Wednesday, 20 November 2013

RAYUAN DAN KUASA-KUASA KHAS] PERMOHONAN UNTUK SEMAKAN KEHAKIMAN

DALAM MAHKAMAH TINGGI MALAYA DI KUALA LUMPUR
[BAHAGIAN RAYUAN DAN KUASA-KUASA KHAS]
PERMOHONAN UNTUK SEMAKAN KEHAKIMAN
NO. R2(R4)-25-146-2009

Dalam perkara Kampung Wira
Jaya di No. Lot 25580 Mukim
Setapak dan/atau di Jalan Genting
Kelang, Kuala Lumpur
Dan
Dalam perkara mengenai
Peraturan-Peraturan Perlu
(Pembersihan Setinggan-
Setinggan) 1969
Dan
Dalam perkara mengenai Aturan
53 Kaedah-Kaedah Mahkamah
Tinggi 1980

Antara

Haji Shariff Bin Bahaman & 45 Lagi ... Pemohon-Pemohon
Dan
Datuk Bandar Kuala Lumpur … Responden

Penghakiman
Mohd Zawawi Salleh, H:
Permohonan
[1] Ini adalah permohonan untuk semakan kehakiman oleh
Pemohon-Pemohon untuk mendapatkan perintah-perintah yang
berikut:

(a) suatu perintah certiorari untuk membatalkan
keputusan Responden yang mengeluarkan Notis
bertarikh 23.3.2009 menurut Peraturan-Peraturan
Perlu (Pembersihan Setinggan-Setinggan) 1969;
(b) suatu perintah untuk membatalkan keputusan
Responden yang memerintahkan Pemohon-
Pemohon untuk mengosongkan dan merobohkan
rumah-rumah dan bangunan-bangunan mereka di
Kampung Wira Jaya;
(c) suatu perintah certiorari untuk membatalkan
keputusan Responden yang memaksa Pemohon-
Pemohon untuk berpindah dari Kampung Wira
Jaya;
 (d) suatu interim penggantunggan penguatkuasaan
Program Pembersihan Setinggan Wilayah
Persekutuan di Kampung Wira Jaya atas Lot No.
25580 Mukim Setapak dan/atau di Jalan Genting
Kelang, Kuala Lumpur sementara pelupusan akhir
perkara ini;
(e) semua arahan dan perintah yang perlu dan
sampingan;
(f) kos permohonan ini dijadikan kos dalam kausa.
Latar belakang Kes

[2] Bagi memahami kontroversi isu-isu yang berbangkit
dalam permohonan ini, latar belakang kes yang membawa
kepada permohonan semakan ini perlu dinyatakan secara
ringkas seperti berikut:

(a) Pemohon-Pemohon adalah penduduk setinggan di
Kampung Wira Jaya yang terlibat dengan Program
Pembersihan Setinggan Wilayah Persekutuan.
Tujuan Program ini ialah untuk memastikan bahawa
segala masalah setinggan di Kuala Lumpur dapat
diatasi dan setinggan-setinggan dipindahkan ke
Projek Perumahan Rakyat (“PPR”) yang dibina oleh
Kerajaan.
 (b) Pondok-pondok setinggan adalah dibina oleh
Pemohon-Pemohon atas Lot No. 25580 No.
Hakmilik PN 29081 Mukim Setapak, Daerah Kuala
Lumpur (“tanah tersebut”) dan mempunyai syarat
nyata yang diendorskan seperti berikut:
“Tanah ini hendaklah digunakan hanya
untuk perumahan awam sahaja
(Penempatan Setinggan)”.
(c) Pondok-pondok setinggan yang didiami oleh
Pemohon-Pemohon adalah struktur-struktur yang
dibina tanpa sebarang kelulusan pelan oleh pihak
Responden. Oleh itu, struktur yang didiami oleh
Pemohon-Pemohon tersebut adalah strukturstruktur
yang tidak sah dan melanggari peruntukan
undang-undang yang sedia ada.
(d) Bagi membolehkan projek pembinaan perumahan
awam dimulakan, Pemohon-Pemohon perlu
dikeluarkan dari tanah tersebut. Pemohon-
Pemohon telah ditawarkan untuk berpindah ke PPR
Seri Cempaka dimana sewa yang perlu dibayar
ialah RM124.00 sebulan. Selain daripada rumah
pangsa kos rendah, bayaran saguhati sejumlah
RM1,000.00 juga akan dibayar secara ehsan
kepada setiap keluarga setinggan bagi tujuan
pembayaran deposit dan lain-lain kos yang terlibat.
(e) Rancangan perumahan yang dicadangkan di atas
tanah tersebut ialah Projek Perumahan Rakyat
dengan pembinaan 2 blok rumah pangsa kos
rendah yang berikut:
(i) Blok A (220 unit) 15 tingkat; dan
(ii) Blok B (220 unit) 15 tingkat.
Jumlah unit : 440 unit
(f) Pemohon-Pemohon enggan menerima tawaran
untuk berpindah ke Projek Perumahan Rakyat Sri
Cempaka walaupun beberapa tarikh akhir telah
diberikan untuk mereka berbuat demikian.
(g) Pada 23 Mac 2009, Responden telah mengeluarkan
kepada Pemohon-pemohon Notis di bawah
Peraturan-Peraturan Perlu (Pembersihan
Setinggan-Setinggan) 1969 untuk mengosongkan
dan merobohkan semua pondok setinggan dan
struktur-struktur tidak sah tersebut dalam tempoh
14 hari dari tarikh penerimaan Notis tersebut.
(h) Pemohon-Pemohon telah memfailkan permohonan
semakan kehakiman ini dan memohon agar
perintah-perintah seperti yang dinyatakan di
perenggan [1] diatas diberikan kepada mereka.

Hujahan Pemohon-Pemohon

[3] Semasa pendengaran substantif pemohon semakan ini,
peguamcara bijaksana Pemohon-Pemohon hanya
mengemukakan satu hujah untuk menunjukkan bahawa
Responden telah bertindak tanpa atau berada di luar bidang
kuasa. Hujah beliau ialah bahawa keputusan Responden untuk
mengeluarkan Notis bertarikh 23.3.2009 menurut Peraturan-
Peraturan Perlu (Pembersihan Setinggan-Setinggan) 1969
adalah tidak teratur dan/atau tidak sah kerana tanah yang
menjadi persoalan dalam kes ini bukanlah Tanah Negeri tetapi
tanah yang diberi milik (alienated land). Oleh itu, Responden
adalah pemilik berdaftar dan tuan punya tanah tersebut.
Responden ialah Datuk Bandar yang mempunyai entiti undangundang
tersendiri (lihat kes Muhammad Saleh bin Hashim &
Ors v Percon Corp. Sdn Bhd (2003) 6 MLJ 483) dan berbeza
dengan pihak berkuasa tempatan yang boleh menggunapakai
(invoke) peraturan 10. Dengan perkataan lain, adalah
dihujahkan bahawa Responden dalam kapasiti sebagai Datuk
Bandar tidak boleh di satu pihak sebagai pemilik tanah
persendirian (private land) menggunapakai peraturan 10 dan
disatu pihak lain juga menggunapakai peraturan 10 dalam
kapasiti sebagai pihak berkuasa tempatan.

[4] Menurut peguamcara bijaksana Pemohon-Pemohon,
Notis bertarikh 23 Mac 2009 tidak menyatakan di bawah
peraturan mana, Peraturan-Peraturan Perlu (Pembersihan
Setinggan-Setinggan) 1969, dikeluarkan. Dalam hal
sedemikian, adalah perlu peraturan-peraturan di bawah
Bahagian II dan Bahagian III diteliti.

[5] Bahagian II tidak terpakai kepada tanah persendirian. Ia
memberi kuasa kepada pihak berkuasa tempatan untuk
meroboh mana-mana pondok setinggan, mengeluarkan manamana
orang dari Tanah Negeri, tanah rizab dan tanah lombong.
Pihak berkuasa tempatan diberi kebebasan untuk
melaksanakan fungsi-fungsinya dibawah Bahagian II ini.

[6] Bahagian III pula adalah berkenaan dengan tanah
persendirian. Peraturan 6 memperuntukkan bahawa
tuanpunya tanah persendirian hendaklah merobohkan pondokpondok
setinggan apabila menerima notis di bawah peraturan
ini daripada pihak berkuasa tempatan. Adalah tidak
munasabah untuk dikatakan bahawa Responden, sebagai
tuanpunya tanah persendirian, dibolehkan untuk mengeluarkan
notis kepada dirinya sendiri. Peraturan 7 pula memperuntukkan
bahawa dalam keadaan di mana tuanpunya adalah tidak
berupaya untuk memenuhi kehendak-kehendak di bawah
Peraturan 6, dia hendaklah meminta pihak berkuasa tempatan
untuk melaksanakan kehendak-kehendak notis tersebut. Oleh
itu, peraturan 7 tidak terpakai dalam kes ini. Begitu juga dengan
peraturan-peraturan 8 dan 9.

[7] Peraturan yang tinggal yang boleh digunapakai oleh
Responden ialah peraturan 10. Walau bagaimanapun,
peraturan 10 secara jelas memberikan kuasa hanya kepada
pihak berkuasa tempatan dan bukannya kepada Responden
sebagai Datuk Bandar untuk mengambil tindakan. Peraturan
10 ialah seperti berikut:

“10.(1) If in the opinion of a local authority it is
expedient and necessary to do so having regard to
the public interest then notwithstanding regulations
6 and 7, the local authority, its agents or servants
may, after giving 7 days notice in writing to the
occupier:
(a) enter by day or by night any private land for
the purpose of summarily demolishing any
squatter hut;
9
(b) remove any person or movable property in
any squatter hut; and
(c) summarily demolish any squatter hut on the
land.”

[8] Peguamcara bijaksana Pemohon-Pemohon seterusnya
membawa hujah bahawa adalah jelas bahawa peraturanperaturan
6, 7, 8 dan 9 membezakan personaliti atau entiti
undang-undang antara tuanpunya/pemilik dan pihak berkuasa
tempatan. Jika perbezaan tersebut tidak dibuat, dihujahkan, ia
akan menghilangkan atau mengenepikan perbezaan personaliti
atau entiti undang-undang yang terdapat dalam peraturanperaturan
6, 7, 8 dan 9 antara tuanpunya dan pihak berkuasa
tempatan.

[9] Berdasarkan hujah di atas, Peguamcara bijaksana
Pemohon-Pemohon menyatakan bahawa tindakan Responden
mengeluarkan Notis bertarikh 3 Mac 2009 adalah melampaui
bidangkuasa (ultravires) peruntukan-peruntukan Peraturan-
Peraturan Perlu (Pembersihan Setinggan-Setinggan) 1969.
Keputusan Mahkamah

[10] Sepintas lalu, hujahan peguamcara bijaksana Pemohon-
Pemohon agak menarik. Walau bagaimanpun, jika diteliti
peruntukan-peruntukan yang terlibat, hujahan tersebut tidak
mempunyai merit. Mahkamah ini tidak dapat menghayati
hujahan bahawa terdapat perbezaan personaliti atau entiti
undang-undang antara Responden dan pihak berkuasa
tempatan sejauh mengenai pelaksanaan fungsi-fungsi di bawah
peraturan 10. Pesuruhjaya Ibu Kota 1960, iaitu Datuk Bandar
Kuala Lumpur, ialah suatu pihak berkuasa tempatan bagi
tujuan Peraturan-Peraturan Perlu (Pembersihan Setinggan-
Setinggan) 1969. (Lihat Perintah di bawah peraturan 2,
Peraturan-Peraturan Perlu (Pembersihan Setinggan-Setinggan)
1969, P.U. (A) 396 Tahun 1969).

[11] Adalah tidak munasabah untuk diterima hujahan
bahawa Responden sebagai pihak berkuasa tempatan boleh
menggunapakai peraturan 10 untuk mengambil tindakan bagi
merobohkan pondok-pondok setinggan atau mengeluarkan
mana-mana orang atau hartalih dari mana-mana pondok
setinggan atau memasuki mana-mana pondok atas tanah
persendirian kepunyaan orang lain tetapi tidak boleh berbuat
perkara yang sama di atas tanah kepunyaannya sendiri.
Pentafsiran sedemikian meletakkan suatu halangan yang tidak
terdapat secara nyata atau secara implikasi yang munasabah
boleh dibuat dari peraturan 10 itu sendiri. Dalam kes Tenaga
Nasional Berhad v Calsonic Compressor (Malaysia) Sdn
Bhd [2009] 9 CLJ 699, saya telah berpeluang mengatakan:

 “[24] The court may consider various aspects of
the statute in attempting to determine legislative
intent. The court must first look at the intent as
expressed in the language of the statute. When
the language is plain and ambiguous, a court is
bound to implement the express intent. Ordinary
words are to be given their ordinary meaning
without adding something that is not readily found
in the statute or eliminating which is readily found
therein. (See, inter alia, Majlis Peguam Malaysia
& Ors v. Joseph Au Kong Weng [1993] 2 CLJ
417; Cheatley v The Queen [1972] 127 CLR 291,
AG (Canada) v Hallet & Carey Ltd [1952] AC
427; Bank of New Zealand v. Cermac Modular
Industries Ltd [1972] NZLR 661 and Farrel v.
Alexander [1977] AC 59)

[12] Pada pandangan Mahkamah peruntukkan peraturan 10
adalah jelas. Jika Responden berpendapat: “it is expedient
and necessary to do so having regard to the public interest then
notwithstanding regulations 6 and 7,” Responden boleh
mengambil tindakan-tindakan yang dinyatakan dalam
perenggan (e), (b) dan (c) peraturan tersebut. Dalam kes Datuk
Bandar Majlis Bandaraya Shah Alam & Anor v. Yusuf bin
Awang &Ors [2007] 7 MLJ 327, (Mahkamah Rayuan), Mohd
Ghazali HMR (sebagaimana beliau ketika itu) berkata di
halaman 340:

 “[20] It is our view that under the circumstances
of this instant appeal, all the second appellant need
to do so is, once it is of the opinion that it is
expedient and necessary after taking into account
the public interest to demolish any squatter hut as
defined under reg 3 of the said Regulations situated
on the said property, to give seven days notice to
the respondents and at the end of that period, enter
on the said property for the purpose of demolishing
the squatter hut…..”

[13] Apakah kepentingan awam (public interest) yang perlu
diberi pertimbangan oleh Responden dalam kes ini. Dari
affidavit yang difailkan adalah jelas bahawa tanah tersebut
dikehendaki untuk tujuan pembinaan 440 unit apartmen kos
rendah untuk memindahkan keluarga-keluarga setinggan
sekitar Bandaraya Kuala Lumpur. Pendudukan Pemohon-
Pemohon atas tanah tersebut akan menafikan keluargakeluarga
setinggan dari mendapat tempat tinggal atau
perumahan yang lebih selesa. Pemohon-Pemohon sendiri
tidak akan dibiarkan tanpa tempat tinggal kerana mereka akan
dipindahkan rumah ke Projek Perumahan Rakyat Sri Cempaka.
Walau bagaimanpun, Pemohon-Pemohon enggan berpindah
atas pelbagai alasan.

 [14] Pertimbangan kepentingan awam adalah suatu faktor
yang perlu diambilkira bagi memutuskan samada perintah
certiorari wajar diberikan atau tidak. Dalam kes Shamsuddin
bin Che Mat & Ors v. Datuk Bandar Kuala Lumpur [2007] 4
MLJ 177, Mahkamah menyatakan di halaman 192:
“Certiorari is an equitable remedy. I must make a
note here to consider the noble act by the
government, who had award a contract on prime
land to build low costs houses for the sole purpose
of relocating squatters. The applicants conduct
had severely delayed the project to build 948 low
costs houses. The applicants are also not left in a
lurch. Proper housing arrangement had been
made to relocate them. For these reasons the
motion by the applicants is hereby dismissed with
costs”

Kesimpulan

[15] Berdasarkan alasan-alasan di atas, Mahkamah
memutuskan bahawa Responden berhak untuk mengeluarkan
Notis bertarikh 23 Mac 2009 untuk memusnahkan pondokpondok
setinggan atas tanah tersebut menurut peraturan 10
Peraturan-Peraturan Perlu (Pembersihan Setinggan-Setinggan)
1969. Oleh itu, permohonan semakan ini tidak bermerit dan
ditolak. Tiada perintah mengenai kos.

Bertarikh: 21 Mei 2010

(DATO’ HAJI MOHD ZAWAWI BIN SALLEH)
HAKIM
MAHKAMAH TINGGI MALAYA
KUALA LUMPUR

Bagi pihak Pemohon-Pemohon: Ranjit Singh
(James Khong dan
E. Wong bersamanya)
Tetuan James Khong
Kuala Lumpur
Bagi pihak Responden: B. Thangaraj
Tetuan Thangaraj & Assoc.

Kuala Lumpur

A.        TAJUK KURSUS YANG DI TAWARKAN

1. PENGENALAN KEPADA KTN
2. SISTEM PERUNDANGAN MALAYSIA
3. KUASA MENANGKAP DAN MENAHAN MENGIKUT KTN DAN CPC
4. PROSEDUR TANGKAPAN DAN PENAHANAN
5. LAPORAN POLIS DAN FIR
6. PENGURUSAN BARANG KES
7. INTIPATI KESALAHAN MENGIKUT SEKSEN 425
8. INTIPATI KESAHAN MENGIKUT SEKSEN 426
9. PERAMPASAN DAN LUCUT HAK BARANG KES
10. KUASA MENYIASAT DAN KTN DAN CPC
11. KAEDAH MERAKAM PERCAKAPAN
12. MENGURUSKAN OKT DARI AWAL HINGGA AKHIR
13. PENYEDIAN KERTAS SIASATAN
14. PENYEDIAAN FAKTA KES DAN PERTUDUHAN
15.RUJUKAN KES KEPADA TPR
16. PENDAFTARAN KES DAN BORANG-BORANG MAHKAMAH
17. AKTA KETERANGAN 
18. TUGAS DAN PERANAN PEGAWAI PENDAKWA
19. TEKNIK BERHUJAH
20. PENGHUKUMAN.
21. OPERASI MEMUSNAH DAN PELAN KONTIGENSI.
22. PENCEROBOHAN TANAH MILIK DAN MENYELESAIANNYA
23. BONOS - PECEROBOHAN TANAH MILIK DAN PENYELESAIAN
                  PELAN A, PELAN B, PELAN C, PELAN D, PELAN E, PELAN F.
                  AFFIDAVIT DAN KES –KES DULUAN MAHKAMAH

A.    SASARAN PESERTA

1.      PENOLONG PEGAWAI TANAH
2.      PENOLONG PENTADBIR TANAH
3.      KETUA PENOLONG PENTADBIR TANAH
4.      PENTADBIR TANAH
5.      PEGAWAI PENYIASAT SPRM
6.      PEGAWAI PENYIASAT PDRM
7.      PELAJAR UNIVERSITI YANG BERKAITAN
8.      PERUNDING HARTA TANAH
9.      LAIN-LAIN PEGAWAI YANG DILANTIK DI BAWAH S. 12 KTN
10.  LAIN-LAIN YANG BERMINAT DAN PEMILIH TANAH YANG BERMASALAH.

B.    JANGKA MASA – HUJUNG MINGGU SABTU DAN AHAD/RUNDINGAN
C.   TEMPAT – TAIPING ATAU DITENTUKAN PEMOHON
D.   BAYARAN 1 HARI RM 1000.00.


No comments:

Post a Comment