PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
BAHAGIAN VI - PERHUBUNGAN ANTARA PERSEKUTUAN DENGAN NEGERI-NEGERI
Bab 4 - Tanah
BAHAGIAN VI - PERHUBUNGAN ANTARA PERSEKUTUAN DENGAN NEGERI-NEGERI
Bab 4 - Tanah
Perkara 84. (Pengembalian kepada Negeri tanah yang dipegang bagi maksud persekutuan -- Dimansuhkan).
(Dimansuhkan).
_______________________________
CATATAN
Per. 84:
_______________________________
CATATAN
Per. 84:
1. Perkara ini yang berbunyi
seperti yang berikut dimansuhkan oleh Akta A704, seksyen 4, berkuat kuasa dari
10-6-1988:
"84. (1) Jika apa-apa
kepentingan mengenai tanah di sesuatu Negeri yang terletak hak pada Persekutuan
atau sesuatu pihak berkuasa awam bagi maksud persekutuan tidak lagi dikehendaki
bagi maksud persekutuan, maka kepentingan itu hendaklah kembali kepada Negeri
itu jika Kerajaan Negeri bersetuju membayar kepada Persekutuan-
(a)
|
dalam hal jika tanah itu, atau suatu kepentingan mengenainya, telah
diambil oleh Kerajaan Negeri menurut Fasal (5) Perkara 83, atau telah diambil
oleh Kerajaan Negeri itu atas perbelanjaan Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu
sebelum Hari Merdeka, suatu amaun yang sama banyak dengan nilai pasaran bagi
kepentingan yang terletak hak pada Persekutuan atau pihak berkuasa awam itu;
|
|
(b)
|
dalam apa-apa hal lain, atas pilihan Kerajaan Negeri itu, sama ada-
|
|
(i)
|
suatu amaun yang sama banyak dengan nilai pasaran bagi kepentingan
itu; atau
|
|
(ii)
|
suatu amaun yang sama banyak dengan jumlah wang yang telah dibayar
(selain bayaran sebagai cukai) oleh Persekutuan, atau oleh Kerajaan
Persekutuan Tanah Melayu sebelum Hari Merdeka, berkenaan dengan pemberian
kepentingan itu, berserta nilai pasaran apa-apa pemajuan yang dilakukan
(selain atas perbelanjaan Negeri itu) terhadap tanah itu selepas pemberian
itu.
|
(2) Jika apa-apa kepentingan
mengenai tanah yang Fasal (1) terpakai baginya tidak kembali kepada Negeri itu
mengikut Fasal itu, maka Kerajaan Persekutuan atau pihak berkuasa awam itu,
mengikut mana-mana yang berkenaan, boleh menjual kepentingan itu mengikut
apa-apa terma dan syarat sebagaimana yang difikirkan patut oleh Kerajaan atau
pihak berkuasa itu.".
Perkara 85. Pemberian kepada Persekutuan tanah yang dirizabkan bagi maksud persekutuan.
(1) Jika mana-mana tanah di sesuatu Negeri dirizabkan bagi apa-apa
maksud persekutuan, maka Kerajaan Persekutuan boleh menghendaki Kerajaan
Negeri, dan kemudiannya menjadi kewajipan Kerajaan itu, untuk menyebabkan tanah
itu diberikan kepada Persekutuan untuk selama-lamanya tanpa sekatan tentang
kegunaan tanah itu, tetapi tertakluk kepada pembayaran premium yang hendaklah
ditentukan mengikut Fasal (2) dan kepada pembayaran cukai tanah yang berkenaan
pada tiap-tiap tahun.
(2) Premium yang disebut dalam Fasal (1) hendaklah sama banyak dengan nilai pasaran tanah itu ditolak--
(2) Premium yang disebut dalam Fasal (1) hendaklah sama banyak dengan nilai pasaran tanah itu ditolak--
(a) nilai
pasaran bagi apa-apa pemajuan yang dibuat (selain atas perbelanjaan Negeri)
semasa tanah itu digunakan bagi maksud persekutuan; dan
(b) amaun, jika ada, yang telah dibayar oleh Persekutuan, atau yang telah dibayar sebelum Hari Merdeka oleh Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, berkenaan dengan kos pengambilan apa-apa kepentingan mengenai tanah itu oleh Kerajaan Negeri.
(b) amaun, jika ada, yang telah dibayar oleh Persekutuan, atau yang telah dibayar sebelum Hari Merdeka oleh Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, berkenaan dengan kos pengambilan apa-apa kepentingan mengenai tanah itu oleh Kerajaan Negeri.
(3) Tanpa menjejaskan Fasal (1), jika mana-mana tanah di sesuatu Negeri
dirizabkan bagi apa-apa maksud persekutuan, maka Kerajaan Persekutuan boleh
menawarkan untuk melepaskan tanah itu kepada Negeri dengan syarat bahawa Negeri
itu membayar kepada Persekutuan nilai pasaran dan amaun yang disebut dalam
perenggan (a) dan (b) Fasal (2); dan jika Kerajaan Negeri itu
menyetujui terima tawaran itu, maka perizaban itu hendaklah terhenti.
(4) Kecuali sebagaimana yang diperuntukkan oleh Perkara ini, tanah di sesuatu Negeri yang dirizabkan bagi maksud persekutuan tidaklah terhenti daripada dirizabkan sedemikian, dan segala tanah yang dirizabkan sedemikian hendaklah dikawal dan diuruskan oleh atau bagi pihak Kerajaan Persekutuan, dan Kerajaan Persekutuan boleh memberikan apa-apa hak menduduki, mengawal atau menguruskan, atau suatu penyewaan atau pajakan, keseluruhan atau mana-mana bahagian tanah itu, kepada mana-mana orang--
(4) Kecuali sebagaimana yang diperuntukkan oleh Perkara ini, tanah di sesuatu Negeri yang dirizabkan bagi maksud persekutuan tidaklah terhenti daripada dirizabkan sedemikian, dan segala tanah yang dirizabkan sedemikian hendaklah dikawal dan diuruskan oleh atau bagi pihak Kerajaan Persekutuan, dan Kerajaan Persekutuan boleh memberikan apa-apa hak menduduki, mengawal atau menguruskan, atau suatu penyewaan atau pajakan, keseluruhan atau mana-mana bahagian tanah itu, kepada mana-mana orang--
(a) bagi orang
itu menggunakan tanah itu untuk apa-apa jangka masa bagi maksud persekutuan
yang baginya tanah itu dirizabkan, atau bagi apa-apa maksud yang berdampingan
atau bersampingan dengannya; atau
(b) jika Kerajaan Persekutuan tidak dapat kerana apa-apa sebab menggunakan tanah buat sementara bagi maksud persekutuan yang baginya tanah itu dirizabkan, bagi orang itu menggunakan tanah itu bagi apa-apa maksud selain maksud persekutuan, untuk apa-apa jangka masa dan atas apa-apa terma dan syarat yang ditentukan oleh Kerajaan Persekutuan.
(b) jika Kerajaan Persekutuan tidak dapat kerana apa-apa sebab menggunakan tanah buat sementara bagi maksud persekutuan yang baginya tanah itu dirizabkan, bagi orang itu menggunakan tanah itu bagi apa-apa maksud selain maksud persekutuan, untuk apa-apa jangka masa dan atas apa-apa terma dan syarat yang ditentukan oleh Kerajaan Persekutuan.
(5) Dalam Perkara ini sebutan mengenai tanah di sesuatu Negeri yang
dirizabkan bagi maksud persekutuan termasuklah--
(a) mana-mana
tanah yang telah dirizabkan sebelum Hari Merdeka mengikut peruntukan mana-mana
undang-undang yang ketika itu berkuat kuasa di dalam Negeri itu bagi apa-apa
maksud yang telah menjadi suatu maksud persekutuan selepas Hari Merdeka.
(b) mana-mana tanah yang dirizabkan bagi apa-apa maksud persekutuan selepas Hari Merdeka mengikut peruntukan mana-mana undang-undang yang sedang berkuat kuasa di dalam sesuatu Negeri;
(c) mana-mana tanah Negeri yang disebut dalam Fasal (4) Perkara 166 yang telah dimansuhkan; dan
(d) mana-mana tanah di sesuatu Negeri yang dirizabkan bagi maksud persekutuan menurut kuasa Fasal (7) Perkara 83.
(b) mana-mana tanah yang dirizabkan bagi apa-apa maksud persekutuan selepas Hari Merdeka mengikut peruntukan mana-mana undang-undang yang sedang berkuat kuasa di dalam sesuatu Negeri;
(c) mana-mana tanah Negeri yang disebut dalam Fasal (4) Perkara 166 yang telah dimansuhkan; dan
(d) mana-mana tanah di sesuatu Negeri yang dirizabkan bagi maksud persekutuan menurut kuasa Fasal (7) Perkara 83.
_________________________________
CATATAN
Per. 85:
1. Perkara ini yang berbunyi
seperti yang berikut digantikan oleh Akta A704, seksyen 5, berkuat kuasa dari
10-6-1988:
"85. (1) Jika mana-mana
tanah di sesuatu Negeri yang dirizabkan bagi apa-apa maksud persekutuan tidak
lagi dikehendaki bagi maksud itu, maka Kerajaan Persekutuan hendaklah
menawarkan untuk melepaskan tanah itu kepada Negeri itu dengan syarat bahawa
Negeri itu membayar kepada Persekutuan-
(a)
|
nilai pasaran bagi apa-apa pemajuan yang dilakukan (selain atas
perbelanjaan Negeri itu) semasa tanah itu digunakan bagi maksud persekutuan;
dan
|
(b)
|
amaun, jika ada, yang dibayar oleh Persekutuan, atau yang dibayar
sebelum Hari Merdeka oleh Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, berkenaan dengan
kos pengambilan apa-apa kepentingan mengenai tanah itu oleh Kerajaan Negeri
itu,
|
dan jika Kerajaan Negeri itu
menyetujui terima tawaran itu, maka perizaban itu hendaklah terhenti.
(2) Jika Kerajaan Negeri tidak menyetujui terima tawaran yang dibuat mengikut Fasal (1), maka, melainkan jika melalui persetujuan antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri itu tanah itu dirizabkan bagi suatu maksud persekutuan yang lain, Kerajaan Persekutuan boleh menghendaki Kerajaan Negeri itu, dan kemudiannya menjadi kewajipan Kerajaan Negeri itu, menyebabkan tanah itu diberikan kepada Persekutuan untuk selama-lamanya tanpa sekatan tentang kegunaan tanah itu, tetapi tertakluk kepada pembayaran suatu premium yang sama banyak dengan nilai pasaran tanah itu tetapi dikurangkan sebanyak amaun yang sepatutnya kena dibayar kepada Persekutuan di bawah Fasal (1) jika tawaran tersebut disetujui terima, dan juga tertakluk kepada pembayaran cukai tanah yang berkenaan pada tiap-tiap tahun; dan jika pemberian sedemikian dibuat kepada Persekutuan, maka Kerajaan Persekutuan boleh menjual dan memindahmilikkan atau memajakkan tanah itu mengikut apa-apa terma dan syarat yang difikirkannya patut.
(3) Kecuali sebagaimana yang diperuntukkan oleh Perkara ini, tanah di sesuatu Negeri yang dirizabkan bagi maksud persekutuan tidaklah terhenti daripada dirizabkan sedemikian, dan segala tanah yang dirizabkan sedemikian hendaklah dikawal dan diuruskan oleh atau bagi pihak Kerajaan Persekutuan.".
(2) Jika Kerajaan Negeri tidak menyetujui terima tawaran yang dibuat mengikut Fasal (1), maka, melainkan jika melalui persetujuan antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri itu tanah itu dirizabkan bagi suatu maksud persekutuan yang lain, Kerajaan Persekutuan boleh menghendaki Kerajaan Negeri itu, dan kemudiannya menjadi kewajipan Kerajaan Negeri itu, menyebabkan tanah itu diberikan kepada Persekutuan untuk selama-lamanya tanpa sekatan tentang kegunaan tanah itu, tetapi tertakluk kepada pembayaran suatu premium yang sama banyak dengan nilai pasaran tanah itu tetapi dikurangkan sebanyak amaun yang sepatutnya kena dibayar kepada Persekutuan di bawah Fasal (1) jika tawaran tersebut disetujui terima, dan juga tertakluk kepada pembayaran cukai tanah yang berkenaan pada tiap-tiap tahun; dan jika pemberian sedemikian dibuat kepada Persekutuan, maka Kerajaan Persekutuan boleh menjual dan memindahmilikkan atau memajakkan tanah itu mengikut apa-apa terma dan syarat yang difikirkannya patut.
(3) Kecuali sebagaimana yang diperuntukkan oleh Perkara ini, tanah di sesuatu Negeri yang dirizabkan bagi maksud persekutuan tidaklah terhenti daripada dirizabkan sedemikian, dan segala tanah yang dirizabkan sedemikian hendaklah dikawal dan diuruskan oleh atau bagi pihak Kerajaan Persekutuan.".
Perkara 86. Pelupusan tanah yang terletak hak pada Persekutuan.
(1) Jika apa-apa kepentingan mengenai tanah terletak hak pada
Persekutuan, atau pada sesuatu pihak berkuasa awam, bagi apa-apa maksud, maka
Persekutuan atau pihak berkuasa awam itu boleh melupuskan kepentingan itu atau
apa-apa kepentingan yang lebih kecil mengenai tanah itu kepada mana-mana orang
yang didapatinya layak.
(2) Jika apa-apa kepentingan mengenai tanah di sesuatu Negeri dilupuskan oleh atau kepada Persekutuan atau mana-mana pihak berkuasa awam menurut Perkara ini atau Perkara 85, maka menjadi kewajipan Kerajaan Negeri itu untuk mendaftarkan pelupusan itu dengan sewajarnya.
__________________________________
CATATAN
Per. 86:
(2) Jika apa-apa kepentingan mengenai tanah di sesuatu Negeri dilupuskan oleh atau kepada Persekutuan atau mana-mana pihak berkuasa awam menurut Perkara ini atau Perkara 85, maka menjadi kewajipan Kerajaan Negeri itu untuk mendaftarkan pelupusan itu dengan sewajarnya.
__________________________________
CATATAN
Per. 86:
1. Fasal (6) Perkara
ini yang berbunyi seperti yang berikut ditambahkan oleh Akta A585, seksyen 23,
berkuat kuasa dari 14-4-1984:
"(6)
Peruntukan-peruntukan yang tersebut di atas dalam Perkara ini tidaklah terpakai
bagi apa-apa tanah atau kepentingan mengenai tanah di dalam Wilayah Persekutuan
Kuala Lumpur atau Wilayah Persekutuan Labuan bagaimana caranya sekalipun
diletak hak pada Persekutuan, dan Persekutuan boleh melupuskan tanah atau
kepentingan itu.".
2. Perkara ini digantikan oleh
Akta A704, seksyen 6, berkuat kuasa dari 10-6-1988. Perkara yang dahulu
berbunyi seperti yang berikut:
"86. (1) Jika apa-apa
kepentingan mengenai tanah adalah terletak hak pada Persekutuan, maka,
tertakluk kepada Perkara 84 dan kepada Fasal (2) Perkara ini, Persekutuan boleh
melupuskan kepentingan itu atau apa-apa kepentingan yang lebih kecil mengenai
tanah itu.
Tiap-tiap pelupusan kepentingan mengenai tanah yang sedemikian hendaklah dengan syarat bahawa tanah itu digunakan bagi suatu maksud persekutuan yang dinyatakan dalamnya, dan tiada pelupusan yang sedemikian boleh dibuat kepada seseorang selain suatu pihak berkuasa awam kecuali-
Tiap-tiap pelupusan kepentingan mengenai tanah yang sedemikian hendaklah dengan syarat bahawa tanah itu digunakan bagi suatu maksud persekutuan yang dinyatakan dalamnya, dan tiada pelupusan yang sedemikian boleh dibuat kepada seseorang selain suatu pihak berkuasa awam kecuali-
(a)
|
di bawah dan mengikut peruntukan undang-undang persekutuan: atau
|
(b)
|
melalui suatu perintah Yang di-Pertuan Agong yang dibentangkan dan
diluluskan mengikut Fasal(3):
|
Dengan syarat bahawa tiada
apa-apa jua dalam Fasal ini boleh terpakai bagi sesuatu pelupusan yang
dibenarkan oleh Perkara 84 atau Perkara 85, atau bagi sesuatu pelupusan oleh
Persekutuan kepada mana-mana orang bagi maksud melaksanakan apa-apa triti,
perjanjian atau konvensyen dengan mana-mana negara lain, atau kepada mana-mana
orang atas sifatnya sebagai wakil konsular atau wakil diplomatik mana-mana
negara lain.
(3) Suatu perintah Yang di-Pertuan Agong di bawah perenggan (b) Fasal (2) hendaklah dibentangkan di hadapan kedua-dua Majlis Parlimen dan tidaklah boleh berkuat kuasa sehingga diluluskan melalui ketetapan setiap Majlis Parlimen.
(4) Kecuali sebagaimana yang diperuntukkan oleh Perkara 84, tiada kepentingan mengenai tanah yang terletak hak pada sesuatu pihak berkuasa awam bagi maksud persekutuan, atau yang terletak hak pada mana-mana orang lain menurut sesuatu pelupusan di bawah Perkara ini, boleh dilupuskan oleh pihak berkuasa atau orang itu melainkan kepada Persekutuan.
(5) Jika apa-apa kepentingan mengenai tanah di sesuatu Negeri dilupuskan oleh atau kepada Persekutuan atau mana-mana pihak berkuasa awam menurut Perkara ini atau Perkara 84 atau 85, maka menjadi kewajipan Kerajaan Negeri itu untuk mendaftarkan pelupusan itu dengan sewajarnya.
(6) Peruntukan yang terdahulu dalam Perkara ini tidaklah terpakai bagi mana-mana tanah atau kepentingan mengenai tanah di dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur atau Wilayah Persekutuan Labuan tidak kira bagaimana jua pun tanah atau kepentingan itu terletak hak pada Persekutuan, dan Persekutuan boleh melupuskan tanah atau kepentingan yang sedemikian.".
(3) Suatu perintah Yang di-Pertuan Agong di bawah perenggan (b) Fasal (2) hendaklah dibentangkan di hadapan kedua-dua Majlis Parlimen dan tidaklah boleh berkuat kuasa sehingga diluluskan melalui ketetapan setiap Majlis Parlimen.
(4) Kecuali sebagaimana yang diperuntukkan oleh Perkara 84, tiada kepentingan mengenai tanah yang terletak hak pada sesuatu pihak berkuasa awam bagi maksud persekutuan, atau yang terletak hak pada mana-mana orang lain menurut sesuatu pelupusan di bawah Perkara ini, boleh dilupuskan oleh pihak berkuasa atau orang itu melainkan kepada Persekutuan.
(5) Jika apa-apa kepentingan mengenai tanah di sesuatu Negeri dilupuskan oleh atau kepada Persekutuan atau mana-mana pihak berkuasa awam menurut Perkara ini atau Perkara 84 atau 85, maka menjadi kewajipan Kerajaan Negeri itu untuk mendaftarkan pelupusan itu dengan sewajarnya.
(6) Peruntukan yang terdahulu dalam Perkara ini tidaklah terpakai bagi mana-mana tanah atau kepentingan mengenai tanah di dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur atau Wilayah Persekutuan Labuan tidak kira bagaimana jua pun tanah atau kepentingan itu terletak hak pada Persekutuan, dan Persekutuan boleh melupuskan tanah atau kepentingan yang sedemikian.".
Perkara 87. Pemutusan pertikaian tentang nilai tanah.
(1) Jika berbangkit apa-apa pertikaian antara Kerajaan Persekutuan
dengan sesuatu Kerajaan Negeri tentang apa-apa pembayaran yang dibuat oleh atau
kepada Persekutuan di bawah Perkara-Perkara yang disebut terdahulu dalam Bab
ini, atau tentang amaun apa-apa pembayaran itu, maka, sama ada atas permintaan
Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri itu, pertikaian itu hendaklah
dirujukkan kepada Tribunal Tanah yang dilantik mengikut Perkara ini.
(2) Tribunal Tanah hendaklah terdiri daripada--
(2) Tribunal Tanah hendaklah terdiri daripada--
(a) seorang
pengerusi yang hendaklah dilantik oleh Ketua Hakim Negara Mahkamah Persekutuan
dan yang adalah, atau pernah menjadi, atau layak menjadi, seorang hakim
Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan atau Mahkamah Tinggi, atau yang pernah
menjadi seorang hakim Mahkamah Besar sebelum Hari Malaysia;
(b) seorang anggota yang hendaklah dilantik oleh Kerajaan Persekutuan; dan
(c) seorang anggota yang hendaklah dilantik oleh Kerajaan Negeri itu.
(b) seorang anggota yang hendaklah dilantik oleh Kerajaan Persekutuan; dan
(c) seorang anggota yang hendaklah dilantik oleh Kerajaan Negeri itu.
(3) Amalan dan tatacara Tribunal Tanah hendaklah dikawal selia oleh
kaedah-kaedah mahkamah yang dirangka oleh Jawatankuasa Kaedah-Kaedah atau pihak
berkuasa lain yang berkuasa di bawah undang-undang bertulis untuk membuat
kaedah-kaedah atau aturan-aturan yang mengawal selia amalan dan tatacara
Mahkamah Persekutuan.
(4) Sesuatu rayuan terhadap keputusan Tribunal Tanah mengenai apa-apa soal undang-undang boleh dibuat kepada Mahkamah Persekutuan.
MAKLUMAT DALAM TALIAN.COM
(4) Sesuatu rayuan terhadap keputusan Tribunal Tanah mengenai apa-apa soal undang-undang boleh dibuat kepada Mahkamah Persekutuan.
MAKLUMAT DALAM TALIAN.COM
A. TAJUK KURSUS
YANG DI TAWARKAN
1. PENGENALAN KEPADA KTN
2. SISTEM PERUNDANGAN MALAYSIA
3. KUASA MENANGKAP DAN MENAHAN MENGIKUT KTN DAN CPC
4. PROSEDUR TANGKAPAN DAN PENAHANAN
5. LAPORAN POLIS DAN FIR
6. PENGURUSAN BARANG KES
7. INTIPATI KESALAHAN MENGIKUT SEKSEN 425
8. INTIPATI KESAHAN MENGIKUT SEKSEN 426
9. PERAMPASAN DAN LUCUT HAK BARANG KES
10. KUASA MENYIASAT DAN KTN DAN CPC
11. KAEDAH MERAKAM PERCAKAPAN
12. MENGURUSKAN OKT DARI AWAL HINGGA AKHIR
13. PENYEDIAN KERTAS SIASATAN
14. PENYEDIAAN FAKTA KES DAN PERTUDUHAN
15.RUJUKAN KES KEPADA TPR
16. PENDAFTARAN KES DAN BORANG-BORANG MAHKAMAH
17. AKTA KETERANGAN
18. TUGAS DAN PERANAN PEGAWAI PENDAKWA
19. TEKNIK BERHUJAH
20. PENGHUKUMAN.
21. OPERASI MEMUSNAH DAN PELAN KONTIGENSI.
22. PENCEROBOHAN TANAH MILIK DAN MENYELESAIANNYA
23. BONOS - PECEROBOHAN TANAH MILIK DAN PENYELESAIAN
PELAN A, PELAN B, PELAN C, PELAN D, PELAN
E, PELAN F.
AFFIDAVIT DAN KES –KES DULUAN MAHKAMAH
A.
SASARAN PESERTA
1.
PENOLONG PEGAWAI TANAH
2.
PENOLONG PENTADBIR
TANAH
3.
KETUA PENOLONG
PENTADBIR TANAH
4.
PENTADBIR TANAH
5.
PEGAWAI PENYIASAT SPRM
6.
PEGAWAI PENYIASAT PDRM
7.
PELAJAR UNIVERSITI
YANG BERKAITAN
8.
PERUNDING HARTA TANAH
9.
LAIN-LAIN PEGAWAI YANG
DILANTIK DI BAWAH S. 12 KTN
10. LAIN-LAIN YANG BERMINAT DAN PEMILIH TANAH YANG BERMASALAH.
B. JANGKA MASA – HUJUNG MINGGU SABTU DAN
AHAD/RUNDINGAN
C. TEMPAT – TAIPING ATAU DITENTUKAN PEMOHON
D. BAYARAN 1 HARI RM 1000.00.
No comments:
Post a Comment