Dalam pembangunan organisasi “succession planning”
adalah proses mengenalpasti dan menyediakan pemimpin yang sesuai melalui
pemantauan, latihan dan job rotation untuk mengambil alih tugas kepimpinan dan
pengurusan apabila pemimpin yang ada bersara atau tidak ada lagi dalam
organisasi. Sukar kita bayangkan sekiranya tiada pemimpin pelapis yang sesuai
bagi menggantikan atau mengambil alih tugas pemimpin yang bersara.
Apabila “Succession Planning” dilaksanaknakan
pegawai yang memimpin sesebuah organisasi perlu mengenalpasti pegawai bawahan
untuk di “grooming” sebagai pemimpin pelapis organisasi tersebut. Ini penting
kerana untuk membangunkan seorang pengurus dan pemimpin yang berpotensi
mengambil masa bertahun-tahun lamanya.
Pegawai tinggi yang akan meninggalkan perkhidmatan
adalah pakar dalam pelbagai disiplin, sama ada dalam bidang pentadbiran dan
pengurusan mahupun dalam bidang ikhtisas. Pengalaman dan kepakaran mereka
adalah tidak ternilai dan sudah tentu kita akan kehilangan satu aset paling
penting kepada pentadbiran awam. Namun demikian ada di antara mereka terus
berkhidmat dengan Kerajaan untuk beberapa ketika.
Seharusnya tempat mereka ini dapat diganti oleh
pemimpin pelapis yang akan mengambil alih tempat pegawai yang akan bersara
tadi. Kepakaran dan pengalaman yang terkumpul selama bertahun ini dapat
dimanfaatkan dan dipindahkan kepada pegawai pegawai muda lebih awal sekiranya
Succession Planning dapat dilaksanakan .
Pemimpin pelapis yang dilantik bagi megang jawatan
yang lebih tinggi dan menerajui pelbagai jabatan adalah atas prestasi cemerlang
yang melayakkan mereka dinaikkan pangkat serta melangkah ke satu lagi tahap
yang lebih tinggi dalam kerjaya masing-masing. Jika perancangan untuk peralihan
ini telah dilaksanakan lebih awal ia nya tidak mempunyai kesukaran untuk
meneruskan usaha-usaha yang telah diasaskan oleh pemimpin-pemimpin sebelum ini.
Malah ada antara pegawai-pegawai ini telah bersama dengan bos masing-masing
sama ada sebagai timbalan atau immediate subordinate dan sekarang mengambil
alih tugas dan tanggungjawab mereka.
Dalam konteks Pentadbiran Awam Negeri Terengganu
“Succession Planning” seharusnya dilaksanakan keatas Pegawai Tadbir Negeri.
Walaupun pemimpin datang dan pergi namun pemimpin yang telah dikenalpasti bagi
mengambil alih sesuatu jawatan seharusnya di “groom” dari awal. Perancangan
teliti perlu dilaksanakan bagi melahirkan pemimpin dan Pengurus yang dihormati
dan disegangni.
Kuala
Terengganu. 1 Julai 2008 Seramai 15 orang Pegawai Tadbir Negeri Terengganu
telah menghadiri Seminar Leadership Grid yang dianjurkan oleh Pejabat
Setiausaha Kerajaan Terengganu selama tiga hari bermula 29 Julai yang lalu
bertempat di Grand Continetal Kuala Terengganu. Seminar dikendalikan oleh En
Abd Malik dan En Azahar dari Grid International Malaysia. Perasmian penutup
disempurnakan oleh KPSU (Strategik) pada jam 9.00 malam.
Gaya kepimpinan yang diasaskan oleh
Blake dan Mouton mengenal pasti empat gaya asas yang keterlaluan (tiap-tiap
satu dinyatakan mengikut suatu kontinum berdasarkan skala dan 1 hingga 9).
Mengikut nya 1,1, (juga disebut pengurusan laissez-faire) pengurus-pengurus
kurang menitikberatkan hal-hal pekerja ataupun pengeluaran dan memegang peranan
yang minimum sebagai pemimpin dan pengurus. Yang paling bententangan dengan ini
terletaknya gaya 9, 9, (pengurusan berpasukan atau yang demokratik) yang
menunjukkan melalui kegiatan pengurus, terdapat peningkat dedikasi yang
tertinggi terhadap kedua-duanya, iaitu pekerja dan pengeluaran.
Blake dan
Mouton menegaskan bahawa gaya ini merupakan kelakuan kepimpinan yang paling
berkesan yang dapat mempertingkatkan prestasi, merendahkan ketidakhadiran dan
pusing ganti pekerja, serta memupuk kepuasan yang tmggi.
Suatu lagi ialah gaya pengurusan 1, 9,
disebut juga pengurusan country club, di mana pengurus-pengurus tidak ataupun
paling kurang mementingkan pengeluaran, tetapi amat mementingkan pekerja
sahaja. Apa yang diwujudkan ialah persekitaran di mana semua pekerja merasa
gembira dan senang hati tanpa apa-apa komitmen terhadap pengeluaran usaha
bersatu untuk mencapai matlamat organisasi. ini berbanding pula dengan gaya 9,
1, (kadangkala disebut pengurus autokratik) yang hanya menitikberatkan penubuhan
operasi cekap tanpa inengambil kira hal-ehwal pekerja.
Dengan menggunakan keempat-empat titik
yang keterlaluan ini, setiap teknik atau gaya kepengurusan boleh ditempatkan di
dalam petak ini. Dengan jelasnya, pengurus mengikut gaya 5, 5 secara sederhana
mementingkan kedua-duanya, iaitu pengeluaran dan kepuasan staf.
Pengurus-pengurus ini rnencapai tahap moral dan pengeluaran yang mencukupi dan
memuaskan tetapi pada tahap yang tidak begitu tinggi, di mana penubuhan
matlamat dan jangkaan tidak begitu tinggi. Meskipun petak kepengurusan ini
merupakan hal yang berfaedah untuk mengenal pasti dan mengelaskan gaya
kepengurusan, tetapi penggunaannya adalah terhad. ini disebabkan petak ini
tidak dapat rnemberi sebab mengapa seseorang pengurus itu terletak di sesuatu bahagian
tertentu di petak tersebut. Perlu diselidiki faktor-faktor seperti corak
peribadi pemimpin tersebut atan pengikut-pengikutnya, kebolehan dan latihan
pengurus dan lain-lain faktor situasi di sebaliknya, yang juga mempengaruhi
tingkah laku kedua-dua peniimpin dan pengikut itu.
Harapan KPSU kepada peserta supaya
bersedia menyahut cabaran dan jadikanlah yang terbaik diantara yang terbaik.
Dalam konteks perkhidmatan awam di Terengganu kita berada di persimpangan
antara politik dan pentadbiran. Berhati-hatilah menguruskannya.
No comments:
Post a Comment