Qarinah,
antara kekuatan dan keperluannya dalam mengithbatkan
kesalahan
hudud
BAB SATU
PEMBUKTIAN DAN PENDAKWAAN
Pendahuluan.
Melaksanakan proses kehakiman yang adil dan saksama
adalah tuntutan merupakan agama islam, terdapat banyak ayat -ayat al-Quran dan
al-Hadis yang memerintahkan kita agar menegakkan keadilan. keadilan di sini
bukan sekadar bermaksud penghakiman yang sama rata antara dua pihak bahkan
lebih dari itu ia adalah kesaksamaan .
Kesaksamaan
bererti menjatuhkan hukuman dengan tepat dan sesuai seperti yang telah
ditentukan oleh Allah s.w.t. dengan melihat dan menilai dari berbagai aspek
seperti menilai terhadap jenis kesalahan yang dilakukan, keadaan pesalah,
suasana sekeliling dan berbagai-bagai lagi. Dalam keadaan sebegini seseorang yang
melakukan kesalahan yang sama tetapi mempunyai status fizikal yang tidak sama
mungkin akan menerima hukuman yang berbeza.[1]
Dalam
menegakkan keadilan dan kesaksamaan ini
ia memerlukan kepada beberapa perkara, antaranya ialah keperluan
terhadap satu sistem undang-undang yang adil dan saksama, kaedah perlaksanaan
yang cekap dan sempurna serta bukti keterangan yang tepat dan benar.
Dalam mencari kebenaran, keterangan adalah sangat penting
khususnya dalam setiap prosiding kehakiman. Kelancaran dan keberkesanan sesuatu
perbicaraan tertakluk sejauhmana bukti dan keterangan yang berjaya diperolehi
oleh mahkamah. Dengan keteranganlah, seorang hakim akan dapat membezakan antara
yang benar dari yang salah, bahkan setiap hukuman yang diputuskan oleh hakim
mestilah berdasarkan kepada keterangan dan bukti tersebut. Perkara ini jelas
seperti yang telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. di dalam sebuah
hadis.
عن أم سلمة
قالت, قال رسول الله [PC1]صلى اله عليه وسلم إنكم تختصمون إلى ولعل بعضكم أن يكون ألحن
بحجته من بعض. فأقضي له على نحو مما أسمع منه فمن قطعت له من حق أخيه شيئا فلا
يأخذه. فإنما أقطع له به قطعة من النار[2].
Maksudnya:
Dari Ummi Salamah telah
berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda ; kamu telah bertikai dihadapanku, mungkin ada
diantara kamu yang lebih petah berhujjah (memberi keterangan) dari yang lain,
lalu aku menghukum berdasarkan dari apa yang aku dengar darinya. Sesiapa yang
telah aku hukumkan (berikan) untuknya sesuatu dari hak saudaranya ( yang ia
tidak berhak tetapi diperolehi lantaran hujjahnya yang petah) janganlah ia
mengambilnya kerana dengan itu aku telah memotong untuknya sekeping api neraka.
Jelasnya melalui hadis diatas dapat kita fahami bahawa
keterangan adalah asas terpenting dalam melaksanakan sesuatu hukuman. Oleh itu
ia perlu tepat dan jelas, tanpa keterangan yang tepat dan benar sudah pasti
keadilan tidak dapat ditegakkan. Lantaran itu syariat islam memberikan satu
garis panduan yang ketat dalam menilai kesahihan sesuatu keterangan yang diberi
seperti memperincikan kelayakan seseorang saksi yang layak dibawa kemahkamah[3].
Keterangan. (al-Bayyinah)
Keterangan sebagaimana yang telah dijelaskan adalah
merupakan asas yang terpenting di dalam menegakkan kebenaran. Dalam
undang-undang keterangan islam
bukti atau keterangan ini
dikenali dengan istilah al-bayyinah.[4]
Dari segi penggunaan bahasa al-bayyinah berarti
terang, jelas dan nyata. Oleh itu penggunaannya di dalam undang-undang
keterangan islam merujuk kepada sesuatu yang menjelaskan atau menerangkan
sesuatu hak atau kepentingan.
Manakala
pengertiannya menurut istilah syarak pula terbahagi kepada dua pendapat.[5]
Pendapat yang pertama ialah al-bayyinah bermaksud kesaksian (al-syahadah).
Pendapat ini didokong oleh kebanyakan ulama’ (jumhur ulama’). Hujjah
yang digunakan oleh golongan ini ialah perkataan al-bayyinah sekalipun secara
umumnya membawa pengertian keterangan tetapi ia kerapkali digunakan di dalam
nas syarak sebagai kesaksian. Contohnya Rasulullah telah menggunakan perkataan
al-bayyinah di dalam beberapa hadis yang dimaksudkan sebagai kesaksian.
أخرجه البخاري وأبو داود و الترمذي عن ابن عباس رضى الله
عنهما أن هلال ابن أمية قذف امرأته عند النبي صلى الله عليه وسلم بشريك بن سحماء
فقال له النبي صلى الله عليه وسلم "البينة أو حد في ظهرك"…[6]
Maksudnya:
Hadis riwayat Bukhori, Abu
Daud dan Turmuzi dari Ibn. Abbas r.a.menceritakan bahawa Hilal b. Umayyah telah
menuduh isterinya melakukan zina dengan Syuraik b. Sahma’ dihadapan Rasulullah
s.a.w. Lalu baginda bersabda: Berilah keterangan (saksi), jika tidak maka
hukuman hudud (qazaf) akan dikenakan keatas belakangmu.[7]
Pengertian al-bayyinah
ini dapat difahami melalui ayat al-Quran surah al-Nur ayat 4 yang bermaksud:
Orang yang melemparkan
tuduhan zina terhadap perempuan yang terpelihara kehormatannya kemudian mereka
tidak membawa empat orang saksi maka sebatlah mereka lapan puluh kali sebatan.
Dalam
peristiwa lain pula Rasulullah telah didatangi oleh Asy’as b. Qais yang
bertelagah dengan rakannya mengenai sebuah telaga, lalu Rasulullah telah
bersabda kepadanya :بينتك أو يمينه [8] ( keterangan kamu atau sumpahnya), dalam satu riwayat
yang lain Rasulullah bersabda [9]شاهداك أو يمينه ( dua orang saksi bagi pihak kamu atau sumpahnya). شاهداكdalam
riwayat yang kedua ini dianggap sebagai tafsiran bagi pengertian al-baiyyinah
dalam riwayat yang pertama.
Oleh itu melalui dua contoh diatas dan beberapa ayat
al-Quran yang lain jumhur ulama’ berpendapat al-bayyinah bermaksud kesaksian.
Ini bermakna keterangan dan kesaksian adalah dua perkataan yang sama maksudnya.
Pendapat
yang kedua pula ialah al-bayyinah bermaksud keterangan. pendapat ini
didokong oleh Ibn. Taimiyyah dan Ibn. al-Qayyim serta ulama yang sependapat
dengannya seperti Ibn. Hazmin. Menurut mereka pengertian al-bayyinah
mengikut kehendak syarak ialah hujjah, dalil atau keterangan yang jelas. Ibn.
Qayyim di dalam membahaskan pengertian ini
berkata:
“Penggunaan
al-bayyinah di dalam kalam Allah, perkataan rasulnya dan para sahabat merujuk
kepada sesuatu yang menerangkan kebenaran, ia
lebih umum dari pengertian yang dipakai oleh para fuqaha’ (jumhur) dimana
mereka hanya mengkhususkan maksudnya kepada dua orang saksi atau seorang saksi
beserta sumpah, Istilah yang digunakan tidak menjadi kesalahan selama-mana ia
tidak melibatkan kalam Allah dan Rasulnya. Sebaliknya jika terlibat, ia akan
mengakibatkan kesalahan dalam memahami nas dengan membawa pengertian yang tidak
dimaksudkan oleh penuturnya… sedangkan maksudnya (al-bayyinah) yang sebenar di
dalam kitab Allah ialah nama bagi setiap yang menerang atau menjelaskan
kebenaran.”[10]
Pandangan
Ibn. al-Qayyim ini menjelaskan bahawa al-bayyinah (keterangan)
menurutnya ialah tiap sesuatu yang boleh menjelaskan atau menerangkan kebenaran
sesuatu dakwaan. Ia tidak terbatas kepada kesaksian semata-mata sebaliknya
meliputi semua bentuk keterangan atau kaedah pembuktian asalkan ia boleh
menerangkan atau menjelaskan kebenaran.
Oleh itu,
al-bayyinah menurutnya adalah umum sedangkan kesaksian adalah khusus. Dengan
itu perbezaan pendapat diantara pendapat jumhur ulama’ dan Ibn. al-Qayyim adalah
perbezaan antara ‘am dan khas.
Dalam
mendokong pendapat mereka Ibn. al-Qayyim telah membawa beberapa contoh dari
ayat al-Quran:
ولقد أرسلنا
رسلنا بالبينات[11]
Ertinya: Sesungguhnya
kami (Allah) telah mengutuskan rasul-rasul kami dengan
membawa bukti-bukti yang nyata.
وما تفرق
الذين أوتوا الكتاب إلا من بعد ما جاءتهم البينة[12]
Ertinya: Dan tidaklah
ahli kitab itu berselisihan melainkan setelah datang kepada
mereka keterangan (bukti yang
nyata)
قل إني على
بينة من ربي[13]
Ertinya. Katakanlah (hai
muhammad), sesungguhnya aku tetap berada diatas (kebenaran
yang berdasarkan) bukti-bukti
yang nyata daripada tuhanku.
Keseluruhan ayat-ayat di atas sama sekali tidak memberi
makna al-bayyinah sebagai saksi, ini menunjukkan bahawa perkataan
tersebut digunakan oleh syarak mengikut pengertiannya yang umum iaitu
keterangan, hujjah, bukti dan dalil. Apa yang jelas, pendapat ini menerima apa
sahaja bentuk keterangan yang dapat membantu menjelaskan, menerangkan, atau
membuktikan sesuatu kes yang dibicarakan dalam proses menegakkan kebenaran dan
keadilan yang dituntut. Ibn. al-Qayyim di dalam kitabnya Turuq al-Hukmiyyah Fi
al-Siasah al-Syar’iyyah telah menggariskan sebanyak 26 prinsip undang-undang
keterangan di dalam kehakiman islam [14].
Sungguhpun pendapat ini bukan merupakan pendapat golongan
terbanyak (mazhab jumhur ulama) tetapi di dalam pendekatannya dalam
menangani keadilan seiring pula dengan perubahan masa dan kemajuan teknologi
telah membuktikan bahawa undang-undang
keterangan islam sesuai untuk dilaksanakan disetiap tempat dan masa.
Hukum memberi keterangan.
Hukum
memberi keterangan di dalam sistem kehakiman islam adalah berbeza antara
kesalahan bukan hudud (qisas dan ta’zir) dan kesalahan hudud. Di dalam
kesalahan bukan hudud Ia boleh dilihat dalam dua keadaan.
Pertama:
ketika keterangan atau kesaksian itu tidak diminta oleh hakim (mahkamah). Di dalam al-Quran di beberapa tempat telah
dinyatakan dengan jelas mengenai hukum
memberi keterangan dan kesaksian. Diantaranya firman Allah:
يا أيها
الذين آمنوا كونوا قوامين لله شهداء بالقسط ولا يجرمنكم شنآن قوم على ألا تعدلوا
اعدلوا هو
أقرب للتقوى
واتقوا الله إن الله خبير بما تعملون[15]
Ertinya : Wahai
orang-orang yang beriman, hendaklah kamu sentiasa menjadi orang
yang menegakkan keadilan kerana
Allah lagi menerangkan kebenaran dan
jangan sekali-kali kebencian
kamu terhadap satu-satu kaum mendorong kamu
tidak melakukan keadilan.
Berlaku adillah, kerana keadilan itu lebih hampir
kepada takwa.
Artinya: Dan hendaklah kamu dirikan kesaksian
semata-mata kerana Allah
Menurut jumhur
ulama’ Kaedah umum dalam islam,
hukum memberi keterangan atau kesaksian terhadap sesuatu kes asalnya adalah
fardu kifayah, ini bermakna andainya ada golongan yang telah menyempurnakan
tanggungjawab ini maka gugurlah kewajipan tersebut dari orang lain[17].
Hukum kefarduan ini adalah bertujuan untuk memelihara hak-hak atau kepentingan
serta menegakkan keadilan dan kebenaran [18].
Dalam proses menegakkan keadilan ini keterangan yang diberi mestilah
semata-mata kerana Allah, oleh yang demikian setiap orang yang terlibat di
dalam proses kehakiman haruslah memahami tanggungjawab ini bahawa kesaksian
mereka bukan berasaskan hawa nafsu, kepuakkan atau kecintaan kepada seseorang
tetapi sebaliknya berdasarkan kepada keadilan dan kebenaran yang diperintahkan
oleh Allah. Sabda Rasulullah s.a.w. :
من أعان على
خصومة بغير حق كان في سخط الله حتى ينزع[19]
Ertinya : Sesiapa yang
menolong seseorang di dalam perseteruan bukan diatas jalan
kebenaran ia dimurkai oleh Allah
sehinggalah ia menarik balik pertolongan
tersebut.
Fardu
kifayah ini akan menjadi fardu ain jika tiada orang lain yang boleh memberi
keterangan atau kesaksian tersebut. Dalam keadaan begini saksi itu mestilah
menampilkan diri untuk memberi keterangan kepada mahkamah sekalipun tidak
diminta demi menegakkan keadilan kerana jika ia tidak berbuat demikian ia telah
mengabaikan hak dan kepentingan saudaranya[20]. Dalam konteks ini Ibn. Abbas menegaskan
bahawa menyembunyikan keterangan atau kesaksian adalah salah satu dari
dosa-dosa besar [21]
kerana firman Allah: ولا تكتموا الشهادة ومن يكتمها فانه آثم قلبه
والله بما تعملون عليم [22]
Artinya: Dan
janganlah kamu (orang-orang yang menjadi saksi ) menyembunyikan
kesaksian, siapa yang
menyembunyikannya maka sesungguhnya ia telah
berdosa hatinya, dan Allah
amat mengetahui apa yang kamu kerjakan.
Kedua: Apabila hakim (mahkamah) menghendaki
daripada individu tertentu mengemukakan
keterangan atau kesaksiannya terhadap sesuatu kes maka individu yang
telah ditentukan itu wajib menunaikan amanah dan tanggungjawab tersebut berasaskan
firman Allah : ولا يأب الشهداء إذا ما دعوا [23]
Artinya: Dan janganlah saksi-saksi itu enggan (untuk
menjadi saksi) apabila diminta.
Ibn. Kathir di dalam
tafsirnya mengenai ayat diatas menjelaskan bahawa hukum memberi kasaksian
adalah fardu kifayah tetapi jika ditentukan individunya maka hukumnya adalah
fardu ain [24].
Artinya: Bantulah saudara
kamu yang melakukan kezaliman ataupun yang dizalimi.
Melalui
hadis ini jelas sekali bahawa Rasulullah memerintahkan kita membantu orang yang
dizalimi, dalam konteks ini mengemukakan kesaksian atau keterangan adalah merupakan pertolongan kerana ia
menghidupkan hak saudaranya yang cuba dimatikan oleh kemungkaran [26].
Pembahagian hukum diatas adalah tertumpu kepada kesalahan
kesalahan bukan melibatkan kesalahan hudud. Dalam kes hudud terdapat hukum yang
berbeza, iaitu saksi tidak wajib memberikan keterangan dan kesaksiannya, ia
terletak kepada budi bicaranya samada mahu atau enggan memberikan
keterangan. Lebih dari itu
menyembunyikan keterangan dan kesaksian adalah lebih afdal [27].
Pendapat ini berasaskan kepada beberapa hadis Rasulullah s.a.w.
diantaranya: لو
سترته بثوبك لكان خيرا لك [28]
Artinya: Andainya engkau
tutupkan ia (kesalahan) dengan bajumu nescaya ia lebih baik
buat kamu.
Dalam kes
kecurian dimana melibatkan hak hamba dan hak Allah ulama berpendapat
kemungkaran tersebut tidak harus disembunyikan begitu sahaja kerana akan
berlaku penginayaan terhadap hak seseorang. Dalam hal seumpama ini jalan tengah
perlu diambil agar harta dikembalikan dan kesalahan hudud dapat disembunyikan.
Dr. Ahmad
Fathi Bahansi berkata: seorang qadi dibolehkan melakukan muslihat agar dapat
mengelakkan hukuman hudud, bukan untuk menjatuhkannya[29].
Antara bentuk muslihat itu ialah seperti menasihati pendakwa agar menarik
balik dakwaan apabila barang yang dicuri telah diperolehi sebelum perbicaraan
mahkamah bermula atau menukarkan pendakwaan dari perkataan ‘curi’ kepada
perkataan ‘ambil’[30].
Jelaslah
bahawa islam seboleh-bolehnya ingin mengelakkan hukuman hudud, [31]
ini mungkin kerana hukuman hudud sangat memberi kesan kepada jasmani dan rohani
penjenayah. Seandainya sikap penjenayah dapat dibaiki sebelum hukuman di
jatuhkan itulah yang lebih baik kerana itu menyembunyikan keterangan adalah
lebih diutamakan. Sungguhpun demikian ada dua keadaan dimana memberi keterangan
atau kesaksian lebih diutamakan dari menyembunyikanya:
pertama:
apabila penjenayah tersebut telah terkenal dengan kemungkaran yang
dilakukan.
Kedua:
apabila dengan tidak memberi keterangan orang yang tidak bersalah pula
yang akan dihukum [32].
Perkara yang perlu dan tidak
perlu dibuktikan dalam sesuatu dakwaan.
Pendakwaan
terbahagi kepada dua, iaitu pendakwaan yang sah dan pendakwaan yang tidak sah
(fasid).
Pedakwaan
yang sah ialah tiap-tiap dakwaan yang memenuhi peraturan yang telah digariskan
oleh mahkamah serta diterima oleh hakim untuk diadili. Pendakwaan yang sebegini
wajib didengari dan dijawab oleh orang yang kena dakwa. Manakala pendakwaan
yang tidak sah pula adalah disebaliknya, ia tidak perlu didengari dan tidak
perlu dijawab [33].
Mengikut
prosiding kehakiman, apabila sesuatu aduan yang munasabah tentang kebenarannya
diterima oleh hakim maka ia hendaklah mengeluarkan saman bagi kehadiran
tertuduh ke mahkamah.[34]
Apabila pertuduhan dibacakan tertuduh berhak samada untuk mengaku bersalah atau
dibicarakan.
Dalam
proses perbicaraan, sesuatu dakwaan yang dikemukakan mestilah disertakan
bersamanya bukti-bukti yang dapat menyokong dakwaan tersebut. Di dalam kes
sivil atau jenayah pihak pendakwa hendaklah menunjukkan:
a. wujudnya nyataan (fakta) asas dan
b. nyataan berkaitan [35]
yang menjadi soalan begitu
juga pihak tertuduh dalam menegaskan pembelaannya [36].
Jika pendakwa gagal dalam mengemukakan nyataan tersebut berarti ia telah gagal
membuktikan kes prima facie yang mana pihak tertuduh akan dikecualikan
dari membuat pembelaan.
Prinsip ini
menjadi asas kepada sistem kehakiman islam dimana ia berpandukan kepada hadis
Rasulullah s.a.w:
لو يعطي
الناس بدعواهم لادعى رجال أموال قوم ودماءهم لكن البينة على المدعي واليمين علي من
أنكر[37]
Artinya: Andainya semua
orang boleh diberikan hukuman semata-mata kerana adanya
dakwaan pastilah semua orang akan
membuat dakwaan terhadap harta dan
darah orang lain tetapi
sebaliknya setiap dakwaan mestilah mendatangkan
keterangan dan yang engkar
mestilah bersumpah.
Maksud
nyataan atau fakta di sini ialah apa-apa perkara yang terlibat secara
langsung atau tidak langsung dengan kes.
Menurut ustaz Abdul Qader Audah pensabitan sesuatu jenayah secara umumnya
melibatkan dua perspektif asas,[38]
pertama: al-Ruknu
al-maddi - iaitu perlakuan sesuatu
jenayah, apakah bentuk
jenayah itu ? bagaimana ia
dilakukan ? jenayah yang sempurna atau
tidak dan sebagainya.
Keadaan-keadaan ini adalah berbentuk fizikal dan
ia boleh ditanggapi oleh
pancaindera.
Kedua: al-Ruknu al-ma’nawi - iaitu
tanggungjawab terhadap sesuatu perlakuan
jenayah. Tanggungjawab ini
dilihat dari dua aspek. Pertama dari sudut
nas perundangan (al-Syar’ie),
samada ia termaktub dalam perundangan
sebagai satu kesalahan atau
tidak.
Kedua dari sudut
akhlak (al-adabi) . ia tertumpu kepada kewujudan
niat[39],
kesan dari perbuatan yang tidak sengaja, kesan reda terhadap
sesuatu perlakuan
jenayah dan sebagainya. Keadaan-keadaan diatas lebih
berbentuk mental,
kewujudannya hanya dapat ditanggapi melalui
fikiran.[40]
Jelasnya, mengikut hukum asal sesuatu perlakuan itu hanya
boleh dianggap jenayah apabila melengkapi kedua-dua rukun yang telah disebutkan
[41].
Oleh yang demikian sesuatu perbuatan yang tidak disertai dengan niat jenayah
atau niat jenayah yang tidak disertai dengan perbuatan jenayah tidak dianggap
sebagai perbuatan jenayah[42]
. Firman Allah: وليس عليكم جناح فيما أخطأتم به ولكن ما تعمدت قلوبكم[43]
Artinya: Dan tidak ada
dosa keatas kamu terhadap apa yang telah kamu lakukan dengan
tidak sengaja tetapi yang berdosa
itu ialah yang disengajakan oleh hati kamu.
Oleh itu jelaslah, maksud “nyataan” atau “fakta” dalam
undang-undang keterangan islam adalah sebarang nyataan samada yang berbentuk
fizikal (dapat ditanggapi oleh pancaindera) atau mental.
Di dalam akta keterangan 1950 seksyen 3 telah memberi pengertian apa yang
dimaksudkan dengan "nyataan" atau "fakta" iaitu
termasuklah:
a. Sesuatu, keadaan sesuatu atau hubungan sesuatu yang boleh diketahui
dengan deria.
b. Apa-apa keadaan fikiran yang disedari oleh seseorang.
Dari
pengertian dan kenyataan diatas dapatlah dikatakan bahawa "nyataan"
atau "fakta", samada di dalam undang-undang keterangan islam mahupun
barat adalah sama tidak terbatas hanya kepada benda yang dapat diamati dengan
pancaindera sahaja bahkan termasuk juga dengan perasaan dan daya fikiran seseorang.
Perkara-perkara tidak perlu
dibuktikan.
Di dalam proses perbicaraan, adakalanya sesuatu fakta itu
diterima tanpa sebarang keterangan. Ia diiktiraf oleh mahkamah sebagai satu
nyataan berasas yang tidak perlu dibuktikan kesahihannya, keadaan ini samada
kerana fakta tersebut seawalnya telah diiktiraf oleh nas perundangan atau
kerana ia suatu yang boleh diterima secara logic (munasabah) atau kerana
ia merupakan fakta yang biasanya diterima .
Di dalam perundangan barat ada tiga perkara yang
diperuntukkan disisi undang-undang dimana nyataan ini tidak perlu dibuktikan: [44]
a. Pengakuan (iqrar)
b. Pengiktirafan kehakiman .
c. Anggapan
Pengakuan.
Dalam undang-undang keterangan islam pengakuan atau iqrar
mempunyai takrifan yang berbeza dikalangan ulama', diantara takrifan tersebut
ialah:
Suatu
pengkhabaran tentang wujudnya hak orang lain keatas dirinya (al-Muqir)
sekalipun
untuk masa yang akan datang dengan menggunakan perkataan (lisan)
atau yang
seumpamanya (suratan, isyarat atau diam) samada hak itu bersifat
positif
atau nagetif. [45]
Mengikut
Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah 1991 negeri Kelantan seksyen 17 (1) iqrar
ditakrifkan sebagai:
Kenyataan seseorang tentang sesuatu hak orang lain ke
atasnya yang dibuat
secara lisan, tulisan atau isyarat
dan yang dibuat oleh mana-mana orang dan
dimana-mana keadaan yang disebutkan
kemudian.
Akta
keterangan 1950 pula telah membahagikan pengakuan kepada dua jenis iaitu
pengakuan dan pengakuan bersalah. mengikut seksyen 17 (1) pengakuan diertikan
sebagai :
kenyataan lisan atau suratan
yang membayangkan sesuatu fahaman tentang
sesuatu nyataan yang menjadi
soal atau tentang sesuatu nyataan yang
berkaitan.
Manakala pengakuan bersalah
pula ditakrifkan oleh seksyen 17 (2) sebagai:
Pengakuan
yang dibuat pada bila-bila masa oleh seorang yang dituduh atas
suatu kesalahan , menyatakan
atau membayangkan fahaman bahawa ia telah
melakukan kesalahan itu.
berdasarkan
definasi diatas dapatlah dikatakan bahawa takrifan "pengakuan" oleh
perundangan moden sedikit berbeza dengan apa yang dibawa oleh kitab-kitab
feqah. Dalam feqah islam elimen penting yang membezakan antara pengakuan,
penyaksian dan pendakwaan ialah persoalan hak[46].
Sementara undang-undang barat melihat dari sudut jangkauan kenyataan[47].
Sungguhpun pentakrifan ini berasakan kepada perspektif yang berbeza tetapi
penulis beranggapan bahawa ia membawa kepada natijah yang satu[48].
Namun
begitu, dari sudut yang lain pentakrifan undang-undang moden kelihatan lebih
lengkap dan kemas berbanding undang-undang islam. Ini kerana pengakuan dalam
kitab-kitab feqah islam memberikan gambaran umum yang merangkumi pengakuan dan
pengakuan bersalah dan islam tidak membezakan antara keduanya [49].
Sebagai contoh
dalam kes Oakala Narayana Smi v. Emperor,[50]
di dalam kes ini mayat seseorang telah dijumpai di dalam sebuah keretapi, polis
telah membuat beberapa siasatan dan telah berjumpa dengan orang yang dituduh,
dalam soal jawab itu si dituduh telah membuat pengakuan bahawa mangsa telah
datang kerumahnya dan balik dengan menaiki keretapi. Pengakuan si dituduh ini
adalah satu pengakuan mengikut seksyen 17(1) akta keterangan 1950 tetapi bukan
satu pengakuan mengikut seksyen 17(1) enekmen keterangan mahkamah syariah.
Kesannya,
pengakuan mengikut seksyen 17 (1) akta keterangan 1950 lebih merupakan satu
kenyataan dari orang yang dituduh yang secara nyata tergolong kepada
perkara-perkara yang menjadi soal, pengakuan tersebut memerlukan bukti-bukti
lain untuk membuktikan kesalahannya, hakikatnya untuk bergantung bukti dengan
pengakuan itu sahaja tidak memadai untuk mensabitkan pihak bersalah. Sebaliknya
seksyen 17(1) enekmen keterangan mahkamah syariah tidak menganggap ia sebagai
satu pengakuan dan ia adalah keterangan yang perlu kepada bukti-bukti lain
untuk mensabitkan pihak yang bersalah.
Hujahan ‘pengakuan’ sebagai
bukti.
Dalam
undang-undang keterangan islam pengakuan (iqrar) adalah merupakan hujjah yang
diterima-pakai tanpa memerlukan kepada bukti keterangan, ia dianggap mencukupi
sebagai bukti yang nyata apabila memenuhi syarat-syarat yang dinyatakan [51].
hujahan ini berasaskan kepada al-Quran, hadis dan ijma’ ulama. Firman Allah:
كونوا
قوامين بالقسط شهداء لله ولو على أنفسكم[52]
Artinya: Jadilah kamu
orang yang benar-benar menegakkan keadilan, menjadi saksi
kerana Allah biarpun terhadap
dirimu sendiri.
Penyaksian terhadap diri
sendiri adalah iqrar[53]
Sementara itu di dalam peristiwa Maiz, al-Ghamidiyyah dan
sahibah al-‘Asiff Rasulullah telah melaksanakan hukuman had berasaskan kepada
pengakuan mereka tanpa meminta sebarang keterangan dan bukti. Dalam peristiwa
sahibah al-‘Asiff rasulullah bersabda: وأغد يا أنيس على امرأة هذا
فان اعترفت فارجمها فاعترفت فرجمها[54]
Artinya: Pergilah wahai
Unais kepada perempuan tersebut, sekiranya ia mengaku
rejamlah Ia, Maka perempuan itu
mengaku maka dia merejamnya.
Pengiktirafan Hakim
Seksyen 43 Enakmen Keterangan
Mahkamah Syariah 1991 Kelantan menyatakan dengan jelas: Tiadalah apa jua
nyataan yang mahkamah akan memberi pengiktirafan
kehakiman perlu
dibuktikan.
Pengiktirafan
kehakiman berarti penerimaan kebenaran
sesuatu fakta yang diketahui umum serta masyhor atau yang terbit dari sumber
yang berautoriti sehingga menyebabkan bukti mengenainya tidak diperlukan[55].
Sebagai contoh, dalam kes Ramah v. Laton,
hakim Acton dan Thomas memutuskan bahawa undang-undang islam adalah
undang-undang negeri, ia bukan undang-undang asing. Adalah menjadi kewajipan
mahkamah untuk mengiktiraf dan menggunakan undang-undang itu.[56]
Merujuk
kepada perkara tersebut hakim (mahkamah) boleh menerima dan mengambil kebenaran
sesuatu fakta berasaskan kepada pengetahuan umum terhadap fakta tersebut atau
ia juga boleh dibuat atas permohonan kepada hakim (mahkamah) berasaskan
pengetahuan yang boleh dirujuki melalui sumber-sumber yang tepat. [57]
Maksud "pengetahuan umum" tersebut ialah hakim tidak dibenarkan
menggunakan pengetahuannya sendiri di dalam mentafsir kebenaran sesuatu fakta.[58]
Dalam kes Low
Moh v. Pendakwaraya dalam kes ini timbul persoalan tentang perjalanan brek
angin (hydrolic brake), oleh kerana ketiadaan keterangan mengenai perkara ini
hakim yang membicarakan kes ini menggunakan pengetahuannya sendiri mengenai
sitem brek tersebut, setelah rayuan dibuat, hakim mahkamah rayuan telah menegur
sikap hakim yang membicarakan kes ini kerana pengetahuan sendiri seperti itu
harus dianggap terkeluar daripada bidang pengiktirafan kehakiman.[59]
Dalam
undang-undang keterangan islam pengiktirafan kehakiman tidak banyak
diperkatakan secara terang-terang oleh ahli-ahli perundangan islam, namun
begitu ia tidak bermakna perkara ini tidak wujud, bahkan islam sedari awal lagi
telah memberikan kedudukan yang sesuai terhadap perkara-perkara seumpama ini
dengan menggariskan beberapa kaedah feqah dan usul feqah.
Diantara
kaedah usul feqah yang menyentuh persoalan ini ialah penerimaan islam terhadap
‘Uruf sebagai satu hujjah. Islam
mengakui dan mengiktiraf ‘Uruf (al-‘Urfu al-Sahih) sesuatu bangsa selama
ia tidak bertentangan dengan nas syarak. Dalam menjelaskan penggunaan ‘Uruf ini
imam al-Sayuti berkata: الثابت بالعرف ثابت بدليل
شرعي [60]
Artinya: Sesuatu yang
telah sabit melalui kebiasaan adalah sabit mengikut dalil syarak.
Manakala
Qawaed Fiqhiyyah pula telah menggariskan
beberapa kaedah antaranya : المعروف
عرفا كالمشروط شرطا[61]
Artinya : Sesuatu yang
telah diketahui umum seperti telah menjadi suatu syarat.
المعروف بين
التجار كالمشروط بينهم[62]
Artinya: Sesutu yang
diketahui umum dikalangan peniaga telah menjadi suatu syarat
diantara mereka.
التعيين
بالعرف كالتعيين بالنص[63]
Artinya : ketentuan
secara ‘Uruf (kebiasaan) samalah kedudukannya dengan ketentuan
secara nas.
استعمال
الناس حجة يجب العمل بها[64]
Artinya : Sesuatu hujjah
yang digunakan oleh semua orang sebagai keterangan mestilah
diterimapakai penggunaannya.
Inilah diantara kaedah-kaedah umum yang memberi
peruntukan kepada pengiktirafan kehakiman, disamping itu ada juga pandangan di
dalam islam bahawa seorang hakim boleh menghukum berdasarkan pengetahuannya
sendiri tetapi pandangan ini masih menjadi bahan perselisihan dikalangan
ulama’.[65]
Anggapan.
Anggapan
ialah sesuatu fakta yang dapat disimpulkan dari hal keadaan sekeliling dari
sesuatu peristiwa atau dakwaan salah.[66]
Akta keterangan
1950 seksyen 4 (1) & (2) menjelaskan kedudukan anggapan disisi
undang-undang. Menurutnya, anggapan
adalah satu keadaan dimana mahkamah boleh menganggap sesuatu nyataan atau fakta
sebagai wujud dan menyifatkannya sebagai
dibuktikan walaupun tanpa keterangan yang diberi untuk membuktikannya. Anggapan ini akan berterusan dan berkuatkuasa
sehinggalah datang keterangan sebaliknya yang dikemukakan untuk menolak
anggapan tersebut. Anggapan juga boleh dikatakan satu nyataan yang dibuktikan
secara logik.
Anggapan
terbahagi kepada dua:
a. Anggapan undang-undang (seksyen 4 (2).
b. Anggapan fakta (seksyen 4 (1).
Anggapan undang-undang
Mengikut
seksyen 4 (2) akta keterangan 1950[67]
anggapan undang-undang ialah mahkamah hendaklah menganggap suatu nyataan
sebagai wujud, mahkamah boleh samada menyifatkan sesuatu keadaan itu sebagai
dibuktikan melainkan dan sehingga ia dibuktikan sebaliknya.
Anggapan
undang-undang boleh dibahagikan kepada dua iaitu:
a. Anggapan yang tidak boleh dibuktikan sebaliknya. (irrebuttable)
b. Anggapan yang boleh dibuktikan sebaliknya. (rebuttable)
Anggapan
yang tidak boleh dibuktikan sebaliknya (irrabuttable) bukanlah merupakan
hakikat yang sebenar, tetapi ia adalah undang-undang yang dicipta sendiri
sedemikian rupa. Contohnya seksyen 113 akta keterangan 1950 menyatakan maka hendaklah menjadi satu anggapan
undang-undang yang tidak boleh dipatahkan bahawa seorang lelaki yang
berumur kurang dari 13 tahun tidaklah berupaya melakukan rogol.
Anggapan ini adalah anggapan
yang muktamad dan ia sama sekali tidak menerima keterangan di sebaliknya.
Anggapan
yang boleh dibuktikan sebaliknya (rebuttable) ialah suatu anggapan yang telah
dinyatakan oleh perundangan sebagai telah dibuktikan kecuali ada keterangan
yang menunjukkan sebaliknya contohnya seksyen 112 yang menjelaskan bahawa
kelahiran dalam masa perkahwinan adalah bukti tentang sahnya anak, namun
anggapan ini boleh dibuktikan sebaliknya jika ada keterangan yang kuat yang
dapat menafikan anggapan awal.
Dalam kes Ainan v. Syed Abu Bakar, pendakwa
menafikan kesahtarafan anak yang dilahirkan oleh isteri kedua bapanya tetapi ia
tidak membuktikan kelahiran itu dalam masa enam bulan perkahwinan yang sah.
Maka mahkamah memeutuskan anak itu adalah sah sebagai anak bapanya berdasarkan
dengan peruntukan undang-undang ini.[68]
Anggapan Fakta.
Anggapan fakta ialah anggapan yang berasaskan kepada
keterangan secara qarinah (circumstantial evidence).[69] ia dapat disimpulkan dengan adanya
bukti-bukti yang munasabah mengikut budi bicara mahkamah,[70]
anggapan ini dibuat dengan terbuktinya fakta asas melalui kewujudan “prima facie” [71]
Dalam islam penggunaan anggapan ini telah wujud di dalam
kedua-dua bentuk yang dinyatakan kecuali irrabuttable presumtions yang
tidak diiktiraf oleh islam. Dengan adanya anggapan ini akan memudahkan hakim
dalam menegakkan keadilan serta menjauhkan diri mereka dari pemikiran yang
beku.[72]
Dalam menyatakan penggunaan anggapan tersebut terdapat banyak kaedah-kaedah
feqah yang menyentuh persoalan ini. diantaranya ialah:
الأصل براءة
الذمة[73]
Artinya: Pada asalnya
seseorang itu bebas dari sebarang tanggungan.
الأصل في
الأمور العارضة العدم[74]
Artinya : Pada asalnya
sifat yang mendatang itu tidak wujud.
ما ثبت
بزمان يحكم ببقائه ما لم يوجد دليل علي خلافه[75]
Artinya : Sesuatu yang
telah sabit wujudnya pada sesuatu masa dihukumkan berkekalan
wujudnya sehingga dibuktikan
sebaliknya.
الثابت
بالبرهان كالثابت بالعيان[76]
Artinya : Pensabitan
melalui dalil samalah seperti pensabitan melalui penglihatan.
اليقين لا
يزال بالشك[77]
Artinya : Yakin tidak boleh
dihilangkan oleh syak.
Kaedah-kaedah yang disebutkan serta yang seumpamanya
tidak memerlukan kepada bukti keterangan kerana ia sendiri adalah rumusan dari
nas-nas syarak.
Kesimpulannya,
dapatlah dikatakan bahawa perkara-perkara yang perlu dan tidak perlu dibuktikan
di dalam undang-undang keterangan barat dan islam adalah sama. Lantaran itu
kita juga melihat wujud persamaan yang
ketara dalam masalah ini antara akta keterangan 1950 dengan enekmen keterangan
mahkamah syariah di negeri-negeri melayu.[78]
Beban pembuktian.
Menentukan keatas bahu siapakah terletaknya beban
pembuktian adalah merupakan perkara yang sangat penting dalam sesuatu prosidur
perbicaraan. Ini kerana dengan meletakkan beban tersebut keatas satu pihak akan
memberi advantage kepada pihak lawannya. Oleh itu undang-undang telah
menetapkan kedudukan ini sedari awal lagi agar keadilan dapat terus dipelihara.
Takrifan
terhadap “beban pembuktian” secara tepat di dalam kitab-kitab feqah islam agak sukar ditemui, ini mungkin kerana ia
merupakan istilah baru sekalipun konsepnya telah wujud seiring dengan
kedatangan islam itu sendiri. Secara ringkas ia boleh diertikan sebagai “suatu
tugas atau tanggungjawab memberikan keterangan yang diperlukan untuk
membolehkan sabitan atau untuk melawan keterangan yang mencukupi dalam sesuatu
kes”.
Beban
pembuktian melalui pengamalannya di mahkamah boleh dibahagikan kepada dua
bentuk:
a. Beban undang-undang. (legal burden) iaitu kewajipan keterangan
yang di letakkan ke atas pendakwaraya untuk membuktikan kesahihan dakwaan untuk
mensabitkan kesalahan yang dituduh. Ia juga dikatakan sebagai beban melahirkan
kes.[79]
b. Beban fakta. ( evidential burden) iaitu kewajipan keterangan oleh
pendakwaraya atau tertuduh untuk membuktikan kebenaran dakwaan atau pembelaan
dalam isu-isu tertentu yang dibangkitkan kemudian.[80]
Melalui
pengertian yang diberi di atas dapatlah kita fahami perbezaan antara kedua-dua
bentuk beban tersebut iaitu beban undang-undang yang hanya terletak kepada
pihak pendakwa (kes jenayah) atau penuntut (kes sivil) sementara beban fakta
akan berubah-ubah dari pihak pendakwa atau penuntut kepada pihak yang dituduh
mengikut keadaan.
Dalam
kehakiman islam kedudukan ini diakui oleh syarak, seseorang yang mendakwa mempunyai sesuatu hak keatas harta
atau diri orang lain perlulah mengemukan bukti terhadap dakwaannya. Jika tidak
ia gagal di dalam tuntutan tersebut. Perkara telah dijelaskan oleh Rasulullah
s.a.w. dalam sebuah hadis:
لو يعطي
الناس بدعواهم لأدعى رجال أموال قوم ودماءهم لكن البينة علي المدعي واليمين علي من
أنكر[81]
Ertinya: Andainya semua
orang boleh diberikan hukuman semata-mata kerana adanya
dakwaan pastilah semua orang akan
membuat dakwaan terhadap harta dan
darah orang lain tetapi
sebaliknya setiap dakwaan mestilah beserta keterangan
dan yang engkar mestilah
bersumpah.
Kaedah agihan beban
pembuktian.
Pada asasnya dalam mana-mana perbicaraan samada jenayah
atau sivil beban pembuktian terletak di atas bahu pihak pendakwa atau pihak
yang menyatakan nyataan itu ada. Ini dapat difahami dengan jelas melalui hadis
di atas. Keadaan ini juga bersesuian dengan akta keterangan 1950 seperti
berikut:
a.
S. 101(1)
Barangsiapa berkehendakkan mahkamah memberi hukuman tentang apa-apa juga hak
atau tanggungan di sisi undang-undang dengan bergantung dengan adanya nyataan
yang ditegaskan olehnya, mestilah membuktikan bahawa nyataan-nyataan itu ada.
b. S. 101 (2) Apabila
seseorang terpaksa membuktikan adanya sesuatu nyataan, maka adalah dikatakan
bahawa beban membuktikan adalah terletak keatas orang itu.
c.
S 102. Beban
membukti di dalam suatu guaman atau pembicaraan adalah terletak atas orang yang
tidak akan berjaya sekiranya tiada apa-apa keteranga diberi oleh mana-mana
pihak.
Walaupun
begitu kaedah umum ini terdapat kekecualian seperti di dalam seksyen 103 dan
106 dimana beban keterangan tidak hanya terbatas kepada pihak pendakwa
semata-mata sebaliknya boleh berpindah kepada pihak tertuduh . seksyen 103
menegaskan:
beban
membukti tentang nyataan yang tertentu adalah terletak atas orang yang
berkehendakkan
mahkamah mempercayai adanya nyataan itu.
begitu juga seksyen 106:
Apabila sesuatu nyataan adalah khasnya diketahui oleh
seseorang maka beban
bagi membuktikan nyataan itu adalah
terletak atasnya.
Dalam islam juga mempunyai kaedah-kaedah yang menyerupai
seksyen 103 dan 106, diantaranya :
Ertinya : Keterangan
dimestikan untuk mensabitkan sesuatu yang bertentangan dengan
yang zahir (al-aslu) dan sumpah
pula untuk mengekalkan yang asal
الأصل العدم[83]
Ertinya : Asal sesuatu itu
tidak ada.
Suatu yang
perlu difahami ialah pengertian al-Mudda’ie (pendakwa) dalam
undang-undang islam tidak semestinya plaitif dalam undang-undang barat dan
tidak juga al-mudda’a ‘alaihi (kena dakwa) sebagai defendant.[84]
Al-mudda’ie menurut undang-undang keterangan islam ialah: .من خالف قوله الظاهر .(seseorang
yang dakwaan dan keterangannya menyalahi anggapan zahir (al-aslu) yang
dapat menyokong kebenaran tuntutannya) sedangkan al-mudda’a ‘alaihi
ialah : من
وافق قوله الظاهر (seseorang
yang dakwaan dan keterangannya bersesuaian dengan anggapan zahir (al-aslu)
yang dapat menyokong kebenarannya).[85]
Berasaskan
takrifan ini seorang defendant juga boleh menjadi al-mudda’ie apabila ia
membawa hujahan yang menyanggahi anggapan zahir (al-aslu) tetapi harus
difahami ia hanya menjadi al-mudda’ie hanya pada masalah hujahan
tersebut sahaja.
Kesimpulannya
bolehlah dikatakan dalam masalah ini wujud persamaan antara undang-undang
keterangan islam dan barat kerana kedua-duanya meletakkan beban pembuktian ke
atas pendakwa dengan beberapa kekecualian, perbezaan beberapa istilah
perundangan tidak menhjadi soal selagi berpegang kepada konsep yang sama.
Tahap beban pembuktian.
Sebagaimana yang telah kita ketahui secara asasnya beban
pembuktian terletak keatas pihak pendakwa, oleh itu ia perlulah membuktikan
bahawa yang dituduh benar-benar bersalah, persoalan yang timbul, sehingga
peringkat manakah pihak pendakwa perlu membuktikan pendakwaannya di dalam sesuatu
kes tersebut ? Dalam undang-undang
persoalan ini dikenali sebagai tahap pembuktian. (Standard of Proof)
Tahap
pembuktian bermaksud darjah kekuatan bukti yang diperlukan untuk mensabitkan
sesuatu kesalahan.[86]
Dalam persoalan ini andainya kekuatan sesuatu bukti itu tidak mencapai tahap
yang dikehendaki maka bukti tersebut akan ditolak. Terdapat perbezaan diantara
undang-undang barat dan undang-undang islam berhubung tahap pembuktian ini.
Di dalam
pengamalan undang-undang keterangan barat terdapat dua tahap pembuktian
berasaskan katogori kesalahan yang diperuntukkan:
a. Di dalam kes jenayah. Tahap pembuktian yang diperlukan ialah melampaui
keraguan yang munasabah (beyond reasanoble doubt)
b. Di dalam kes sivil pula . Tahap pembuktiannya cukup
sekadar pertimbangann kemungkinan. ( on the balance of probabilities) [87]
Di dalam islam, kesalahan undang-undang telah
diklasifikasikan kepada tiga katogari iaitu:
a. kesalahan hudud.
b. kesalahan qisas
c. kesalahan ta’zir.[88]
Tahap
pembuktian yang diperlukan bagi kesalahan-kesalahan tersebut adalah berbeza,
bagi kesalahan-kesalahan ta’zir pihak pendakwa mestilah membuktikan kesalahan
seseorang itu hingga ke peringkat “Zan al-Ghalib” (Beyond reasonable doubt /
melampaui keraguan yang munasabah) .
Pada
asalnya untuk mensabitkan sesuatu kes
perlulah mengemukakan keterangan sehingga mencapai ketahap yakin, ini
kerana al-aslu (zahir) itu tidak boleh dihapuskan kecuali dengan
keyakinan . Zan bermaksud semata-mata sangkaan walaupun kedudukannya lebih
hampir kepada kebenaran, dengan semata-mata zan ia tidak cukup untuk
mengenalpasti kebenaran.
Ertinya : Sesungguhnya
zan (sangkaan) itu tidak dapat menggantikan tempat
sesuatu yang diperolehi dengan
keyakinan.
Ayat diatas
menjelaskan kedudukan zan secara umum, dalam beberapa keadaan zan mungkin boleh
membantu mencapai kebenaran walaupun tidak dapat memberikan kepastian, ini
dapat difahami daripada firman Allah :
يا أيها
الذين آمنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض الظن إثم[90]
Ertinya : Wahai
orang-orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka,
sesungguhnya sebahagian dari
prasangka itu adalah dosa
Berdasarkan
ayat diatas tidak semua zan ditegah oleh syarak sebaliknya ada yang boleh
diterima iaitu “zan al-ghalib,”[91]
Zan al-ghalib ialah sangkaan yang didokong oleh dalil-dalil atau mana-mana
petunjuk yang kuat. Sebahagian ulama menjelaskan berhukum dengan perkara zan
al-ghalib adalah wajib.[92]
Oleh yang demikian keterangan yang berasaskan kepada “zan al-ghalib” ini
diiktiraf oleh syarak untuk mengambil tempat al-yaqin semasa gagal untuk sampai
ketahap al-yakin.[93]
Inilah sekurang-kurang tahap pembuktian dalam undang-undang keterangan islam.
Dalam
perkara hudud dan qisas tahap pembuktian yang diperlukan untuk mensabitkan
sesuatu kesalahan adalah lebih berat, iaitu pihak pendakwa mestilah membuktikan
kesalahan seseorang itu hingga ke peringkat “al-Yaqin”. ( Beyond any shadow
of doubt / Tanpa sebarang keraguan)[94]
Prinsip ini
di jelaskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis baginda :
ادرؤا
الحدود بالشبهات[95]
Ertinya : Elakkan hukuman
hudud atas perkara -perkara yang ada keraguan.
ادفعوا
الحدود ما وجدتم لها مدفعا[96]
Ertinya: Hindarilah dari
melakukan hukuman hudud selagimana kamu dapat
mengelakkannya dengan satu
tolakan.
Ertinya : Sesungguhnya
aku tidak melaksanakan hukuman hudud kerana ada keraguan
adalah lebih baik dari aku
melaksanakannya dengan adanya keraguan.
Melalui
keterangan-keterangan diatas amat jelas sekali bahawa agama islam amat
berhati-hati dalam melaksanakan hukuman hudud dan qisas. Seboleh-bolehnya ia
ingin mengelak dari melaksanakan hukuman tersebut kerana ia akan memberi kesan
yang mendalam kepada jasad dan rohani pesalah. Hukuman hudud disamping
hukumannya keras ia juga bersifat mandotori, kerana itu kaedah pensabitannya
lebih ketat agar ia tidak tersalah hukum dalam melaksanakan.
Kesimpulannya,
dapat kita lihat bahawa beban pembuktian dalam undang-undang keterangan islam
adalah lebih tinggi dan ketat berbanding dengan undang-undang keterangan barat
dan ia kelihatan lebih berhati- hati dalam meletakkan kesalahan kepada
seseorang. Dalam kes zina umpamanya, tidak terdapat satu kes pun yang berjaya
disabitkan melalui pembuktian sepanjang hayat Rasulullah,[98]
keadaan ini membuktikan betapa ketatnya kaedah pensabitan kes dalam jenayah
seumpama ini.
Sungguhpun
begitu ini tidak bermakna islam menggalakkan perbuatan salahlaku tersebut,
sebaliknya islam sebagai sebuah “al-din” mempunyai cara tersendiri untuk
mencegah kemungkaran. Salah satu cara tersebut ialah الترغيب في
رضى الله والترهيب من غضبه (galakan mencari keredaan Allah dan ancaman daripada
kemurkaannya)
Islam
memberi ruang seluas mungkin agar pesalah bertaubat dan menyesali perbuatannya.
Selama-mana kesalahan itu hanya berkaitan dengan hak Allah maka Allahlah yang
lebih berhak untuk mengampunkannya.
Islam
menyempitkan jalan pensabitan untuk memberi ruang pesalah bertaubat dan kembali
kepada keredaan Allah dan inilah matlamat asas peribadatan hamba terhadap
tuhannya. Tetapi jika ia enggan bertaubat pasti ia akan mengulangi perbuatan
tersebut yang mana lambat-laun akan berjaya juga disabitkan dan dikenakan
hukuman yang keras setimpal dengan perbuatannya itu.
[1] Sebagai contoh,
fenomena ini dapat dilihat kepada dua peristiwa iaitu al-Ghamidiyyah dan
sahibah al-‘Asif.
[2] Al-Imam al-Nawaai,
Sahih Muslim, Muassasah Qurtubah, Cairo,
1991: Jld. 12. Hlm. 7
[4] Ibid hlm. 8.
[5] Ibid hlm. 9. Lihat
juga Muhd Ra’fat Othman, al-Qdha’ Fi al-Fiqhi al-Islami, Maktabah
al-Azhar al-Hadithah, Thanta, 1992 hlm. 164.
[6] Ibn. Hajar
al-‘Askalani, Fathu al-Bari, al-Maktabah al-Salafiah, Cairo, jld. 5, hlm. 335.
[7] [ Semua terjemahan
kepada al-Hadis dan perikan- petikan Bahasa Arab dalam tulisan ini dibuat oleh
penulis kecuali kalau dinyatakan sebaliknya]
[8] Ibn. Hajar
al-‘Asqalani, Fathu al-Bari, al-Maktabah al-Salafiah, jld. 8, hlm. 61
[9] Ibid. Jld. 5, hlm.
331.
[10] Ibn. al-Qayyim
al-Juzi, A’lam al-Muwaqqi’in ‘An Rabb al-‘Alamin, Maktabah al-Kulliyat
al-Azhariah, Cairo, 1968, Jld.1, hlm. 90.
[11] Surah al-Hadid 25.
[12] Surah al-Bayyinah 4.
[13] Surah al-An’aam 57.
[14] Mahmud Saedon Awang
Osman, Undang-undang keterangan islam,
DBP. Kuala Lumpur, 1990, hlm.12.
Lihat juga Jurnal syariah, Rang undang-undang kanun jenayah syariah (ll)
1993: Satu analisis, Prof. Dato’ Dr. Mahmud Saedon Awang Othman, Fak.
Syariah Akademi Islam UM. Jld. 2 Bil. 2, Hlm. 100.
[17] Ahmad Fathi Bahansi,
Nazariyyatu al-Ithbat Fi al-Fiqhi al-Jinai al-Islami, Maktabah al-Wa’yu
al-Arabi, Cairo, 1971, hlm. 24. Lihat juga Dr. Abdul Rahman Ibrahim, al-Qada’
Wa Nizamuhu Fi al-Kitab Wa al-Sunnah, Syarikat Makka Li al-Tiba’ah
Wa al-Nasyr, 1983, hlm. 423. Lihat juga Dr. Ahmad al-Husary, Ilmu al-Qada’
Adillat al-Ithbat Fi al-Fiqhi al-Islami,Dar al-Kitab al-Arabi, Beirut, 1986, jld 1, hlm. 69-79.
[18] Surah Ali Imran 104.
[19] Dr. Abdul Rahman
Ibrahim, al-Qada’ Wa Nizamuhu Fi
al-Kitab Wa al-Sunnah, Syarikat Makkah Li al-Tiba’ah Wa al-Nashr, 1989, hlm.
473.
[20] Kamaluddin b.
al-Humam, Fathu al-Qadir,……………….
[21] Ahmad Fathi Bahansi, Nazariyyatu
al-Ithbat Fi al-Fiqhi al-Jinai al-Islami, Maktabah al-Wa’yu al-Arabi,
Cairo, 1971 hlm. 24. Lihat juga, Muhd Najib al-Muthi’ie, kitab al-majmuk
Syarhu al-Muhazzab Li al-Syerazy, Maktabah al-Muthi’ie, Cairo, t.t.,
jld.23, hlm. 7. Lihat juga al-Qurtuby, al-Jame’ Liahkami al-Quran, Dar
al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut, 1988, jld.3, hlm. 8.
[24] Tafsir Ibn. Kathir……
[26] al-Qurtuby, al-Jame’
Liahkam al-Quran, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut, 1988, jld.3, hlm. 258.
[27] Ahmad Fathi Bahansi, Nazariyatu
al-Ithbat Fi al-Fiqhi al- Islami, Maktabah al-Wa’yu al-Arabi, Cairo, 1971,
hlm. 25. Lihat juga Dr. Ahmad al-Husary, Ilmu al-Qada’ Adillatu al-Ithbat Fi
al-Fiqhi al-Islami, Dar al-Kitab al-Arabi, Beirut, 1986, jld. 1, hlm.
69-79.Lihat juga Dr. Wahbah Zuhaily, al-Fiqhu al-Islami Wa Adillatuhu,
Dar al-Fikri, Damsyik,1989,jld.6, hlm. 557. Lihat juga Kamaluddin b. al-Humam,
Fathu al-Qadir……
[28] Hadis ini ditujukan
kepada Huzal, beliau telah didatangi oleh
Ma’iz yang mengaku bahawa ia telah berzina, lalu Huzal menyuruh Ma’iz
berjumpa Rasulullah s.a.w. dan mengaku dihadapannya. Ma’iz mengaku di hadapan
Rasulullah lalu dikenakan had. Rasulullah berkata kepada Huzal: Alangkah
baiknya kalau kamu sembunyikan kesalahan ini. Lihat Dr. Wahbah Zuhaily, al-Fiqh
al-Islami Wa Adillatuhu. Jld.6, Hlm 557
[29] Ahmad Fathi Bahansi, Nazariyyatu al-Ithbat
Fi al-Fiqhi al-Jinai al-Islami, Maktabah Wa’yu al-Arabi, Cairo, 1971, hlm.
26. Lihat juga Ahmad Fathi Bahansi, al-Jaraim Fi al-Fiqhi al-Islami Dirasah
Fiqhiah Muqaranah,Dar al-syuruq, Beirut, 1983, hlm143.
[30] Dalam peristiwa
al-Mughirah b. Syukbah yang dituduh berzina dengan Ummu Jamil saidina Umar al-Khattab telah memanggil
saksi-saksi. Sebelum saksi yang keempat mengemukakan kesaksiannya saidina Umar
berpesan kepada Ziad: Sesungguhnya aku melihat kamu dari kalangan yang
baik-baik, aku berharap Allah tidak akan memalukan seorang lelaki dari kalangan
sahabat Rasulullah dengan tangan kamu (kesaksian kamu)..pesanan saidina Umar
ini seolah-olah bisikan agar ziad menarik balik kesaksiannya agar al-Mughirah
tidak direjam. Ibid. hlm.145
[31] Sabda Rasulullah: ادرؤا الحدود عن المسلمين ما استطعتم فان كان له مخرج فخلوا
سبيله فان الإمام أن يخطئ في العفوي خير من أن يخطئ في العقوبة al-Syaukani, Nailu al-Autar,
Dar al-Fikri, Beirut, t.t.,jld.7 hlm
.271.
[32] Dr. Abdul Rahman
Ibrahim, al-Qada’ Nizamuhu Fi al-Kitab Wa al-Sunnah, Syarikat Makkah Li al-Tiba’ah Wa al-Nasyr,
Makkah, 1989, hlm. 422.
[33] Mahmud Ali Qura’ah,
Mulakhas al-Kitab al-Usul al-qadaiyyah Fi al-Murafaat al-Syar’iyyah, Maktabah
al-Misr, Cairo, t.t.,hlm. 24-25.
[34] Kanun Acara Jenayah
Syariah 1994 (perak) seksyen 75.
[35] Nyataan asas ialah
persoalan pokok yang terpaksa dibuktikan oleh pihak yang terlibat dalam
menegakkan tuntutan, tanggungan atau pembelaan. Nyataan berkait ialah fakta
sampingan yang memungkinkan wujudnya atau tidak satu-satu fakta asas atau
setengah daripada fakta asas. Abdul Rahman Mustafa Prinsip Undang-Undang
Keterangan islam Satu pendekatan Perbandinhan, al-Rahmaniah, Kuala Lumpur, 1988, hlm. 15-16.
[36] Ibid. hlm. 14.
[37] Dr. Wahbah Zuhaily, al-Fiqhu al-Islami Wa Adillathu, jld.6, hlm. 513.
Lihat juga Mustafa Abdul Rahman, Hadis 40 (terjemahan dan syarahnya), Dewan
Putaka Fajar, 1992, hlm. 361.
[38] Dalam undang-undang
moden ia dikenali sebagai Actus Reus dan Mens Rea, Smith & Hogan, Undang-Undang Jenayah Prinsip
Umum, Terj. Jamilah Abdul Rauf dan Raja Rohana Raja Mamat, Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kuala Lumpur, 1996, Jld.1, Hlm. 43-100.
[39] Dalam undang
-undang moden di sebut sebagai
‘pemikiran bersalah’ Ibid.78
[40] Abdul Kader Audah,
al-Tasyri’ al-Jinai al-Islami muqaranan bi al-Qanun al-Wad’ie, Muassasah
al-Risalah, Beirut, 1992, jld. 1, hlm. 121-442.
[41] Dalam islam ada
beberapa pengecualian, dalam kes pembunuhan dan
kecederaan ketiadaan niat jenayah tidak menafikan ia melakukan jenayah
tersebut sebaliknya ia melakukan jenayah dalam konteks tidak sengaja. (surah
al-Nisa’ 92). Jika diamati, islam meletakkan pengecualian ini untuk menjaga
kepentingan umum. Kecederaan dan kematian yang tidak sengaja adalah sesuatu
yang selalu berlaku yang mana pokok-pangkalnya adalah kecuaian. Islam
mengenakan hukuman keatas kecuaian ini agar manusia lebih berhati-hati dalam
perkara yang besar ini.
[42] Sebagai contoh,
seseorang mengambil secara sembunyi sesuatu barang yang pada anggapannya adalah
kepunyaannya tetapi hakikat sebenar barang tersebut bukan miliknya.
Perbuatannya itu tidak dianggap jenayah kerana ketiadaan berniat jahat (al-ruknu
al-ma’nawi) . namun begitu, sungguhpun
ia terlepas dari tanggungjawab jenayah ia tetap tertakluk kepada
tanggungjawab kemasyarakatan. Iaitu ia mestilah memulangkan semula harta
tersebut. Dalam kes wati’ syubhah
pelakunya tidak dianggap melakukan jenayah zina ( kerana ketiadaan niat
jahat). Namun ia perlu membayar maharnya. Abdul Kader Audah, al-Tasyri’
al-Jinai al-Islami, jld.1 hlm.433.
[44] Abdul Rahman Mustafa,
Prinsip Undanmg-undang Keterangan Islam, hlm. 28.
[45] Mahmud Ali Qura’ah, Mulakhas Kitab al-Usul al-Qadaiyyah Fi al-Murafaat al-Syariyyah,
hlm.72. Ahmad Husary,Ilmu al-Qada’ Adillatu al-Ithbat Fi al-Fiqhi al-Islami, hlm.9.
[46] Pengakuan
ialah suatu kenyataan yang merujuk kepada hak orang lain keatas dirinya. Penyaksian
pula merujuk kepada hak seseorang keatas
seseorang yang lain, manakala Pendakwaan
merujuk kepada haknya keatas orang lain.
[47] Pengakuan ialah
kenyataan yang hanya merujuk kepada diri sendiri dan tidak menjangkau kepada
pihak lain.
[48] Perbezaan nya adalah
seperti perbezaan pendapat jumhur ulama dengan hanafiah berhubung perkara fardu
dan wajib.
[49] Abdul Rahman Mustafa,
Prinsip-prinsip undang keterangan Islam, hlm. 30.
[50] (1939) M.L.J.
48.------ Abd. Rahman Mustafa 32
[51] Diantara syarat iqrar
itu ialah ia perlu jelas dan pasti, tidak ada tohmah, tidak dipaksa, terbit dari akal yang sihat.
Dr. Wahbah Zuhaily, al-Feqh al-Islami Wa Adillatuhu, jld. 6, hlm. 386.
[53] Al-Qurtubi, al-jami’
Li Ahkam al-Quran, Juz 5,hlm. 264.
[54] Ibn. Hajar al-‘Asqalani, Fathu al-Baari, Maktabah al-Salafiyyah, al-Qahirah, 1407H, jld 12,hlm.
140.-----(kitab al-hudud, bab 30 (1).
[55] Seperti Nyataan
poskad adalah suatu jenis dokumen yang boleh dibaca oleh semua orang, kenyataan
31hb. ogos 1998 adalah hari kebangsaan negara Malaysia akan jatuh pada hari
isnin, atau perkara yang berhubung dengan adat istiadat sesuatu kaum, dll.
[56] (1972)6
F.M.S.L.R.123.-------Abd. Rahman Mustafa, hlm.44.
[57] Richard May, Criminal
Evidence, Sweet & Maxwell, London, 1995, hlm.74.
[58] Ibid. hlm. 75.
[59] (1958) M.L.J. 14.
[60] Muhd Abu Zahrah, Usul
al-Feqh, Dar al-Fikr al-Arabi, t.t. hlm.273. Dr. Abdul Karim Zaidan, al-Wajiz
Fi Usul al-Fiqh, Matbaah Salman al-a’zami, Baghdad, 1974, hlm. 212.
[61] Mustafa Ahmad Zarqa’,
Syarah al-Qawaid al- Fiqhiyyah, Dar al-Qalam, Damsyik, 1993, hlm. 237.
[63] Ibid. hlm. 241.
[65] Dr. Muhammad Salim
al-‘Awwa, Fi Usul al-Nizam al-Jinai, Dar al-Maarif, Qahirah, 1983, hlm.. 311.
Ibn. al-Qayyim al-Jauziyyah, al-Turuq al-Hukmiyyah, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah,
Beirut, hlm.31.
[66] Richard May, Criminal
Evidence, hlm. 71
[67] Lihat sama seksyen 4
(1) & (2) Enekmen Keterangan Mahkamah Syariah 1991 negeri kelantan .Enekmen
Keterangan Mahkamah Syariah 1990 negeri Kedah dan Enekmen Keterangan Mahkamah
Syariah 1991 Negeri Sembilan.
[68] (1939) M.L.J. 63.
[69] Richard May, Criminal
Evidence, hlm. 71.
[70] Akta keterangan 1950,
seksyen 4 (1).
[71] Prima facie ialah
satu pertimbangan awal yang menunjukkan kenyataan itu adalah benar. Longman
Dictionary of Contemporary English, Longman, England, 1978, hlm. 868.
[72] Abdul Rahman Mustafa,
Prinsip-prinsip Undang-undang Keterangan Islam. Hlm. 52.
[73] Jalaluddin Abdul Rahman al-Sayuti, al-Ashbah Wa
al-Nazair Fi Qawaid Wa Furu’ Fiqhi al-Syafei, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut, 1983, hlm.
53.
[75] Ibid. hlm. 121.
[76] Ibid. hlm.367.
[77] Ibn. Nujaim,
al-Ashbah Wa al-Nazair ‘ala Mazhab Abi Hanifah al-Nu’man. Dar al-Kutib al-Ilmiyyah,
Beirut, 1993, hlm. 56.
[78] Khususnya Kelantan,
Kedah dan N. Sembilan.
[79] Abdul Rahman Mustafa,
Prinsip-prinsip Undang-Undang Keterangan Islam, hlm.109.
[80] Richard May, Criminal
Evidence, hlm. 49.
[81] Dr. Wahbah Zuhaily,
al-Fiqhu al-Islami Wa Adillathu, jld.6, hlm.513. lihat juga Hadis 40
(terjemahan dan syarahnya), Mustafa Abdul Rahman, Dewan Pustaka Fajar 1992,
hlm. 361.
[82] Mustafa Ahmad Zarqa’,
Syarah al-Qawaid al-Fiqhiyyah, hlm.391.
[83] Jalaluddin al-sayuti,
al-Ashbah Wa al-Nazair Fi Qawaid Wa Furu’ Fiqhi al-Syafei, hlm.57.
[84] Abdul Rahman Mustafa,
Prinsip-Prisip Undang-Undang Keterangan Islam, hlm. 117.
[85] Dr. Muhd Ra’fat
Othman, al-Qada’ Fi Fiqhi al-Islamy,
hlm. 106.
[86] Richard May, Criminal
Evidence, hlm. 64.
[87] Richard May, Criminal
Evidence, 64.
[88] Abdul Kader Audah,
al-Tasyrik al-Jinai al-Islamy Muqaranan Bi al-Qanun al-Wad’ie, hlm.78.
[89] Surah Yunus 36.
[90] Surah al-Hujarat 12.
[91] Menurut al-Qurtuby
zan ada dua keadaan, pertama: keadaan
dimana zan diperkuatkan dengan dalil atau petunjuk, Zan jenis ini diharus
berhukum dengannya. kebanyakan hukum syariat adalah berasaskan kepada zan ini
seperti khabar ahad dsb. kedua: zan yang semata-mata lahir di dalam hati tanpa
ada dalil yang menguatkannya dan inilah yang dinamakan sebagai syak.. Jenis ini
ditegah untuk berhukum dengannya. Lihat al-Qurtuby,al-Jame’ Li Ahkam al-Quran,
jld. 16,hlm. 217. Lihat juga. Dr. Mahmud Abdullah ‘Ukazi, Adwa’ al-Bayan Fi
Ahkam al-Quran, Dar al-Huda Li al-Matbu’at, Cairo, 1994, hlm. 81.
[92] Al-Imam
al-Jassas, Ahkam al-Quran,Dar al-Fikr,
Beirut, 1993, jld.3, hlm.605.
[93] Subhi Mahmasani,
Falsafah al-Tasyrik Fi al-Islam, Dar al-Ilmi Li al-Malayin, Beirut, 1980,
hlm.326.
[94] Dr. Abdul Aziz Amir,
al-Ta’zir Fi al-Syariat al-Islamiyyah,
Dar al-Kitab al-Arabi,
Mesir, 1955, hlm. 30.
[97] Sadiq al-Mahdi, al-’Uqubat
al-Syariyyah Wa Mauqifuha Mia al-Nizam al-Ijtimaie al-Islami, alzahra’ Li
al-I’lam al-Arabi, Cairo, 1987, hlm. 53.
[98] Ibid.
Salam. "Sesiapa yang berusaha merosakkan sesuatu perkara yang telah dilalukan (dis3mpurnakan) oleh dirinya, maka usahanya itu ditolak. " apakah kaedah yang hendak dijelaskan pada teks tersebut
ReplyDelete