TAKLIMAT
RINGKAS PROGRAM PEMUTIHAN RESORT-RESOT DI DAERAH LARUT MATANG, TAIPING.
Perkara-Perkara Yang
Perlu Diketahui Oleh Pemilik Tanah / Pengusaha Resort-resort.
Persoalan yang
perlu dirungkai….. Mengapa perlu pemutihan?
Jawapan umum dan masuk
akal adalah kerana ia dibina atau dikemersialkan dengan cara tidak menepati
atau memenuhi kehendak dan peraturan tanah negeri atau polisi negara.
Jawapan lain yang
lebih tepat ialah ialah tidak tercermin dalam syarat-syarat tanah.
Pada sekeping hak
milik, perbagai perkara yang dapat kita cerminkan. Contohnya:-
MAKLUMAT PADA HAK MILIK
|
MAKLUMAT DI ATAS TANAH
|
|
1
|
NO LOT
|
SAMA SPT DI ATAS TANAH
|
2
|
CUKAI
|
SAMA SEPERTI DIBAYAR
|
3
|
NEGERI/DAERAH/BANDAR
|
SAMA SEMUANYA SPT DI LOKASI
|
4
|
LUAS
|
SAMA DI ATAS TANAH
|
5
|
JARAK DAN BEARING
|
SAMA SELEPAS UKUR HALUS
|
6
|
KATEGERI(PERTANIAN/INDUSTRI/BANGUNAN)
|
KADANG-KADANG TAK SAMA SEPERTI
DALAM DOKUMEN HAK MILIK
|
7
|
SYARAT NYATA TANAH
|
KADANG-KADANG TAK SAMA SEPERTI
DALAM DOKUMEN HAK MILIK
|
8
|
SEKATAN ATAS TANAH
|
KADANG-KADANG TAK SAMA
SEPERTI
DALAM DOKUMEN HAK MILIK
|
9
|
ATAU TAK ADA HAK MILIK
|
TEROKA HARAM/RESORT HARAM
|
Resort-resort yang
tidak ikut syarat tanah atau sekatan tanah atau syarat nyata tanah atau
resort-resort haram boleh didefinisikan seperti berikut:-
1. Resort-resort
yang dibina di atas tanah kerajaan tanpa izin (setinggan);
2. Resort-resort yang
dibina di atas tanah milik yang kategori pertanian (syarat tanah belum diubah);
3. Resort-resort yang
beroperasi di premis bangunan kediaman dan syarat nyata belum diubah.
4. Resort-resort yang beroperasi tiada lessen
perdagangan/perniagaan PBT.
Peraturan Semasa Pemulihan/Pemutihan
Resort-resort
Menurut Kanun Tanah
Negara 1965, apabila berlaku perlanggaran syarat kegunaan tanah, pemilik tanah
akan diminta memulihkan pelanggaran tersebut. Lazimnya, pemilik tanah memilih
untuk menukar syarat kegunaan tanah samada di bawah seksyen 124(I)(a) dan (c)
atau seksyen 124A atau seksyen 204A Kanun Tanah Negara. Setiap permohonan tukar
syarat tanah akan dikenakan bayaran fi seperti yang ditetapkan di bawah kaedah
21, Kaedah-Kaedah Tanah Perak 2010;
Permohonan tukar syarat tanah perlu dibuat melalui Pejabat Tanah Daerah yang berkenaan;(Larut Matang, Taiping)
Selepas permohonan tukar syarat di luluskan, Pejabat Tanah Daerah akan mengeluarkan Notis 5A atau 7G bagi bayaran premium dan premium tambahan dan mengenakan syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN). Jumlah premium yang dikenakan adalah berdasarkan jenis resort seperti berikut
BIL
|
DARI
|
KEPADA
|
KADAR
|
1
|
PERTANIAN
|
BANGUNAN KOMERCIAL
|
25% NILAI PASARAN
|
2
|
BANGUNAN KEDIAMAN
|
KOMERSIAL
|
10% NILAI PASARAN
|
mengikut
kaedah 11, Kaedah-Kaedah Tanah Perak 1966 Pindaan 2010.
Tempoh yang diambil bagi memproses permohonan tukar syarat mengambil masa lebih kurang dua puluh satu (21- 30 minggu (hari bekerja).
Bagi tujuan pemutihan,
PBN boleh membuat kaedah-kaedah tanah dan menjadikan sebagai polisi negeri
Seperti berikut:-
(i) Pengurangan
Premium Tambahan
(ii) Bayaran premium secara ansuran
(iii)
Pengecualian premium khas (denda)
(iv)
Pelanjutan tempoh pajakan tanah bagi yang akan tamat tempoh pajakan.
(v) Insentif Dari PBT
Resolusi berkenaan insentif
untuk resort-resort tanpa kebenaran bagi memastikan resort-resot ini dapat
beroperasi secara sah hendaklah digunapakai.
(vi) Penurunan
Kuasa
Bagi mempercepatkan
dan memudahkan proses permohonan tukar syarat, kuasa melulus permohonan tukar
syarat di bawah seksyen 124(1)(a) dan (c), 124A dan 204A, Kanun Tanah
Negara bagi resort-resort tanpa kebenaran diturunkan kepada Pentadbir Tanah
Daerah tertakluk kepada resort-resort yang berada di dalam zon yang
ditetapkan.
(vii) Pengenaan Syarat Teknikal Minima
Garis panduan Syarat
Teknikal Minima digunapakai oleh semua PBT di Perak sebagai rujukan bagi
meluluskan permohonan tukar syarat tanah untuk resort-resort tanpa kebenaran.
Syarat Teknikal Minima ini akan digunapakai sebagai rujukan sepanjang program
pemutihan ini dijalankan.
(viii) Program ‘Outreach’
Program ini dijalankan
bagi memberi penerangan tentang program pemutihan serta mendekatkan pihak
berkuasa berkaitan dengan pemilik-pemilik tanah dan pengusaha-pengusaha kilang
tanpa kebenaran. Di antara program ‘outreach’ ialah pengedaran brosur-brosur
kepada pemilik-pemilik tanah dan pengusaha-pengusaha resort tanpa
kebenaran atau yang melanggar syarat. Program turun padang oleh pegawai-pegawai
dan kakitangan yang terlibat secara langsung di dalam program pemutihan dan
memberi khidmat nasihat dan bantuan di dalam melengkapkan borang-borang
permohonan tukar syarat.
(ix)
Pengeluaran Permit Khas Sementara
Kerajaan Negeri telah
membuat keputusan untuk mengeluarkan suatu permit khas bagi penggunaan
sementara tanah-tanah pertanian yang didirikan resort-resort tanpa kebenaran.
Kuasa bagi meluluskan permit ini telah diturunkan kepada PTD dan permit-permit
akan dikeluarkan oleh Pejabat Tanah untuk tempoh tidak melebihi satu (1) tahun.
Permit tersebut juga hanya boleh diperbaharui sebanyak tiga (3) kali sahaja.
Dalam masa tersebut tuan tanah hendaklah membuat permohonan secara teratur di
bawah seksyen 124 KTN atau 124A KTN atau tindakan perampasan tanah boleh
dibuat.
(xii) Pelarasan Cukai Tanah
Kerajaan Negeri juga
bersetuju meluluskan pelarasan cukai tanah bagi memberikan kesahan
undang-undang atau pemutihan kepada aktiviti-aktiviti yang menjurus kepada
pelanggaran syarat tanah di atas tanah hakmilik yang kategori bangunan kediaman
tetapi telah dibenarkan beroperasi melalui lesen perniagaan yang dikeluarkan
oleh PBT.
(xiii)
Pelanjutan Tempoh Pemutihan
Pelaksanaan program
pemutihan ini dijangka berakhir pada akhir tahun 2017-2019.
Selepas tamat tempoh 1 jan 2020, penguatkuasaan akan dijalankan.
Selepas tamat tempoh 1 jan 2020, penguatkuasaan akan dijalankan.
SEKSYEN RUJUKAN KTN 1965
PENGUBAHAN SYARAT-SYARAT, SEKATAN-SEKATAN DAN
KATEGORI-KATEGORI
124 Kuasa Pihak Berkuasa Negeri
untuk mengubah syarat-syarat, dll., atas permohonan
tuanpunya.
(1)
Tuanpunya mana-mana tanah
berimilik bolehlah memohon kepada Pihak Berkuasa Negeri di bawah seksyen ini
untuk --
(a)
pengubahan mana-mana kategori
penggunaan tanah yang tanah itu buat masa itu tertakluk atau, jika ia tidak tertakluk
sedemikian, untuk pengenaan mana-mana kategori ke atasnya;
(b)
pembatalan apa-apa syarat nyata
atau sekatan kepentingan yang diendorskan di atas, atau disebut di dalam,
dokumen hakmilik tanah itu, atau penghapusan ungkapan "padi" dari
dokumen itu, atau apa-apa ungkapan lain yang menurut kuasanya tanah itu
tertakluk buat masa itu kepada syaratsyarat tersirat yang dinyatakan dalam
seksyen 119; atau
(ba) memotong
daripada dokumen hakmilik ungkapan "getah", "kampung" atau
mana-mana ungkapan lain mengenai kegunaan tanah, dan untuk mengenakan
syarat-syarat nyata yang lain mengenai kegunaan tanah;
(c)
pemindaan apa-apa syarat nyata atau
sekatan kepentingan yang diendorskan di atas, atau disebut di dalam, dokumen
hakmilik tanah itu, atau pengenaan apa-apa syarat nyata atau sekatan
kepentingan yang baru:
Dengan
syarat bahawa Pihak Berkuasa Negeri tidaklah melayan apa-apa permohonan sedemikian
melainkan ia berpuas hati mengenai setiap orang atau badan yang mempunyai
kepentingan berdaftar dalam tanah itu, atau menduduki mana-mana bahagian
darinya di bawah mana-mana tenansi yang bebas daripada pendaftaran, sama ada ia
telah mengizinkannya atau keizinannya dalam keadaan-keadaan itu tidak payah
diminta:
Dengan
syarat selanjutnya bahawa Pihak Berkuasa Negeri tidak akan melayan apa-apa
permohonan tersebut melainkan apa-apa sewa yang kena dibayar telah pun dibayar.
(1A)
Jika sekiranya permohonan berkait
dengan tanah estet
(a)
Pentadbir
Tanah hendaklah merujuk permohonan itu kepada Lembaga Tanah Estet yang
ditubuhkan di bawah seksyen 214a bagi tujuan sokongan; dan
(b)
Setiausaha Lembaga Tanah Estet
hendaklah menyampaikan sokongan-sokongan lembaga secepat mungkin yang boleh
kepada Pentadbir Tanah.
(2)
Jika sekiranya Pihak Berkuasa
Negeri meluluskan apa-apa permohonan di bawah perenggan (a) subseksyen (1)-
(a) ia hendaklah mengarahkan supaya kategori penggunaan tanah yang
dinyatakan dalam permohonan itu diendorskan ke atas dokumen hakmilik tanah itu,
dan kategori yang sedia ada (jika ada) hendaklah digugurkan, dan
(b) ia bolehlah jika difikirkannya sesuai dipotong, mengarahkan supaya
diendorskan juga di atas dokumen hakmilik itu syarat-syarat nyata yang baru
seperti yang dinyatakan dalam arahan itu, iaitu syarat-syarat yang berhubungan
dengan mana-mana dari perkara yang disebutkan dalam seksyen 121 atau 122, mengikut mana-mana yang berkenaan;
dan, sejak tarikh
bilamana arahan itu mula dijalankan
(i)
tanah itu hendaklah menjadi
tertakluk kepada apa-apa syarat yang diendorskan menurutnya dan (mengikut
kategori penggunaan tanah yang diendorskan sedemikian) kepada syarat-syarat
yang disirat oleh seksyen 115, 116 atau 117;
(ii)
maka hendaklah terhenti dari
terpakai kepada tanah itu semua syarat-syarat yang ia tertakluk terdahulu
kecuali syarat-syarat yang disirat di bawah seksyen
114 dan, di mana boleh dipakai, 118.
(3)
Jika sekiranya Pihak Berkuasa
Negeri meluluskan apa-apa permohonan di bawah perenggan (b) subseksyen (1), ia
hendaklah mengarahkan supaya syarat, sekatan kepentingan atau ungkapan yang
dipersoalkan dipotong dari dokumen hakmilik kepada tanah itu atau, dalam kes
mana-mana syarat atau sekatan yang hanya disebutkan dalam dokumen hakmilik
itu, supaya suatu nota mengenai pembatalannya diendorskan.
(3A)
Jika sekiranya Pihak Berkuasa Negeri meluluskan apa-apa permohonan di bawah
perenggan (ba) subseksyen (1), ia hendaklah mengarahkan supaya ungkapan
berkenaan dipotong, dan syarat-syarat nyata baru diendorskan ke atas dokumen
hakmilik kepada tanah.
(4)
Pihak Berkuasa Negeri bolehlah
meluluskan apa-apa permohonan di bawah perenggan (c) subseksyen (1) sama ada
mengikut terma-terma dalam mana ia dikemukakan atau dengan keizinan pemohon dan
mana-mana orang atau badan lain yang keizinannya adalah dikehendaki di bawah
proviso kepada subseksyen itu, tertakluk kepada apa-apa ubahsuaian yang
difikirkannya sesuai, dan hendaklah, sama ada dalam salah satu kes, mengarahkan
sebagai wajar --
(a)
pindaan mana-mana syarat atau
sekatan kepentingan yang diendorskan di atas dokumen hakmilik kepada tanah itu,
atau
(b)
pengendorsan di atas dokumen
hakmilik tersebut suatu nota pindaan mengenai apa-apa syarat atau sekatan yang
hanya disebutkan di dalamnya, atau
(c)
pengendorsan di atas dokumen
hakmilik tersebut mengenai apa-apa syarat baru.
(5) Apa-apa
arahan yang diberi oleh Pihak Berkuasa Negeri di bawah seksyen ini boleh
dijadikan bersyarat bagi semua atau mana-mana dari perkara-perkara berikut--
(a)
pembayaran satu premium
tambahan;
(aa) pembayaran apa-apa caj baru yang
ditetapkan;
(b)
perizapan satu sewa barn;
(c)
pematuhan kepada apa-apa
kehendak lain yang Pihak Berkuasa Negeri memikirkan sesuai.
(6) Tiada
apa jua syarat yang berlawanan dengan mana-mana syarat tersirat yang tanah yang
dipersoalkan buat masa itu tertakluk di bawah seksyen
114 atau 119 boleh dikenakan menurut
kuasa seksyen ini, dan tiada apa jua syarat boleh dipinda menurut kuasa seksyen
ini jadi ia tidak konsisten dengan apa-apa syarat tersirat sedemikian.
(7) Setelah
diluluskan oleh Pihak Berkuasa Negeri di bawah seksyen ini, Pentadbir Tanah
hendaklah menandatangani suatu memorandum dalam Borang 7C selaras dengan arahan
Pihak Berkuasa Negeri dan akan mengemukakan memorandum itu, dan di atas
memorialnya yang dibuat, Pendaftar akan membuat suatu pemasukan di atas daftar
dan mengeluarkan dokumen-dokumen hakmilik kepada tanah dan akan mencatatkan
tarikh dan kuasa untuknya, dan mengesahkan memorandum itu dengan tandatangan
dan meterainya.
(8) Sewa
dan premium dalam mana-mana arahan yang dikeluarkan oleh Pihak Berkuasa Negeri
di bawah seksyen ini hendaklah kena dibayar kepada Pihak Berkuasa Negeri pada
masa ia meluluskan permohonan dan Pentadbir Tanah hendaklah menyebabkan untuk
disampaikan kepada tuanpunya suatu notis dalam Borang 7G menghendakinya
membayar jumlah tersebut dalam masa yang ditentukan dan jika mana-mana jumlah
tersebut tidak dibayar dalam masa tersebut kelulusan Pihak Berkuasa Negeri akan
luput selepas itu.
124A. Permohonan secara serentak untuk pecah-sempadan dan di bawah
seksyen 124 (1) berkenaan dengan
bahagian-bahagian pecah-sempadan yang dicadangkan.
(1)
Tuanpunya bagi mana-mana tanah
yang diberi milik boleh memohon kepada Pihak Berkuasa Negeri untuk meluluskan
pecahsempadan tanah dan pada masa yang sama membuat permohonan di bawah
subseksyen (1) seksyen 124 berkenaan dengan
petak-petak pecah-sempadan yang dicadangkan itu.
(
l.A) Jika sekiranya permohonan
berkait dengan tanah estet-
(a)
Pentadbir
Tanah hendaklah merujuk permohonan itu kepada Lembaga Tanah Estet yang
ditubuhkan di bawah seksyen 214a bagi tujuan sokongan;
dan
(b)
Setiausaha Lembaga Tanah Estet
hendaklah menyampaikan sokongan-sokongan lembaga secepat mungkin yang boleh
kepada Pentadbir Tanah.
(2)
Sesuatu permohonan di bawah subseksyen
(1) seksyen 124 berkenaan dengan
petak-petak pecah-sempadan yang dicadangkan itu hendaklah dalam Borang 7D, dan
akan dilayan dan diuruskan di bawah seksyen 124
sebagai suatu permohonan berasingan di bawah subseksyen (1) seksyen 124 berkenaan dengan tiap-tiap petak
pecahsempadan yang dicadangkan itu.
(3)
Kelulusan permohonan untuk
pecah-sempadan tanah dan kelulusan permohonan di bawah subseksyen (1) seksyen 124 berkenaan dengan petak-petak
pecah-sempadan yang dicadangkan itu hendaklah kedua-dua bersyarat atas pemohon
memenuhi berkenaan dengan semua petak pecah-sempadan, dalam tempoh tertentu sebagaimana
yang dinyatakan oleh Pihak Berkuasa Negeri, semua syarat yang akan dikenakan di
bawah subseksyen (5) seksyen 124 berkenaan
dengan tiap-tiap petak pecah-sempadan yang dicadangkan itu.
(4)
Bagi maksud permohonan untuk
pecah-sempadan di bawah subseksyen (1), permohonan akan dianggap seolah-olah ia
adalah suatu permohonan di bawah seksyen 135
dan peruntukan-peruntukan seksyen 136, 137, 138
dan 139 hendaklah terpakai setakat mana
peruntukan-peruntukan itu tidak berlawanan dengan peruntukan-peruntukan seksyen
ini, dan dalam menimbangkan permohonan tersebut Pihak Berkuasa Negeri hendaklah
mempunyai dan boleh menjalankan semua kuasa Pengarah Negeri atau Pentadbir
Tanah, mengikut mana-mana yang berkenaan, atau boleh mengarahkan Pengarah
Negeri atau Pentadbir Tanah, mengikut mana-mana yang berkenaan, untuk
menjalankan semua atau sebahagian kuasa-kuasa itu.
SENARAI SEMAK PERMOHONAN UNTUK PEMBANGUNAN (OSC)
(PENYERAHAN DAN PEMILIKAN SEMULA SEKSYEN 204D KTN)
|
|
Dokumen
|
|
6 salinan Borang 12D (diambil di Pejabat
Tanah)
|
|
2 salinan Salinan Kad Pengenalan
|
|
2 salinan Surat Persetujuan dari pemilik yang
berkepentingan atas tanah
|
|
2 salinan Dokumen Daftar Tubuh Syarikat (MAA- jika
pemohon dari syarikat)
|
|
2 salinan Borang 24 dan Borang 49
|
|
2 salinan Borang A dan Borang B (diambil
di Pejabat Tanah)
|
|
2 salinan Surat kuasa wakil (Power Of Attorney)
– S157A(2) dan S157B KTN – yang telah didaftarkan di Mahkamah
Tinggi
|
|
2 salinan Sijil Carian Rasmi
|
|
2 salinan Salinan Hakmilik
|
|
Hakmilik Asal Tanah (Geran
Tanah Asal)
|
|
2 salinan Resit Cukai Tanah Tahun Semasa
|
|
1 keping Disket (disket
kosong untuk kegunaan Pejabat Tanah)
|
|
2 set salinan Gambar – Gambar keadaan semasa Tanah
Terlibat
|
|
2 set salinan Gambar – Gambar keadaan semasa Tanah
Sekitar
|
|
2 set salinan surat-surat ulasan daripada Agensi
Teknikal
|
SENARAI SEMAK PERMOHONAN
UNTUK PEMBANGUNAN (OSC)
(TUKAR SYARAT DAN PECAH SEMPADAN SEKSYEN 124A KTN)
6 salinan Borang 7D (diambil di Pejabat
Tanah)
|
||||
2 salinan Salinan Kad engenalan
|
||||
2 salinan Surat Persetujuan dari pemilik yang
berkepentingan atas tanah
|
||||
2 salinan Dokumen Daftar Tubuh Syarikat (MAA- jika
pemohon dari syarikat)
|
||||
2 salinan Borang 24 dan Borang 49
|
||||
2 salinan Borang A dan Borang B (diambil
di Pejabat Tanah)
|
||||
2 salinan Surat kuasa wakil (Power Of Attorney)
– S157A(2) dan S157B KTN – yang telah didaftarkan di Mahkamah
Tinggi
|
||||
2 salinan Sijil Carian Rasmi
|
||||
2 salinan Salinan Hakmilik
|
||||
Hakmilik Asal Tanah (Geran
Tanah Asal)
|
||||
2 salinan Resit Cukai Tanah Tahun Semasa
|
||||
1 keping Disket (disket
kosong untuk kegunaan Pejabat Tanah)
|
||||
2 set salinan Gambar – Gambar keadaan semasa Tanah
Terlibat
|
||||
2 set salinan Gambar – Gambar keadaan semasa Tanah
Sekitar
|
||||
2 set salinan surat-surat ulasan daripada Agensi
Teknikal
|
||||
Pelan
|
||||
2.1
|
5
salinan Pelan Pra-Perhitungan (Pre-Computation Plan) – S137(1)(b)KTN (untuk permohonan Pembangunan
Tanah yang tidak serentak dengan Permohonan Kebenaran Merancang)
|
|||
2.2
|
5
salinan Pelan Susunatur yang telah diperakui oleh Majlis Daerah
|
|||
Kerian (untuk
permohonan Pembangunan Tanah yang tidak serentak dengan
|
||||
Permohonan
Kebenaran Merancang)
|
||||
3.
|
Bayaran
Proses Permohonan
|
|||
3.1
|
Resit bayaran seperti yang ditetapkan dalam
Kaedah-Kaedah Tanah Negeri (Seksyen
137(1)(a) – RM50/lot) bayaran di Pejabat
Tanah Daerah
No. Resit _________________ Tarikh:
_________________
|
|||
No comments:
Post a Comment