Monday 19 August 2013

TAKRIF TANAH DAN LAIN-LAIN YANG BERKAITAN

Takrif Tanah
Tanah termasuk:
Mukabumi dan semua benda yang menjadikan mukabumi tersebut.
Tanah bumi di bawah mukabumi dan semua benda yang terkandung di dalamnya.
Semua tumbuh-tumbuhan dan lain-lain keluaran semulajadi, samada memerlukan penggunaan tenaga berkala terhadap pengeluarannya atau tidak, dan samada di atas atau di bawah mukabumi itu.
Semua benda yang terlekat pada tanahbumi atau dilekatkan selama-lamanya pada apa-apa benda yang terlekat pada tanahbumi, samada di atas atau di bawah mukabumi itu.
Tanah yang diliputi air.
wp00000000.png
Klasifikasi Tanah
Peruntukan mengenai klasifikasi tanah terkandung dalam Seksyen 51 KTN.
Tanah mula-mula diklasifikasikan seperti berikut:
Tanah melepasi garisan pinggir laut. (Seksyen 5 KTN)
Pantai pasang surut dan dasar laut (Seksyen 5 KTN)
Tanah melepasi garisan pinggir laut terdiri daripada 3  klasifikasi iaitu:
1.
Tanah bandar
2.
Tanah pekan
3.
Tanah desa
Tanah bandar terletak dalam bandar yang diisytiharkan mengikut seksyen 11 KTN atau mengikut peruntukan yang berkenaan dalam undang-undang tanah sebelumnya.
Tanah pekan terletak dalam pekan yang diisytiharkan sebagai pekan mengikut peruntukan yang sama seperti tanah bandar.
Tanah desa adalah kawasan yang tidak termasuk dalam tanah bandar atau tanah pekan.
Secara umumnya ada 5 jenis tanah iaitu:
1.
Tanah bandar
2.
Tanah pekan
3.
Tanah desa
4.
Tanah pantai pasang surut
5.
Dasar laut
Perlu diambil perhatian bahawa bahagian dasar laut yang dibawah bidang kuasa Negeri ialah seperti yang dinyatakan dalam Ordinan No. 7 (Kuasa-kuasa Perlu) Dharurat, 1969 (P.U. (A) 307A/1969).
wp00000000.png
Kategori Kegunaan Tanah
Sebelum KTN, peruntukan mengenai kategori kegunaan tanah tidak wujud dalam undang-undang tanah.
Mengikut KTN (Seksyen 52), terdapat 3 kategori kegunaan tanah iaitu:
1.
Pertanian
2.
Bangunan
3.
Perusahaan
Mengikut Seksyen 124 KTN, tuan punya tanah boleh memohon untuk mengenakan kategori kegunaan tanah jika ianya belum lagi tertakluk kepada sesuatu kategori. Tuan punya tanah juga boleh memohon untuk menukar kategori kegunaan tanah atau meminta ianya dipotong daripada dokumen hakmilik tanah.


Syarat Nyata
1.
Mengikut undang-undang tanah sebelum KTN, ini juga boleh berbentuk ’jenis tanaman’ atau ’syarat-syarat’.
2.
Syarat nyata boleh didapati dalam hakmilik tanah itu sendiri atau hanya dirujuk sahaja dalamnya.
3.
Syarat nyata bukanlah berhubung dengan kegunaan tanah sahaja. Mengikut KTN ianya boleh berbentuk apa-apa yang selaras dengan undang-undang.
4.
Satu daripada keadaan di mana syarat nyata dikenakan ialah apabila pemberimilikan tanah diluluskan.
5.
Mengikut Seksyen 124 KTN, tuan punya tanah berimilik boleh memohon supaya tanahnya tertakluk kepada syarat nyata tertentu, supaya syarat nyata dipotong daripada hakmilik tanah atau supaya syarat nyata yang sedia ada ditukar kepada yang lain.
wp00000000.png
Objektif
1.
Syarat-syarat ini terkandung di dalam undang-undang itu sendiri, iaitu dalam KTN. Ianya tidak dicatat dalam dokumen hakmilik seperti dalam hal syarat nyata.
2.
Dalam KTN, syarat tersirat bukan sahaja berhubung dengan kegunaan tanah. Terdapat juga syarat tersirat berhubung dengan tanda-tanda sempadan.
3.
Syarat tersirat mengenai kegunaan tanah dalam KTN disenaraikan di bawah setiap daripada 3 kategori kegunaan tanah dalan seksyen 115, 116 dan 117.

Syarat-syarat tersirat lain termasuk yang berikut:

Syarat tersirat mengikut Seksyen 53(2) dan (3) KTN.

Syarat tersirat yang terkandung dalam Jadual Kedua dan Ketiga KTN.

Syarat tersirat asal yang terpelihara dengan pelaksanaan Seksyen 4(1) KTN.
wp00000000.png
Sekatan Kepentingan

Mengikut KTN, ia seperti berikut:
1.
Sekatan keatas tuan punya tanah untuk melakukan apa-apa urusan (pindahmilik, pemberian pajakan, gadaian, pemberian isemen).
2.
Sekatan ke atas tuan punya tanah untuk memecah sempadan atau memecah bahagi tanahnya, untuk menyatukan tanah-tanahnya atau untuk memecah bahagi sesuatu bangunan.  Satu daripada keadaan di mana sekatan kepentingan ditentukan ialah apabila pihak berkuasa meluluskan pemberimilikan tanah itu. Ianya diendorskan dalam dokumen hakmilik.
Sekatan kepentingan yang dikenakan juga hendaklah selaras dengan undang-undang.  Mengikut seksyen 124, tuan punya tanah berimilik boleh memohon supaya sekatan kepentingan yang tanahnya tertakluk dipotong daripada hakmilik tanah, meminta supaya sekatan kepentingan yang sediaada dipinda atau supaya tanah itu tertakluk kepada sekatan kepentingan.
wp00000000.png
Pemilikkan
1.
Tanah, pada mulanya merupakan hak Kerajaan Negeri. Ia kemudiannya, membenarkan penggunaannya atau pendudukan di atasnya secara pegangan hakmilik, lesen pendudukan sementara, atau secara perizaban, atau untuk pengeluaran bahan batuan yang diberi secara pengeluaran permit atau apa-apa hak lain di bawah KTN.
2.
Apabila pemberimilikan disempurnakan, iaitu setelah hakmilik bagi sekeping tanah itu didaftarkan, hak atasnya berpindah daripada Pihak Berkuasa Negeri kepada orang atau badan yang namanya tercatat dalam hakmilik itu tertakluk kepada syarat-syarat tertentu. Peruntukan-peruntukan berhubung pemberimilikan kebanyakannya didapati di Bahagian Lima KTN.
wp00000000.png
HakMilik Tanah
1.
Hakmilik tanah adalah hasil terakhir kepada pemberimilikan. Ia menjadi bahan bukti keempunyaan tanah. Pada asasnya hakmilik mengandungi dua maklumat penting iaitu siapa tuan punya tanah dan tanah mana dimilikinya.

Terdapat dua jenis hakmilik iaitu:

Hakmilik Sementara.

Hakmilik Tetap.
2.
Dalam pendaftaran tanah, sesuatu tanah dikenal pasti melalui rujukan ukur. Sebelum hakmilik tetap didaftarkan, tanah itu diukur dan tanda-tanda sempadan ditanam diatasnya. Pelan tanah disediakan dan diperakukan oleh Pengarah Ukur Negeri. Pelan tanah yang telah diakui dipindahkan ke borang hakmilik tetap. Sementara menunggu kerja-kerja mengukur diselesaikan, hakmilik sementara disediakan.

HakMilik Tetap

Hakmilik tetap terbahagi kepada 2 iaitu:

1.
Hakmilik Pejabat Pendaftar.

2.
Hakmilik Pejabat Tanah.

Hakmilik Pejabat Pendaftar didaftarkan oleh Pendaftar Hakmilik di Pejabat Pendaftaran Hakmilik (satu di setiap negeri – ibu negeri) dan hakmilik Pejabat Tanah didaftarkan oleh Pentadbir Tanah di Pejabat Tanah bagi satu-satu daerah (satu di setiap daerah atau daerah kecil).
wp00000000.png
HakMilik Sementara

Hakmilik sementara terbahagi kepada 2 iaitu:

1.
Hakmilik sementara bersamaan dengan hakmilik Pejabat Pendaftar.

2.
Hakmilik sementara bersamaan dengan hakmilik Pejabat Tanah.

Hakmilik sementara bersamaan dengan hakmilik Pejabat Pendaftar didaftarkan untuk tanah yang akhirnya akan dipegang di bawah geran atau Pajakan Negeri. Hakmilik sementara bersamaan dengan hakmilik Pejabat Tanah didaftarkan bagi tanah yang akhirnya akan dipegang di bawah Geran Mukim atau Pajakan Mukim.
wp00000000.png
Kelayakan Pemohonan Bagi Pemberimilikan Tanah Kerajaan

Seksyen 43 KTN, menyenaraikan orang atau badan yang boleh memohon pemberimilikan tanah kerajaan. Mereka ialah:

1.
Orang sebenar yang telah mencapai umur dewasa (menurut Akta Umur Dewasa, 1971) – Seksyen 43(a) KTN.

2.
Perbadanan yang mempunyai kuasa di bawah perlembagaannya untuk memiliki tanah (Seksyen 43(b) KTN – mereka terdiri daripada:


Perbadanan yang didaftarkan di bawah Akta Syarikat, 1965 yang diberi kuasa memiliki tanah dibawah memorandum persatuannya.


Pertubuhan perbadanan yang ditubuhkan di bawah undang-undang Persekutuan atau Negeri dan yang diberi kuasa untuk memiliki tanah di bawah Akta atau Enekmen yang mewujudkannya.


Syarikat  kerjasama yang ditubuhkan di bawah Akta Koperasi 1993.

3.
Raja pemerintah, kerajaan, pertubuhan dan orang-orang lain yang dibenarkan memiliki tanah di bawah undang-undang yang pada masa ini berkuat kuasa berhubung dengan hubungan diplomatik, hubungan konsular dan pertubuhan antarabangsa.

4.
Pertubuhan yang didaftarkan  di bawah Akta Pertubuhan 1966 dan kesatuan  sekerja yang didaftarkan di bawah Akta Kesatuan Sekerja 1959 (Seksyen 43 (d) KTN).
wp00000000.png
Pemilikan Tanah dan Hak, Kuasa dan Tanggungjawab Tuan Punya Tanah

Tanah yang diberimilik akan dikeluarkan hakmilik kepada tuan tanah. Dokumen hakmilik mengandungi antara lain, kategori tanah, sekatan kepentingan, nombor lot, nombor hakmilik, keluasan tanah dan sebagainya. Jika tanah tidak mempunyai kategori, penggunaan tanah biasanya dikawal melalui pengenaan syarat nyata.

Tuan punya tanah mempunyai hak dan kuasa seperti diperuntukkan di bawah Seksyen 92 KTN, iaitu:

1.
Hak untuk pecah sempadan, pecah bahagian atau menyatukan tanah yang dimiliki dengan tanah yang lain.

2.
Hak untuk memecah bahagi bangunan berbilang tingkat.

3.
Hak untuk memindahmilik, memajak, mencagar, menyerah dan menyempurnakan lain-lain urusniaga; dan

4.
Hak untuk menurunmilik (transmit) harta bila berlaku kematian.

Tuan punya tanah pula mempunyai tanggungjawab keatas tanahnya dari segi:

1.
Membayar cukai tanah seperti yang dinyatakan dibawah Seksyen 93 KTN.

2.
Memastikan penggunaan tanah adalah selari dengan kategori, syarat nyata, syarat tetap dan tidak melanggar apa-apa sekatan. Perlanggaran syarat boleh menyebabkan tuan punya tanah dilucut hak keatas tanah beliau sepeti dibawah Seksyen 127 KTN.

Kelayakan Pemohon Bagi Pemberimilikan Tanah Kerajaan

Seksyen 43 KTN, menyenaraikan orang atau badan yang boleh memohon pemberimilikan tanah kerajaan. Mereka ialah:

1.
Orang sebenar yang telah mencapai umur dewasa (menurut Akta Umur Dewasa, 1971) – Seksyen 43(a) KTN.

2.
Perbadanan yang mempunyai kuasa di bawah perlembagaannya untuk memiliki tanah (Seksyen 43(b) KTN – mereka terdiri daripada:


Perbadanan yang didaftarkan di bawah Akta Syarikat, 1965 yang diberi kuasa memiliki tanah dibawah memorandum persatuannya.


Pertubuhan perbadanan yang ditubuhkan di bawah undang-undang Persekutuan atau Negeri dan yang diberi kuasa untuk memiliki tanah di bawah Akta atau Enekmen yang mewujudkannya.


Syarikat  kerjasama yang ditubuhkan di bawah Akta Koperasi 1993.

3.
Raja pemerintah, kerajaan, pertubuhan dan orang-orang lain yang dibenarkan memiliki tanah di bawah undang-undang yang pada masa ini berkuat kuasa berhubung dengan hubungan diplomatik, hubungan konsular dan pertubuhan antarabangsa.

4.
Pertubuhan yang didaftarkan  di bawah Akta Pertubuhan 1966 dan kesatuan  sekerja yang didaftarkan di bawah Akta Kesatuan Sekerja 1959 (Seksyen 43 (d) KTN).
wp00000000.png
Pemilikan Tanah Dan Hak, Kuasa Dan Tanggungjawab Tuan Punya Tanah.

Tanah yang diberimilik akan dikeluarkan hakmilik kepada tuan tanah.
Dokumen hakmilik mengandungi antara lain, kategori tanah, sekatan kepentingan, nombor lot, nombor hakmilik, keluasan tanah dan sebagainya. Jika tanah tidak mempunyai kategori, penggunaan tanah biasanya dikawal melalui pengenaan syarat nyata. Tuan punya tanah mempunyai hak dan kuasa seperti diperuntukkan di bawah Seksyen 92 KTN, iaitu:

1.
Hak untuk pecah sempadan, pecah bahagian atau menyatukan tanah yang dimiliki dengan tanah yang lain.

2.
Hak untuk memecah bahagi bangunan berbilang tingkat.

3.
Hak untuk memindahmilik, memajak, mencagar, menyerah dan menyempurnakan lain-lain urusniaga

4.
Hak untuk menurunmilik (transmit) harta bila berlaku kematian.





Tuan punya tanah pula mempunyai tanggungjawab keatas tanahnya dari segi:

1.
Membayar cukai tanah seperti yang dinyatakan dibawah Seksyen 93 KTN.

2.
Memastikan penggunaan tanah adalah selari dengan kategori, syarat nyata, syarat tetap dan tidak melanggar apa apa sekatan. Perlanggaran syarat boleh menyebabkan tuan punya tanah dilucut hak keatas tanah beliau sepeti dibawah Seksyen 127 KTN.

1
JENIS-JENIS HAKMILIK
1. Apa itu hakmilik tanah
1.1 Hakmilik ialah hasil terakhir kepada pemberimilikan atau
pindahmilik. Ia menjadi bahan bukti keempuyaan tanah. Pada
asanya hakmilik mengandungi dua maklumat iaitu siapa tuan
punya dan dimana tanah ia miliki. Disamping itu juga terdapat
maklumat lain yang terkandung didalamnya untuk tujuan tertentu
misalnya jumlah cukai tahunan, syarat-syarat dan sekatan-sekatan
yang dikenakan bertujuan untuk mengingatkan tuan punya tentang
perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan. Tidak semua syarat
dan sekatan yang dikenakan tercatat dalam hakmilik kerana ada
juga syarat dan sekatan yang termaktub dalam undang-undang
sahaja. Sebarang urusan yang berkaitan dengan pindahmilik,
pajakan, gadaian, isemen dan turunmilik atas sebab kematian
dimasukan untuk menunjukkan siapa tuan punya dan pihak-pihak
berkepentingan pada masa itu. Selain itu, kaveat, perintah
larangan, nota perampasan, pengambilan tanah secara paksa atau
maklumat lain dianggap perlu dimasukkan untuk menjadi
makluman kepada pihak-pihak yang hendak berurusan dengan
tanah tentang bebanan yang ada dan perkara lain berhubung
hakmilik tersebut.
1.2 Dalam pendaftaran tanah, sesuatu tanah dikenal pasti melalui satu
rujukan ukur (misalnya nombor lot, mukim, daerah). Sebelum
hakmilik tetap didaftarkan tanah itu diukur dan tanda-tanda
sempadan ditanam di atasnya. Pelan tanah disediakan dan
diperakukan oleh Pengarah Ukur Negeri. Pelan tanah yang telah
diakui itu kemudian dipindahkan ke borang hakmilik tetap.
Sementara menunggu hakmilik tetap dikeluarkan maka hakmilik
2
sementara disediakan. Oleh itu terdapat dua jenis hakmilik iaitu
hakmilik tetap dan hakmilik sementara.
2. Hakmilik Pejabat Pendaftar dan Hakmilik Pejabat Tanah
2.1 Hakmilik Tetap dan Hakmilik Sementara boleh terdiri dari hakmilik
Pejabat Pendaftar atau hakmilik Pejabat Tanah. Hakmilik Pejabat
Pendaftar didaftarkan oleh Pendaftar Hakmilik di Pejabat Pendaftar
(satu disetiap negeri – ibu negeri) dan hakmilik Pejabat Tanah
didaftarkan oleh Pentadbir Tanah bagi satu-satu daerah (satu di
setiap daerah atau daerah kecil).
2.2 Menurut seksyen 77(3) KTN, hakmilik yang dipegang oleh Pejabat
Pendaftar dan Pejabat Tanah boleh dibahagikan mengikut keadaan
dan keluasan tanah seperti berikut:
2.2.1. Hakmilik Pejabat Pendaftar iaitu:
i. Tanah bandar atau tanah pekan,
ii. Mana-mana tanah desa yang lotnya lebih 4 hektar,
iii. Mana-mana bahagian pantai pasang surut atau dasar laut,
iv. Mana-mana lot tanah desa yang luasnya kurang 4 hektar
tetapi PBN mengarahkan tanah tersebut dipegang oleh
Pejabat Pendaftar (proviso seksyen 77(3)).
2.2.2. Hakmilik Pejabat Tanah iaitu:
i. Mana-mana tanah desa yang luasnya kurang 4 hektar,
ii. Semua tanah yang dipegang di bawah Akta Tanah
(Kawasan Penempatan Berkelompok), 1960.
3
3. Hakmilik Tetap (HT) dan Hakmilik Sementara (HS)
3.1 HS memberi hak yang sama (seperti disebut dalam seksyen 92
KTN) seperti HT kecuali tanah yang dipegang dibawahnya tidak
boleh dipecah sempadan, dipecah bahagi dan disatukan tanah.
Pecah bahagian bangunan juga tidak dibolehkan sekiranya ia
terletak di atas tanah yang dipegang di bawah HS melainkan tanah
telah diukur dengan sempurnanya dan pelan akui berkenaan
dengannya telah diluluskan oleh PUN. Sempadan tanah bagi tanah
di bawah HS adalah sementara melainkan telah ditetapkan dengan
pengukuran terdahulu.
3.2 Tujuan diadakan HS untuk membolehkan tanah diberimilik sebelum
diukur atau untuk membolehkan hakmilik dikeluarkan sebelum
pengukuran bagi tiap-tiap bahagian tanah apabila berlaku pecah
sempadan, pecah bahagian dan penyatuan. Pengeluaran HS ini
akan membolehkan tuan punya tanah membuat pindahmilik,
gadaian atau pajakan sebelum kerja ukur diselesaikan.
3.3 Dahulunya KTN menghendaki pemohon yang diluluskan
pemberimilikan tanah membuat permohonan HS sebelum HS boleh
didaftarkan. Sekarang tuan punya tidak lagi perlu berbuat demikian
kerana pindaan pada KTN menghendaki supaya HS didaftarkan
sebaik sahaja semua hasil tanah yang kena bayar telah dibayar.
4. Hakmilik Tetap Pejabat Pendaftar
4.1 Menurut seksyen 85, di dalam proses penyediaan HT, dokumendokumen
yang disediakan ialah Dokumen Hakmilik Daftar (DHD)
dan Dokumen Hakmilik Keluaran (DHK). Setiap lot tanah mesti
didaftarkan dengan satu hakmilik sahaja.
4
4.2 Seksyen 86 memperuntukan dua jenis borang hakmilik bagi
hakmilik Pejabat Pendaftar iaitu Geran Negeri dalam Borang 5BK
dan Pajakan Negeri dalam Borang 5CK. Geran Negeri dikeluarkan
untuk tanah yang diberimilik selama-lamanya dan Pajakan Negeri
bagi tanah yang diberimilik bagi satu tempoh beberapa tahun. DHK
adalah salinan kepada DHD dan kedua-dua hendaklah
mengandungi pelan tanah yang telah disahkan oleh PUN.
4.3 Menurut seksyen 158 KTN, Pendaftar hendaklah menyenggara dua
siri buku iaitu daftar Geran Negeri dan daftar Pajakan Negeri dan
tiap-tiap Geran Negeri dan Pajakan Negeri hendaklah dibukukan
mengikut siri berkenaan dan dinomborkan secara berturutan
didalamnya.
4.4 Selain Geran dan Pajakan Negeri yang didaftarkan di bawah KTN,
terdapat juga hakmilik Pejabat Pendaftar yang didaftarkan di bawah
undang-undang terdahulu. Di negeri-negeri yang dahulunya
merupakan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, iaitu Pahang, Perak,
Selangor dan Negeri Sembilan terdapat daftar-daftar yang Grants
of Lands, Lease of State land dan Certificates of Title. Seksyen 160
KTN, memperuntukan bahawa hakmilik-hakmilik yang terdapat
dalam daftar-daftar ini masih boleh digunakan untuk maksud KTN
seperti pendaftaran urusan dan lain-lain sehingga ia di sambung
dalam borang-borang hakmilik yang berkenaan seperti
diperuntukan oleh KTN.
5
5. Hakmilik Tetap Pejabat Tanah
5.1 Menurut peruntukan seksyen 85 KTN juga, hakmilik Pejabat Tanah
turut terdiri daripada dua dokumen DHD dan DHK. Hakmilik
Pejabat Tanah bagi pegangan desa di bawah Akta Tanah
(Kawasan Penempatan Berkelompok), 1960, membenarkan lebih
daripada satu lot didaftarkan bagi satu hakmilik. Namun bagi tanahtanah
lain hanya satu lot sahaja didaftarkan bagi satu hakmilik.
5.2 Seksyen 87 juga memperuntukan dua jenis borang bagi hakmilik
Pejabat Tanah iaitu Geran Mukim dalam Borang 5DK dan Pajakan
Mukim dalam Borang 5EK. Geran Mukim ialah untuk tanah
diberimilik selama-lamanya dan Pajakan Mukim untuk tanah yang
diberimilik bagi satu tempoh beberapa tahun. DHK adalah salinan
DHD dan kedua-dua hendaklah mengandungi pelan tanah yang
telah disahkan oleh PUN.
5.3 Seksyen 159 KTN memperuntukan bahawa tiap-tiap Mukim dalam
sesuatu Daerah, PT hendaklah membuka dua siri buku yang
dikenali sebagai Buku Daftar Mukim. Satu siri sebagai Geran
Mukim sementara siri yang satu lagi untuk Pajakan Mukim. Tiaptiap
Geran Mukim dan Pajakan Mukim yang disediakan oleh PT
hendaklah dibukukan mengikut siri berkenaan dan disediakan
dengan menggunakan lembaran berasingan dan dinomborkan
secara berturutan di dalamnya.
5.4 Terdapat juga beberapa daftar disediakan di bawah undangundang
terdahulu. Di negeri-negeri yang dahulunya Negeri-Negeri
Melayu Bersekutu daftar tersebut ialah Daftar Mukim (EMR).
Seksyen 160 KTN juga memperuntukan bahawa hakmilik-hakmilik
ini masih boleh terus digunakan.
6
6. Hakmilik Sementara Bersamaan Dengan Pejabat Pendaftaran
6.1 HS(D) didaftarkan untuk tanah yang akhirnya akan dipegang di
bawah Geran Negeri (Borang 5BK) atau Pajakan Negeri (Borang
5CK). Menurut seksyen 177(2) KTN, HS(D) dalam Borang 11AK
terdiri daripada DHD dan DHK. DHK merupakan salinan DHD.
6.2 Mengikut seksyen 179(2) KTN, bagi HS(D), Pendaftar hakmilik
hendaklah menyedia dan menyenggara daftar berasingan bagi
tiap-tiap daerah dalam Negeri itu dan tiap-tiap daftar tersebut
mengandungi suatu siri buku berhubung tanah di dalam daerah itu
yang dipegang dalam bentuk HS(D). Setiap DHD yang disediakan
olehnya dalam Borang 11AK untuk didaftarkan hendaklah
menggunakan lembaran berasingan, diberi nombor berturutan,
dalam buku mengikut daftar berkenaan. Amalan menggunakan dua
siri daftar HS (satu untuk tanah yang diberimilik selama-lamanya
dan yang satu lagi untuk tanah yang diberimilik bagi suatu tempoh
beberapa tahun) adalah tidak sesuai.
6.3 Perhatian hendaklah diberikan kepada keluasan tanah seperti yang
ditunjukan dalam pelan setiap HS perlulah mempunyai keluasan
yang dapat membentuk satu lot selepas diukur oleh Jabatan Ukur.
Kesilapan pernah berlaku pada masa lampau di mana hakmilik
didaftarkan dengan keluasan tanah yang tidak tepat membentuk
satu lot kerana tanah yang hendak diberimilik terletak dalam dua
mukim, atau sebahagian tanah ialah tanah bandar atau tanah
pekan sementara sebahagian lagi tanah desa.
7
7. Hakmilik Sementara Bersamaan Dengan Pejabat Tanah
7.1 HS(M) didaftarkan bagi tanah yang akhirnya akan dipegang di
bawah Geran Mukim (Borang 5DK) atau Pajakan Mukim (Borang
5EK). Menurut seksyen 177(2) KTN, HS(M) dalam Borang 11BK
terdiri daripada DHD dan DHK.
7.2 Mengikut seksyen 179(3) KTN, bagi HS(M), PT hendaklah
menyedia dan menyenggara daftar berasingan bagi tiap-tiap Mukim
dalam daerahnya dan setiap daftar sedemikian akan mengandungi
suatu siri buku berkenaan tanah dalam Mukim yang dipegang
dalam bentuk HS(M). Setiap DHD dalam Borang 11BK hendaklah
disediakan dalam lembaran berasingan dan dinomborkan
berturutan dalam buku mengikut daftar berkenaan.
7.3 Seperti dalam hal HS(D), keluasan tanah yang ditunjukkan dalam
setiap pelan HS(M) hendaklah mencukupi untuk membentuk satu
lot selepas diukur.
8. Hakmilik Sambungan
8.1 Hakmilik sambungan wujud dalam keadaan dimana hakmilik perlu
disambung sama ada hakmilik itu hakmilik tetap atau hakmilik
sementara.
8.2 Seksyen 166(1) KTN memperuntukkan keadaan-keadaan di mana
hakmilik tetap sambungan dikeluarkan bagi mana-mana tanah
secara keseluruhan. Ianya ialah seperti berikut:
8
(a) di mana PH atau PT memutuskan bahawa ruang untuk
membuat kemasukan-kemasukan seterusnya dalam DHD
tidak mencukupi (seksyen 166(1)(a)(i) KTN);
(b) di mana PH atau PT memutuskan bahawa DHD tidak dapat
lagi digunakan disebabkan keadaan fizikalnya
(seksyen 166(1)(a)(ii) KTN);
(c) di mana PH atau PT membuat keputusan yang serupa
seperti di (a) dan (b) di atas berhubung dengan DHK
(seksyen 166(1)(b) KTN);
(d) di mana DHK tidak disampaikan walaupun telah diminta
berbuat demikian dalam notis atau notis-notis mengikut
seksyen 15 KTN (seksyen 166(1)(b) KTN);
(e) di mana DHK Hilang, musnah sebahagian atau keseluruhan
atau secara salah enggan menyerahkannya dan telah ada
permohonan untuk pengeluaran hakmilik sambungan
(seksyen 166(1)(d) KTN);
(f) di mana timbul keperluan untuk mengeluarkan hakmilik
sambungan apabila adanya penyerahan balik sebahagian
tanah atau pengukuran semula sempadan semulajadi
(seksyen 166(1)(e) KTN);
(g) di mana tanah bermilik telahpun sebahagiannya termakan
oleh laut atau mana-mana sungai (seksyen 166(1)(f) KTN);
(h) di mana satu dokumen hakmilik mempunyai lebih daripada
satu lot (seksyen 166(1)(g) KTN);
(i) di mana sebahagian tanah berbaki daripada pengambilan
tanah yang telah diukur semula (seksyen 166(1)(h) KTN);
(j) di mana PH atau PT memutuskan bahawa ada keperluan
untuk mengeluarkan hakmilik berbilang muka (seksyen
166(1)(i) KTN);
9
(k) di mana PT membuat nota dalam HDH bahawa hakmilik itu
akan menjadi sebahagian daripada daftar-daftar hakmilikhakmilik
daerah baru (seksyen 166(1)(j) KTN);
8.3 Berhubung dengan keadaan-keadaan pada perenggan 8.2(g), (h)
dan (i) diatas, hakmilik sambungan bukannya bagi keseluruhan
tanah. Dalam keadaan pada peranggan 8.2 (f), seksyen 166(1)(f)
KTN menyatakan bahawa tindakan PH/PT dalam mengeluarkan
hakmilik sambungan bagi keseluruhan tanah. Berhubung dengan
keadaan-keadaan dalam seksyen 166(1)(g) hingga (i), PH/PT
membuatnya seakan-akan ia mengeluarkan hakmilik sambungan
kepada tanah keseluruhannya.
8.4 seperti yang diperuntukan dalam seksyen 187(1) KTN, HS
sambungan bagi tanah secara keseluruhan juga akan didaftarkan
dalam keadaan seperti pada perenggan 8.2 (a) dan (b) di atas
berhubung dengan hakmilik tetap.
9. Hakmilik Berbilang Muka
9.1 Proviso seksyen 158(1) dan seksyen 159(2) KTN, ada
menyatakan berkenaan hakmilik berbilang muka. Kuasa untuk
menggunakan hakmilik berbilang muka bagi Mukim diperolehi
daripada seksyen 159(1) KTN. Ini bertujuan untuk memberi lebih
ruang bagi memasukan ingatan-ingatan, nota-nota dan
kemasukan-kemasukan lain dalam hakmilik. Hakmilik-hakmilik
berbilang muka hendaklah tidak dicampurkan dengan hakmilikhakmilik
lain. Berhubung dengan hakmilik Pejabat Pendaftar
berbilang muka, dua siri buku hendaklah dibuka, iaitu daftar
hakmilik Geran berbilang muka dan daftar hakmilik Pajakan Negeri
berbilang muka. Bagi hakmilik Pejabat Tanah berbilang muka, PT
10
hendaklah membuka dua siri buku iaitu yang dipanggil Geran
Mukim berbilang muka dan Pajakan Mukim berbilang muka.
9.2 Selain daripada hakmilik berbilang muka seperti yang tersebut
diatas, KTN juga memperuntukan bagi daftar hakmilik sementara
berbilang muka (proviso seksyen 177(1) dan 187(1).
9.3 Di bawah Sistem Pendaftran Tanah Berkomputer (SPTB), hakmilik
berbilang muka ini sudah tidak lagi disenggarakan.
10. Hakmilik Jika Wujud Daerah Baru
10.1 Peruntukan Seksyen 11(ca), PBN boleh mengubah atau meminda
sempadan mana-mana Daerah, daerah Kecil, Bandar atau Mukum.
10.2 Pentadbir Tanah Daerah Baru hendaklah membuat catatan di
dalam DHK dan DHD tanah yang termasuk , seperti berikut :-
Hakmilik ini menjadi hakmilik daerah
baru................................(nama daerah baru) yang diwartakan
melalui P.U................................dalam warta kerajaan,
jilid....................No.................Bertarikh
................hb................19...........bertarikh...........................PT
Daerah“
10.3 Pentadbir Tanah Daerah baru hendaklah secepat mungkin
memberi tahu tuan tanah yang terlibat (notis 2B) supaya
mengemukakan DHK, catatan yang sama seperti didalam DHD
hendaklah dibuat dalam DHK berkenaan.
11
10.4 Hakmilik sambungan hendaklah mengikut siri nombor yang baru
mengikut daerah baru yang berkenaan. Hakmilik ini akan disimpan
di Pejabat Tanah Daerah baru. Hakmilik asal yang dibatalkan
disimpan di Pejabat Tanah asal.
10.5 Hakmilik Pejabat Pendaftar yang terlibat ke dalam daerah baru,
pendaftar tidak perlu mendaftarkan hakmilik sambungan kerana
sudah memadai dengan membuat catatan di dalam DHD dan DHK.
10.6 Semasa tempoh peralihan iaitu sebelum hakmilik sambungan
didaftarkan semua ingatan, kemasukan, catatan dan endorsement
yang berkaitan dan perkara-perkara lain hendaklah dibuat di dalam
DHD yang disimpan di Pejabat Tanah asal oleh PT Pejabat Tanah
baru.
11. Hakmilik Gantian
11.1 DHD sama ada berhubung dengan hakmilik tetap (termasuk DHD
bagi hakmilik subsidiari atau hakmilik strata) atau berhubung
dengan HS perlu digantikan dalam keadaan-keadaan berikut:
(a) jika ianya hilang;
(b) jika ianya musnah sebahagian atau keseluruhan;
(c) jika mana-mana kemasukan dalamnya tidak boleh dibaca
sama ada sebahagian atau keseluruhan.
11.2 Peruntukan-peruntukan berhubung dengan pengantian DHD
(termasuk DHD bagi hakmilik subsidiari atau hakmilik strata)
berhubung HT terkandung dalam seksyen 175A hingga 175F KTN.
Seksyen 187A KTN memperuntukan tentang penggantian DHD
berhubung HS. Peruntukan-peruntukan ini telah dimasukan dalam
12
KTN dan berkuatkuasa mulai daripada 16 Ogos 1974 melalui Akta
KTN (Pindaan), 1974 (Akta A264).
12. Hakmilik Pendua
12.1 Hakmilik pendua ialah DHK yang dikeluarkan bagi mengantikan
DHK yang telah hilang, rosak, penuh atau keadaan fizikalnya tidak
membenarkan ia digunakan lagi atau notis Borang 2B seksyen 15
tidak dihiraukan oleh pemegang hakmilik.
13. Salinan Dokumen Hakmilik Keluaran
13.1 Mengikut seksyen 343(2) KTN, DHK tanah yang dipegang oleh
tuan punya – tuan punya bersama hendaklah disimpan oleh PH
atau PT bergantung kepada sama ada hakmilik itu hakmilik Pejabat
Pendaftar atau hakmilik Pejabat Tanah. Ini berlaku jika tidak ada
persetujuan di antara mereka berkenaan siapa yang hendak
menyimpannya.
13.2 Apabila DHK berada dalam simpanan PH atau PT maka tuan
punya bersama boleh memohon mengikut seksyen 343(3) KTN
bagi salinan DHK untuk dikeluarkan kepadanya.
14. Rumusan
14.1 Seksyen 78(3) KTN menjelaskan tentang betapa pentingnya
hakmilik. Tanah yang telah diluluskan untuk pemberimilikan atau
pindahmilik masih terus dimilik oleh pemilik asal sehingga hakmilik

tersebut didaftarkan atas nama tuan punya yang baru.

No comments:

Post a Comment