BAB 14 : SETINGGAN DAN PENGUSIRAN
PAKSA DI MALAYSIA (SYED HUSIN ALI)
1. PENGENALAN
-
Perumahan merupakan suatu permasalahan major dalam bandar
di seluruh dunia termasuklah Malaysia.
-
Harga rumah yang mahal, sewa rumah yang tinggi membuatkan
ramai yang tidak mampu dan membina rumah di kawasan setinggan.
-
Kebanyakan setinggan terdiri daripada golongan yang
berpendapatan rendah dan pertengahan.
-
Penduduk setinggan terdiri daripada orang tempatan serta
para migran tempatan dan luar negara seperti dari Indonesia, India, dan China.
2. TABURAN SETINGGAN
-
Majoriti penduduk di Malaysia tinggal di kawasan bandar
yang berjumlah hampir sejuta orang.
-
Tiada suatu statistik yang benar-benar boleh dipercayai
berkaitan dengan populasi setinggan.
3. PENGENALAN PENGUSIRAN
-
Proses perobohan rumah dan pengusiran setinggan sudah
lama dijalankan.
-
Di bawah pengenalan Perdana Menteri yang berkuasa pada
1981, fokus pembangunan telah beralih dari kawasan luar bandar ke kawasan
bandar.
-
Banyak projek telah dirancang seperti kemudahan, pejabat,
perumahan dan pembangunan industri.
4. PROSES PENGUSIRAN
- Justifikasi biasa
diberi bagi pengusiran ialah
seperti berikut:
(a) Tanah adalah milik pemilik tanah ( Negara atau swasta )
yang mempunyai hak undang-undang terhadap tanah tersebut.
(b) Perintah mahkamah telah di wartakan dan oleh itu para
setinggan harus mengikut undang-undang.
(c) Notis telah dikemukakan dan para penduduk setinggan tetap
berdegil.
(d) Tidak wujud undang-undang yang memerlukan pampasan di
bayar atau peruntukan untuk penyediaan rumah alternatif sebelum pengusiran.
-
Proses pengusiran:
(a)
Pemujukan / rayuan
·
Pada permulaannya pemimpin masyarakat, ahli politik dan
wakil pembangunan akan memujuk penduduk setinggan untuk berpindah dengan
menyatakan bahawa mereka sepatutnya bersyukur kerana telah tinggal di tanah
tersebut tanpa sebarang bayaran selama bertahun-tahun.
·
Penduduk setinggan seharusnya menerima pujukan tersebut
untuk membantu Perdana Menteri dalam merialisasikan impian membangunkan negara
ini.
(b)
Ancaman
·
Penduduk setinggan sering terancam dengan kemusnahan oleh
kemiskinan jika mereka tidak keluar dari masalah ini.
·
Ancama lain adalah seperti kemungkinan untuk tidak
mendapat pampasan atau pilihan untuk pembelian rumah kos rendah.
·
Pihak berkuasa serta ahli politik turut berhadapan dengan
penduduk setinggan yang berdegil dan mereka boleh ditangkap serta ditahan di
bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
·
Terdapat banyak kes juga yang melibatkan kaki pukul dan
gengster yang dihantar kepada mereka yang berdegil.
(c)
Pembayaran
·
Wakil pemaju, pemimpin masyarakat dan ahli politik
menawarkan sejumlah bayaran kepada penduduk setinggan agar mereka berpindah.
·
Terdapad beberapa kes setiap rumah diberi RM1000.00
ataupun rumah percuma untuk menggantikan rumah yang telah dirobohkan.
·
Aggota polis juga bibayar oleh pemaju agar memaksa
penduduk setinggan untuk berpindah.
(d)
Pengusiran paksa
·
Apabila masih terdapat penduduk setinggan yang masih
berdegil maka pihak pemaju membawa kes ini ke mahkamah.
·
Dengan cara ini pegawai daripada Pejabat Tanah, pihak
berkuasa serta anggota polis yang ramai akan turun padang ke kawasan setinggan.
·
Mereka menggunakan traktor dan pelbagai lagi jentera
untuk merobohkan rumah-rumah setinggan.
5. TENTANGAN OLEH SETINGGAN
-
Antara kaedah yang di gunakan adalah:
(a)
Jawatankuasa Tindakan
·
Apabila menerima notis agar mengosongkan kawasan
setinggan maka para penduduk setinggan tersebut telah bertindak membentuk suatu
Jawatankuasa Tindakan dan diselaraskan oleh Jawatankuasa Sokongan Peneroka Baru
(JSPB) dengan bantuan aktivis sosial.
·
Jawatabkuasa ini bertindak menetapkan mesyuarat agar
mengenalpasti strategi yang perlu dilakukan serta mengumpul dana untuk kegunaan
mereka.
(b)
Bantuan Undang-undang
·
Jawatankuasa tersebut juga mendapatkan bantuan daripada
peguam untuk dengan mengambil tindakan mahkamah terhadap sesiapa yang cuba
untuk memusnahkan kawasan setinggan.
·
Peguam-peguam akan
dikekalkan untuk semua tujuan
sah di dalam dan luar mahkamah.
(c)
Menolak Perobohan
·
Apabila kerja-kerja merobohkan sertinggan dilakukan para penduduk
setinggan mengadakan sekatan serta kebanyakan kanak-kanak dan wanita duduk di
dalam rumah agar proses perobohan tidak dapat diteruskan.
·
Kadang kala startegi ini berjaya melumpuhkan kerja
perobohan namun dengan adanya penguatkuasa mereka terpaksa akur juga akhirnya.
(d)
Sokongan
·
Penduduk setinggan turut mendapat sokongan daripada JSPB,
NGO, peguam serta ahli politik (PRM, PAS dan DAP).
(e)
Media
·
Pihak media juga turut terlibat dalam melaporkan masalah
ini. Kadangkala membuat liputan yang meluas terhadap beberapa kes.
(f)
Demonstrasi
·
Selepas rumah dirobohkan, penduduk setinggan dengan
sokongan beberapa pihak lain telah melakukan demonstrasi di pejabat pemaju,
Pejabat Menteri Besar serta Majlis Tempatan.
(g)
Memorandum
·
Memorandum juga turut dihantar kepada pelbagai pihak
berkuasa, pejabat serta menteri.
·
Terdapat 2 memorandum yang telah di hantar kepada Perdana
Menteri iantu pada tahun 1995 dan 1997.
(h)
Lobi Parlimen
·
Kaedah ini jarang dilakukan kerana tidak mendatangkan
kesan yang besar.
(i)
Laporan
·
Selepas rumah dirobohkan para penduduk setinggan membuat
laporan polis berkaitan dengan pemusnahan hak milik, kecederaan, ketidakadilan
dan sebagainya.
(j)
Kes Mahkamah
·
Kes mahkamah ini kebiasaannya berkaitan dengan dakwaan
bahawa mereka dicederakan oleh pihak polis, pemaju mendakwa mereka mendiami
tanah yang tidak sah serta dakwaan terhadap penduduk setinggan yang
mencederakan pihak polis.
(k)
Perundingan
·
perundingan dilakukan kerana kes mahkamah kebiasaannya
mengambil masa yang lama untuk selesai.
·
Selain itu pemaju tidak mahu menanggung kos yang tinggi
dengan menagguh projek mereka untuk jagka masa yang lama.
6. SELEPAS PENGUSIRAN
-
Antara kemudahan yang disediakan kepada penduduk
setinggan selepas proses pengusiran
dilakukan:
(a)
Rumah atau flat percuma
(b)
Rumah Panjang
(c)
Flat Kos Rendah
(d)
Pampasan
-
Namun tiada data atau statistik berkaitan bantuan ini
bagi seluruh negara.
7. STRATEGI MASA HADAPAN
-
Antara strategi yang telah digariskan adalah:
(a)
Menyatakan pengusiran paksa adalah tidak sah.
(b)
Pemindahan semula dilakukan setelah perjanjian dicapai
melalui perundingan antara penduduk setinggan dan pemaju.
(c)
Mengiktiraf peneroka bandar dan sediakan kemudahan asas
untuk mereka.
(d)
Mempertahankan hak milik serta hak individu para penduduk
setinggan serta melindungi mereka dari kekejaman dan ketidakadilan.
(e)
Mebatalkan undang-undang yang tidak adil.
(f)
Undang-undang baru haruslah digubal agar dapat memastikan
penduduk setinggan disediakan tanah dan rumah atau bayaran pampasan sebelum
mereka terpaksa berpindah keluar daripada kawasan setinggan tersebut.
8. KESIMPULAN
-
Masalah setinggan merupakan masalah yang serius namun
sukar di selesaikan.
-
Majoriti penduduk setinggan yang berada dalam kawasan
pencemaran, tidak sihat, kekurangan kemudahan asas dan banyak masalah sosial,
pada dasarnya tidak gembira dengan kehidupan sebegitu. Mereka tiada pilihan
kerana harga serta sewa rumah yang sedia ada terlalu mahal bagi mereka.
-
Perumahan untuk orang miskin masih tidak mencukupi.
-
Kebanyakan undang-undang hanya memihak kepada kerajaan,
pemilik tanah serta pemaju. Hak setinggan sering diabaikan.
-
Penyelesaian terbaik adalah dengan membuat perundingan
antara semua pihak yang terlibat.
APPENDIX 1: PENGUSIRAN PENDUDUK SETINGGAN
Di Kuala Lumpur
Kampung
Abdullah Hakim:





Kampung
Bumi Hijau





Kampung
Chubadak













Kampung
Sentosa







Kampung
Udara






DI SELANGOR
Kampung
Ampang Campuran







Kampung
Rambutan


Kampung
Selayang Bahagia









Kampung
Taman Aman.





UNTUK DIJUAL: TANAH,POKOK DAN PEKERJA LADANG PADANG MEIHA




Dalam keadaan yang dilupakan







Being kept in the dark is a cause for anger

1)pertukaran hakmilik tanpa memberitahu mereka
2)kegagalan EAC menamatkan mereka mengikut undang-undang.




Bantahan yang kuat








Proses undang-undang dan penyelesaian.










A. TAJUK KURSUS
YANG DI TAWARKAN
1. PENGENALAN KEPADA KTN
2. SISTEM PERUNDANGAN MALAYSIA
3. KUASA MENANGKAP DAN MENAHAN MENGIKUT KTN DAN CPC
4. PROSEDUR TANGKAPAN DAN PENAHANAN
5. LAPORAN POLIS DAN FIR
6. PENGURUSAN BARANG KES
7. INTIPATI KESALAHAN MENGIKUT SEKSEN 425
8. INTIPATI KESAHAN MENGIKUT SEKSEN 426
9. PERAMPASAN DAN LUCUT HAK BARANG KES
10. KUASA MENYIASAT DAN KTN DAN CPC
11. KAEDAH MERAKAM PERCAKAPAN
12. MENGURUSKAN OKT DARI AWAL HINGGA AKHIR
13. PENYEDIAN KERTAS SIASATAN
14. PENYEDIAAN FAKTA KES DAN PERTUDUHAN
15.RUJUKAN KES KEPADA TPR
16. PENDAFTARAN KES DAN BORANG-BORANG MAHKAMAH
17. AKTA KETERANGAN
18. TUGAS DAN PERANAN PEGAWAI PENDAKWA
19. TEKNIK BERHUJAH
20. PENGHUKUMAN.
21. OPERASI MEMUSNAH DAN PELAN KONTIGENSI.
22. PENCEROBOHAN TANAH MILIK DAN MENYELESAIANNYA
23. BONOS - PECEROBOHAN TANAH MILIK DAN PENYELESAIAN
PELAN A, PELAN B, PELAN C, PELAN D, PELAN
E, PELAN F.
AFFIDAVIT DAN KES –KES DULUAN MAHKAMAH
A.
SASARAN PESERTA
1.
PENOLONG PEGAWAI TANAH
2.
PENOLONG PENTADBIR
TANAH
3.
KETUA PENOLONG
PENTADBIR TANAH
4.
PENTADBIR TANAH
5.
PEGAWAI PENYIASAT SPRM
6.
PEGAWAI PENYIASAT PDRM
7.
PELAJAR UNIVERSITI
YANG BERKAITAN
8.
PERUNDING HARTA TANAH
9.
LAIN-LAIN PEGAWAI YANG
DILANTIK DI BAWAH S. 12 KTN
10. LAIN-LAIN YANG BERMINAT DAN PEMILIH TANAH YANG BERMASALAH.
B. JANGKA MASA – HUJUNG MINGGU SABTU DAN
AHAD/RUNDINGAN
C. TEMPAT – TAIPING ATAU DITENTUKAN PEMOHON
D. BAYARAN 1 HARI RM 1000.00.
No comments:
Post a Comment