Thursday 7 November 2013

Peruntukan-peruntukan Yang Berkaitan Dengan Perancangan Bandar

Peruntukan-peruntukan Yang Berkaitan
Dengan Perancangan Bandar

Dari huraian ringkas di atas, nyata bahawa terdapat
beberapa peruntukan tertentu dalam Kanun Tanah
Negara 1965 yang ada kaitan langsung dengan
perancangan dan pembangunan tanah, misalnya -
(a) kategori penggunaan tanah, iaitu tanah
pertanian, bangunan dan perindustrian (seksyen
52);
(b) jenis suratan hakmilik tanah yang dikeluarkan,
iaitu hakmilik tanah dalam Pejabat Pendaftar
dan hakmilik tanah dalam Pejabat Tanah
(seksyen 77);
(c) syarat-syarat nyata, syarat-syarat tersirat dan
sekatan kepentingan, tukar syarat, pelanggaran
syarat dan natijah yang berbangkit darinya
(seksyen 103 hingga 134);
(d) belah-bahagi, pecah sempadan dan penyatuan
tanah (seksyen 135 hingga 150); dan
(e) serahbalik tanah dan kurnia semula (seksyen
195 hingga 204H).
Di bawah seksyen 52, tanah yang diberimilik oleh
Pihak berkuasa Negeri terbahagi kepada tiga
kategori, iaitu tanah pertanian, tanah bangunan dan
tanah perindustrian. Apabila suratan hakmilik
dikeluarkan, syarat-syarat nyata dan sekatan
kepentingan (jika ada) akan dikenakan sebagaimana
yang ditentukan mengikut budibicara Pihak
berkuasa Negeri. Di bawah seksyen 108, andainya
suatu tanah itu tertakluk kepada mana-mana
undang-undang kecil yang dibuat oleh pihak
berkuasa tempatan atau pihak berkuasa perancang
tempatan atau dikenakan apa-apa syarat olehnya,
dan tanah itu kemudian dikenakan apa-apa syarat
di bawah Kanun Tanah Negara yang bertentangan
dengan apa yang dikenakan oleh pihak berkuasa
tempatan atau pihak berkuasa perancang tempatan
itu, syarat yang dikenakan di bawah Kanun Tanah
Negara itu hendaklah terpakai dan undang-undang
kecil atau sekatan yang dikenakan oleh pihak
berkuasa tempatan atau pihak berkuasa perancang
tempatan itu hendaklah, setakatmana ia
bertentangan, terhenti dari dipakai kepada tanah

itu. Selain dari itu, syarat-syarat tersirat tertentu
juga dikenakan bagi tanah pertanian (di bawah
seksyen 115), bagi tanah bangunan (seksyen 116)
dan bagi tanah perindustrian (seksyen 117).
Sekiranya pemilik tanah berhasrat untuk mengubah
syarat yang dikenakan pada tanahnya, misalnya
mengubah syarat kegunaan tanah dari pertanian
kepada bangunan (untuk maksud pembinaan rumah
dan sebagainya), permohonan untuk maksud
tersebut bolehlah dibuat dibawah seksyen 124 atau
seksyen 124A.
Selain dari memohon tukar syarat dari suatu
kategori kegunaan tanah kepada kategori yang lain,
pemilik tanah juga boleh memohon supaya tanahnya
dibelah bahagi (sub-division of lands) di bawah
seksyen 135 hingga 139), memohon pecah sempadan
(partition of lands) di bawah seksyen 140 hingga
145) atau memohon untuk menyatukan beberapa
bidang atau lot tanah yang bersempadan
(amalgamation of lands) di bawah seksyen 146
hingga 150.
Kanun Tanah Negara juga mengandungi
peruntukan yang terperinci mengenai prosedur
serahbalik tanah berimilik (kepada Pihak berkuasa
Negeri) bagi maksud mendapatkan kurnia semula.
Seksyen 195 memberi kuasa kepada pemilik tanah
untuk berbuat demikian, seksyen 196 menyatakan
syarat-syaratnya, manakala seksyen 197 hingga 202
menggariskan prosedurnya dan selebihnya seksyen
203 hingga 204H menjelaskan proses kurnia semula.
Walaupun Kanun Tanah Negara 1965 diluluskan
bagi meningkatkan penyeragaman undang-undang
dan prosedur berhubung dengan pentadbiran tanah
di seluruh Semenanjung, amalan masa kini di
beberapa negeri masih menunjukkan terdapatnya
perbezaan prosedur terperinci dan masa untuk
mendapatkan kelulusan bagi urusan tukar syarat,
serahbalik dan kurnia semula tanah di antara
negeri-negeri.

maklumat di ats adalah ihsan pihak lain.

A.        TAJUK KURSUS YANG DI TAWARKAN

1. PENGENALAN KEPADA KTN
2. SISTEM PERUNDANGAN MALAYSIA
3. KUASA MENANGKAP DAN MENAHAN MENGIKUT KTN DAN CPC
4. PROSEDUR TANGKAPAN DAN PENAHANAN
5. LAPORAN POLIS DAN FIR
6. PENGURUSAN BARANG KES
7. INTIPATI KESALAHAN MENGIKUT SEKSEN 425
8. INTIPATI KESAHAN MENGIKUT SEKSEN 426
9. PERAMPASAN DAN LUCUT HAK BARANG KES
10. KUASA MENYIASAT DAN KTN DAN CPC
11. KAEDAH MERAKAM PERCAKAPAN
12. MENGURUSKAN OKT DARI AWAL HINGGA AKHIR
13. PENYEDIAN KERTAS SIASATAN
14. PENYEDIAAN FAKTA KES DAN PERTUDUHAN
15.RUJUKAN KES KEPADA TPR
16. PENDAFTARAN KES DAN BORANG-BORANG MAHKAMAH
17. AKTA KETERANGAN 
18. TUGAS DAN PERANAN PEGAWAI PENDAKWA
19. TEKNIK BERHUJAH
20. PENGHUKUMAN.
21. OPERASI MEMUSNAH DAN PELAN KONTIGENSI.
22. PENCEROBOHAN TANAH MILIK DAN MENYELESAIANNYA
23. BONOS - PECEROBOHAN TANAH MILIK DAN PENYELESAIAN
                  PELAN A, PELAN B, PELAN C, PELAN D, PELAN E, PELAN F.
                  AFFIDAVIT DAN KES –KES DULUAN MAHKAMAH

A.    SASARAN PESERTA

1.      PENOLONG PEGAWAI TANAH
2.      PENOLONG PENTADBIR TANAH
3.      KETUA PENOLONG PENTADBIR TANAH
4.      PENTADBIR TANAH
5.      PEGAWAI PENYIASAT SPRM
6.      PEGAWAI PENYIASAT PDRM
7.      PELAJAR UNIVERSITI YANG BERKAITAN
8.      PERUNDING HARTA TANAH
9.      LAIN-LAIN PEGAWAI YANG DILANTIK DI BAWAH S. 12 KTN
10.  LAIN-LAIN YANG BERMINAT DAN PEMILIH TANAH YANG BERMASALAH.

B.    JANGKA MASA – HUJUNG MINGGU SABTU DAN AHAD/RUNDINGAN
C.   TEMPAT – TAIPING ATAU DITENTUKAN PEMOHON
D.   BAYARAN 1 HARI RM 1000.00.


No comments:

Post a Comment