Menjelang merdeka pada 31 Ogos 1957, Malaysia
(ketika itu Persekutuan Tanah Melayu) mempunyai
undang-undang tanah yang berbeza seperi berikut -
(a) Satu Kanun Tanah yang seragam bagi 4 Negeri-
Negeri Melayu Bersekutu;
(b) 5 undang-undang tanah yang berbeza di Negeri-
Negeri Melayu yang lain; dan
(c) sistem Deeds yang digunapakai di Pulau Pinang
dan Melaka.
Kedudukan undang-undang yang berbeza-beza ini
menimbulkan berbagai-bagai kesulitan. Oleh itu,
usaha telah dijalankan untuk menggubal satu
undang-undang tanah negara yang seragam, dan
yang boleh dipakai bagi semua negeri setelah negara
merdeka. Untuk maksud ini, International Bank of
Reconstruction and Development (IBRD) telah
membentuk satu Jawatankuasa Kerja (Task Force),
yang diketuai oleh Sir Louis Chick, untuk mengkaji
secara mendalam undang-undang tanah negara ini
bagi maksud memperbaharui dan memperbaikinya
supaya sesuai dengan kehendak semasa. Dalam
laporannya yang dikemukakan pada 1955, badan
petugas ini membuat cadangan agar kerajaan baru
yang ditubuhkan nanti bertindak segera menggubal
satu kanun tanah yang seragam bagi seluruh
negara.
Berikutnya, satu Suruhanjaya Pakar (Commission of
Experts) ditubuhkan untuk mengkaji laporan dan
perakuan badan petugas di bawah Sir Louis Chick
itu. Setelah mengkaji dokumen tersebut dan
mengenal pasti segala kelemahan yang terdapat
dalam undang-undang yang sedia ada, Suruhanjaya
berkenaan segera menggubal satu rang undangundang
baru yang kemudian diluluskan oleh
Parlimen dengan nama Kanun Tanah Negara 1965,
berasaskan Kanun Tanah Negeri-Negeri Melayu
Bersekutu yang sedia ada.
Ensiklopedia Undang-undang dan Pentadbiran Perancangan Bandar dan Desa
5007
Sementara itu, satu lagi undang-undang diluluskan
bagi maksud memansuhkan sistem Deeds di dua
negeri itu dan menggantikannya dengan sistem
Torrens. Akta itu, National Land Code (Penang &
Malacca Titles) Act 1963, yang kemudian dipinda
oleh National Land Code (Penang & Malacca Titles)
(Amendment) Act 1965, dikuatkuasakan serentak
dengan Kanun Tanah Negara 1965 pada 1 Januari
1966. Akibatnya, mulai tarikh itu, sistem Torrens
dilaksanakan seragam di seluruh Semenanjung
Malaysia.
maklumat di atas adalah ihsan pihak lain
A. TAJUK KURSUS
YANG DI TAWARKAN
1. PENGENALAN KEPADA KTN
2. SISTEM PERUNDANGAN MALAYSIA
3. KUASA MENANGKAP DAN MENAHAN MENGIKUT KTN DAN CPC
4. PROSEDUR TANGKAPAN DAN PENAHANAN
5. LAPORAN POLIS DAN FIR
6. PENGURUSAN BARANG KES
7. INTIPATI KESALAHAN MENGIKUT SEKSEN 425
8. INTIPATI KESAHAN MENGIKUT SEKSEN 426
9. PERAMPASAN DAN LUCUT HAK BARANG KES
10. KUASA MENYIASAT DAN KTN DAN CPC
11. KAEDAH MERAKAM PERCAKAPAN
12. MENGURUSKAN OKT DARI AWAL HINGGA AKHIR
13. PENYEDIAN KERTAS SIASATAN
14. PENYEDIAAN FAKTA KES DAN PERTUDUHAN
15.RUJUKAN KES KEPADA TPR
16. PENDAFTARAN KES DAN BORANG-BORANG MAHKAMAH
17. AKTA KETERANGAN
18. TUGAS DAN PERANAN PEGAWAI PENDAKWA
19. TEKNIK BERHUJAH
20. PENGHUKUMAN.
21. OPERASI MEMUSNAH DAN PELAN KONTIGENSI.
22. PENCEROBOHAN TANAH MILIK DAN MENYELESAIANNYA
23. BONOS - PECEROBOHAN TANAH MILIK DAN PENYELESAIAN
PELAN A, PELAN B, PELAN C, PELAN D, PELAN
E, PELAN F.
AFFIDAVIT DAN KES –KES DULUAN MAHKAMAH
A.
SASARAN PESERTA
1.
PENOLONG PEGAWAI TANAH
2.
PENOLONG PENTADBIR
TANAH
3.
KETUA PENOLONG
PENTADBIR TANAH
4.
PENTADBIR TANAH
5.
PEGAWAI PENYIASAT SPRM
6.
PEGAWAI PENYIASAT PDRM
7.
PELAJAR UNIVERSITI
YANG BERKAITAN
8.
PERUNDING HARTA TANAH
9.
LAIN-LAIN PEGAWAI YANG
DILANTIK DI BAWAH S. 12 KTN
10. LAIN-LAIN YANG BERMINAT DAN PEMILIH TANAH YANG BERMASALAH.
B. JANGKA MASA – HUJUNG MINGGU SABTU DAN
AHAD/RUNDINGAN
C. TEMPAT – TAIPING ATAU DITENTUKAN PEMOHON
D. BAYARAN 1 HARI RM 1000.00.
No comments:
Post a Comment