Saturday, 28 March 2015

Kematian rakyat Syria mencecah 200,000 orang dalam tempoh lebih dua tahun kebangkitan rakyat ketika pemerintahan Presiden Bashar al-Assad dikatakan lebih dahsyat berbanding kematian yang dicatat di Palestin ketika negara itu ditawan Israel.

Kekejaman itu membuka mata banyak pihak sehinggakan tragedi Syria bermandi darah mendapat perhatian ramai termasuk negara berkuasa besar, Amerika Syarikat (AS) yang mengumumkan akan menyerang Syria berikutan dakwaan penggunaan senjata kimia.

Walaupun AS masih berdolak-dalik dengan serangan itu, pelbagai andaian mula timbul kerana terdapat dakwaan menyatakan Perang Dunia Ketiga akan meletus daripada apa yang sedang berlaku di bumi anbiya itu. Tidak kurang juga yang mengaitkan keadaan itu dengan petanda akhir zaman.

Ikuti temu bual wartawan Sinar Harian, NURULFATIHA MUAH dan jurufoto, AZMI ARYANTO bersama pendakwah yang juga pengkaji isu Syria, Ustaz Nazmi Karim.

Kejadian yang berlaku di Syria dikatakan antara petanda akhir zaman. Ada atau tidak nas yang boleh dikaitkan dengan andaian itu?

Petanda akhir zaman memang disebut dalam hadis Nabi Muhammad SAW. Baginda berulang dua kali mengatakan bahawa akan berlaku peperangan besar yang  apabila peperangan ini terjadi, perkhemahan orang Islam paling ramai adalah di sebuah tempat bernama Ghouta Dimashq yang bermaksud kebun besar yang mengelilingi bandar Damsyik di Syria. Nabi kata, di kebun besar ini ada sebuah bandar dikatakan namanya Damsyik, sebaik-baik tempat tinggal umat Islam ketika itu. Ini tanda-tanda akhir zaman. Kalau kita lihat di Syria sekarang ini, kawasan ini jadi tempat paling ramai mujahidin berhimpun. Tempat lain ada ramai juga, tetapi tempat ini yang disebut Rasulullah SAW.

Dalam sebuah hadis lain, Rasulullah bersabda; “Tidak akan terjadi hari Kiamat sehingga kaum Rom turun di kota Amaq (Lembah Antioch, Selatan Turki) dan di Dabiq (dekat Aleppo, Syria). Kemudian datanglah suatu pasukan yang menghadang mereka dari Madinah, yang berasal dari penduduk pilihan bumi. Dan ketika mereka sudah berbaris-baris, maka berkatalah orang Rom, biarkanlah (jangan kalian halang) antara kami dengan orang-orang yang memisahkan diri dari kami (yang masuk Islam) untuk kami perangi. Maka kaum Muslimin berkata, Demi ALLAH, kami tidak akan membiarkan kamu memerangi saudara-saudara kami. Dan ketika mereka (Al-Mahdi serta para pengikutnya) telah sampai di Syam, keluarlah Dajjal. Dan ketika mereka sudah bersiap-siap untuk berperang, mereka berbaris dengan rapi. Tiba-tiba, ketika waktu solat sudah masuk, turunlah Nabi Isa Ibn Maryam a.s.” (Riwayat Muslim dari Sayidina Abu Hurairah RA).

Wallahua'lam, berdasarkan hadis itu, jika benar Amerika Syarikat serang Syria, mereka akan masuk kawasan itu iaitu di pesisiran laut. Kalau betullah ia berlaku,  maknanya tentera Perjanjian Pakatan Atlantik Utara (Nato) dan Rom ini akan masuk ikut ke pantai menyerang seluruh Syria. Nabi kata, ALLAH akan menghantar tentera mujahidin dari bandar Damsyik akan bergerak menuju ke Dabiq dan berlaku peperangan nanti di sana. Jadi kebanyakan peperangan akhir zaman itu akan berlaku belah-belah negara Syria dan Syam.

Kenapa tumpuan diberikan kepada negara di sebelah Syria?

Mungkin ada beberapa faktor. Dari segi kawasan, ia strategik dan kedudukan geografi Syria menyambung hubungan darat antara Syria dengan Eropah, Afrika dan Asia. Kedua, Nabi Isa AS akan turun di Syria berdasarkan hadis Rasulullah SAW. Baginda bersabda Nabi Isa AS akan turun di Menara Putih sebelah timur Kota Damsyik. Jika dilihat pada gambarnya, ia bukan menara masjid, tetapi sebuah pasar lama di dalam sebuah kota lama. Di sini ramai orang Kristian. Mereka juga sudah tahu perkara ini dan bersiap-siap untuk sambut Nabi Isa AS. Sebab itu bumi Syria jadi tumpuan ramai termasuk orang berfahaman Syiah, Kristian, Yahudi, selain orang Islam sendiri. Turut menjadi tumpuan kerana Imam Mahdi akan menyambut turunnya Nabi Isa AS di Damsyik seperti yang pernah disebut dalam hadis Rasulullah bahawa Nabi Isa akan turun di Menara Putih itu ketika solat Subuh dan disambut oleh Imam Mahdi.

Apa yang berlaku sebelum Imam Mahdi muncul?

Sebelum turun Imam Mahdi, Nabi Muhammad SAW kata, akan berlaku pembunuhan tiga orang anak khalifah yang mana mereka berebut harta karun di Kaabah, Mekah. Saya tidak pasti apa yang direbutkan itu, tetapi ketiga-tiga mereka tidak berjaya. Maka berlakulah fitnah yang besar antara orang Islam sendiri, sehingga muncullah Imam Mahdi.

Imam Mahdi adalah keturunan Nabi Muhammad SAW dan namanya sama seperti nama nabi, Muhammad bin Abdullah. Beliau akan muncul di Makkah apabila fitnah kuat melanda dan dibai’ah antara bucu Kaabah dengan makam Nabi Ibrahim AS. Kemudian. Imam Mahdi akan mengetuai mujahidin bergerak ke Syria. Apabila sampai di Syria, masa itu Dajjal sudah keluar dan memang tujuan utamanya hendak melawan Dajjal. Apabila Nabi Isa AS turun, tugas utama baginda ialah untuk membunuh Dajjal.

Pada masa itu, Dajjal sudah mengelilingi dunia untuk merosakkan orang Islam dan mengkafirkan orang sehingga akhirnya Nabi Isa AS kejar Dajal sampai di satu tempat bernama Bab Luddin di Palestin. Di situlah akan dibunuhnya Dajjal. Dajjal apabila tengok Nabi Isa AS itu, dia jadi cair macam batu garam yang disirami air.

Keadaan yang berlaku di Syria ketika ini, seolah-olah mengikut skrip iaitu hadis Nabi?

Ya, memang betul mengikut skrip. Nabi sebut akan berlaku peperangan besar, sekarang ini berlaku perang di Syria. Ramai orang tak tahu sebabnya. Kebangkitan di Syria berlaku pada Mac 2011. Puncanya sekumpulan kanak-kanak sekolah rendah di sebuah bandar bernama Dar’a. Kanak-kanak ini conteng dinding sekolah dengan perkataan 'Ash-sha’ab yurid isqaat an-nizam' bermaksud ‘rakyat hendak jatuhkan kerajaan’. Mereka tulis perkataan itu bukan sebab diajar, tetapi masa itu berlakunya Arab Spring iaitu kebangkitan negara Arab di Tunisia, Yaman dan Mesir. Apabila kebangkitan itu, semua negara ini tulis slogan yang sama iaitu “Ash-sha’ab yurid isqaat an-nizam” ketika berdemonstrasi. Kanak-kanak ini tidak tahu apa-apa.

Polis datang ke sekolah dan mengarahkan sekolah ditutup. Kanak-kanak yang terlibat ditangkap, dipenjarakan dan diseksa. Antara seksaan yang dikenakan ialah dicabut kuku mereka. Keluarga kanak-kanak ini datang ke balai minta anak-anak mereka dibebaskan, tetapi polis kata: “Lupakan anak engkau dan engkau buat yang lain. Ataupun engkau hantar bini engkau di balai polis, kami akan buat bini engkau mengandung lagi sekali”. Ayat ini yang saya dengar sendiri daripada orang Syria bercerita ketika kes itu berlaku. Rentetan itu, orang kampung mula keluar berdemonstrasi aman dan itu merupakan kali pertama rakyat Syria buat demonstrasi aman minta anak dibebaskan. Sebelum ini, mereka memang tidak berani lawan kerajaan langsung kerana kerajaan memang amat zalim.

Entah bagaimana, mereka yang berdemonstrasi aman ini pula akhirnya ditembak anggota keselamatan. Ramai yang mati. Peristiwa ini tersebar ke seluruh Syria. Kebetulan, masa itu di negara Arab yang lain sudah berlaku kebangkitan. Rakyat Syria memang tidak fikir untuk lawan kerajaan, tetapi mereka hanya hendak kanak-kanak yang ditahan itu dibebaskan. Itu saja. Apabila sudah jadi begitu, mereka pun tidak tahan, maka muncullah Tentera Pembebasan Syria (FSA) setelah enam bulan rakyat Syria ditangkap, diseksa dan dibunuh. FSA merupakan sukarelawan rakyat Syria yang hendak pertahankan maruah dan akidah mereka. Mereka yang mula pertahankan keluarga sendiri daripada kerajaan pimpinan Bashar al-Assad.

Persengketaan di Syria ada kaitan dengan Syiah - Sunni. Dan sebagaimana penerangan Ustaz tadi, ia juga dikaitkan dengan kemunculan Dajjal. Difahamkan, ada hadis menyebut bahawa Dajjal nanti akan diiringi oleh orang Yahudi dari Isfahan, Iran. Apa maksud hadis itu?

Nabi bersabda,  “Dajjal akan diikuti oleh 70,000 orang Yahudi dari kota Isfahan, mereka memakai al-Tayalisah”. ini hadis riwayat Muslim. Al-Tayalisah ialah sejenis selendang yang dipakai orang Iran atau Parsi semasa hendak perang dan sembahyang.

Persoalannya kenapa Nabi kata Dajjal keluar di sebuah bandar di Iran, tidak di Israel atau  Amerika, Rusia atau China? Saya tidak pasti, tetapi jika kita lihat di Iran, ada Syiah di sana. Apabila berlaku kebangkitan rakyat di Syria, negara luar yang mula-mula campur tangan ialah Iran. Masa campur tangan itu, mereka bukan hendak sokong rakyat Syria, tetapi Iran hantar 10,000 tentera dengan penembak hendap.

Pada Mei 2012, saya bersama NGO Muslim Care hantar bantuan kali pertama ke Syria dan kami bertemu dengan seorang ulama Syria di Turki, Sheikh Muhammad Ali As-Sobuni. Beliau berkata; “Kami dulu menyangka Syiah ini saudara kita,  rupa-rupanya mereka adalah sebaliknya. Bahkan, Syiah ini lebih ‘najis’ dan lebih dilaknat daripada Yahudi. Sebab bilangan orang Islam yang dibunuh di Palestin pun tak sama (masih kurang) banding dengan orang Islam yang dibunuh di Syria”.  Di Syria yang mendapat sokongan Syiah Iraq, Iran dan Hizbullah dari Lubnan, lebih 200,000 rakyat Syria sudah dibunuh sejak kebangkitan itu. Berbanding di Palestin, hanya berpuluh ribu sahaja yang terbunuh sejak Israel tawan negara itu. Melihat kepada perkara ini, kita pelik kenapa Syiah begini dan benarlah Nabi kata Dajal akan keluar dari Isfahan, Iran.

Bashar; Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dikatakan berasal daripada keturunan Yahudi Isfahan yang dikaitkan sebagai tempat asal pengikut Dajjal. Bekas Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad juga berasal dari tempat itu. Bagaimana Ustaz melihat perkara ini?
  
Saya kurang pasti, tetapi datuk nenek Bashar memang dari Iran. Jadi hubungannya memang kuat. Satu lagi, di Syria, Bashar berfahaman Syiah Alawi atau Nusairi. Bercerita pasal Syiah, Syiah Alawi atau Nusairi sudah terkeluar daripada Syiah Imamiah yang diamalkan di Iran.

Jadi Syiah yang dipegang oleh Bashar ini, tidak diterima oleh Syiah pun, tetapi kenapa mereka yang menyokong Bashar pada masa ini? Mereka (Iran) kata benci dan tiada kena mengena dengan Syiah Alawi atau Nusairi, tetapi mereka tetap sokong Bashar bunuh rakyat Syria.
Ini bermakna, mereka sebenarnya bersatu menentang Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Pembebasan Masjidil al-Aqsa di Palestin akan bermula daripada pembebasan Masjid Umawi di Damsyik. Benarkah begitu?

Yang saya dengar daripada ulama Palestin, Syeikh Raed Solah bahawa pembebasan Masjid al-Aqsa pada zaman Sultan Salahuddin al-Ayyubi adalah bersama tentera yang datang dari Syam iaitu Syria.

Insya-ALLAH dikatakan tentera juga dari tempat yang sama akan datang untuk membebaskan Masjid al-Aqsa. Cuma, kali ini bawah pimpinan Imam Mahdi.

Kubur Salahuddin di Syria, betul-betul di tepi Masjid Umawi. Puak Syiah paling benci dengan Salahuddin, antara sebabnya Salahuddin yang menjatuhkan kerajaan Syiah di Mesir, iaitu kerajaan Fatimiyyah.

Ada dakwaan mengatakan, sekiranya Amerika menyerang Syria, maka akan jadi Perang Dunia Ketiga. Apa pandangan ustaz?

Wallahua’lam. Saya rasa memang sudah dekat-dekat, tetapi saya tiada pengalaman dalam sejarah bab perang.

Namun, tidak mustahillah (akan berlaku Perang Dunia Ketiga) kerana melihat contoh apabila Amerika kata hendak serang Syria, sekutu Syria, Russia kata; “Kalau engkau nak serang Syria, aku serang Arab Saudi”.

Arab Saudi pula sekutu Amerika. Sekutu Syria, iaitu Iraq, Iran, Russia dan semua sekutu dengan Russia ialah geng komunis, manakala Eropah dan Amerika pula sekutu dengan Arab Saudi. Jadi bila berlaku peperangan nanti, Wallahua’lam...tak mustahil berlaku.

Apa istimewanya Syria sebagai sebuah negara Syam?

Nabi pernah sebut dalam hadis; “Ya ALLAH, berkatkan pada Syam kami. Ya ALLAH, berkatkan kepada Syam kami. Ya ALLAH, berkatilah negeri Yaman kami”.

Dalam hadis lain; Nabi Muhammad SAW bersabda; “Beruntunglah bagi penduduk Syam. Beruntunglah Syam. Beruntunglah Syam kerana Malaikat ar-Rahman yang sentiasa menghamparkan sayapnya ke atas ahli Syam.” (Riwayat Ahmad).

Nabi sebut lagi; “Sesungguhnya kota (perlindungan) kaum Muslimin ketika berlakunya al-malhamah (perang besar) ialah di suatu lembah subur di sudut kota yang dipanggil Dimasq (Damsyik).

Dan ia adalah sebaik-baik kota di negara Syam”. (Riwayat Abu Daud).

Syam terdiri daripada empat negara iaitu Syria, Jordan, Palestin dan Lubnan. Para sahabat nabi pun ramai di negara itu. Di Syria, ada lebih 10,000 pusara sahabat Nabi. Antara sahabat Nabi yang meninggal di Syria ialah Bilal bin Rabah, Khalid al-Walid, Muawiyah bin Abu Sufyan, Abdullah bin Ummi Maktum dan Abu Darda.

Dari Abdullah bin Hawalah, dari Nabi SAW, baginda bersabda; Pada malam aku diisra’kan, aku melihat tiang-tiang putih seperti permata yang dibawa oleh para malaikat. Aku bertanya: “Apa yang kalian bawa?” Mereka menjawab: “Tiang-tiang al-Kitab.

Tugas kami untuk meletakkannya di Syam.” Dan ketika aku tidur, aku (bermimpi) melihat tiang-tiang al-Kitab muncul dari bawah. Kemudian aku mengira bahwasanya ALLAH yang Maha Perkasa lagi Maha Tinggi menjelma bagi penduduk bumi. Maka penglihatanku mengikutinya.

Ketika itu Dia adalah cahaya yang menerangi hadapanku hingga sampai ke Syam.” Kemudian Ibnu Hawalah berkata: “Wahai Rasulullah, wasiatilah aku!” Baginda bersabda: “Tinggallah di Syam.” (Riwayat at-Tabrani).

Dalam sebuah hadis lain, daripada Ibnu Hawalah, daripada Nabi SAW, baginda bersabda bahawa ada tiga tentera di akhir zaman nanti iaitu tentera Iraq, Yaman dan Syam. Lalu sahabat bertanya; “Pilih yang mana?”. Nabi berkata, hendaklah engkau bersama dengan tentera yang berada di Syam. Hadis ini diriwayatkan oleh at-Tabrani.

Apa yang berlaku di Syria, ada kaitan dengan tanda-tanda akhir zaman. Apa nasihat Ustaz?

Nasihat saya, jangan kata yang lawan Bashar ini adalah pemberontak, tetapi mereka adalah rakyat yang hendak mempertahankan hak dan akidah mereka.

Banyak media kata rakyat Syria pemberontak. Kita wajib mempertahankan Syria. Isu Syria adalah isu umat Islam sedunia. Kadang kala, kita hanya mengambil berat isu Mesir tetapi kita ketepikan penyembelihan yang setiap hari berlaku di Syria.


Pesanan Ulama Palestin, Syeikh Raed Solah, selagi Damsyik tidak dibebaskan, jangan kamu mimpi Al-Aqsa akan dibebaskan. Bantulah mereka dengan dgn apa yang termampu dan jangan lupa doakan kemenangan untuk Islam.

Saturday, 21 June 2014

BERGURULAH DENGAN ORANG YANG BERILMU DAN FAHAM AGAMA

BERGURULAH DENGAN ORANG YANG BERILMU, MURSHID, IKHLAS DAN FAHAM AGAMA

NASIHAT UNTUK GOLONGAN YANG INGIN MENGETAHUI TENTANG ISLAM YANG SUMUL

KUALA LUMPUR: “Mohon maaf jika saya tersalah atau terkasar bahasa, tapi saya rasa saya lebih berminat untuk mengetahui keindahan agama Islam,” tulis Felixia Yeap menerusi facebook, semalam.

Beliau seterusnya menulis sebagaimana di bawah.
Apa yang serba-sedikit mengecewakan saya sebagai seorang yang baru mula mengenali agama Islam?
Apabila saya terlalu kerap ditegur oleh orang yang hanya memandang berat tentang kuku saya, tentang gambar lama saya, tentang hal silam saya, tentang bila saya nak masuk Islam, tentang saya tidak harus tidak bertudung di rumah sendiri (walaupun telah di"blur"kan), tentang kenapa saya bertudung tapi tak masuk Islam, tentang saya dah Islam ke belum, tentang betapa salahnya seseorang itu mengambil gambar selfie...etc, etc, ETC.

Tapi teramatlah jarang sekali orang memberitahu saya tentang keindahan ajaran agama Islam, setiap kebaikkan Nabi Muhammad SAW yang kita harus ikuti, keperibadian yang baik setiap isteri Nabi Muhammad SAW yang harus kita sebagai wanita contohi, ketenangan yang boleh saya pelajari melalui setiap ajaran agama Islam, dan sebagainya.

ISU HUDUD – SULTAN BRUNEI BERTEGAS

ISU HUDUD – SULTAN BRUNEI BERTEGAS 

Pelbagai propaganda di ada-adakan oleh pelbagai pihak khususnya media barat untuk mencabar dan melemahkan semangat DYMM SULTAN BRUNEI DARUSSALAM dalam usaha memartabatkan Hudud. Antaranya ialah ugutan untuk memboikot hotel milik baginda, bahkan ada yang tampil mengaku sebagai penzina kepada adinda baginda dengan tujuan kononnya untuk mengaibkan.
Kami ada kongsikan seruan agar kita semua bersatu untuk memberikan semangat tidak berbelah bagi untuk DYMM Sultan Brunei meneruskan apa yang telah ditetapkan pada beberapa rencana ugutan itu sebelum ini.
UGUTAN YANG MENGAIBKAN DARI SEORANG WANITA
SILA RUJUK: http://prihatin.net.my/v3/2014/05/07/jangan-berhenti-berdoa-agar-sultan-brunei-terus-cekal-menghadapi-cabaran/
Kepada anda atau pihak-pihak berwajib yang melihat berita yang sedang berlegar ini harap dapat bertenang. Mohon panjangkan kepada baginda Sultan. Jangan sekali-kali merasa tergugat dengan propaganda sebegini yang akan banyak muncul satu demi satu.
Demikian juga para pemimpin lain yang ingin berjinak-jinak dengan HUDUD tetapi takutkan bayangan dosa-dosa lama. Allah tidak zalim untuk menghukum kejahilan kita. Laksanakan usaha mengajarkan selok belok hukum dan ketegasan penghukuman yang bakal dijalankan dengan sabar. Ya kita tidak perlu terlalu denial atau defensif. Selaku manusia kita memang melakukan dosa yang berbagai rupa.
Apa yang terjadi atau berlaku sebelum hudud dijalankan tidak sepatutnya menjadi igauan yang menakutkan untuk kita kembali ke jalan Allah melalui sistem HUDUD... Kita boleh utarakan kisah dan dosa lalu sebagai bahan pendidikan, peringatan dan istighfar diri, tetapi bukan bahan penghakiman kerana ketika itu HUDUD belum dilaksanakan lagi.
17. Al Israa' 14-15. "Bacalah kitabmu, cukuplah dirimu sendiri pada waktu ini sebagai penghisab terhadapmu." Barangsiapa yang berbuat sesuai dengan hidayah, maka sesungguhnya dia berbuat itu untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang sesat maka sesungguhnya dia tersesat bagi dirinya sendiri. Dan seorang yang berdosa tidak dapat memikul dosa orang lain, dan Kami tidak akan meng'azab sebelum Kami mengutus seorang utusan.
4. An Nisaa' 17-18. "Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan, yang kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana."
"Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka, ia mengatakan : "Sesungguhnya saya bertaubat sekarang." Dan tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka di dalam kekafiran. Bagi orang-orang itu telah Kami sediakan siksa yang pedih.
Mari kita beri sokongan moral kepada semua yang sudah terbuka hati untuk menjalankan hukum ALLAH. Jangan sekali-kali kita pula yang menggelabah tidak tentu arah.
UGUTAN DARI LGBT
Sila rujuk : http://prihatin.net.my/v3/2014/04/23/teruskan-hudud-jangan-hirau-ugutan-lgbt/
Sama-sama kita doakan agar DYMM Sultan Brunei tidak gentar dan goyang dengan ancaman dari pihak LGBT dan PBB untuk terus melaksanakan hukum HUDUD di Brunei Darussalam. Ketahuilah sesungguhnya rezeki dan kekayaan itu milik Allah semuanya.
QS: 9. At Taubah 28. Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis, maka janganlah mereka mendekati Masjidilharam sesudah tahun ini. Dan jika kamu khawatir menjadi miskin, maka Allah nanti akan memberimu kekayaan kepadamu dari karuniaNya, jika Dia menghendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
QS: 9. At Taubah 24. Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.
QS: 53. An Najm 48. dan bahwasanya Dia yang memberikan kekayaan dan memberikan kecukupan.
QS: 28. Al Qashash 60-61. Dan apa saja yang diberikan kepada kamu, maka itu adalah kenikmatan hidup duniawi dan perhiasannya; sedang apa yang di sisi Allah adalah lebih baik dan lebih kekal. Maka apakah kamu tidak memahaminya? Maka apakah orang yang Kami janjikan kepadanya suatu janji yang baik lalu ia memperolehnya, sama dengan orang yang Kami berikan kepadanya kenikmatan hidup duniawi; kemudian dia pada hari kiamat termasuk orang-orang yang diseret?
ISI TITAH SULTAN SEMASA MENGUMUMKAN TETAP DENGAN KEPUTUSAN
“Pada 22hb Oktober 2013 yang lalu Beta telah mengumumkan perwartaan Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syar’iah 2013, maka pada hari ini setelah berlangsung 6 bulan Beta dengan bertawakal kepada Allah SWT serta bersyukur mengistiharkan bahawa esok hari Khamis 1 Rejab 1435 H bersamaan 1hb Mei 2014 M adalah tarikh mulanya berkuatkuasa Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syar’iah 2013 fasa pertama yang kemudian akan diikuti pula dengan fasa selanjutnya.
Tidaklah berbangkit sama sekali kita menangguhkan sebagaimana yang dinukil oleh media. Kita perlu memahami ungkapan enam bulan selepas akta digazetkan dimana sehingga ke hari ini pun ia masih lagi di dalam lingkungan 6 bulan tersebut.
Alhamdulilah dengan ini kita mengulangi lagi sejarah perundangan Islam yang pernah diamalkan beberapa kurun terdahulu di Negara ini. Semua itu adalah berkat keazaman kita untuk menolong ugama Allah di bumi yang bertuah ini. Allah telah berjanji untuk menolong kita jika kita menolong ugamanya.
Ini pasti berlaku sebagaimana firmannya dalam surah Muhammad ayat 7 tafsirnya: Wahai orang orang yang beriman, jika sekiranya kamu menolong agama allah, nescaya Allah akan menolong dan membela kamu untuk mencapai kemenangan serta menatapkan pendirian kamu dalam membela kebenaran.
Dengan mengembalikan segala pujian kepada Allah maka kewajipan Beta dan kewajipan kita semua di hadapannya dalam perkara perundangan sudah pun kita sempurnakan. Tinggal sahaja lagi peranan masing-masing terutama agensi-agensi yang berkaitan hendaklah melaksanakannya dengan penuh tanggungajawap, amanah dan berhemah.
Ingatlah fokus kita hanyalah kepada Allah jua untuk mencari redha nya semata mata bukan melihat kekiri atau kekanan untuk mencari-cari siapa yang suka atau tidak. “Kita tidak pernah melihat orang lain dengan kaca mata yang buruk kerana itu adalah hak dan pilihan mereka. Kita juga tidak mengharapkan mereka untuk menerima dan mempersetujui kita tetapi memadailah jika mereka menghormati kita sahaja sebagaimana kita juga menghormati mereka.”
“Adapun andaian-andaian berupa berbagai teori adalah perkara lumrah yang tidak pernah berkesudahan. Kita tidak boleh berpegang dengan teori yang statusnya tidak lebih dari teori, berbanding dengan apa yang kita pilih ialah tuntutan Allah. Sesungguhnya tuntutan Allah itu bukanlah ia teori tetapi hukum wajib yang tidak ada keraguan padanya. Kalau teori mengatakan undang-undang Allah kejam dan tidak adil tetapi Allah sendiri telah menegakkan undang- undangnya, itu adil. Maka dimanakah harga teori itu di sini berhadapan dengan wahyu Allah.
Dengan ikhlas kita tegaskan bahawa keputusan untuk melaksanakan perintah Kanun Hukuman Jenayah Sariah 2013 ini bukanlah untuk suka-suka tetapi adalah atas dasar mematuhi perintah Allah yang termaktub dalam Al-Quran dan Al-Hadis.
Beta amatlah berbangga dan sukacita atas pendirian rakyat dan penduduk Negara ini yang telah menyatakan sokongan tidak berberlah bahagi termasuk di kalangan mereka yang bukan berugama Islam. Lebih-lebih lagi sokongan padu itu turut diambil oleh ahli-ahli Majlis Mesyuarat Negara di dalam sidingnya yang berlangsung baru-baru ini.
“Hari ini, dengan nama Allah dan bersyukur kepada-Nya, saya mengumumkan bahwa besok, Kamis 1 Mei 2014, akan diberlakukan hukum syariah tahap satu, dan akan diterapkan secara bertahap,” ucap Sultan
JAWAPAN TEGAS PENYOKONG BAGINDA
Alhamdulillah, hari ini rakyat Brunei tampil dengan jawapan sebagai JANTAN yang berani dan berprinsip. Tidak langsung nampak goyah dengan pelbagai ancaman dan ugutan itu. SYABAS TUANKU. Berikut adalah suara penyokong Baginda dipetik dari BRUNEIUNITED(terjemahan ada di hujung artikel bagi yang memerlukan).
"In your countries you practice freedom of speech, freedom of press, freedom of religion, etc. It's in your constitution It's your political system, your national identity, your rights, your way of life.
In my country, we practice a Malay, Islamic, Monarchical system and we're going to start practicing the laws of Islam, Sharia Law . Islam is in our constitution, our national identity, our rights, our way of life.
We may find loopholes in your laws and justice system and you may have found ours, but this is our country. Just like you practice your right to be gay, etc. for this world you live in now, we practice our rights to be Muslims for this world and the Hereafter.
This is an Islamic country practising Islamic law. Why don't you worry about your kids being gunned down in schools, worry about your prisons being unable to accommodate convicts, worry about your high rate of crimes and DUIs, worry about your high suicide and abortion rate, worry about whatever it is that you should be worried about THERE. Many religions are against homosexuality, it's nothing new.
The moment you hear that Islam and Muslims making a stand and trying to reaffirm their faith, you judge, you boycott, you say that it's wrong, it's stupid, it's barbaric. Again, go back to those worries that you should focus on I've mentioned earlier. Is it not wrong to legalize deadly weapons, is it not wrong to allow unborn babies to be killed, is it not wrong to allow a lifestyle that results in AIDS and discontinuation of the next generation?
Why do you care so much what's happening here in an Islamic nation when you didn't even bat an eyelid about the Syrians, Bosnians, Rohingyas, Palestinians,etc. Thousands are being killed there and you don't care, not one is killed here under this Sharia Law, and you make a big fuss, even when the citizens here who are directly affected by it, accepts it with peace. Punishments may be harsher but it does not mean it's easier to be carried out. There are processes to go through before an actual conviction. We are fine with it, we are happy. - BruneiUnited"
Ampun Tuanku...
Jumaat ini menjadi hari yang paling indah apabila hamba patik semua mendengar ulasan tegas oleh Tuanku. Hamba patik seluruh Nusantara MERASA AMAT BERBAHAGIA DAN BERBANGGA serta berdiri teguh menyokong usaha murni Tuanku mendaulatkan agama ini.
Semuga langkah bijak dan berani Tuanku boleh menjadi sumber inspirasi kepada para pemimpin Negara-negara Islam Nusantara selepas ini, INSYAALLAH. AMIEN.
DOA TULUS
Warga Prihatin
Terjemahan :
" Di Negara anda, kononnya anda mengamalkan kebebasan berbicara, kebebasan akhbar, kebebasan beragama, dll. Itu ada dalam konstitusi Negara Anda. Itu sistem politik anda, identiti nasional Anda, hak Anda, cara hidup Anda.
Di negara saya, kami amalkan budaya Melayu, Islam, sistem beraja dan kami akan mula mengamalkan hukum-hukum Islam, Hukum Syariah. Islam itu ada dalam konstitusi kami, identiti nasional kami, hak-hak kami, itu cara hidup kami .
Kami mungkin menemukan kelemahan dalam hukum dan sistem perundangan anda dan Anda mungkin menemukan kelamahan kami, tapi ini adalah negara kami. Sama sepertimana anda amalkan hak anda untuk menjadi gay, dan sebagainya di dunia yang Anda duduki di saat ini, kami juga berhak mengamalkan hak kami untuk menjadi Muslim dunia dan akhirat kami.
Ini adalah sebuah negara Islam yang mempraktikkan hukum Islam. Mengapa tidak anda khawatiri saja tentang anak-anak Anda yang ditembak mati di sekolah-sekolah, khawatiri tentang penjara Anda yang tidak mampu untuk menampung banduan, khawatir tentang tingginya darjah kejahatan Anda dan DUIs , khawatiri juga tentang jumlah bunuh diri dan pengguguran yang tinggi. Khawatirlah dengan apa saja yang Anda harus khawatiri di SANA. Banyak agama menentang homoseksual dan itu bukan perkara baru pun.
Saat Anda mendengar bahwa Islam dan Muslim membuat pendirian dan berusaha untuk menegakkan kembali iman mereka, anda mahu menghakimi, anda boikot, anda mengatakan bahwa itu salah, itu bodoh, itu biadab. Sekali lagi, kembali focus untuk mengkhawatiri apa yang telah saya sebutkan tadi. Apakah tidak salah untuk meluluskan penggunaan pelbagai senjata yang membunuh? tidakkah salah untuk memungkinkan bayi yang belum lahir untuk dibunuh? tidak salahkah untuk memungkinkan gaya hidup bebas yang menghasilkan AIDS yang memutuskan kesinambungan generasi berikutnya ?
Mengapa anda begitu peduli apa yang terjadi di sini, di sebuah negara Islam sedangkan Anda bahkan tidak celik tentang Syria, Bosnia, Rohingya, Palestin, dan lain-lain. Ribuan orang dibunuh di sana dan Anda tidak pedul pun, tidak ada seorangpun yang mati di sini di bawah hukum Syariah ini, dan Anda membuat keributan besar, bahkan ketika warga di sini yang secara langsung terkena impak hudud ini menerimanya dengan damai. Hukuman mungkin keras tetapi tidak bermakna ia akan dijatuhkan dengan mudah. Ada proses yang harus dilalui sebelum ianya dilakukan. Kami baik-baik saja dengannya, kami senang hati saja.
BruneiBersatu
canang at 6/04/2014 07:19:00 PG

NKRA antirasuah syor dana politik diisytihar

NKRA antirasuah syor dana politik diisytihar

N Sevagamy, Bernama | 11:21AM Jun 7 2014
Selepas berdepan masalah mewujudkan badan pemantau dana politik berikutan kurangnya kerjasama parti-parti politik, pihak Bidang Keberhasihan Utama Negara (NKRA) Mencegah Rasuah kini bercadang untuk mengkaji keperluan mewujudkan satu akta baharu untuk tujuan itu.
Badan itu berpendapat peruntukan undang-undang diperlukan untuk mewajibkan parti-parti politik mengisytiharkan sumber dana politik masing-masing agar ketelusan dapat diwujudkan.
Pengarah NKRA Mencegah Rasuah Datuk Hisham Nordin berkata pihaknya sedang melihat kepada keperluan untuk mewujudkan akta baharu itu atau mencadangkan pindaan kepada akta sedia ada di beberapa agensi kerajaan yang terlibat dalam penyeliaan parti-parti politik.
"Pihak kami juga bercadang untuk meneliti beberapa akta lain seperti Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Akta Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Akta Pendaftar Pertubuhan (ROS) dan Akta Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA), bagi melihat keperluan untuk mencadangkan pindaan-pindaan," katanya kepada Bernama  di Kuala Lumpur.
Hisham berkata sama ada ia satu akta baharu atau pindaan kepada akta sedia ada, pihak NKRA Mencegah Rasuah berpendapat pemantauan dana politik hanya dapat dijalankan dengan berkesan apabila keperluan melaporkan sumber dana politik itu menjadi mandatori kepada semua parti politik.
"Contohnya parti politik perlu mengisytiharkan penerimaan dana terbabit kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) dengan mengemukakan resit kerana ia merupakan peraturan yang dikeluarkan oleh ROS.
"Tapi kalau parti politik tidak mematuhi peraturan itu, ROS tidak boleh buat apa-apapun sebab ia hanya peraturan bukan akta. Jadi untuk lebih telus dalam dana politik, kena ada akta," katanya.
Hisham berkata parti-parti politik mungkin tidak bersedia untuk mendedahkan penyumbang dana politik masing-masing pada masa ini untuk menjaga kredibiliti seseorang pemimpin dalam parti berkenaan.
"Pandangan saya ialah pemantauan dana politik amat penting bagi menutup segala ruang dan peluang kepada perlakuan rasuah. Oleh itu, setiap dana politik yang disalurkan perlu diaudit dan direkodkan bagi menunjukkan ketelusan parti itu," katanya.

Pada Februari 2012, melalui Pelan Transformasi Kerajaan (GTP),  Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan inisiatif baharu membanteras rasuah bagi mengawal pembiayaan politik dan menyiasat penyalahgunaan dana di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara Anti-Rasuah.
 
Najib berkata pembiayaan politik di peringkat pusat mahu pun negeri perlu disalurkan terus ke akaun parti bagi meningkatkan ketelusan dan keyakinan rakyat terhadap pertubuhan politik itu.

Awas, k'jaan boleh pintas komunikasi anda

Awas, k'jaan boleh pintas komunikasi anda
Nigel Aw | 5:38PM Jun 16 2014
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri mendedahkan bahawa kerajaan berupaya memintas komunikasi rakyat sama ada melalui emel, telekomunikasi atau pos seperti yang diperuntukkan bawah lima akta.
Dalam jawapan bertulisnya, Nancy berkata pendakwa raya dibenarkan untuk membuat pintasan bawah seksyen 116C Kanun Atacara Jenayah jika berpendapat komunikasi itu mungkin mengandungi maklumat yang berhubungan dengan pelakuan kesalahan.
Empat lagi akta yang memperuntukkan perkara yang sama ialah Seksyen 27A Akta Dadah Merbahaya; Seksyen 11 Akta Penculikan; seksyen 43 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Seksyen 6 Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas), katanya.
"Dari tahun 2009, tiada pintasan komunikasi yang melibatkan mana-mana ahli politik. Pintasan komunikasi dipohon semasa proses risikan dan siasatan oleh pihak polis dan penguatkuasa undang-undang yang lain," katanya .
Nancy menjawab soalan MP Kluang Liew Chin Tong mengenai kekerapan timbalan pendakwa raya memintas emel, telekomunikasi dan tulisan di Internet oleh ahli politik, suspek jenayah dan orang awam antara 1998 dan 2014.
Liew tidak berpuas hati dengan jawapan tersebut kerana ia tidak menjelaskan tindakan pihak berkuasa terhadap komunikasi di kalangan ahli politik sebelum 2009.
"Adakah ini bermakna sebelum 2009 terdapat banyak berlaku pintasan telefon? Apa yang berlaku antara tahun 1998 dan 2009.

"Kerajaan perlu bersikap lebih telus," katanya ketika dihubungi Malaysiakini petang ini.

JINGGA 13 DESAK SPRM AMBIL TINDAKAN PENDEDAHAN KEKAYAAN ANAK KETUA POLIS SABAH OLEH MYWATCH

JINGGA 13 DESAK SPRM AMBIL TINDAKAN PENDEDAHAN KEKAYAAN ANAK KETUA POLIS SABAH OLEH MYWATCH


Kenyataan Media
JINGGA 13 Malaysia

25 Mei 2014

JINGGA 13 DESAK SPRM AMBIL TINDAKAN PENDEDAHAN KEKAYAAN ANAK KETUA POLIS SABAH OLEH MYWATCH

JINGGA 13 Malaysia mengalu-alukan pendedahan demi pendedahan mengenai jenayah dan korupsi yang telah dibuat oleh Badan Pemantau Jenayah, Malaysian Crime Watch Task Force (MYWATCH) menerusi Pengerusinya R. Sri Sanjeevan sewajarnya mendapat perhatian dan tindakan oleh pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi mengambil satu siasatan secara serius terhadap pendedahan yang dibuat.

JINGGA 13 Malaysia turut memuji dan menyatakan sokongan terhadap usaha pendedahan oleh Pengerusi MYWATCH , R. Sri Sanjeevan  baru-baru ini berkaitan isu kekayaan luar biasa anak kepada Ketua Polis Sabah , Mohamad Azhan Hamza membeli secara tunai dua buah kereta mewah – Jaguar dan Audi A5 – dengan nilai terkumpul RM1.1 juta tahun lepas walaupun beliau "menganggur" serta beberapa transaksi bernilai bernilai RM500,000 dalam tempoh enam bulan lepas.

Isu tersebut telah mendapat respon segera oleh Datuk Hamza Taib , selaku Ketua Polis Sabah dan selaku pelaksana dan mendokong undang-undang sewajarnya menyerahkan anak beliau untuk disiasat secara menyeluruh dan bukan bertindak mempertahankan anak beliau dengan pelbagai alasan malah dilihat begitu dangkal , mengelirukan dan kurang jelas sepertimana yang didakwa oleh MYWATCH.

JINGGA 13 Malaysia menyatakan pendirian akan memberikan komitmen bagi membantu menyediakan barisan peguam sekiranya MyWatch dan R. Sri Sanjeevan di saman oleh pihak Ketua Polis Sabah, atau ditahan di bawah Akta BAFIA kerana mendedahkan butiran bank milik anak Ketua Polis tersebut.

JINGGA 13 Malaysia kesal sehingga ini tidak ada sebarang tindakan diambil oleh pihak SPRM selepas pendedahan yang dibuat oleh MYWATCH sedangkan ianya adalah merupakan satu kes yang sangat serius dan kami juga meminta agar Ketua Polis Negara memberikan kerjasama dengan MYWATCH dalam usaha membenteras jenayah dan korupsi.

JINGGA 13 Malaysia akan terus memberikan sokongan serta komitmen kepada mana-mana pihak khususnya orang-orang perseorangan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) seperti MYWATCH untuk terus membuatkan pendedahan jenayah dan korupsi tanpa prejudis ke arah negara Malaysia yang tercinta .

MUAFAKAT*PRIHATIN*BERANI

FARIZ MUSA
Ketua Koordinator

JINGGA 13 Malaysia

ROGOL, POLIS DIHUKUM PENJARA DAN SEBAT

ROGOL, POLIS DIHUKUM PENJARA DAN SEBAT
KOTA BHARU - Seorang anggota polis berpangkat sarjan mejar dihukum penjara 15 tahun dan lapan sebatan oleh mahkamah sesyen, di sini, semalam selepas didapati bersalah merogol remaja berusia 14 tahun, lima tahun lalu.
Keputusan dibuat Hakim, Mohd Yusoff Yunos terhadap tertuduh Mahmad Abidin, 57, yang juga bekas ketua balai selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.
Mahmad didakwa merogol remaja perempuan berusia 14 tahun itu di dalam pejabat Ketua Polis Balai Polis Binjai, di sini, pada jam 2.30 petang, 15 Oktober 2009.
Tuduhan dibuat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum mengikut Seksyen 376(1) kanun sama yang membawa hukuman penjara 20 tahun dan boleh dikenakan sebat, jika sabit kesalahan.
Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Ahmad Salam Yusof, manakala, tertuduh diwakili peguam bela, Datuk Sukri Mohamed.
Pada prosiding semalam, Ahmad Salam mohon mahkamah menjatuhkan hukuman setimpal dengan ambil kira jenayah yang dilakukan lebih-lebih lagi membabitkan tertuduh yang berkhidmat sebagai penjawat awam.
“Saya mohon mahkamah mengambil kira kepentingan mangsa dan masyarakat di luar sana. Tertuduh dan masyarakat juga perlu mendapat pengajaran daripada kesalahan yang dilakukan,” katanya.
Pada masa sama, Mohd Yusoff membenarkan penangguhan pelaksanaan hukuman dengan syarat rayuan difailkan pada hari sama.
Jaminan dinaikkan dari RM10,000 kepada RM15,000 dengan seorang penjamin berkuat kuasa sejurus notis rayuan difailkan.

Sumber