) yang disebut
di dalam maklumat tersebut.
5. Pergi sendiri ke lokasi atau
mempertanggungjawabnya kepada pegawai bawahannya.
- LIHAT S. 57 ( 1 )
Note:semua maklumat yang
diterima perlu dilaporkan kepada KPS kecuali yang diarahkan oleh KPS tidak
perlu dilaporkan kepadanya.
Samb…
6. Jika tiada alasan untuk
bertindak ( tidak menimbulkan syak ), PPA tidak perlu perlu melakukan perkara 4
dan 5 tetapi dengan syarat direkodkan dalam laporannya sebab-sebab dengan
sepenuhnya – LlHAT S. 57 ( 1a ).
7. Jika maklumat itu mengenai
kesalahan boleh tangkap yang serius dia hendaklah pergi dengan serta merta ke
tempat tersebut. Jika mengenai kesalahan yang tidak serius, tidak perlu pergi
dengan serta merta dengan syarat dia perlu merekodkan sebab-sebab dalam
laporannya – LIHAT S. 57 ( 1 b ).
***S. 57 ( 1 b ) ini telah
dipinda kepada “membuat siasatan serta merta ditempat kesalahan dilakukan”
untuk menyesuaikan dengan versi Inggerisnya “on the spot” melalui Akta A1252.
Kuasa PPA Memanggil dan
Memeriksa Saksi
PPA ada kuasa untuk perintahkan
( secara bertulis ) mana-mana orang yang ada pengetahuan tentang kes yang
disiasat.
Jika enggan hadir, PPA boleh
melaporkannya kepada Hakim untuk pengeluaran w. tangkap ke atas orang tersebut.
- LIHAT S. 58 ( 1 ) & ( 2 ).
- LIHAT S. 58 ( 1 ) & ( 2 ).
***Proses siasatan tergangu
apabila orang tersebut berada di luar W. Persekutuan kerana disebut dengan
jelas kuasa PPA dalam hal ini hanya sekiranya orang itu berada di W.P.
Cara Merekodkan Pernyataan
Saksi/Lain-Lain Orang
Pemeriksaan boleh dibuat secara
lisan dan diubah ke dalam bentuk bertulis, dibacakan kepada orang yang
diperiksa dan kemudian ditandatangani oleh orang yang diperiksa dihadapan 2
orang saksi setelah dibuat pindaan atau pembetulan ( jika ada ) – LIHAT S. 59 (
1 ) di baca bersama subseksyen ( 4 )
Semua soalan wajib dijawab oleh
yang diperiksa dan PPA mesti memaklumkan tentang kewajipan tersebut sebelum
mengemukakan soalan ( LIHAT S. 59 ( 2 ) dibaca bersama subseksyen ( 3 ) . Jika
enggan, ia akan menjadi satu kesalahan yang boleh dihukum di bawah s. 215.
Semua jawapan hendaklah benar
dan PPA hendaklah memaklumkan kewajipan tersebut kepadanya sebelum memeriksanya
( LIHAT S. 59 ( 3 ). Jika sebaliknya ia menjadi satu kesalahan yang boleh
dikenakan penalti di bawah s.211.
Samb…
Samb…
“mana-mana orang” yang disebut
di bawah s. 59 itu termasuk juga orang yang disiasat ( suspek ).
Tiada peruntukkan mengenai
pernyataan beramaran ( caution statement ) sebagaimana yang terdapat di dalam
s. 113 [ 1 a ( ii ) ] CPC.
Dorongan, Ancaman atau Janji
Dorongan, Ancaman atau Janji
PPA atau pihak berkuasa tidak boleh
melakukan ketiga-tiga perkara tersebut terhadap tertuduh bagi mendorongnya
membuat apa-apa pernyataan yang ada kaitan dengan pertuduhan terhadapnya. –
LIHAT S. 61 ( 1 ).
Semasa proses siasatan PPA atau
orang lain tidak boleh memberi amaran atau selainnya bagi menghalang atau tidak
mengalakkan mana-mana orang daripada membuat sesuatu pernyataan yang mana orang
itu mungkin bersedia melakukannya secara sukarela. – LIHAT S. 61 ( 2 ).
Kesan Perundangan Pernyataan Saksi dan Orang Yg Disiasat
Kesan Perundangan Pernyataan Saksi dan Orang Yg Disiasat
Pernyataan OYDS tidak boleh
digunakan sebagai keterangan semasa perbicaraan.- LIHAT S. 60 ( 2 ). Sebabnya
mungkin kerana tidak ada peruntukkan mengenai caution statement.
Pernyataan saksi juga tidak
boleh digunakan kecuali untuk mencabar kebolehpercayaannya ( impeach ).- LIHAT
S. 60 ( 2 ) A560 kerana s. 111 Akta 560 menghendaki keterangan direkodkan di
hdp OKT.
Pengecualian 1: Pernyataan
saksi boleh digunakan sebagai keterangan bagi prosiding di bawah s. 211 iaitu
pendakwaan terhadap saksi kerana memberikan pernyataan palsu. – LIHAT S. 60 ( 3
) A560.
Samb…
Samb…
Pengecualian 2 : Pernyataan
saksi juga boleh digunakan sebagai keterangan menyokong testimoni yang telah
diberikan di hadapan Mahkamah mengikut s. 110 Akta 561.
Impeachment prosiding terhadap
saksi dalam kontek ini boleh dibuat sama ada oleh OKT atau oleh pihak
Pendakwaan tetapi pihak pendakwaan hanya boleh berbuat demikian dengan
kebenaran Mahkamah – LIHAT S. 108 Akta 561.
Sungguhpun begitu, prosiding
merekodkan pernyataan saksi dan suspek masih releven untuk tujuan pihak
pendakwaan memutuskan sama ada kes kukuh untuk prosiding pendakwaan.
Samb..
Samb..
Isu perbincangan –
1. Di bawah s. 61 ( 1 )
perkataan yang digunakan adalah tertuduh. Ini dapat difaham bahawa siasatan
telah selesai dan suspek telah dituduh di mahkamah. Ini bermakna juga bahawa
dorongan, ancaman atau janji berkenaan adalah bertujuan untuk tertuduh membuat
apa-apa pernyataan di Mahkamah dan bukan semasa siasatan kerana pernyataan
suspek tidak boleh diterima sebagai keterangan.
2. Di bawah s. 61 ( 2 ) pula
adalah merujuk kepada semasa proses siasatan. Persoalannya kenapa dikait dengan
persoalan kemahuan. Apakah jika dia tidak mahu membuat apa-apa pernyataan, PPA
boleh menghalangnya daripada membuat pernyataan. Ini mungkin ada kaitannya
dengan peruntukkan mengenai penalti di bawah s. 212 di mana jika dia
berkemungkinan dalam keadaan tidak free will, halangan tersebut tidak menjadi
satu kesalahan bagi PPA.
Kuasa PPA Untuk Saksi &
Pengadu Menyempurnakan Bon
PPA boleh perintahkan saksi
& pengadu sempurnakan bon releven dalam situasi di mana PPA yang merekodkan
pernyataan mereka mendapati hanya mereka sahaja saksi dalam kes tersebut dan
keterangan mereka adalah sebegitu kukuh untuk mensabitkan kesalahan OKT.
Tujuannya adalah sebagai
jaminan mereka hadir pada tarikh perbicaraan. Ia dilakukan pada tarikh mereka
hadir di hdp PPA memberikan kenyataan.
Bon yang disempurnakan itu
hendaklah dihantar ke Mahkamah.
Jika mereka enggan
menyempurnakan bon, PPA boleh mengadu kepada Hakim bagi tujuan saman atau waran
dikeluarkan sebagai suatu jaminan untuk mereka hadir pada tarikh perbicaraan.
- LIHAT S. 64 ( 1 ), ( 2 )
& ( 3 ).
Kuasa Merekod Pengakuan Salah
Pengakuan atau pernyataan salah
hanya boleh direkod oleh Hakim yang tidak membicarakan kes itu pada bila-bila
masa sebelum prosiding perbicaraan dengan syarat ia direkod dihadapan 2 orang
saksi.
Prosedur ini hanya boleh dibuat
sebelum prosiding perbicaraan berjalan – Bab 4 di bawah Bahagian V Akta 560
perlu dirujuk untuk memahami maksud perbicaraan.
- LIHAT S. 62.
Samb…
Apa bezanya pengakuan ini
dengan pengakuan yang direkodkan oleh PPA dihadapan 2 orang saksi di bawah s.
59 ( 5 ).
Persoalan ini berbangkit
apabila tertuduh mengaku tidak bersalah di hadapan Hakim yang membicarakannya.
Adakah rekod yang dibuat oleh Hakim di hadapan 2 orang saksi juga tidak boleh
diterima sebagai sebagai keterangan terhadap tertuduh sebagaimana yang direkod
oleh PPA.
Samb…
Samb…
S. 17 ( 2 ) Akta 561
menyebutkan bahawa iqrar hendaklah di buat dalam dua keadaan iaitu jika di
dalam Mahkamah, ia hendaklah dibuat di hadapan Hakim. Jika di luar Mahkamah, ia
hendaklah dibuat di hadapan 2 orang lelaki yang aqil, baligh dan adil.
Seksyen tersebut hanya menyebut mengenai cara membuat iqrar tetapi tidak menyatakan dengan jelas mengenai penerimaan kepada kedua-dua jenis iqrar yang dibuat itu sebagai keterangan.
Apa yang jelas dari perbincangan Fuqaha’ iqrar seseorang boleh diterima sebagai keterangan kerana ia adalah hujah yang kuat. Syarat penerimaannya adalah dibuat di dalam Majlis al-Qadha’. Jika di luar, ia boleh dibuktikan melalui shahadah 2 orang saksi.
Oleh itu s. 17 ( 2 b ) juga boleh diterima sebagai keterangan atau hujah menentang pihak tertuduh, jika dia kemudian mengaku tidak bersalah dihadapan Hakim yang membicarakannya.
Samb…
Seksyen tersebut hanya menyebut mengenai cara membuat iqrar tetapi tidak menyatakan dengan jelas mengenai penerimaan kepada kedua-dua jenis iqrar yang dibuat itu sebagai keterangan.
Apa yang jelas dari perbincangan Fuqaha’ iqrar seseorang boleh diterima sebagai keterangan kerana ia adalah hujah yang kuat. Syarat penerimaannya adalah dibuat di dalam Majlis al-Qadha’. Jika di luar, ia boleh dibuktikan melalui shahadah 2 orang saksi.
Oleh itu s. 17 ( 2 b ) juga boleh diterima sebagai keterangan atau hujah menentang pihak tertuduh, jika dia kemudian mengaku tidak bersalah dihadapan Hakim yang membicarakannya.
Samb…
Persoalannya, kenapa dalam
konteks iqrar suspek yang direkodkan oleh PPA di hadapan 2 orang saksi tidak
boleh diterima sebagai keterangan?
Jika diandaikan tidak mengaku
bersalah OKT itu adalah bersamaan dengan penarikan balik iqrar, ia berlawanan
dengan pandangan Fuqaha dalam kitab-kitab turath bahawa iqrar hanya boleh
ditarik balik dalam kes hudud sahaja ( contohnya Dr. Abdul Karim Zaidan dalam
Kitabnya Nidzam al-Qadha Fi Syariat al-Islamiah, di bawah topik hukm al-iqrar )
Samb…
Samb…
Dr. Abdul Kadir Audah dalam
kitabnya al-Tasyri’ al-Jinaaie al-Islami, juz 1 hlm 216 menjelaskan sebab
penarikan balik iqrar tidak menyebabkan uqubah takzir gugur. Berbeza dengan
penarikan balik kesaksian di mana orang yang dituduh dilepaskan ( ibra’ ) dari
tuduhan. Asas perbezaan ini adalah adalah bahawa sesungguhnya manusia pada
adatnya tidak menohmahkan dirinya sendiri ( berikrar ) dengan sesuatu jenayah
yang tidak dilakukannya. Akan tetapi amat mudah manusia itu menohmahkan ( naik
saksi ) manusia lain secara dusta dengan sesuatu jenayah yang tidak
dilakukannya. Sungguhpun begitu jika jelas bahawa sesuatu iqrar itu adalah
natijah dari paksaan, maka pembebasan adalah menjadi wajib kerana iqrar yang
disebabkan oleh paksaan atau ancaman adalah iqrar yang batal berdasarkan Hadis
Ibn Umar ( tiada seseorang lelaki terhadap dirinya dengan kepercayaan sekiranya
dirinya itu dalam keadaan lapar atau takut ) dan kerana iqrar adalah hujah
untuk mentarjih sudut benar padanya. Justeru itu apabila orang yang beriqrar
enggan untuk beriqrar sehingga ia diancam atau dipaksa, maka pada zahirnya dia
adalah orang yang berdusta dalam iqrarnya. Dalam kes hudud, tertolak hukuman
dengan penarikan balik iqrar yang sahih. Akan tetapi apa yang ditarjihkan sudut
benar padanya berkekalan walaupun iqrar tersebut ditarik balik. Maka ia boleh
menjadi hujah untuk dia dikenakan hukuman takzir walaupun ia tidak boleh
menjadi hujah untuk hukuman hudud. Pokok pangkalnya sama ada iqrar yang boleh
ditarik balik itu boleh mensabitkan hukuman takzir adalah terpulang kepada penentuan
hakim, jika dia berpuasahati bahawa iqrar itu adalah iqrar yang sahih, maka dia
boleh menjatuhkan hukuman takzir, jika tidak orang yang dituduh berhak kepada
pembebasan.
Pengeledahan s.63
Pengeledahan s.63
Ia adalah sebahagian kuasa PPA
dalam perjalanan proses siasatan sama ada dilakukan sendiri PPA atau
mengarahkan orang bawahannya dengan perintah bertulis yang menamakan dokumen
atau benda serta tempat yang hendak digeledah jika dia tidak dapat melakukannya
sendiri.
Tujuan adalah untuk mendapatkan
apa-apa dokumen atau benda yang ada dalam milikan seseorang yang ada kaitan
dengan kes yang disiasat.
Pengeledahan boleh dibuat jika
perintah kepada mana-mana orang untuk mengemukakan dokumen atau benda berkenaan
telah dikeluarkan tetapi dia enggan atau mungkin enggan untuk mengemukakannya.
Samb…
Samb…
Pengeledahan juga boleh jika
dibuat jika perintah belum dikeluarkan tetapi dipercayai dia mungkin enggan
untuk mengemukakannya.
Pengeledahan juga boleh
dilakukan jika dokumen atau benda tersebut tidak diketahui dalam pemilikan
siapa ( dalam situasi ini perintah hadir tidak diperlukan ).
Pengeledahan tidak boleh
dilakukan melainkan melalui satu waran geledah yang dikeluarkan oleh Mahkamah
mengikut Borang 4 Akta.
Waran geledah mempunyai tempoh
luput dan ia hendaklah dilaksanakan dalam tempoh tersebut sahaja.
Jenis Pengeledahan
Jenis Pengeledahan
Jenis Pengeledahan:-
1. Pengeledahan mencari suspek
( search body ) – LIHAT S. 11, 14 ( 2 ), 15 & 44 ( 1d ) termasuk juga
pengeledahan untuk mencari orang yang ditahan secara salah – LIHAT S. 48.
2. Pengeledahan mendapatkan
benda atau dokumen ( search document ) – LIHAT S. 12& 44 ( 1a, 1b )
3. Pengeledahan am untuk maksud
siasatan, perbicaraan atau prosiding lain atau bagi maksud mencapai keadilan. –
LIHAT S. 44 ( 1c ).
Ketiga-tiga jenis pengeledahan
tersebut melibatkan pengeledahan premis ( search premis ).
Syara’ melarang masuk rumah orang lain tanpa izin
Syara’ melarang masuk rumah orang lain tanpa izin
Masuk ke rumah orang lain tanpa
izin adalah suatu yang dilarang keras oleh Syarak – surah al-Nur: ayat 27-29.
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memasuki rumah yang bukan rumah
kamu sebelum meminta izin dan memberi salam kepada penghuninya, yang demikian
itu lebih baik bagimu agar kamu ( selalu ) ingat. Jika kamu tidak menemui
seorang pun di dalamnya, maka janganlah kamu masuk sebelum kamu mendapat izin
dan jika dikatakan kepada kepadamu “kembali sajalah”, maka hendaklah kamu
kembali, itu adalah lebih baik bagimu dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu
kerjakan. Tidak ada dosa atasmu memasuki rumah yang tidak disediakan untuk
didiami, yang di dalamnya ada keperluanmu, dan Allah mengetahui apa yang kamu
zahirkan dan apa yang kamu sembunyikan.”
Dalam hadis Ibn Umar yang diriwayatkan seorang perempuan yang diperiksa badannya kerana menyimpan surat rahsia di dalam sanggulnya.
Pengeledahan dibenarkan kerana prinsip darurat iaitu untuk mencegah kemungkaran sebagaimana Nas “kamu adalah sebaik-baik umat dikeluarkan bagi manusia dan kamu menyuruh kebaikan dan mencegah kemungkaran”. Kemungkaran tidak dapat dicegah melainkan dengan wujud keterangan yang mencukupi.
Kerana itu pengeledahan tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya melainkan dengan perintah atau waran Hakim.
Undang-Undang memberikan kuasa kepada Hakim untuk mengawal perjalanan proses pengeledahan.
Samb…
Dalam hadis Ibn Umar yang diriwayatkan seorang perempuan yang diperiksa badannya kerana menyimpan surat rahsia di dalam sanggulnya.
Pengeledahan dibenarkan kerana prinsip darurat iaitu untuk mencegah kemungkaran sebagaimana Nas “kamu adalah sebaik-baik umat dikeluarkan bagi manusia dan kamu menyuruh kebaikan dan mencegah kemungkaran”. Kemungkaran tidak dapat dicegah melainkan dengan wujud keterangan yang mencukupi.
Kerana itu pengeledahan tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya melainkan dengan perintah atau waran Hakim.
Undang-Undang memberikan kuasa kepada Hakim untuk mengawal perjalanan proses pengeledahan.
Samb…
Dalam hadis Ibn Umar yang
diriwayatkan seorang perempuan yang diperiksa badannya kerana menyimpan surat
rahsia di dalam sanggulnya.
Pengeledahan dibenarkan kerana prinsip darurat iaitu untuk mencegah kemungkaran sebagaimana Nas “kamu adalah sebaik-baik umat dikeluarkan bagi manusia dan kamu menyuruh kebaikan dan mencegah kemungkaran”. Kemungkaran tidak dapat dicegah melainkan dengan wujud keterangan yang mencukupi.
Kerana itu pengeledahan tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya melainkan dengan perintah atau waran Hakim.
Undang-Undang memberikan kuasa kepada Hakim untuk mengawal perjalanan proses pengeledahan.
Pra-syarat Waran Geledah
Pengeledahan dibenarkan kerana prinsip darurat iaitu untuk mencegah kemungkaran sebagaimana Nas “kamu adalah sebaik-baik umat dikeluarkan bagi manusia dan kamu menyuruh kebaikan dan mencegah kemungkaran”. Kemungkaran tidak dapat dicegah melainkan dengan wujud keterangan yang mencukupi.
Kerana itu pengeledahan tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya melainkan dengan perintah atau waran Hakim.
Undang-Undang memberikan kuasa kepada Hakim untuk mengawal perjalanan proses pengeledahan.
Pra-syarat Waran Geledah
Bagi search document atau
benda, pada prinsipnya dikeluarkan saman terlebih dahulu. – LIHAT S. 42
S. 42 ini tidak meluas pemakaiannya kerana ia dibataskan oleh subseksyen 3 yang mana jika ada undang-undang yang menghalang pegawai pos daripada di saman untuk mengemukakan dokumen atau benda pos, s. 42 ( 1 ) ini tidak terpakai.
Sebaliknya s. 52 CPC, Hakim Mahkamah Sesyen diberi kuasa untuk keluarkan saman kepada pegawai pos. Malah Pendakwaraya jika pada pendapatnya barang pos itu dikehendaki dalam siasatan, dia boleh mengarahkan pegawai pos menyerahkannya atau mendapatkannya melalui pengeledahan sementara menunggu saman dikeluarkan oleh Mahkamah Sesyen.
Waran Geledah
S. 42 ini tidak meluas pemakaiannya kerana ia dibataskan oleh subseksyen 3 yang mana jika ada undang-undang yang menghalang pegawai pos daripada di saman untuk mengemukakan dokumen atau benda pos, s. 42 ( 1 ) ini tidak terpakai.
Sebaliknya s. 52 CPC, Hakim Mahkamah Sesyen diberi kuasa untuk keluarkan saman kepada pegawai pos. Malah Pendakwaraya jika pada pendapatnya barang pos itu dikehendaki dalam siasatan, dia boleh mengarahkan pegawai pos menyerahkannya atau mendapatkannya melalui pengeledahan sementara menunggu saman dikeluarkan oleh Mahkamah Sesyen.
Waran Geledah
Dikeluarkan berdasarkan
peruntukkan s. 44.
Di bawah seksyen tersebut waran geledah bukan sahaja dikeluarkan atas permohonan PPA tetapi juga dikeluarkan oleh Mahkamah sendiri. Ini adalah kerana Mahkamah bukan sahaja mempunyai kuasa untuk menjalankan prosiding perbicaraan ( trial ), bahkan juga boleh menjalankan prosiding siasatan ( inquiry ) – LIHAT S. 42, 72 & 74.
Bentuk Waran Geledah
Di bawah seksyen tersebut waran geledah bukan sahaja dikeluarkan atas permohonan PPA tetapi juga dikeluarkan oleh Mahkamah sendiri. Ini adalah kerana Mahkamah bukan sahaja mempunyai kuasa untuk menjalankan prosiding perbicaraan ( trial ), bahkan juga boleh menjalankan prosiding siasatan ( inquiry ) – LIHAT S. 42, 72 & 74.
Bentuk Waran Geledah
Dikeluarkan mengikut Borang 4
dan ditandatangani oleh Hakim serta mengandungi meterai Mahkamah.
Mempunyai tarikh luput dan hanya boleh dilaksanakan dalam tempoh berkenaan.
-LIHAT S. 47
Mempunyai tarikh luput dan hanya boleh dilaksanakan dalam tempoh berkenaan.
-LIHAT S. 47
Hakim boleh mengarahkan secara
lisan supaya pengeledahan dibuat dihdpnya.
- LIHAT S. 51
- LIHAT S. 51
Pelaksana Waran
Pada lazimnya waran geledah
diarahkan kepada KPPA dan PPA ( mesti sebut nama ).
Boleh diarahkan kepada KPN dan pegawai polis yang lain ( mesti nyatakan nama ).
Boleh diarahkan kepada KPN dan pegawai polis yang lain ( mesti nyatakan nama ).
- LIHAT S. 44 ( 2 ) ( 3 ).
Pembatasan Waran Geledah
Syarat-syarat yang boleh
dimasukkan ke dalam waran geledah:-
- di tempat tertentu sahaja.
- di tempat tertentu sahaja.
- di bahagian tempat tertentu
sahaja.
Tujuan supaya orang yang
melaksanakan waran tidak menyalahgunakan waran tersebut untuk mengeledah
tempat-tempat yang tidak berkenaan.
Perluasan waran geledah
Perluasan waran geledah
Mahkamah ada kuasa untuk
mengeluarkan waran bukan bagi maksud mencari dokumen atau barang tertentu
secara khusus tetapi secara umum untuk mencari benda atau keterangan.
Waran seperti itu hanya boleh dikeluarkan jika Hakim menerima maklumat dan selepas membuat apa-apa siasatan yang perlu, dia mempercayai tempat tersebut mempunyai benda atau keterangan yang ada kaitan dengan kesalahan atau yang boleh digunakan untuk menjalankan siasatan.
Jika ditemui, apa-apa barang itu hendaklah disita dan diserahkan kepada Hakim berkenaan atau Hakim lain untuk diuruskan mengikut Undang-Undang.
Waran seperti itu hanya boleh dikeluarkan jika Hakim menerima maklumat dan selepas membuat apa-apa siasatan yang perlu, dia mempercayai tempat tersebut mempunyai benda atau keterangan yang ada kaitan dengan kesalahan atau yang boleh digunakan untuk menjalankan siasatan.
Jika ditemui, apa-apa barang itu hendaklah disita dan diserahkan kepada Hakim berkenaan atau Hakim lain untuk diuruskan mengikut Undang-Undang.
- LIHAT S. 46.
Nota: Pengeledahan ini
berkaitan dengan perjalanan proses inquiry yang dijalankan oleh Hakim sendiri.
Kehadiran
Hakim Semasa Pengeledahan
Demi memastikan arahan-arahan
dalam waran yang dikeluarkan itu dipatuhi, Hakim boleh hadir semasa
pengeledahan dijalankan.
- LIHAT S. 49.
Penyitaan
Senarai segala benda yang
disita dalam sesuatu pengeledahan hendaklah disediakan oleh orang yang membuat
pengeledahan.
Senarai tempat barang-barang ditemui juga mesti dibuat
Senarai tersebut hendaklah ditandatangani oleh orang yang menyita
Senarai tempat barang-barang ditemui juga mesti dibuat
Senarai tersebut hendaklah ditandatangani oleh orang yang menyita
- LIHAT S. 52
Nota: Penghuni tidak
dikehendaki menurunkan tandatangan kerana dari sudut undang-undang jika
ditandatangan, seolah-olah ia mengaku salah.
Samb…
Barang atau benda yang dijumpai
pada badan orang yang ditangkap semasa melaksanakan sesuatu tangkapan dengan
waran atau tanpa waran boleh disita jika barang berkenaan digunakan untuk
melakukan kesalahan dan senarai barang-barang yang disita itu juga perlu
disediakan.
-LIHAT S. 15.
Kesan Perundangan Pengeledahan
Yang Tak Sah
Kes Kuruma Lwn PP – Lord Godard
memutuskan dokumen yang diperlolehi melalui pengeledahan yang tak sah, tidak
boleh diterima sebagai keterangan.
Dari sudut Hukum Syara’, waran geledah adalah suatu siasah syariah dalam mengawal dan mentadbir perkara yang berkaitan memasuki rumah orang lain tanpa izin. Justeru itu tidak sah mengeledah rumah orang lain tanpa waran.
Kewajipan Pemilik/Penjaga Premis
Dari sudut Hukum Syara’, waran geledah adalah suatu siasah syariah dalam mengawal dan mentadbir perkara yang berkaitan memasuki rumah orang lain tanpa izin. Justeru itu tidak sah mengeledah rumah orang lain tanpa waran.
Kewajipan Pemilik/Penjaga Premis
Membenarkan orang yang
melaksanakan waran memasuki premis apabila diminta dan setelah ditunjukkan
waran.
Jika tidak dibenarkan masuk, maka s. 11 ( 2 ) terpakai ( mutatis mutandis ) iaitu prosedur untuk memecah pintu atau tingkap.
-LIHAT S. 49
Jika tidak dibenarkan masuk, maka s. 11 ( 2 ) terpakai ( mutatis mutandis ) iaitu prosedur untuk memecah pintu atau tingkap.
-LIHAT S. 49
Pengeledahan Pada Badan
Orang-orang yang berada di dalam
premis yang digeledah boleh ditahan dengan sah sehingga pengeledahan selesai
dan jika benda dari jenis yang diboleh disembunyikan pada badan, mereka boleh
diperiksa di hadapan PPA atau pegawai polis yang berpangkat tidak rendah dari
Inspektor.
- LIHAT S. 12
- LIHAT S. 12
Hendaklah diperiksa oleh orang
yang sama jantina dan tidak boleh melakukan perbuatan yang tidak sopan semasa
pemeriksaan badan.
- LIHAT S. 14 ( 2 )
- LIHAT S. 14 ( 2 )
Buku Harian
PPA dikehendaki mencatat pada
setiap hari dalam Buku Hariannya perkara-perkara berikut:-
- Waktu perintah menyiasat;
- Waktu mula dan akhir
siasatan;
- Tempat-tempat yang dilawati;
- Orang-orang yang disoal
- Pernyataan tentang
penemuannya mengenai hal keadaan kes yang disiasat.
Ia adalah bersifat peribadi dan
ekslusif. OKT tidak berhak untuk melihat atau memeriksa buku tersebut kecuali
PPA merujuk kepada catatannya itu semasa memberikan keterangan di Mahkamah
tetapi hanya bahagian yang dirujuk sahaja yang boleh dilihat atau diperiksa
oleh OKT.
- LIHAT S. 65 ( 1 ), ( 2 )
& ( 3 ).
Kepentingan Buku Harian
Supaya PPA tidak terlupa
mengenai prosiding penyiasatan yang telah dilakukannnya dan sebagai tempat
rujukan semasa dia memberikan keterangan di Mahkamah.
Justeru itu undang-undang menghendaki
PPA sentiasa mencatat prosidingnya pada setiap hari untuk mengelakkan PPA
tersilap mengenai tindakan yang telah dilakukannya.
Masaalah Buku Harian
Masaalah Buku Harian
Masaalah yang selalu berlaku
adalah PPA yang menjalankan siasatan sering tidak mencatat dan kadang-kadang
catatan dalam buku hariannya sebaris atau dua baris sahaja dan kadang-kadang
tidak ada Buku Harian pun.
Ianya berlaku disebabkan pada
kebanyakan kes, PPA ( selalunya disebut Pegawai Penyiasat ) yang menjalankan
siasatan hanya berfungsi sebagai pegawai yang merekodkan kenyataan saksi dan
suspek. Menyebabkan siasatan itu hanya berlaku di dalam bilik siasatan sahaja.
Sebagaimana yang disebut
terdahulu bahawa siasatan terbahagi kepada 2 iaitu siasatan di lokasi kesalahan
dan siasatan melalui pengambilan pernyataan saksi-saksi.
Samb…
Tugas menyiasat di lokasi
diberikan kepada sekumpulan PPA, manakala tugas mengambil dan merekodkan
kenyataan saksi diberikan kepada seorang PPA yang lain pula yang disebut
pegawai penyiasat.
Jika dirujuk kepada seksyen 57,
proses siasatan bermula dari waktu maklumat diterima. Kerana itu, Buku Harian
pegawai penyiasat ini menunjukkan waktu dia memulakan siasatan adalah apabila
dia menerima orang yang ditangkap. Ini menyebabkan mahkamah, peguambela melihat
pegawai penyiasat tidak mematuhi prosedur bilamana didapati catatan hanya
sebaris atau dua baris sahaja.
Justeru itu dicadangkan PPA
yang bertindak sebagai pegawai penyiasat adalah pegawai yang bertindak atas
maklumat yang diterima dan jangan dibahagikan-bahagikan tugas menyiasat lokasi
kepada PPA tertentu, manakala tugas mengambil dan merekodkan diberikan kepada
PPA lain pula dan begitu juga dengan tugas pengeledahan.
Laporan PPA Kepada KPS
Laporan PPA Kepada KPS
Laporan ini adalah setelah PPA
menyelesaikan siasatan dan ia adalah laporan yang kedua selepas laporan yang
pertama iaitu selepas maklumat diterima untuk memulakan siasatan.
Semua hasil siasatan perlu
dilaporkan tanpa kelengahan yang tak perlu kepada KPS, kecuali yang diarahkan
oleh KPS tidak perlu dilaporkan kepadanya dan KPS boleh melalui perintah
bertulis boleh membatalkan pengecualian tersebut.
Samb…
Samb…
Laporan itu mengandungi –
- nama pihak-pihak ( suspek );
- jenis maklumat ( kesalahan
boleh tangkap/ tak boleh tangkap ); dan
- nama saksi-saksi.
LIHAT S. 66 ( 1 ) & ( 2 )
Samb..
Samb..
Laporan dalam maksud difahami
pada masa kini adalah IP ( investigation paper ). Di bawah Akta 560 tidak ada
borang khusus untuk membuat laporan. Di bawah CPC, terdapat borang khusus untuk
pegawai polis mengemukakan laporannya kepada Pendakwaraya ( PP ). Di W.Persekutuan
sekarang, laporan ( IP ) ini berbentuk fail.
Buat masa sekarang di
W.Persekutuan, semua kes yang telah disiasat dikehendaki dilaporkan kepada KPS.
Tidak ada lagi yang dikecualikan.
Pengecualian bermakna, KPS
tidak lagi ada kuasa kawalan atas prosiding pendakwaan. Jadi atas prinsip kuasa
dan tanggungjawab mengawal prosiding pendakwaan, peruntukkan mengenai
pengecualian jarang atau tidak pernah digunakan langsung.
Isu Utama Dalam Siasatan
Isu Utama Dalam Siasatan
Sering kali dipersoalkan oleh
Mahkamah mengenai kelemahan dari aspek siasatan kes terutamanya melibatkan
kes-kes seperti serius seperti melibatkan akidah, pelacuran, khalwat dll.
Faktor utamanya bukan masaalah
ketidakcekapan PPA tetapi kerana kelemahan dari sudut undang-undang. Umpamanya
dari sudut kuasa menyiasat. Sehingga ke hari ini, tidak ada satu negeripun yang
ada peruntukkan mengenai tahanan reman untuk tujuan siasatan.
Samb…
Samb…
Dalam kes-kes tertentu
terutamanya melibatkan kesusilaan, kadang-kadang memerlukan pemeriksaan fizikal
seperti untuk membuat ujian DNA. Ia tidak mungkin dapat dilakukan dalam tempoh
24 jam. Begitu juga dalam kes melibatkan akidah seperti ajaran sesat amat perlu
tahanan reman kerana apabila suspek dilepaskan selepas ditangkap, proses
siasatan akan menjadi rumit kerana mereka akan cuba menghalang dan mengancam
saksi-saksi yang mungkin sedia
TAJUK KURSUS YANG DI TAWARKAN
1. PENGENALAN KEPADA KTN
2. SISTEM PERUNDANGAN MALAYSIA
3. KUASA MENANGKAP DAN MENAHAN MENGIKUT KTN DAN CPC
4. PROSEDUR TANGKAPAN DAN PENAHANAN
5. LAPORAN POLIS DAN FIR
6. PENGURUSAN BARANG KES
7. INTIPATI KESALAHAN MENGIKUT SEKSEN 425
8. INTIPATI KESAHAN MENGIKUT SEKSEN 426
9. PERAMPASAN DAN LUCUT HAK BARANG KES
10. KUASA MENYIASAT DAN KTN DAN CPC
11. KAEDAH MERAKAM PERCAKAPAN
12. MENGURUSKAN OKT DARI AWAL HINGGA AKHIR
13. PENYEDIAN KERTAS SIASATAN
14. PENYEDIAAN FAKTA KES DAN PERTUDUHAN
15.RUJUKAN KES KEPADA TPR
16. PENDAFTARAN KES DAN BORANG-BORANG MAHKAMAH
17. AKTA KETERANGAN
18. TUGAS DAN PERANAN PEGAWAI PENDAKWA
19. TEKNIK BERHUJAH
20. PENGHUKUMAN.
21. OPERASI MEMUSNAH DAN PELAN KONTIGENSI.
22. PENCEROBOHAN TANAH MILIK DAN MENYELESAIANNYA
23. BONOS - PECEROBOHAN TANAH MILIK DAN PENYELESAIAN
PELAN A, PELAN B, PELAN C, PELAN D, PELAN
E, PELAN F.
AFFIDAVIT DAN KES –KES DULUAN MAHKAMAH
A.
SASARAN PESERTA
1.
PENOLONG PEGAWAI TANAH
2.
KAKI TANGAN PEJABAT
TANAH
3.
PEGAWAI PENYIASAT SPRM
4.
PEGAWAI PENYIASAT PDRM
5.
PELAJAR UNIVERSITI
YANG BERKAITAN
6.
PERUNDING HARTA TANAH
7.
LAIN-LAIN PEGAWAI YANG
DILANTIK DI BAWAH S. 12 KTN
8.
LAIN-LAIN YANG
BERMINAT .
B. JANGKA MASA – HUJUNG MINGGU SABTU DAN
AHAD/RUNDINGAN
C. TEMPAT – TAIPING ATAU DITENTUKAN PEMOHON
D. BAYARAN 1 HARI RM 1000.00.
No comments:
Post a Comment