Qarinah,
antara kekuatan dan keperluannya dalam mengithbatkan
kesalahan
hudud
BAB SATU
1. KETERANGAN DALAM ISLAM
Melaksanakan proses kehakiman yang adil dan saksama
adalah merupakan tuntutan agama islam, terdapat banyak ayat -ayat al-Quran dan
al-Hadis yang memerintahkan kita agar menegakkan keadilan. keadilan di sini
bukan sekadar bermaksud penghakiman yang sama rata antara dua pihak bahkan
lebih dari itu ia adalah kesaksamaan .
Kesaksamaan
bererti menjatuhkan hukuman dengan tepat dan sesuai seperti yang telah
ditentukan oleh Allah s.w.t. Ia dibuat dengan melihat dan menilai dari berbagai
aspek seperti menilai terhadap jenis kesalahan yang dilakukan, keadaan pesalah,
suasana sekeliling dan berbagai-bagai lagi. Dalam keadaan sebegini seseorang
yang melakukan kesalahan yang sama tetapi mempunyai status fizikal yang tidak
sama mungkin akan menerima hukuman yang berbeza.[1]
Dalam
menegakkan keadilan dan kesaksamaan ini
ia memerlukan kepada beberapa perkara, antaranya ialah keperluan
terhadap satu sistem undang-undang yang adil dan saksama, kaedah perlaksanaan
yang cekap dan sempurna serta bukti keterangan yang tepat dan benar. Ketiga tiga faktor diatas adalah saling
kait mengait antara satu sama lain.
1.1 Kepentingan keterangan
Kebenaran
tidak wujud dengan semata-mata dakwaan atau sangkaan, sebaliknya ia perlulah
didokong oleh bukti dan hujjah yang kukuh. Pembuktian di dalam bahasa
perundangan islam disebut sebagai ithbat (إثبات ).[2]
Dalam
mengemukakan bukti dan hujjah, keterangan memainkan peranan yang sangat
penting. Kelancaran dan keberkesanan sesuatu perbicaraan adalah tertakluk
sepenuhnya kepada sejauhmana bukti dan keterangan yang berjaya diperolehi oleh
hakim. Dengan keteranganlah, seorang hakim akan dapat menilai dan membezakan
antara yang benar dari yang salah, bahkan setiap hukuman yang diputuskan oleh
hakim mestilah berdasarkan kepada keterangan dan bukti tersebut.
Kepentingan
keterangan ini telah dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w. di dalam beberapa buah hadis diantaranya:
عن أم سلمة
قالت, قال رسول الله [PC1]صلى اله عليه وسلم إنكم تختصمون إلى ولعل بعضكم أن يكون ألحن
بحجته من بعض. فأقضي له على نحو مما أسمع منه فمن قطعت له من حق أخيه شيئا فلا
يأخذه. فإنما أقطع له به قطعة من النار[3].
Ertinya: Dari
Ummi Salamah telah berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda ;
kamu telah bertikai dihadapanku,
mungkin ada diantara kamu yang lebih petah
berhujjah (memberi keterangan)
dari yang lain, lalu aku menghukum
berdasarkan dari apa yang aku
dengar darinya. Sesiapa yang telah aku
hukumkan (berikan) untuknya
sesuatu dari hak saudaranya ( yang ia tidak
berhak tetapi diperolehi lantaran
hujjahnya yang petah) janganlah ia
mengambilnya kerana dengan itu
aku telah memotong untuknya sekeping api
neraka.
Sabda baginda lagi:
لو يعطي
الناس بدعواهم لادعى رجال أموال قوم ودماءهم لكن البينة على المدعي واليمين علي من
أنكر[4]
Artinya: Andainya semua
orang boleh diberikan hukuman semata-mata kerana adanya
dakwaan pastilah semua orang akan
membuat dakwaan terhadap harta dan
darah orang lain tetapi
sebaliknya setiap dakwaan mestilah mendatangkan
keterangan dan yang engkar
mestilah bersumpah.
Sehubungan dengan ini juga penyair arab ada berkata:
و الدعاوى
إن لم يقيموا عليها بـيـنـات
أبنـاؤها أدعياء[5]
Ertinya: Dakwaan
sekiranya tidak disertakan dengan keterangan adalah tuduhan
semata-mata.
Melalui
hadis nabi dan syair diatas dapat kita fahami bahawa keterangan adalah asas
terpenting dalam melaksanakan sesuatu hukuman. Oleh itu ia perlu tepat dan
jelas, tanpa keterangan yang tepat dan benar sudah pasti keadilan tidak dapat
ditegakkan. Lantaran itu syariat islam memberikan satu garis panduan yang ketat
dalam menilai kesahihan sesuatu keterangan yang diberi seperti memperincikan
kelayakan seseorang saksi yang layak dibawa kemahkamah[6].
1.2 Pengertian keterangan. (al-Bayyinah)
Sebagaimana yang telah dijelaskan, ‘keterangan’
adalah asas terpenting di dalam
menegakkan kebenaran melalui prosidur kehakiman. Dalam undang-undang keterangan
islam ‘keterangan’ ini dikenali dengan istilah al-bayyinah.[7]
Dari segi penggunaan bahasa al-bayyinah bererti
terang, jelas dan nyata.[8]
Oleh itu dapat dikatakan penggunaan al-bayyinah dari sudut bahasa merujuk kepada sesuatu yang
dapat menjelaskan atau menerangkan terhadap sesuatu perkara, hak atau
kepentingan.
Manakala
pengertiannya menurut istilah syarak terdapat perbezaan pendapat dikalangan
ulama di dalam memahami maksud sebenar perkataan tersebut. Secara ringkasnya
terbahagi kepada tiga pendapat.
Pendapat
yang pertama ialah al-bayyinah bermaksud kesaksian (al-syahadah).
Pendapat ini didokong oleh kebanyakan ulama’ (jumhur fuqaha’). [9] Pendapat yang kedua dibawa oleh Ibn. Hazmin
yang mengatakan disamping bermaksud kesaksian ia juga termasuk pengetahuan
hakim (علم القاضي ).[10] pendapat yang ketiga ialah dari Ibn. Qayyim
yang mengatakan al-bayyinah adalah sebarang bentuk keterangan yang dapat
menjelaskan kebenaran dan menzahirkannya.[11]
Jumhur fuqaha’ dalam menegaskan pendapatnya
mengatakan bahawa perkataan al-bayyinah sekalipun dari sudut bahasanya
membawa pengertian keterangan tetapi ia kerapkali digunakan di dalam nas syarak
sebagai kesaksian. Pengertian ini dapat dilihat di dalam banyak ayat-ayat
al-Quran dan hadis-hadis nabi. Contohnya Rasulullah telah menggunakan perkataan
al-bayyinah di dalam beberapa hadis yang dimaksudkan sebagai kesaksian.
أخرجه البخاري وأبو داود و الترمذي عن ابن عباس رضى الله
عنهما أن هلال ابن أمية قذف امرأته عند النبي صلى الله عليه وسلم بشريك بن سحماء
فقال له النبي صلى الله عليه وسلم "البينة أو حد في ظهرك"…[12]
Ertinya : Hadis riwayat
Bukhori, Abu Daud dan Turmuzi dari Ibn. Abbas
r.a.menceritakan bahawa Hilal b.
Umayyah telah menuduh isterinya melakukan
zina dengan Syuraik b. Sahma’
dihadapan Rasulullah s.a.w. Lalu baginda
bersabda: Berilah keterangan
(saksi), jika tidak maka hukuman hudud (qazaf)
akan dikenakan keatas
belakangmu.[13]
Perkataan al-bayyinah
dalam hadis diatas adalah bukti yang dapat mensabitkan tuduhan zina tersebut
iaitu empat orang saksi sebagaimana firman Allah :
والذين
يرمون المحصنات ثم لم يأتوا بأربعة شهداء فاجلدوهم ثمانين جلدة [14]
Ertinya: Dan orang-orang
yang melemparkan tuduhan zina terhadap perempuan yang
terpelihara kehormatannya
kemudian mereka tidak membawa empat orang
saksi maka sebatlah mereka lapan
puluh kali sebatan.
Dalam
peristiwa lain pula Rasulullah telah didatangi oleh Asy’as b. Qais yang
bertelagah dengan rakannya mengenai sebuah telaga, lalu Rasulullah telah
bersabda kepadanya :بينتك أو يمينه [15] ( keterangan kamu atau sumpahnya), dalam satu riwayat
yang lain Rasulullah bersabda [16]شاهداك أو يمينه ( dua orang saksi bagi pihak kamu atau sumpahnya). شاهداكdalam
riwayat yang kedua ini dianggap sebagai tafsiran bagi pengertian al-baiyyinah
dalam riwayat yang pertama.
Disamping itu juga jumhur fuqaha’ melihat melalui
ayat-ayat al-Quran, kesaksian adalah asas pensabitan dalam banyak perkara
seperti dalam bab jual beli Allah berfirman:
Ertinya: Dan
persaksikanlah apabila kamu berjual beli.
Dalam bab talak dan rujuk
Allah berfirman:
فإذا بلغن
أجلهن فأمسكوهن بمعروف أو فارقوهن بمعروف وأشهدوا ذوي عدل منكم وأقيموا الشهادة
لله[18]
Ertinya : Apabila mereka
telah mendekati akhir eddahnya, maka rujuklah mereka dengan
baik atau lepaskanlah mereka
dengan baik dan persaksikanlah dengan dua
orang saksi yang adil diantara
kamu dan hendaklah kamu tegakkan kesaksian
itu kerana Allah.
Dalam bab hutang piutang
Allah berfirman:
واستشهدوا
شهيدين من رجالكم[19]
Ertinya: Dan
persaksikanlah dengan dua orang saksi dari kalangan laki-laki antara
kamu.
Dalam bab wasiat Allah
berfirman:
يأيها الذين
آمنوا شهادة بينكم إذا حضر أحدكم الموت حين الوصية اثنان ذوا عدل منكم أو آخران من
غيركم[20]
Ertinya : Hai orang-orang
yang beriman, apabila salah seorang kamu menghadapi
kematian sedang dia akan
berwasiat maka hendaklah wasiat itu disaksikan oleh
dua orang yang adil diantara
kamu atau dua orang yang berlainan agama
dengan kamu.
Melalui
ayat-ayat diatas dan beberapa ayat al-Quran yang lain jumhur ulama’ berpendapat
al-bayyinah bermaksud kesaksian. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa
kaedah pembuktian hanya terbatas kepada kesaksian sahaja sebaliknya merangkumi
kaedah-kaedah yang lain seperti iqrar, pengetahuan hakim dan lain-lain lagi.
Jelasnya al-bayyinah adalah satu kaedah dari beberapa kaedah.
Kesimpulannya keterangan dan kesaksian adalah dua perkataan yang sama
maksudnya.
Ibn. Hazmin
pula sekalipun sependapat dengan mazhab jumhur fuqaha’ mengenai pengertian
al-bayyinah sebagai kesaksian tetapi beliau telah menggolongkan pengetahuan
hakim (علم القاضي ) dalam pengertian itu, bahkan inilah sekuat kuat kaedah
pembuktian disisinya.[21]
Ibn.Qayyim
pula memahami pengertian al-bayyinah dalam bentuk yang lebih umum,
menurut beliau pengertian al-bayyinah mengikut kehendak syarak ialah
hujjah, dalil atau keterangan yang jelas. Pemahaman ini dapat dilihat melalui
sabda nabi s.a.w.
البينة علي
المدعي ( keterangan
keatas orang yang mendakwa) .
Menurut
Ibn. Qayyim yang dimaksudkan dengan al-bayyinah ialah sebarang bentuk
keterangan atau hujjah atau dalil yang dapat membuktikan kebenaran
dakwaannya. al-Bayyinah sama
sekali tidak terbatas kepada dua orang saksi atau sebagainya namun begitu dalam
masa yang sama tidak dinafikan bahawa saksi adalah sebahagian dari dalil atau
hujjah.[22]
.
Ibn. Qayyim
seterusnya mengatakan “Penggunaan al-bayyinah di dalam kalam Allah,
perkataan rasulnya dan para sahabat merujuk kepada sesuatu yang menerangkan
kebenaran, ia lebih umum dari pengertian yang dipakai oleh para fuqaha’
(jumhur) dimana mereka hanya mengkhususkan maksudnya kepada dua orang saksi
atau seorang saksi beserta sumpah, Istilah yang digunakan tidak menjadi
kesalahan selama-mana ia tidak melibatkan kalam Allah dan Rasulnya. Sebaliknya
jika terlibat, ia akan mengakibatkan kesalahan dalam memahami nas dengan
membawa pengertian yang tidak dimaksudkan oleh penuturnya… sedangkan maksudnya
(al-bayyinah) yang sebenar di dalam kitab Allah ialah nama bagi setiap yang
menerang atau menjelaskan kebenaran.”[23]
Pandangan
Ibn. al-Qayyim ini menjelaskan bahawa al-bayyinah (keterangan)
menurutnya ialah tiap sesuatu yang boleh menjelaskan atau menerangkan kebenaran
sesuatu dakwaan. Ia tidak terbatas kepada kesaksian semata-mata sebaliknya
meliputi semua bentuk keterangan atau kaedah pembuktian asalkan ia boleh
menerangkan atau menjelaskan kebenaran.
Oleh itu, al-bayyinah
menurutnya adalah umum sedangkan kesaksian adalah khusus. Dengan itu perbezaan
pendapat diantara pendapat jumhur ulama’ dan Ibn. al-Qayyim adalah perbezaan
antara ‘am dan khas.
Dalam
mendokong pendapat mereka Ibn. al-Qayyim telah membawa beberapa contoh dari
ayat al-Quran:
ولقد أرسلنا
رسلنا بالبينات[24]
Ertinya: Sesungguhnya
kami (Allah) telah mengutuskan rasul-rasul kami dengan
membawa bukti-bukti yang nyata.
وما تفرق
الذين أوتوا الكتاب إلا من بعد ما جاءتهم البينة[25]
Ertinya: Dan tidaklah
ahli kitab itu berselisihan melainkan setelah datang kepada
mereka keterangan (bukti yang
nyata)
قل إني على
بينة من ربي[26]
Ertinya. Katakanlah (hai
muhammad), sesungguhnya aku tetap berada diatas (kebenaran
yang berdasarkan) bukti-bukti
yang nyata daripada tuhanku.
Keseluruhan ayat-ayat di atas sama sekali tidak memberi
makna al-bayyinah sebagai saksi, ini menunjukkan bahawa perkataan
tersebut digunakan oleh syarak mengikut pengertiannya yang umum iaitu
keterangan, hujjah, bukti dan dalil. Apa yang jelas, pendapat ini menerima apa
sahaja bentuk keterangan yang dapat membantu menjelaskan, menerangkan, atau
membuktikan sesuatu kes yang dibicarakan dalam proses menegakkan kebenaran dan
keadilan yang dituntut.
Sungguhpun pendapat ini bukan merupakan pendapat golongan
terbanyak (mazhab jumhur ulama) tetapi pendekatannya di dalam menangani
keadilan, seiring pula dengan perubahan masa dan kemajuan teknologi telah
menunjukkan bahawa pandangan beliau
telah mendahului usianya dan membuktikan undang-undang keterangan islam sesuai
untuk dilaksanakan disetiap masa dan tempat.
1.3 Beban pembuktian.
Menentukan keatas bahu siapakah terletaknya beban
pembuktian adalah merupakan perkara yang sangat penting dalam sesuatu prosidur
perbicaraan. Ini kerana dengan meletakkan beban tersebut keatas satu pihak akan
memberi kelebihan (advantage) kepada pihak lawannya. Oleh itu
undang-undang telah menetapkan kedudukan ini sedari awal lagi agar keadilan
dapat terus dipelihara.
Takrifan
terhadap “beban pembuktian” secara tepat di dalam kitab-kitab feqah islam agak sukar ditemui, ini mungkin kerana ia
merupakan istilah baru sekalipun konsepnya telah wujud seiring dengan
kedatangan islam itu sendiri. Secara ringkas mengikut perundangan barat ia
boleh diertikan sebagai “suatu tugas atau tanggungjawab memberikan
keterangan pada tahap yang diperlukan berkenaan dengan sesuatu fakta yang ada
dalam pemikiran pembicara (trier) ataupun pihak mahkamah.”[27]
Beban
pembuktian melalui pengamalannya di mahkamah boleh dibahagikan kepada dua
bentuk iaitu beban undang-undang (legal burden) dan beban mengemukakan
keterangan (evidential burden).
Beban
undang-undang (‘legal’ / ‘persuasive’ / ‘ultimate’ / ‘probative’ burden) ialah satu tugas atau tanggungjawab terletek
ke atas sesuatu pihak untuk memberikan keterangan fakta yang dapat memuaskan
hati pihak pengadilan di dalam mendebatkan fakta yang menjadi soal.2 Kedudukan beban ini berbeza diantara
kesalahan sivil dan kesalahan jenayah.
Dalam
kesalahan sivil beban undang-undang boleh berubah-ubah dari pihak plaintif
kepada pihak defendan sekalipun di dalam kes yang sama. Sebagai contoh, apabila
plaintif mengambil tindakan undang-undang keatas defendan atas kecuaiannya ia
perlulah membuktikan kecuaian tersebut wujud bagi pihak defendan tetapi
andainya pihak defendan mengemukakan alasan bahawa kecuaian tersebut adalah
kesalahan bersama (contributory negligence) maka ketika itu beban
tersebut terletak keatas defendan dan
plaintif pula bertindak menafikan dakwaan wujudnya kesalahan bersama itu (contributory
negligence).[28]
Dalam
kesalahan jenayah telah menjadi satu dasar dan peraturan bahawa beban
undang-undang ini hanya terletak keatas pendakwaraya untuk membuktikan
kesahihan dakwaannya bagi mensabitkan kesalahan tertuduh.
Ratanlal di
dalam bukunya The Law Of Evidence menyatakan: In Criminal cases the burden
of proof, using the phrase in its strictest sense, is always upon the
prosecution and never shifts whatever the evidence may be during the progress
of the case. When sufficient proof of the commission of a crime has been adduced
and the accused has been connected therewith as the guilty party, then the
burden of proof, in another and quite different sense, namely in the sense of
introducing evidence in rebuttal of the case for the procecution is laid upon
him.2
Dalam kes woolmington
v DPP. Woolmington dijatuhkan hukuman bunuh kerana dituduh membunuh
isterinya yang mengugut untuk meninggalkannya, ia mendakwa kejadian itu
hanyalah satu kemalangan. Dalam perbicaraan tersebut mahkamah memerintahkan
agar ia membuktikan ketiadaan niat membunuh. Dalam ulang bicara di mahkamah
rayuan hakim Viscount Sankey telah membatalkan keputusan tersebut kerana
ia bercanggah dengan prinsip asas itu. Dalam keputusan tersebut ia berkata: …that
is the duty of the prosecution to prove the prisoner’s guilt subject to what I have
already said as to defence of insanity and subject olso to any statutory
exception.[29]
Berasaskan keterangan diatas dalam konteks kesalahan
jenayah takrifan yang sesuai terhadap beban undang-undang ini ialah sepertimana
yang dibuat oleh Richard May sebagai : satu tanggungjawab yang terletak keatas
pendakwaraya untuk membuktikan kesemua fakta-fakta penting bagi mensabitkan
kesalahan terhadap tertuduh.[30]
Beban
mengemukakan keterangan (evidential burden) pula ialah satu
tanggungjawab untuk menunjukkan (jika diminta berbuat demikian) bahawa terdapat
keterangan yang memuaskan untuk membangkitkan perkara yang menjadi soal samada
ia wujud atau tidak wujud berhubung dengan fakta isu sesuai dengan tahap
pembuktian yang diperlukan.[31]
Richard May pula mendefinasikannya sebagai satu tugas
atau tanggungjawab samada oleh pihak pendakwa atau tertuduh untuk membuktikan kewujudan
fakta terhadap perkara-perkara tertentu yang menjadi soal.[32]
Beban mengemukakan
keterangan adalah hampir sama dengan beban undang-undang, perbezaannya ialah
beban undang-undang adalah beban untuk membuktikan kewujudan fakta isu (yang
menjadi soal) dan kesalahan tertuduh secara keseluruhan dan dalam kes jenayah
ia terletak kepada pihak pendakwaraya manakala beban mengemukakan keterangan
ialah beban untuk membuktikan kebenaran sesuatu fakta yang berbangkit berhubung
dengan fakta isu tersebut. Beban ini boleh berubah-ubah dari pihak pendakwa
kepada pihak tertuduh mengikut keadaan. Ringkasnya boleh juga dikatakan bahawa beban
undang-undang ialah beban untuk melahirkan kes manakala beban mengemukakan
keterangan ialah beban untuk menafi dan menghujjah kes tersebut.2
Dalam
kehakiman islam kedudukan ini diakui oleh syarak, seseorang yang mendakwa mempunyai sesuatu hak keatas harta
atau diri orang lain perlulah mengemukan bukti terhadap dakwaannya. Jika tidak,
ia gagal di dalam tuntutan tersebut. Perkara telah dijelaskan oleh Rasulullah
s.a.w. dalam sebuah hadis:
لو يعطي
الناس بدعواهم لأدعى رجال أموال قوم ودماءهم لكن البينة علي المدعي واليمين علي من
أنكر[33]
Ertinya: Andainya semua
orang boleh diberikan hukuman semata-mata kerana adanya
dakwaan pastilah semua orang akan
membuat dakwaan terhadap harta dan
darah orang lain tetapi
sebaliknya setiap dakwaan mestilah beserta keterangan
dan yang engkar mestilah
bersumpah.
1.3.1 Agihan beban
pembuktian.
Pada asasnya dalam mana-mana perbicaraan samada jenayah
atau sivil beban pembuktian terletak di atas bahu pihak pendakwa atau pihak
yang menyatakan nyataan itu ada. Ini dapat difahami dengan jelas melalui kaedah
feqh yang menyatakan:
البينة علي
المدعي واليمين على من أنكر 2 ( Keterangan
atau bukti diwajibkan keatas orang yang mendakwa manakala sumpah keatas orang
yang engkar )
Kenyataan
ini bukan sahaja menjadi satu kaedah dalam undang-undang keterangan islam
bahkan juga diterima-pakai dalam akta keterangan 1950 seperti berikut:
a.
S. 101(1)
Barangsiapa berkehendakkan mahkamah memberi hukuman tentang apa-apa juga hak
atau tanggungan di sisi undang-undang dengan bergantung dengan adanya nyataan
yang ditegaskan olehnya, mestilah membuktikan bahawa nyataan-nyataan itu ada.
b. S. 101 (2) Apabila
seseorang terpaksa membuktikan adanya sesuatu nyataan, maka adalah dikatakan
bahawa beban membuktikan adalah terletak keatas orang itu.
c.
S 102. Beban
membukti di dalam suatu guaman atau pembicaraan adalah terletak atas orang yang
tidak akan berjaya sekiranya tiada apa-apa keteranga diberi oleh mana-mana
pihak.
Walaupun
kaedah umum telah menetapkan sedemikian namun di dalam keadaan tertentu
terdapat beberapa kekecualian seperti di dalam seksyen 103 dan 106 dimana beban
keterangan tidak hanya terbatas kepada pihak pendakwa semata-mata sebaliknya
boleh berpindah kepada pihak tertuduh . seksyen 103 menegaskan:
beban
membukti tentang nyataan yang tertentu adalah terletak atas orang yang
berkehendakkan
mahkamah mempercayai adanya nyataan itu.
begitu juga seksyen 106:
Apabila sesuatu nyataan adalah khasnya diketahui oleh
seseorang maka beban
bagi membuktikan nyataan itu adalah
terletak atasnya.
Dalam islam, seksyen 103 dan 106 akta keterangan 1950 ada
dinyatakan di dalam kaedah feqh, diantaranya :
Ertinya : Keterangan
dimestikan untuk mensabitkan sesuatu yang bertentangan dengan
yang zahir (al-aslu) dan sumpah
pula untuk mengekalkan yang asal.
الأصل العدم[35]
Ertinya : Asal sesuatu itu
tidak ada.
Berasaskan kepada kedua kaedah ini seseorang yang
mendakwa sesuatu yang menyanggahi keadaan zahir perlulah membuktikan kebenaran
dakwaannya tidak kira samada ia dari pihak pendakwa atau dari pihak tertuduh.
Maksud perkataan ‘zahir’ menurut Mustafa Ahmad Zarqa’ ialah al-aslu[36]
Suatu yang
perlu difahami ialah pengertian al-Mudda’ie (pendakwa) dalam
undang-undang islam tidak semestinya plaitif dalam undang-undang barat dan
tidak juga al-mudda’a ‘alaihi (kena dakwa) sebagai defendant.[37]
Al-mudda’ie menurut undang-undang keterangan islam ialah: .من خالف قوله الظاهر .(seseorang
yang dakwaan dan keterangannya menyalahi anggapan zahir (al-aslu) yang
dapat menyokong kebenaran tuntutannya) sedangkan al-mudda’a ‘alaihi
ialah : من
وافق قوله الظاهر (seseorang
yang dakwaan dan keterangannya bersesuaian dengan anggapan zahir (al-aslu)
yang dapat menyokong kebenarannya).[38]
Berasaskan
takrifan ini seorang defendant juga boleh menjadi al-mudda’ie apabila ia
membawa hujahan yang menyanggahi anggapan zahir (al-aslu) tetapi harus
difahami ia hanya menjadi al-mudda’ie hanya pada masalah hujahan
tersebut sahaja.
Kesimpulannya
bolehlah dikatakan dalam masalah ini wujud persamaan antara undang-undang
keterangan islam dan barat kerana kedua-duanya meletakkan beban pembuktian ke
atas pendakwa dengan beberapa kekecualian, perbezaan beberapa istilah
perundangan tidak menhjadi soal selagi berpegang kepada konsep yang sama.
1.3.2 Tahap beban
pembuktian.
Sebagaimana yang telah kita ketahui secara asasnya beban
pembuktian terletak keatas pihak pendakwa, oleh itu ia perlulah membuktikan
bahawa yang dituduh benar-benar bersalah, persoalan yang timbul, sehingga
peringkat manakah pihak pendakwa perlu membuktikan pendakwaannya di dalam
sesuatu kes tersebut ? Dalam pengajian
undang-undang, persoalan ini dikenali sebagai tahap pembuktian. (Standard of
Proof)
Tahap
pembuktian bermaksud darjah kekuatan bukti yang diperlukan untuk mensabitkan
sesuatu kesalahan.[39]
Dalam persoalan ini andainya kekuatan sesuatu bukti itu tidak mencapai tahap
yang dikehendaki maka bukti tersebut akan ditolak. Terdapat perbezaan diantara
undang-undang barat dan undang-undang islam berhubung tahap pembuktian ini.
Di dalam
pengamalan undang-undang keterangan barat terdapat dua tahap pembuktian
berasaskan katogori kesalahan yang diperuntukkan:
a. Di dalam kes jenayah. Tahap pembuktian yang diperlukan ialah melampaui
keraguan yang munasabah (beyond reasanoble doubt)
b. Di dalam kes sivil pula . Tahap pembuktiannya cukup
sekadar pertimbangann kemungkinan. ( on the balance of probabilities) [40]
Di dalam islam, kesalahan undang-undang telah
diklasifikasikan kepada tiga katogari iaitu:
a. kesalahan hudud.
b. kesalahan qisas
c. kesalahan ta’zir.[41]
Tahap
pembuktian yang diperlukan bagi kesalahan-kesalahan tersebut adalah berbeza,
bagi kesalahan-kesalahan ta’zir pihak pendakwa mestilah membuktikan kesalahan
seseorang itu hingga ke peringkat “Zan al-Ghalib” (Beyond reasonable doubt /
melampaui keraguan yang munasabah) .
Pada
asalnya untuk mensabitkan sesuatu kes
perlulah mengemukakan keterangan sehingga mencapai ketahap yakin, ini
kerana al-aslu (zahir) itu tidak boleh dihapuskan kecuali dengan
keyakinan . Zan bermaksud semata-mata sangkaan walaupun kedudukannya lebih
hampir kepada kebenaran, dengan semata-mata zan ia tidak cukup
Ertinya : Sesungguhnya
zan (sangkaan) itu tidak dapat menggantikan tempat
sesuatu yang diperolehi dengan keyakinan.
Ayat diatas
menjelaskan kedudukan zan secara umum, dalam beberapa keadaan zan mungkin boleh
membantu mencapai kebenaran walaupun tidak dapat memberikan kepastian, ini
dapat difahami daripada firman Allah :
يا أيها
الذين آمنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض الظن إثم [43]
Ertinya : Wahai
orang-orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka,
sesungguhnya sebahagian dari
prasangka itu adalah dosa
Berdasarkan
ayat diatas tidak semua zan ditegah oleh syarak sebaliknya ada yang
boleh diterima iaitu “zan
al-ghalib,”[44]
Zan al-ghalib ialah sangkaan yang didokong oleh dalil-dalil atau mana-mana
petunjuk yang kuat. Sebahagian ulama menjelaskan berhukum dengan perkara zan
al-ghalib adalah wajib.[45]
Oleh yang demikian keterangan yang berasaskan kepada “zan al-ghalib” ini
diiktiraf oleh syarak untuk mengambil tempat al-yaqin semasa gagal untuk sampai
ketahap al-yakin.[46]
Inilah sekurang-kurang tahap pembuktian dalam undang-undang keterangan islam.
Dalam
perkara hudud dan qisas tahap pembuktian yang diperlukan untuk mensabitkan
sesuatu kesalahan adalah lebih berat, iaitu pihak pendakwa mestilah membuktikan
kesalahan seseorang itu hingga ke peringkat “al-Yaqin”. ( Beyond any shadow
of doubt / Tanpa sebarang keraguan)[47]
Prinsip ini
telah dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. di dalam beberapa hadis baginda
diantaranya:
Ertinya : Elakkan hukuman
hudud atas perkara -perkara yang ada keraguan.
ادفعوا
الحدود ما وجدتم لها مدفعا[49]
Ertinya: Hindarilah dari
melakukan hukuman hudud selagimana kamu dapat
mengelakkannya dengan satu
tolakan.
Ertinya : Sesungguhnya
aku tidak melaksanakan hukuman hudud kerana ada keraguan
adalah lebih baik dari aku
melaksanakannya dengan adanya keraguan.
Melalui
keterangan-keterangan diatas amat jelas sekali bahawa agama islam amat
berhati-hati dalam melaksanakan hukuman hudud dan qisas. Seboleh-bolehnya ia
ingin mengelak dari melaksanakan hukuman tersebut kerana ia akan memberi kesan
yang mendalam kepada jasad dan rohani pesalah. Hukuman hudud disamping keras ia
juga bersifat mandotori, kerana itu kaedah pensabitannya lebih ketat agar ia
tidak tersalah hukum dalam melaksanakan.
Kesimpulannya,
dapat kita lihat bahawa beban pembuktian dalam undang-undang keterangan islam
adalah lebih tinggi dan ketat berbanding dengan undang-undang keterangan barat
dan ia kelihatan lebih berhati- hati dalam meletakkan kesalahan kepada
seseorang. Dalam kes zina umpamanya, tidak terdapat satu kes pun yang berjaya
disabitkan melalui pembuktian sepanjang hayat Rasulullah,[51]
keadaan ini membuktikan betapa ketatnya kaedah pensabitan kes dalam jenayah
seumpama ini.
Sungguhpun
begitu ini tidak bermakna islam menggalakkan perbuatan salahlaku tersebut,
sebaliknya islam sebagai sebuah “al-din” mempunyai cara tersendiri untuk
mencegah kemungkaran. Salah satu cara tersebut ialah الترغيب في
رضى الله والترهيب من غضبه (galakan mencari keredaan Allah dan ancaman daripada
kemurkaannya)
Islam
memberi ruang seluas mungkin agar pesalah bertaubat dan menyesali perbuatannya.
Selama-mana kesalahan itu hanya berkaitan dengan hak Allah maka Allahlah yang
lebih berhak untuk mengampunkannya.
Islam
menyempitkan jalan pensabitan untuk memberi ruang pesalah bertaubat dan kembali
kepada keredaan Allah dan inilah matlamat asas peribadatan hamba terhadap
tuhannya. Tetapi jika ia enggan bertaubat pasti ia akan mengulangi perbuatan
tersebut yang mana lambat-laun akan berjaya juga disabitkan dan dikenakan
hukuman yang keras setimpal dengan perbuatannya itu.
[1] Sebagai contoh,
fenomena ini dapat dilihat kepada dua peristiwa iaitu al-Ghamidiyyah dan
sahibah al-‘Asif.
[2] Mausu’ah fiqhu
al-islamy-----------jld 2 hlm. 136
[3] Al-Imam al-Nawaai,
Syarah Sahih Muslim, Muassasah Qurtubah,
Cairo, 1991: Jld. 12. Hlm. 7
[4] Mustafa Abdul Rahman, Hadis 40 (terjemahan dan syarahnya), Dewan Putaka
Fajar, 1992, hlm. 361.Lihat juga Dr. Wahbah Zuhaily, al-Fiqhu al-Islami Wa
Adillathu, jld.6, hlm. 513.
[5] Samih Sayyid Jad,
Ithbat al-Dakwa al-Jinaiyyah Bi al-Qarain Fi al-Fiqhi al-Islami Wa al-Qanun
al-Wad’ie, Matbaah al-Farazdak al-Tijariyyah, Riyadh, 1983, hlm. 5
[7] Ibid hlm. 8.
[8] Muhammad Idris
Abdul Rauf al-Marbawi, Qamus Marbawi, Pustaka Nasional, Singapura, (t.t) , hlm.
72.
[9] Muhammad Najib
Muti’ie, Kitab al-Majmu’ Syarah al-Muhazzab Li al-Syirazie---------
[10] Ibn. Hazmin,
al-Muhalla----------
[11] Ibn. Qayyim al-Jauzi,
Turuq al-Hukmiyyah Fi Siasati al-Syariyyah, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut,
(t.t), hlm. 24. Lihat juga. A’lam
al-Muwaqqi’in ‘An Rabb al-‘Alamin, Maktabah al-Kulliyyah al-Azhariah, Cairo,
1968, jld. 1, hlm. 90.
[12] Ibn. Hajar
al-‘Askalani, Fathu al-Bari, al-Maktabah al-Salafiah, Cairo, jld. 5, hlm. 335.
[13] [ Semua terjemahan
kepada al-Hadis dan perikan- petikan Bahasa Arab dalam tulisan ini dibuat oleh
penulis kecuali kalau dinyatakan sebaliknya]
[15] Ibn. Hajar
al-‘Asqalani, Fathu al-Bari, al-Maktabah al-Salafiah, jld. 8, hlm. 61
[16] Ibid. Jld. 5, hlm.
331.
[17] Surah al-Baqarah:
282.
[18] Surah Talaq: 2.
[19] Surah al-Baqarah:
282.
[20] Surah al-Maidah 106.
[21] Ibn. Hazmin,
al-Muhalla--------
[22] Ibn Qayyim al-Juziah,
Turuq al-Hukmiyyah, hlm. 12.
[23] --- ‘Alam
al-Muwaqqi’in’An Rabb al-‘Alamin, jld.1, hlm. 90
[24] Surah al-Hadid 25.
[25] Surah al-Bayyinah 4.
[26] Surah al-An’aam 57.
[27] Henry Campbell Black,
Black’s Law Dictionary,
West Publishing Co, St. Paul Minn, 1979, ed. 5, hlm. 178.
2 Alan Taylor,
Evidence, Carvendish Publishing Limited, London, 1995, hlm. 9.
[28] Ibid.
2 Hamid Ibrahim &
Maimoonah Hamid, Law Of Evidence, Central Law Book Corporation Sdn. Bhd. Kuala
Lumpur, 1993, hlm. 363.
[29] Ibid. 390. Alan
Taylor, Evidence, hlm. 10.
[30] Richard May, Criminal
Evidence, hlm. 49
[31] J A Gabbo, David
Byrne, J D Heydon, Cross On Evidence, Butterworths 1980 (Tien Wah Press,
Singapore) hlm. 79.
[32] Richard May, Criminal
Evidence, hlm. 49.
2 Ibid. ----- Alan
Taylor, Evidence, hlm. 10. Hamid Ibrahim & Maimoonah Hamid, Law Of Evidence,
hlm. 363. Abdul Rahman Mustafa, Prinsip-Prinsip Undang-Undang Keterangan Islam,
hlm. 108.
[33] Mustafa Abdul Rahman
Hadis 40 (terjemahan dan syarahnya), , Dewan Pustaka Fajar 1992, hlm. 361.
Lihat juga Dr. Wahbah Zuhaily, al-Fiqhu al-Islami Wa Adillathu, Dar al-Fikri, Damsyik, 1989, jld.6, hlm.513.
2 Mustafa Ahmad
Zarqa’, Syarah al-Qawaid al-Fiqhiyyah, Dar al-Qalam, Damsyik, 1993, hlm.369 .
Kaedah tersebut adalah berasaskan kepada hadis Rasulullah yang diriwayatkan
oleh imam Turmuzi dan Baihaqi dengan lafaz yang sama.
[34] Mustafa Ahmad Zarqa’,
Syarah al-Qawaid al-Fiqhiyyah, hlm.391.
[35] Jalaluddin al-sayuti,
al-Ashbah Wa al-Nazair Fi Qawaid Wa Furu’ Fiqhi al-Syafei, Dar al-Kutub
al-Ilmiyyah, Beirut, 1983, hlm.57.
[36] Mustafa Ahmad Zarqa’,
Syarah Qawaid Fiqhiyyah, hlm. 391
[37] Abdul Rahman Mustafa,
Prinsip-Prisip Undang-Undang Keterangan Islam, hlm. 117.
[38] Dr. Muhd Ra’fat
Othman, al-Qada’ Fi Fiqhi al-Islamy, Maktabah al-Azhar al-Hadithah, Thanta,
1992, hlm. 106.
[39] Richard May, Criminal
Evidence, hlm. 64.
[40] Ibid. hlm. 64
[41] Abdul Kader Audah,
al-Tasyrik al-Jinai al-Islamy Muqaranan Bi al-Qanun al-Wad’ie, hlm.78.
[42] Surah Yunus 36.
[43] Surah al-Hujarat 12.
[44] Menurut al-Qurtuby
zan ada dua keadaan, pertama: keadaan
dimana zan diperkuatkan dengan dalil atau petunjuk, Zan jenis ini diharus
berhukum dengannya. kebanyakan hukum syariat adalah berasaskan kepada zan ini
seperti khabar ahad dsb. kedua: zan yang semata-mata lahir di dalam hati tanpa
ada dalil yang menguatkannya dan inilah yang dinamakan sebagai syak.. Jenis ini
ditegah untuk berhukum dengannya. Lihat al-Qurtuby,al-Jame’ Li Ahkam al-Quran,
jld. 16,hlm. 217. Lihat juga. Dr. Mahmud Abdullah ‘Ukazi, Adwa’ al-Bayan Fi
Ahkam al-Quran, Dar al-Huda Li al-Matbu’at, Cairo, 1994, hlm. 81.
[45] Al-Imam
al-Jassas, Ahkam al-Quran,Dar al-Fikr,
Beirut, 1993, jld.3, hlm.605.
[46] Subhi Mahmasani,
Falsafah al-Tasyrik Fi al-Islam, Dar al-Ilmi Li al-Malayin, Beirut, 1980,
hlm.326.
[47] Dr. Abdul Aziz Amir,
al-Ta’zir Fi al-Syariat al-Islamiyyah,
Dar al-Kitab al-Arabi,
Mesir, 1955, hlm. 30.
[50] Sadiq al-Mahdi,
al-’Uqubat al-Syariyyah Wa Mauqifuha Mia al-Nizam al-Ijtimaie al-Islami,
alzahra’ Li al-I’lam al-Arabi, Cairo, 1987, hlm. 53.
[51] Ibid.
No comments:
Post a Comment