tangkapan melibatkan penahanan terhadap seseorang sama ada
dengan perkataan atau perbuatan,
Thursday, October 7, 2010
Tangkapan scra perbandingan 1
umumnya definisi tangkapan
menurut Halsbury's Laws Of England melibatkan 2 elemen yang utama iaitu
rampasan atau sentuhan tubuh dan tujuan atau niat utk menahannya, sekiranya
niat orang yang bertanggungjawab untuk menangkap difahami oleh suspek dan
suspek menuruti arahannya maka ia juga dianggap sebagai tangkapan, jelasnya
tangkapan melibatkan penahanan terhadap seseorang sama ada dengan perkataan
atau perbuatan, namun jika tangkapan dengan perkataan ia terjadi hanya jika
orang yang ditangkap menuruti arahan yang diberi sebaliknya dalam keadaan
sebenar perkataan sahaja tidak dikatakan sebagai penangkapan melainkan dengan
sentuhan.
dalam Kanun Prosedur Jenayah (KPJ), tangkapan didefinisikan melalui sec. 15 yang menyatakan bahawa..ia hendaklah menyentuh atau mengurung badan orang yang hendak ditangkap itu, melainkan jika ia menyerahkan dirinya sebelum penangkapan ataupun tingkah- lakunya,
mengenai penafsiran sebenar tangkapan tidak dinyatakan dengan jelas namun section tersebut sudah memadai menjelaskan sesuatu tindakan yang dianggap tangkapan sedang dilakukan ke atasnya, manakala dalam Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Selangor)- ETJSS- dalam sec. 10 juga turut menyatakan keadaan yang sama terhadap definisi tangkapan, oleh yang demikian dapat difahami bahawa tangkapan terjadi jika terdapatnya niat utk menahan serta tindakan sama ada perkataan atau perbuatan yang diakui oleh orang yang kena tangkap, namun jika sekiranya orang yang ditangkap mengingkari tangkapan tersebut maka sec. 15 (2) (3) telah membenarkan utk orang yang menangkap melakukan apa jua tindakan atau kekerasan bagi menyempurnakan tangkapan tersebut namun tiada hak yang diberi untuk sewenangnya menyebabkan kematian, ia juga sama dalam ETJSS dalam subseksyen 2 dan 3 dalam section yang sama.
perbandingan dari sudut definisi tangkapan antara dua undang- undang yang berkuatkuasa tidak memperlihatkan perbezaan yang jauh sebaliknya ia mungkin perlu dilihat pada orang yang dibolehkan untuk membuat tangkapan berdasarkan dua undang- undang yang diamalkan di Malaysia khasnya
dalam Kanun Prosedur Jenayah (KPJ), tangkapan didefinisikan melalui sec. 15 yang menyatakan bahawa..ia hendaklah menyentuh atau mengurung badan orang yang hendak ditangkap itu, melainkan jika ia menyerahkan dirinya sebelum penangkapan ataupun tingkah- lakunya,
mengenai penafsiran sebenar tangkapan tidak dinyatakan dengan jelas namun section tersebut sudah memadai menjelaskan sesuatu tindakan yang dianggap tangkapan sedang dilakukan ke atasnya, manakala dalam Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Selangor)- ETJSS- dalam sec. 10 juga turut menyatakan keadaan yang sama terhadap definisi tangkapan, oleh yang demikian dapat difahami bahawa tangkapan terjadi jika terdapatnya niat utk menahan serta tindakan sama ada perkataan atau perbuatan yang diakui oleh orang yang kena tangkap, namun jika sekiranya orang yang ditangkap mengingkari tangkapan tersebut maka sec. 15 (2) (3) telah membenarkan utk orang yang menangkap melakukan apa jua tindakan atau kekerasan bagi menyempurnakan tangkapan tersebut namun tiada hak yang diberi untuk sewenangnya menyebabkan kematian, ia juga sama dalam ETJSS dalam subseksyen 2 dan 3 dalam section yang sama.
perbandingan dari sudut definisi tangkapan antara dua undang- undang yang berkuatkuasa tidak memperlihatkan perbezaan yang jauh sebaliknya ia mungkin perlu dilihat pada orang yang dibolehkan untuk membuat tangkapan berdasarkan dua undang- undang yang diamalkan di Malaysia khasnya
dalam section 23, 25, 27 dan 30
dalam KPJ menjelaskan mengenai golongan yang dibenarkan untuk membuat tangkapan
sama ada dengan waran atau sebaliknya, ia merangkumi pegawai polis, penghulu,
preman atau orang awam, dan section 30 adalah tangkapan oleh majistret atau
jaksa pendamai, dalam section- section tersebut juga menyatakan kesalahan-
kesalahan yang dibenarkan tangkapan dibuat, manakala dalam mahkamah syariah
pula, tangkapan bagi kes jenayah ada dinyatakan dalam section 10 ETJSS
menyatakan bahawa
'dalam membuat sesuatu penangkapan pegawai penguatkuasa agama, pegawai polis atau orang lain yang membuat tangkapan itu hendaklah..................... ..........'
'dalam membuat sesuatu penangkapan pegawai penguatkuasa agama, pegawai polis atau orang lain yang membuat tangkapan itu hendaklah.....................
manakala dalam section 18
enakmen yang sama menyatakan pula
'tanpa menjejaskan peruntukkan mana- mana undang- undang bertulis lain, mana- mana pegawai penguatkuasa agama, pegawai polis atau pegawai masjid boleh tanpa perintah daripada hakim dan tanpa waran menangkap..................... ...........'
'tanpa menjejaskan peruntukkan mana- mana undang- undang bertulis lain, mana- mana pegawai penguatkuasa agama, pegawai polis atau pegawai masjid boleh tanpa perintah daripada hakim dan tanpa waran menangkap.....................
dalam kedudukan 2 section di
atas menunjukkan sedikit persoalan iaitu penafsiran orang lain vs pegawai
masjid, namun mungkin section 20 ETJSS dapat menjelaskan dengan penyataan
bahawa
'seseorang pegawai masjid yang membuat penangkapan tanpa waran hendaklah tanpa kelengahan yang tak perlu menyerahkan orang yang ditangkap sedemikian kepada pegawai penguatkuasa agama atau pegawai polis yang terdekat...................... ...'
oleh yang demikian, tangkapan semula akan dibuat oleh 2 pihak yang diserahkan oleh pegawai masjid, ia sama keadaan seperti seorang preman atau orang awam dalam KPJ section 27.
'seseorang pegawai masjid yang membuat penangkapan tanpa waran hendaklah tanpa kelengahan yang tak perlu menyerahkan orang yang ditangkap sedemikian kepada pegawai penguatkuasa agama atau pegawai polis yang terdekat......................
oleh yang demikian, tangkapan semula akan dibuat oleh 2 pihak yang diserahkan oleh pegawai masjid, ia sama keadaan seperti seorang preman atau orang awam dalam KPJ section 27.
terdapat dua jenis tangkapan
dan setiap satunya mempunyai kepentingan tertentu terhadap kesan jenayah yang
dilakukan, jenis yang pertama ialah tangkapan dengan menggunakan waran
tangkapan atau tangkapan dengan waran, section 38 sehingga section 43 KPJ
menjelaskan mengenai tangkapan dengan waran, ringkasnya tangkapan jenis ini
masih boleh diikat jamin dengan bon jaminan yang mencukupi oleh penjamin,
supaya hadir ke mahkamah pada masa yang dinyatakan, menurut section 39 kanun
yang sama, dan paling penting keabsahan waran tangkapan yang dikeluarkan adalah
berkuatkuasa sehingga ia dibatalkan oleh mahkamah yang mengeluarkannya atau
waran tersebut telah dilaksanakan, ia dinyatakan dalam section 42 KPJ.
section 32 sehingga section 41 ETJSS, menyatakan tentang waran tangkapan bagi mahkamah syariah, tidak jauh perbezaan daripada kandungan dalam KPJ namun enakmen ini hanya berkuatkuasa di bawah bidangkuasa negeri dan penambahan pada pegawai penguatkuasa sebagai pegawai yang boleh menjalankan tangkapan serta diarahkan waran tangkapan kepada pegawai penguatkuasa agama bersama meterai dan tandatangan hakim syarie atau mengikut borang 3 jadual kedua.
dalam kes KARPAL SINGH LWN.PP (1986) 2 MLJ 319 dapat menjelaskan kepada kita tentang perbezaan saman dan waran. kesalahan dalam kes ini di bawah section 27(5)(a) Akta Polis 1967 dan pada masa itu pesalah boleh dihukum dengan penjara selama tidak lebih daripada enam bulan..waran tangkapan telah diperolehi dan waran inilah telah dicabar sebagai menyalahi undang- undang. setelah menimbangkan kes saman menurut section 2 KPJ dan mahkamah memutuskan bahawa waran ini tidak sah di sisi undang- undang kerana kes waran adalah hukuman yang boleh membawa hukuman mati dan penjara lebih daripada 6 bulan, oleh itu ia telah dibezakan antara kes saman dengan kes waran..
section 32 sehingga section 41 ETJSS, menyatakan tentang waran tangkapan bagi mahkamah syariah, tidak jauh perbezaan daripada kandungan dalam KPJ namun enakmen ini hanya berkuatkuasa di bawah bidangkuasa negeri dan penambahan pada pegawai penguatkuasa sebagai pegawai yang boleh menjalankan tangkapan serta diarahkan waran tangkapan kepada pegawai penguatkuasa agama bersama meterai dan tandatangan hakim syarie atau mengikut borang 3 jadual kedua.
dalam kes KARPAL SINGH LWN.PP (1986) 2 MLJ 319 dapat menjelaskan kepada kita tentang perbezaan saman dan waran. kesalahan dalam kes ini di bawah section 27(5)(a) Akta Polis 1967 dan pada masa itu pesalah boleh dihukum dengan penjara selama tidak lebih daripada enam bulan..waran tangkapan telah diperolehi dan waran inilah telah dicabar sebagai menyalahi undang- undang. setelah menimbangkan kes saman menurut section 2 KPJ dan mahkamah memutuskan bahawa waran ini tidak sah di sisi undang- undang kerana kes waran adalah hukuman yang boleh membawa hukuman mati dan penjara lebih daripada 6 bulan, oleh itu ia telah dibezakan antara kes saman dengan kes waran..
jenis kedua pula ialah
tangkapan tanpa waran, yang merujuk kepada jadual 1 KPJ iaitu suatu kesalahan
yang mana dan kes boleh tangkap ertinya suatu kes di mana biasanya pegawai
polis boleh menangkap tanpa waran. kes HASHIM BIN SAUD LWN. YAHYA BIN HASHIM,
perbuatan mencuri penjana lektrik daripada satu rumah pam adalah kesalahan
section 380 Kanun Keseksaan dan dikateogarikan sebagai kesalahan boleh tangkap
bawah section 2 KPJ, oleh itu seorang pegawai polis boleh tangkap seorang
pencuri tanpa waran. kes ini membuktikan kesalahan dalam Kanun Keseksaan
termasuk definisi kesalahan yang boleh tangkap dengan tangkapan tanpa
waran..bagi kesalahan lain daripada Kanun Keseksaan, kesalahan boleh tangkap
ialah kesalahan yang boleh dihukum melebihi penjara 3 tahun dan boleh membawa
hukuman mati sebagaimana kes semasa iaitu kes jutawan kosmetik SOSILAWATI
LAWIYA.
dalam jenayah syariah, tangkapan tanpa waran juga merupakan kesalahan boleh tangkap sebagaimana dalam section 18 ETJSS dan ia telah ditafsirkan dalam jadual 1 sebagai satu kesalahan yang boleh dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh satu tahun atau lebih yang baginya pada lazimnya pegawai penguatkuasa agama atau pegawai polis boleh menangkap tanpa waran.
dalam jenayah syariah, tangkapan tanpa waran juga merupakan kesalahan boleh tangkap sebagaimana dalam section 18 ETJSS dan ia telah ditafsirkan dalam jadual 1 sebagai satu kesalahan yang boleh dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh satu tahun atau lebih yang baginya pada lazimnya pegawai penguatkuasa agama atau pegawai polis boleh menangkap tanpa waran.
seterusnya perbincangan
diteruskan kepada cara tangkapan, tapi ana akan kelompokkan cara tangkapan
berdasarkan individu yang dibenarkan, sekian dahulu..
skyjamil at 7:00 PM
Share
skyjamil at 7:00 PM
Share
TAJUK KURSUS YANG DI TAWARKAN
1. PENGENALAN KEPADA KTN
2. SISTEM PERUNDANGAN MALAYSIA
3. KUASA MENANGKAP DAN MENAHAN MENGIKUT KTN DAN CPC
4. PROSEDUR TANGKAPAN DAN PENAHANAN
5. LAPORAN POLIS DAN FIR
6. PENGURUSAN BARANG KES
7. INTIPATI KESALAHAN MENGIKUT SEKSEN 425
8. INTIPATI KESAHAN MENGIKUT SEKSEN 426
9. PERAMPASAN DAN LUCUT HAK BARANG KES
10. KUASA MENYIASAT DAN KTN DAN CPC
11. KAEDAH MERAKAM PERCAKAPAN
12. MENGURUSKAN OKT DARI AWAL HINGGA AKHIR
13. PENYEDIAN KERTAS SIASATAN
14. PENYEDIAAN FAKTA KES DAN PERTUDUHAN
15.RUJUKAN KES KEPADA TPR
16. PENDAFTARAN KES DAN BORANG-BORANG MAHKAMAH
17. AKTA KETERANGAN
18. TUGAS DAN PERANAN PEGAWAI PENDAKWA
19. TEKNIK BERHUJAH
20. PENGHUKUMAN.
21. OPERASI MEMUSNAH DAN PELAN KONTIGENSI.
22. PENCEROBOHAN TANAH MILIK DAN MENYELESAIANNYA
23. BONOS - PECEROBOHAN TANAH MILIK DAN PENYELESAIAN
PELAN A, PELAN B, PELAN C, PELAN D, PELAN
E, PELAN F.
AFFIDAVIT DAN KES –KES DULUAN MAHKAMAH
A.
SASARAN PESERTA
1.
PENOLONG PEGAWAI TANAH
2.
KAKI TANGAN PEJABAT
TANAH
3.
PEGAWAI PENYIASAT SPRM
4.
PEGAWAI PENYIASAT PDRM
5.
PELAJAR UNIVERSITI
YANG BERKAITAN
6.
PERUNDING HARTA TANAH
7.
LAIN-LAIN PEGAWAI YANG
DILANTIK DI BAWAH S. 12 KTN
8.
LAIN-LAIN YANG
BERMINAT .
B. JANGKA MASA – HUJUNG MINGGU SABTU DAN
AHAD/RUNDINGAN
C. TEMPAT – TAIPING ATAU DITENTUKAN PEMOHON
D. BAYARAN 1 HARI RM 1000.00.
No comments:
Post a Comment