Sunday, 1 July 2012

Kuasa-kuasa Negeri dan Pegawai Negeri


Pihak Berkuasa Negeri bolehlah melalui pemberitahuan dalam Warta -
(a)                membahagikan kawasan Negeri kepada daerah-daerah;
(b)               membahagikan mana-mana daerah kepada daerah-daerah kecil;
(c)                membahagikan mana-mana daerah atau daerah kecil kepada mukim-mukim;
(ca)      mengubah atau meminda sempadan mana-mana daerah, daerah kecil, mukim, bandar atau pekan;
(d)               selepas pengukuran atau penentuannya oleh atau bagi pihak Pengarah Ukur dan Pemetaan, menetapkan mana-mana kawasan Negeri sebagai bandar atau pekan.
12.                  Pengarah Negeri dan lain-lain Pegawai Negeri.
(1)               Pihak Berkuasa Negeri bolehlah melantik untuk Negeri itu –
(a)                seorang Pengarah Tanah dan Galian bagi Negeri, seorang Pendaftar Hakmilik dan seorang Pengarah Ukur dan Peme­taan;
(b)               seberapa Timbalan Pengarah Tanah dan Galian, Penolong Pengarah Tanah dan Galian, Timbalan Pendaftar Hakmilik, Timbalan Pengarah Ukur dan Pemetaan, Pentadbir Daerah Tanah, Penolong Pentadbir Daerah Hasil Tanah, Pegawai­-pegawai Ukur, Pegawai-pegawai Penempatan dan lain-lain pegawai yang Pihak Berkuasa Negeri memikirkan perlu bagi maksud-maksud Akta ini.
(2)               Pihak Berkuasa Negeri bolehlah menentukan daerah-daerah, daerah-daerah kecil dan lain-lain kawasan di mana mana-mana pegawai yang disebutkan dalam perenggan (b) subseksyen (1) boleh menjalankan kuasa dan melaksanakan kewajipan yang diberi atau dikenakan ke atas mereka oleh atau di bawah Akta ini.
(3)               Pengarah Negeri hendaklah­ --
(a)                bertanggungjawab kepada Pihak Berkuasa Negeri ter­hadap pentadbiran yang sempurna mengenai peruntukan-peruntukan Akta ini di dalam Negeri itu;
(b)               bertindak selaras dengan apa-apa arahan yang diberi kepadanya oleh Pihak Berkuasa Negeri;
(c)                mempunyai segala kuasa yang diberi kepada Pendaftar dan Pentadbir Tanah oleh atau di bawah Akta ini;
(d)               tertakluk kepada arahan Pihak Berkuasa Negeri, menjalan­kan kawalan umum dan pengawasan ke atas Pendaftar, dan ke atas semua pegawai (selain daripada Timbalan Pengarah Ukur dan Pemetaan dan lain-lain Pegawai Ukur) yang disebutkan dalam perenggan (b) subseksyen (1).
(4)               Pengarah Negeri, Pendaftar dan tiap-tiap Pentadbir Tanah hendaklah masing-masing mempunyai satu meterai jawatan, dan tiap-tiap instrumen yang berupa mempunyai apa-apa meterai demikian, dan telah ditandatangani oleh atau bagi pihak pegawai yang dipersoalkan hendaklah, melainkan dibuktikan sebaliknya, ­dinyatakan sebagai telah dimeterai dan ditandatangani olehnya atau  arahannya.
(5)               Tertakluk kepada peruntukan-peruntukan subseksyen (2), dalam tiap-tiap daerah di mana terdapat seorang atau lebih Peno­long Pentadbir Tanah di samping seorang Pentadbir Tanah, tiap-tiap Penolong Pentadbir Tanah hendaklah menjalankan kuasa dan melaksanakan kewajipan yang diberi atau dikenakan ke atasnya oleh atau di bawah Akta ini selaras dengan arahan Pentadbir Tanah itu.
13.                  Perwakilan kuasa Pihak Berkuasa Negeri kepada Pengarah Negeri, dll.
(1)               Pihak Berkuasa Negeri bolehlah melalui pemberitahuan dalam Warta mewakilkan kepada Pengarah Negeri, atau Pendaftar, atau mana-mana Pentadbir Tanah atau lain-lain pegawai yang dilantik di bawah subseksyen (1) seksyen 12, supaya menjalankan atau melaksanakan (tertakluk kepada apa-apa syarat dan sekatan yang ditetapkan dalam pemberitahuan itu) apa-apa kuasa atau kewajipan yang diberi atau dikenakan kepada Pihak Berkuasa Negeri oleh atau di bawah Akta ini:
Dengan syarat bahawa­
(i)                 seksyen ini tidaklah terpakai kepada apa-apa kuasa Pihak Berkuasa Negeri di bawah Akta ini untuk membuat kaedah-­kaedah;
(ii)               seksyen ini tidaklah terpakai kepada mana-mana kuasa Pihak Berkuasa Negeri di bawah Akta ini untuk melupus­kan mana-mana tanah­
(a)                dalam lingkungan lima puluh meter tebing mana-mana sungai sebagaimana yang akan diisytiharkan oleh  Pihak Berkuasa Negeri melalui pemberitahuan dalam Warta;
(b)               dalam lingkungan lima puluh meter pinggir mana-mana tasik atau mata air sebagaimana yang akan diisytihar­kan oleh Pihak Berkuasa Negeri melalui pemberitahuan dalam Warta, dengan pinggir mana-mana tasik atau mata air tersebut disempadankan dalamnya; dan
(c)                dalam lingkungan lima puluh meter mana-mana garisan pantai.
(iii)             pemberian suatu pemberitahuan di bawah seksyen ini mengenai apa-apa kuasa atau kewajipan tidaklah meng­halang Pihak Berkuasa Negeri dari menjalankan kuasa itu atau melaksanakan kewajipan itu dengan sendirinya dalam apa-apa kes di mana ia didapati oleh Pihak Berkuasa Negeri adalah suai-manfaat untuk berbuat demikian.
(2)               Bagi maksud perenggan (ii) proviso kepada subseksyen (1), "sungai" termasuk sebuah reservoir air berikutan dari mengempang sebuah sungai.
14.                  Kuasa Pihak Berkuasa Negeri untuk membuat kaedah-kaedah.
(1)               Tertakluk kepada subseksyen (2), Pihak Berkuasa Negeri bolehlah membuat kaedah-kaedah amnya untuk menjalankan objek dan maksud Akta ini di dalam Negeri itu, dan khasnya, tetapi tanpa menyentuh keluasan makna peruntukan terdahulu, bolehlah dengan kaedah sedemikian, membuat peruntukan mengenai­
(a)                cara sebagaimana permohonan untuk tanah Kerajaan hendak dibuat;
(aa)      pengecualian mana-mana pelupusan tanah, atau apa-apa        urusniaga atau lain-lain tindakan mengenai tanah berimilik atau apa-apa kepentingan ke atas tanah daripada kehendak dalam subseksyen (1) seksyen 433B atau subseksyen (1) seksyen 433E, mengikut mana-mana yang berkenaan;
(ab)      pengecualian mana-mana bukan warganegara atau syarikat asing atau kumpulan bukan warganegara atau syarikat asing daripada Bahagian Tiga Puluh Tiga (A) dan keadaan di mana pengecualian boleh diberi;
(b)               pengeluaran, di bawah Bab (2) dan (3) masing-masing dari Bahagian Empat, lesen pendudukan dan permit. sementara untuk mengeluarkan dan mengambil bahan, dan pengeluaran permit bagi maksud seksyen 427 untuk kawasan peragutan binatang;
(c)                pengawalan dan pengurusan tanah rizab, dan pemajakannya di bawah seksyen 63;
(d)               penjualan secara lelong tanah yang dikehendaki oleh atau di bawah Akta ini untuk dijual sedemikian;
(e)                kadar (yang merupakan kadar sehektar atau lain-lain unit kawasan yang lebih kecil yang mana sewa dan premium (jika ada) hendak dikenakan berkenaan dengan pemberimilikan di bawah Akta ini mengenai tanah dari mana-mana kelas atau jenis adalah, tertakluk kepada peruntukan-peruntukan Akta ini, dihitung;
(f)                pembayaran yang hendak dibuat di bawah, dan lain-lain bayaran sampingan mengenai lesen dan permit yang di keluarkan di bawah Akta ini;
(g)                fee atau levi yang hendak dibayar berkaitan dengan apa-apa perkara yang berbangkit di bawah Akta ini;          
(ga)      pengurangan secara keseluruhan atau sebahagian ke atas apa-apa levi yang hendak dibayar di bawah perenggan (g) atau pengecualian mana-mana bukan warganegara atau syarikat asing daripada pembayaran levi tersebut atau sebahagian daripadanya;
(h)               skala kos yang hendak dibayar berhubung dengan siasatan di bawah Akta ini;
(i)                 tempat di mana, dan pegawai kepada siapa, apa-apa item hasil tanah itu hendak dibayar;
(j)                 pemungutan, pengurangan, perebatan, pembayaran secara ansuran atau penangguhan bayaran apa-apa item hasil tanah;
(ja)       kesalahan-kesalahan yang boleh dikompaunkan dan kaedah dan prosedur bagi mengkompaun kesalahan-kesalahan ter­sebut;
(k)               kuasa dan kewajipan mana-mana pegawai yang dilantik di bawah subseksyen (1) seksyen 12; dan
(l)                 setakat mana ia tidak termasuk di dalam mana-mana perenggan yang terdahulu, semua perkara prosedural dan perkara-perkara lain yang dikehendaki atau dibenarkan di­tetapkan oleh Akta ini, atau yang perlu atau mudah untuk ditetapkan bagi menjalankan atau memberi kesan kepada peruntukan-peruntukan Akta ini.
(lA)      Walau apa pun yang terkandung dalam perenggan (aa), (ab), (g) dan (ga) subseksyen (1), Pihak Berkuasa Negeri tidak boleh membuat apa-apa kaedah di bawah perenggan (aa), atau (ab), atau di bawah perenggan (g) mengenai apa-apa levi yang hendak dibayar di bawah Akta ini, atau di bawah perenggan (ga), kecuali selaras dengan arahan yang diberi oleh Majlis Tanah Negara.
(2)               Tiada apa jua dalam subseksyen (1) akan memberi kuasa kepada Pihak Berkuasa Negeri untuk membuat kaedah-kaedah mengenai amalan atau prosedur Jabatan Ukur dan Pemetaan, atau kuasa atau kewajipan Pegawai Ukur, atau mengenai apa-apa perkara berkenaan dengan pembayaran berkaitan dengan pengukuran yang dijalankan oleh Jabatan Ukur dan Pemetaan selain dari pemungutan bayaran-bayaran tersebut.
15.              Kuasa am Pengarah Negeri, dll.
(1)               Pengarah Negeri, Pendaftar, dan mana-mana Pentadbir Tanah, bolehlah bagi tujuan Akta ini (dan tanpa menjejaskan penggunaan apa-apa kuasa yang diberi kepadanya oleh mana-mana undang-­undang bertulis lain)­
(i)                 pada segala masa yang munasabah mempunyai akses kebebasan kepada, dan memasuki, mana-mana tanah dalam Negeri itu;
(ii)               menjalankan siasatan selaras dengan peruntukan-peruntukan Bab 4;
(iii)             mengurus sumpah dan akuan, memeriksa mana-mana saksi yang telah bersumpah atau yang membuat pengakuan, menyaman mana-mana orang ke hadapannya, mengambil dan merekodkan keterangan mana-mana orang sedemikian dan menghukum dibayar kos kepada mana-mana orang yang hadir dan memberi keterangan di hadapannya;
(iv)             dengan kelulusan Setiausaha Negeri, memeriksa dan meng­ambil salinan-salinan apa-apa dokumen yang boleh didapati di mana-mana pejabat awam dalam Negeri itu;
(v)               dengan suatu notis dalam Borang 2B menghendaki mana­-mana orang atau badan­ --
(i)                 mengemukakan untuk pemeriksaan apa-apa dokumen hakmilik, atau lain-lain dokumen yang berkait dengan tanah, dalam milikan atau kawalannya;
(ii)               memberi kepadanya apa-apa maklumat yang orang atau badan itu mempunyai mengenai lokasi mana-mana dokumen sedemikian, dan mengambil salinan-salinan, atau cabutan-cabutan dari, mana-mana dokumen sede­mikian; atau
(iii)             mengemukakan dokumen hakmilik keluaran bagi tujuan penyeragaman syarat-syarat nyata dan sekatan-sekatan kepentingan di bawah seksyen 318A:        ,
Dengan syarat bahawa tiada seseorang atau badan boleh dipaksa menurut kuasa perenggan ini untuk mengemukakan apa-apa dokumen yang ia tidak boleh dipaksa mengemukakan dalam pembicaraan suatu guaman;
(vi)             menghendaki apa-apa permohonan yang dibuat kepadanya menurut peruntukan-peruntukan Akta ini disokong oleh apa-apa afidavit atau akuan berkanun yang difikirkannya perlu atau patut;
(vii)           menjalankan semua kuasa lain yang diberi kepadanya oleh Akta ini, dan segala kuasa tambahan atau bersampingan dengannya sepertimana yang perlu dengan munasabahnya untuk menjalankan maksud-maksud Akta ini.
(2)               Pengarah Ukur dan Pemetaan, Timbalan Pengarah Ukur dan Pemetaan dan mana-mana Pegawai Ukur lain bolehlah, bagi maksud­-maksud Akta ini (dan tanpa menjejaskan penggunaan mana-mana kuasa yang diberi kepadanya oleh mana-mana undang-undang ber­tulis lain), menjalankan mana-mana kuasa yang disebutkan dalam perenggan (a), (e) dan (g) subseksyen (1).
Mana-mana pegawai lain yang dilantik di bawah subseksyen (1) seksyen 12 dan diberi kuasa oleh Pengarah Negeri sama ada secara am atau khasnya bagi tujuan tersebut bolehlah, bagi maksud-maksud Akta ini, menjalankan apa-apa kuasa yang disebut dalam perenggan (a) hingga (f) subseksyen (1) seperti yang ditetapkan dalam pemberian kuasa itu.



16.                  Tindakan oleh dan terhadap Pihak Berkuasa Negeri.
(1)               Pengarah Negeri bolehlah, bagi pihak Pihak Berkuasa Negeri, memula, mendakwa dan menjalankan apa-apa tindakan, guaman atau lain-lain prosiding atas nama jawatannya mengenai
(a)                tanah Kerajaan;
(b)               apa-apa kontrak yang berkenaan dengan tanah di mana Pihak Berkuasa Negeri menjadi sesuatu pihak;
(c)                apa-apa pencerobohan, atau kesalahan-kesalahan lain yang dilakukan berkenaan dengan tanah;
(d)               mendapatkan kembali apa-apa item hasil tanah, atau apa-apa ansuran darinya; atau
(e)                mendapatkan kembali apa-apa denda, atau penguatkuasaan apa-apa penalti, di bawah Akta ini.
(2)               Apa-apa tindakan, guaman atau prosiding lain yang berkait dengan tanah di mana ia dicuba untuk ditentukan apa-apa tanggungan yang dilakukan oleh pihak Pihak Berkuasa Negeri hendaklah dibawa terhadap Pengarah Negeri atas nama jawatannya.
(3)               Dalam apa-apa tindakan, guaman atau prosiding lain kepada mana seksyen ini terpakai, Pengarah Negeri bolehlah hadir dengan sendiri, atau boleh diwakili oleh mana-mana peguambela dan peguamcara, mana-mana Peguam Persekutuan, Penasihat Undang-undang Negeri atau mana-mana Pentadbir Tanah atau pegawai lain yang dilantik di bawah subseksyen (1) seksyen 12.
17.                  Kuasa untuk menghendaki pembuangan, dll., pokok-pokok.
Pentadbir Tanah bolehlah menghendaki tuanpunya mana-mana tanah berimilik, atau pemegang pajakan buat masa itu mana-mana tanah rizab yang dipajakkan oleh Pihak Berkuasa Negeri di bawah seksyen 63 atau peruntukan-peruntukan mana-mana undang-undang tanah terdahulu, setelah membuat pembayaran apa-apa pampasan sebagaimana yang dipersetujui atau ditentukan selaras dengan peruntukan-peruntukan seksyen 434, untuk memotong, menebang atau membuang apa-apa pokok di atas tanah itu:
Dengan syarat bahawa tiada pampasan hendaklah dibayar dalam kes apa-apa pokok yang berada dalam lingkungan dua puluh dua meter dari garisan tengah mana-mana jalan yang disenggarakan oleh Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri atau mana-mana pihak berkuasa awam melainkan dibuktikan bahawa pokok itu telah wujud sebelum pembinaan jalan itu:
Dengan syarat selanjutnya bahawa sekiranya tuanpunya atau pemajak gagal memotong, menebang atau membuang mana-mana pokok seperti yang dikehendaki oleh Pentadbir Tanah, maka Pen­tadbir Tanah boleh menyebabkan supaya pokok itu akan dipotong, ditebang atau dibuang dan kos bagi melakukan kerja-kerja tersebut hendaklah didapatkan kembali daripada tuanpunya atau pemajak sebagai hutang yang kena dibayar kepada Pihak Berkuasa Negeri.
18.                  Kuasa untuk menyatukan notis, perintah dan pemberitahuan.
Pengarah Negeri, Pendaftar atau mana-mana Pentadbir Tanah bolehlah, dengan apa cara yang difikirkannya wajar, menyatukan sebagai satu pemberitahuan dalam Warta, mana-mana dua atau lebih notis, perintah atau pemberitahuan yang dibuat dalam menjalankan apa-apa kuasa yang diberi kepadanya oleh atau di bawah Akta ini; dan tiap-tiap pemberitahuan yang disatukan sedemikian hendaklah disifatkan sebagai merupakan penyiaran yang sempurna dan mencukupi dalam Warta mengenai tiap-tiap notis, perintah atau pemberitahuan tersebut.

No comments:

Post a Comment