103.
Tafsiran dan skop.
(1)
Dalam
Bahagian ini
"syarat" tidaklah termasuk apa-apa sekatan
kepentingan, atau apa-apa syarat nyata atau tersirat dalam mana-mana perjanjian
kepada mana Pihak Berkuasa Negeri bukanlah satu pihak;
"syarat yang menghendaki pelaksanaan berterusan" ertinya
apa-apa syarat yang menghendaki tuanpunya
mana-mana tanah untuk membuat, atau berhenti dari membuat, apa-apa perbuatan
sepanjang tempoh bilamana tanah itu diberi milik, atau untuk sekian banyak
tempoh itu yang masih ada
(a)
selepas
tarikh bilamana syarat itu mula berkuatkuasa, atau
(b)
selepas
tamatnya mana-mana tempoh tertentu yang ditentukan dalam syarat itu, atau
(c)
selepas
be rlakunya
apa-apa tarikh atau peristiwa khusus sepertimana yang ditentukan;
"syarat tertakluk kepada satu tempoh tetap" ertinya
apa-apa syarat yang menghendaki tuanpunya mana-mana tanah untuk membuat
apa-apa perbuatan sebelum, atau berhenti dari membuat apa-apa perbuatan
sehingga, tamatnya mana-mana tempoh khusus, atau berlakunya apa-apa tarikh atau
peristiwa khusus, yang ditentukan dalam
syarat itu.
(2)
Kecuali
di mana konteksnya menghendaki sebaliknya, peruntukan-peruntukan Bahagian ini
hendaklah terpakai kepada syarat-syarat yang
timbul di bawah mana-mana undang-undang tanah
terdahulu sepertimana ia terpakai kepada syarat-syarat yang timbul di bawah Akta ini.
104.
Syarat-syarat dan sekatan-sekatan kepentingan hendaklah berlarutan dengan tanah.
Tiap-tiap syarat atau sekatan
kepentingan hendaklah berlarutan dengan tanah yang ia ada kaitan, dan hendaklah
mengikat tuanpunya tanah buat masa itu dan tiap-tiap orang atau badan yang
mempunyai atau menuntut apa-apa kepentingan
dalam tanah itu, tidak kira bagaimana ia diperolehi.
105.
Jangka masa syarat-syarat dan sekatan-sekatan kepentingan.
(1)
Tiap-tiap
syarat atau sekatan kepentingan yang dikenakan oleh atau di bawah Akta ini hendaklah,
kecuali di mana ia diperuntukkan sebaliknya oleh Akta ini atau konteksnya
menghendaki sebaliknya, mula dari tarikh pemberimilikan tanah dengan mana ia
ada kaitan.
(2)
Tiap-tiap
syarat yang menghendaki pelaksanaan berterusan dan (melainkan konteksnya menghendaki sebaliknya) tiap-tiap sekatan
kepentingan, hendaklah terus berkuatkuasa sehingga perkembalian tanah dengan
mana ia ada kaitan kepada Pihak Berkuasa Negeri; dan tiap-tiap syarat yang
tertakluk kepada satu tempoh tetap hendaklah
terus berkuatkuasa mengikut kemahuan itu.
106.
Masa hendaklah menjadi pati syarat-syarat tempoh tetap bersifat positif.
Masa hendaklah disifatkan sebagai
pati tiap-tiap syarat tertakluk kepada satu tempoh tetap dengan mana tuanpunya
mana-mana tanah dikehendaki untuk melakukan apa-apa perbuatan.
107.
Pelanjutan masa untuk mematuhi syarat-syarat tempoh tetap bersifat positif.
(1)
Dalam
kes mana-mana syarat yang kepadanya seksyen 106
terpakai Pihak Berkuasa Negeri bolehlah (sama
ada sebelum atau selepas tamatnya tempoh, atau berlakunya tarikh atau
peristiwa, yang ditentukan di dalamnya
untuk melakukan perbuatan yang dipersoalkan)
membenarkan apa-apa tempoh tambahan untuk melakukan perbuatan itu sebagaimana yang
difikirkan sesuai, dan syarat itu hendaklah
selepas itu mempunyai kuatkuasa seolah-olah ia menghendaki perbuatan itu
dilakukan dalam tempoh itu pada mulanya.
(2)
Penggunaan
berhubung dengan mana-mana syarat tentang kuasa yang diberi kepada Pihak Berkuasa Negeri
oleh subseksyen (1) tidaklah, kecuali
secara siratan perlu --
(a)
terjejas
perjalanan apa-apa syarat lain dengan mana tanah yang dipersoalkan buat masa itu tertakluk, atau
(b)
ditafsirkan
sebagai satu kemaafan apa-apa pelanggaran mana-mana syarat lain yang serupa.
(3)
Suatu
nota mengenai apa-apa pelanjutan masa yang
diberi di bawah subseksyen (1) berhubung dengan mana-mana syarat hendaklah
diendorskan di atas dokumen hakmilik daftaran kepada tanah yang disentuh oleh syarat itu.
108.
Percanggahan dengan undang-undang kecil tempatan, dll.
Jika sekiranya mana-mana tanah yang disentuh oleh mana-mana
undang-undang kecil, atau sekatan yang dikenakan
oleh, mana-mana pihak berkuasa tempatan atau pihak berkuasa perancang menjadi
tertakluk menurut kuasa Akta ini kepada mana-mana syarat yang berlawanan dengannya, maka syarat itu akan mengatasi, dan
undang-undang kecil atau sekatan itu hendaklah, setakat mana ketidakselarasan
itu, terhenti dari dipakai kepada tanah itu.
Bab 2 - Ringkasan
Syarat-syarat dan Sekatan-sekatan Kepentingan Yang Menyentuh Tanah Berimilik
TANAH YANG DIBERI MILIK DI BAWAH
AKTA INI
(1)
Seksyen
ini dipakai kepada semua tanah yang diberi milik di bawah Akta ini selain dari tanah yang
diluluskan untuk pemberimilikan sebelum
bermulanya Akta ini.
(2)
Tanah
yang kepadanya
seksyen ini terpakai hendaklah menjadi tertakluk, pada pemberimilikan, kepada
syarat-syarat dan sekatan-sekatan kepentingan berikut
(a)
apa-apa
syarat nyata dan sekatan kepentingan (jika ada) yang diendorskan pada masa itu ke atas
dokumen hakmilik itu (atau yang disebut
di dalamnya) iaitu syarat dan sekatan yang dikenakan oleh Pihak Berkuasa Negeri di bawah kuasa-kuasa yang diberi oleh seksyen 120
hingga 122; dan
(b)
syarat-syarat
yang disirat
oleh seksyen 114, oleh
seksyen 115, 116 atau 117, (selaras dengan kategori penggunaan tanah yang tanah itu tertakluk) dan, di mana boleh dipakai, oleh seksyen 118.
TANAH YANG DIBERI MILIK SEBELUM PERMULAAN
Tanah yang diberimilik sebelum permulaan Akta ini hendaklah
tertakluk sejak permulaan itu kepada syarat-syarat dan sekatansekatan
kepentingan berikut -
(a)
apa-apa
syarat nyata dan sekatan kepentingan (jika ada) sebagaimana sejurus sebelum
permulaan itu, diendorskan di atas dokumen hakmiliknya (atau, dalam kes satu
sijil hakmilik, apa yang disebut di dalamnya);
(b)
dalam
kes tanah yang kepadanya seksyen 53 terpakai,
syarat tersirat yang dinyatakan dalam
subseksyen (2) atau (3) seksyen itu, mengikut mana-mana yang berkenaan;
(c)
syarat-syarat
yang disirat oleh seksyen 114 dan, di mana boleh dipakai, 119; dan
(d)
apa-apa
syarat tersirat tambahan yang boleh dipakai kepadanya seperti yang ditunjukkan
(i)
dalam
kes tanah yang pada permulaan Akta ini adalah tanah desa, dalam Jadual Kedua, dan
(ii)
dalam
kes tanah yang pada permulaan itu adalah tanah bandar atau pekan (sama ada dipegang di
bawah hakmilik Pejabat Pendaftaran atau hakmilik Pejabat Tanah), dalam Jadual
Ketiga.
111.
Syarat-syarat, dll., yang boleh dipakai
selepas kategori penggunaan tanah dikenakan di bawah seksyen 54.
Jika sekiranya mana-mana tanah yang diberi milik
sebelum permulaan Akta ini menjadi tertakluk kepada mana-mana kategori
penggunaan tanah menurut kuasa suatu pemberitahuan di bawah seksyen
54
--
(a)
maka
ia hendaklah tertakluk kepada sekatan kepentingan yang sama (jika ada)
sepertimana yang boleh dipakai kepadanya
sejurus sebelum kategori itu dikenakan, tetapi
(b)
selaras
dengan subseksyen (3) seksyen itu, syarat-syarat yang kepadanya ia tertakluk hendaklah menjadi seperti
berikut --
(i)
apa-apa
syarat nyata (jika ada) sebagaimana Pihak Berkuasa Negeri mungkin mengarahkan
di bawah seksyen 123;
dan
(ii)
syarat-syarat
yang disirat
oleh seksyen 114, dan (mengikut kategori
penggunaan tanah yang dipersoalkan) oleh
seksyen 115, 116 atau 117.
TANAH YANG DILULUSKAN UNTUK PEMBERIMILIKAN SEBELUM PERMULAAN
112.
Syarat-syarat, dll., yang boleh dipakai pada
pemberimilikan, dan selepas pengenaan kategori penggunaan tanah menurut kuasa seksyen
56.
(1)
Seksyen
ini terpakai kepada semua tanah yang diberi milik di bawah Akta ini menurut suatu kelulusan
yang diberi oleh Pihak Berkuasa Negeri
sebelum permulaan Akta ini.
(2)
Tanah
yang kepadanya
seksyen ini terpakai hendaklah menjadi tertakluk pada pemberimilikan kepada
syarat-syarat dan sekatan-sekatan kepentingan berikut --
(a)
apa-apa
syarat nyata dan sekatan kepentingan (jika ada) yang diendorskan pada masa itu ke atas
dokumen hakmiliknya (atau, yang disebutkan
di dalamnya), iaitu syarat dan sekatan yang dikenakan oleh Pihak Berkuasa Negeri di bawah kuasa-kuasa yang diberi oleh seksyen 120;
(b)
dalam
kes tanah yang kepadanya seksyen 55 terpakai,
syarat tersirat yang dinyatakan dalam
subseksyen (2) atau (3) seksyen 53, mengikut mana-mana yang berkenaan;
(d)
apa-apa
syarat tersirat tambahan yang boleh dipakai kepadanya seperti yang ditunjukkan
(i)
dalam
kes tanah yang pada permulaan Akta 1ni adalah tanah desa, dalam Jadual Kedua, dan
(ii)
dalam
kes tanah yang pada permulaan itu adalah tanah bandar atau pekan, dalam Jadual Ketiga.
(3)
Jika
sekiranya mana-mana tanah yang kepadanya seksyen ini terpakai menjadi tertakluk
kepada suatu kategori penggunaan tanah menurut kuasa pemberitahuan di bawah seksyen
54
yang mempunyai kesan berhubung dengannya
menurut subseksyen (1) seksyen 56
--
(a)
maka
ia hendaklah terus tertakluk kepada sekatan kepentingan yang sama (jika ada)
sepertimana ia terpakai sejurus sebelum kategori itu dikenakan, tetapi
(b)
selaras
dengan subseksyen (3) seksyen 54 sepertimana yang diubahsuaikan berhubung dengan tanah sedemikian oleh subseksyen (2) seksyen 56, syarat-syarat yang kepadanya ia tertakluk hendaklah menjadi seperti berikut
(i)
apa-apa
syarat nyata (jika ada) sepertimana Pihak Berkuasa Negeri mungkin mengarahkan
di bawah seksyen 123;
dan
(ii)
syarat-syarat
yang disirat
oleh seksyen 114, oleh
seksyen 115, 116 atau 117 (mengikut kategori penggunaan tanah yang dipersoalkan) dan, di mana boleh dipakai, oleh seksyen 118.
PERUBAHAN SYARAT DAN SEKATAN
113.
Cara bagaimana perubahan boleh dilaksanakan.
Syarat dan sekatan kepentingan yang boleh dipakai
kepada mana-mana tanah berimilik hendaklah, selepas menjadi tetap oleh operasi
mana-mana peruntukan terdahulu Bab ini, menjadi tertakluk kepada semua
perubahan sedemikian yang mungkin timbul
dari
(b)
penguatkuasaan
apa-apa arahan yang diberi oleh Pihak Berkuasa Negeri di bawah subseksyen (3) seksyen 147 ketika memberi keizinan penyatuan tanah itu dengan
tanah lain.
Bab 3 - Syarat-Syarat Tersirat
Semua tanah berimilik hendaklah tertakluk
kepada syarat-syarat tersirat berikut yang
berhubungan dengan tanda sempadannya --
(a)
bahawa
tuanpunya akan mengambil semua langkah yang
wajar untuk mencegah kerosakan, kemusnahan atau
pengalihan tak sah tanda sempadan tersebut;
(b)
bahawa
tuanpuanya akan, jika mana-mana satu darinya rosak, musnah atau dialih secara
tak sah, memberi notis serta-merta mengenai fakta itu kepada Pentadbir Tanah,
atau kepada penghulu yang mempunyai bidang kuasa dalam kawasan di mana tanah itu
terletak;
(c)
bahawa
tuanpunya akan, jika dikehendaki berbuat demikian oleh Pentadbir Tanah,
membayar kos pembaikan atau kos penggantian, mengikut mana-mana yang berkenaan,
mana-mana darinya yang mungkin telah
dirosakkan, dimusnahkan atau dialihkan secara tak sah; dan
(d)
bahawa
tuanpunya akan, jika dikehendaki berbuat demikian oleh Pentadbir Tanah, atas
perbelanjaannya sendiri membersihkan mana-mana garisan sempadan di antara
mana-mana tanda sempadan tersebut.
KATEGORI: PERTANIAN
(1)
Jika
sekiranya mana-mana tanah berimilik adalah tertakluk menurut kuasa mana-mana
peruntukan Akta ini kepada kategori "pertanian", maka syarat-syarat
tersirat berikut hendaklah, tertakluk kepada subseksyen (3), terpakai kepadanya
--
(a)
bahawa
tiada apa jua bangunan boleh didirikan di atas tanah itu selain dari sebuah
bangunan atau bangunan-bangunan untuk digunakan bagi satu maksud atau lebih
seperti yang dinyatakan atau disebut dalam subseksyen (4);
(b)
bahawa
satu permulaan penanaman atas tanah secara bona fide hendaklah dibuat dalam masa dua belas
bulan dari tarikh yang relevan;
(c)
bahawa
seluruh kawasan tanah itu, selain dari mana-mana bahagian darinya
(i)
yang diduduki oleh atau berkaitan dengan sebuah bangunan
(bila-bila sahaja didirikan) digunakan untuk satu maksud atau lebih seperti yang
dinyatakan atau disebut dalam subseksyen (4), atau
(ii)
digunakan
bagi mana-mana maksud yang disebut dalam perenggan (e) subseksyen itu, atau apa-apa maksud lain yang Pihak Berkuasa Negeri mungkin membenarkan secara khas,
hendaklah
ditanam sepenuhnya dalam masa tiga tahun dari tarikh yang relevan;
(d)
bahawa
kawasan yang disebut dalam perenggan (c) hendaklah dijaga dan ditanam mengikut
kaedah-kaedah pertanian yang sempurna; dan
(e)
bahawa
kawasan tersebut hendaklah ditanam secara berterusan:
Dengan syarat bahawa syarat yang dinyatakan dalam
perenggan (e) hendaklah dianggap sebagai
dipatuhi dalam kes mana-mana kawasan selama mana-mana tempoh dalam mana kurang
dari keseluruhannya ditanam, tidak melebihi dua belas bulan.
(2)
Dalam
subseksyen (1) "tarikh yang relevan"
ertinya tarikh bilamana tanah itu menjadi tertakluk kepada kategori itu:
Dengan syarat bahawa, jika sekiranya
mana-mana tanah menjadi tertakluk kepada kategori itu ketika penyatuannya
dengan tanah lain yang sedia tertakluk sedemikian, maka tarikh bilamana satu
dokumen hakmilik daftaran kepada kawasan yang disatukan itu pertama kalinya didaftarkan hendaklah menjadi tarikh yang
relevan mengenai keseluruhan kawasan itu.
(3)
Syarat-syarat
yang dinyatakan
dalam subseksyen (1) hendaklah disirat
dalam kes mana-mana tanah setakat mana ia tidak berlawanan dengan apa-apa
syarat nyata yang kepadanya tanah itu
buat masa itu tertakluk.
(4)
Maksud-maksud
yang disebutkan
dalam perenggan (a) subseksyen (1) adalah seperti berikut--
(i)
maksud-maksud
sebuah rumah kediaman untuk tuanpunya tanah itu atau mana-mana orang lain yang mendudukinya
secara sah, atau untuk orang gaji kepada, atau mana-mana
orang yang diambil kerja untuk maksud pertanian oleh, tuanpunya atau mana-mana orang lain
sedemikian:
Dengan syarat bahawa rumah kediaman
untuk tuanpunya tanah atau mana-mana orang lain
yang mendudukinya secara sah tidak boleh
meliputi lebih daripada satu perlima keseluruhan keluasan tanah itu atau dua
hektar, mengikut mana yang lebih kurang;
(ii)
maksud-maksud
pertanian;
(iii)
maksud
untuk mencabut atau memproses bahan semulajadi dari mana-mana hasil pertanian
tanah tersebut;
(iv)
bagi
maksud menyediakan untuk pengedaran apa-apa bahan atau keluaran, atau apa-apa
lebah, ternakan atau reptilia disimpan atau dipelihara atas tanah itu, atau
keluaran ternakan atau akuakultur atas tanah tersebut;
(v)
maksud
untuk menyediakan kemudahan pendidikan, perubatan, kebersihan atau lain-lain
kemudahan kebajikan, termasuklah (setakat mana ia terutamanya diperuntukkan
untuk kegunaan oleh orang yang diambil kerja atas tanah itu)
kemudahan-kemudahan untuk membeli barang dan lain-lain komoditi;
(vi)
apa-apa
maksud yang Pihak Berkuasa Negeri mungkin menetapkan untuk maksud seksyen ini
melalui kaedahkaedah di bawah seksyen 14;
(vii)
apa-apa
maksud yang Pihak Berkuasa Negeri memikirkan sesuai untuk membenarkan dalam
keadaan-keadaan mana-mana kes tertentu;
(viii)
apa-apa
maksud sampingan kepada satu maksud yang termasuk dalam mana-mana perenggan terdahulu.
KATEGORI:BANGUNAN
(1)
Jika
sekiranya mana-mana tanah berimilik tertakluk menurut kuasa mana-mana
peruntukan Akta ini kepada kategori "bangunan", syarat-syarat
tersirat berikut hendaklah, tertakluk kepada subseksyen (3), dipakai kepadanya-
(a)
bahawa,
melainkan pada tarikh yang relevan sesebuah bangunan sedemikian telah sedia ada
di atas tanah itu, maka hendaklah dalam masa dua tahun dari tarikh itu
didirikan di atasnya sebuah bangunan sesuai untuk digunakan bagi satu maksud
atau lebih seperti yang dinyatakan atau
disebutkan dalam subseksyen (4);
(b)
bahawa
tiada apa jua bahagian tanah itu boleh digunakan untuk maksud pertanian atau
perindustrian (kecuali setakat mana pendirian atau penyelenggaraan mana-mana
bangunan untuk satu maksud atau maksud-maksud yang termasuk dalam perenggan (f)
atau (g)
subsubseksyen (4) boleh merupakan
penggunaan sedemikian);
(c)
bahawa
tiap-tiap bangunan di atasnya (bila-bila masa jua ia didirikan) hendaklah
dijaga baik;
(d)
bahawa
tiada bangunan sedemikian boleh dimusnahkan, diubah atau ditambah tanpa
keizinan secara bertulis terlebih dahulu dari pihak berkuasa yang wajar.
(2)
Dalam
subseksyen (1) "tarikh yang relevan" ertinya tarikh bilamana
mana-mana bahagian tanah itu pertama kali menjadi tertakluk kepada kategori
itu.
(3)
Syarat-syarat
yang dinyatakan dalam subseksyen (1) hendaklah disirat dalam kes mana-mana
tanah hanya setakat mana ia tidak berlawanan dengan mana-mana syarat nyata yang
kepadanya tanah itu buat masa itu tertakluk.
(4)
Maksud-maksud
yang disebutkan
dalam perenggan (a) subseksyen (1) adalah seperti berikut --
(ii)
maksud-maksud
kediaman;
(iii)
maksud-maksud
pentadbiran atau komersial, atau maksudmaksud pengangkutan penumpang;
(iv)
maksud-maksud
pameran, penjualan secara runcit, membaiki atau sebaliknya mengurusniaga
apa-apa barang atau komoditi, atau memberi apa-apa perkhidmatan;
(v)
maksud-maksud
menyediakan kemudahan-kemudahan pendidikan, perubatan, kebersihan atau
kemudahan-kemudahan kebajikan yang lain;
(vi)
maksud-maksud
hiburan, makan minuman atau permainan;
(vii)
apa-apa
maksud yang Pihak Berkuasa Negeri mungkin menetapkan bagi maksud seksyen ini melalui
kaedah-kaedah di bawah seksyen 14;
(viii)
apa-apa
maksud yang Pihak Berkuasa Negeri memikirkan sesuai untuk membenarkan dalam
keadaan-keadaan apa-apa kes tertentu;
(ix)
apa-apa
maksud yang bersampingan dengan satu maksud yang termasuk dalam mana-mana perenggan yang terdahulu.
116A. (Dimansuhkan).
KATEGORI: PERINDUSTRIAN
(1)
Jika
sekiranya mana-mana tanah berimilik tertakluk menurut kuasa mana-mana
peruntukan Akta ini kepada kategori "perindustrian", syarat-syarat
tersirat berikut hendaklah, tertakluk kepada subseksyen (2), dipakai kepadanya
--
(a)
bahawa
ia hendaklah digunakan hanya untuk maksud-maksud perindustrian, iaitu, untuk
maksud mendiri atau menyenggara kilang, bengkel, fondri, gudang, limbungan,
jeti, keretapi atau bangunan atau pemasangan lain untuk digunakan atau berkaitan
dengan satu maksud atau lebih dari maksud-maksud yang berikut
(i)
perkilangan;
(ii)
peleburan;
(iii)
pengeluaran
dan penyebaran kuasa;
(iv)
pemasangan,
pemprosesan, pensetoran, pengangkutan atau pengedaran barang, atau
komoditi-komoditi lain;
(v)
apa-apa
maksud lain sepertimana Pihak Berkuasa Negeri mungkin menetapkan bagi maksud-maksud
seksyen ini melalui kaedah-kaedah di bawah seksyen 14;
(b)
bahawa
industri itu hendaklah dimulakan operasi dalam masa tiga tahun daripada tarikh
yang relevan dari tiap-tiap bangunan atau pemasangan di atasnya (bila-bila jua
ia didirikan atau dipasang) hendaklah dijagabaik;
(c)
bahawa
tiada bangunan atau pemasangan sedemikian boleh dimusnahkan, diubah atau
ditambah tanpa keizinan secara bertulis terlebih dahulu dari pihak berkuasa yang wajar:
Dengan syarat bahawa syarat yang dinyatakan dalam
perenggan (a) tidaklah menghalang
penyenggaraan atau pendirian di atas tanah itu apa-apa bangunan yang digunakan atau yang hendak digunakan
(i)
untuk
peruntukan kemudahan-kemudahan pendidikan, perubatan, kesihatan atau kemudahan
kebajikan lain untuk tuanpunya tanah atau mana-mana orang lain yang menduduki tanah itu dengan sah atau untuk
pekerja-pekerja tuanpunya, atau mana-mana orang yang diambil bekerja untuk maksud perindustrian oleh,
tuanpunya atau mana-mana orang lain;
(ii)
untuk
apa-apa maksud yang Pihak Berkuasa Negeri memikirkan sesuai untuk
membenarkan dalam keadaan-keadaan tertentu kes itu.
(1A) Dalam subseksyen (1) "tarikh yang relevan" bermakna tarikh bilamana apa-apa bahagian tanah mula
tertakluk kepada kategori itu. (2)
Syarat-syarat yang dinyatakan dalam
subseksyen (1) hendaklah disirat dalam
kes mana-mana tanah hanya setakat mana ia tidak berlawanan dengan mana-mana
syarat nyata yang kepadanya tanah itu
buat masa itu tertakluk.
TANAH PERTANIAN YANG DIBERI MILIK DI BAWAH
HAKMILIK SEMENTARA
118.
Syarat tersirat yang menyentuh tanah
pertanian yang diberi milik di bawah
hakmilik sementara.
(1)
Jika
sekiranya mana-mana tanah yang diberi milik di bawah hakmilik sementara adalah
tertakluk --
(a)
menurut
kuasa subseksyen (2) seksyen 55, kepada syarat tersirat seperti yang dinyatakan dalam subseksyen (2) seksyen 53, atau
(b)
kepada
mana-mana syarat nyata yang menghendaki ia digunakan untuk maksud pertanian, atau
(c)
kepada
kategori "pertanian",
maka ia hendaklah, tertakluk kepada subseksyen (2), menjadi tertakluk
selama ia terus dipegang di bawah hakmilik sementara kepada suatu syarat
tersirat bahawa tiada bangunan selain dari sebuah bangunan sementara boleh
didirikan di atasnya tanpa kelulusan Pentadbir Tanah.
(2)
Syarat
yang dinyatakan
dalam subseksyen (1) hendaklah disirat
dalam kes mana-mana tanah hanya setakat mana ia tidak berlawanan dengan
mana-mana syarat nyata yang kepadanya
tanah itu buat masa itu tertakluk.
TANAH YANG DIENDORSKAN "PADI" SEBELUM PERMULAAN
119.
Syarat tersirat yang menyentuh tanah yang
diberi milik sebelum permulaan untuk penanaman
padi.
(1)
Jika
sekiranya dokumen hakmilik mana-mana tanah desa yang diberi milik sebelum bermulanya
Akta ini, iaitu tanah yang tidak lebih
dari empat hektar keluasannya, mengandungi ungkapan "padi", atau
apa-apa kesamaan atau kelainan seperti yang dinyatakan dalam Jadual Keempat, sebagai sifat penanaman atau maksud
pemberimilikannya, atau sebagai sebahagian dari sifat itu atau satu maksud
sedemikian, maka, tertakluk kepada subseksyen (2) dan (3), tanah itu hendaklah
menjadi tertakluk kepada syarat-syarat tersirat berikut --
(a)
bahawa
kawasan tanah sedemikian sepertimana, pada pendapat Pentadbir Tanah, sesuai
untuk penanaman padi hendaklah ditanami sedemikian;
(b)
bahawa
kawasan itu hendaklah disenggara dan ditanami sedemikian mengikut kaedah-kaedah
pertanian yang sempurna; dan
(c)
bahawa
kawasan itu hendaklah ditanami sedemikian dengan berterusan:
Dengan syarat bahawa syarat yang dinyatakan dalam
perenggan (c) hendaklah dianggap sebagai
dipatuhi dalam kes mana-mana kawasan sekian lama sekurang-kurangnya tiga suku darinya adalah ditanami pada segala masa, dan
apa-apa tempoh dalam mana kurang dari seluruh tanah itu ditanami sedemikian
tidak melebihi dua belas bulan.
(2)
Seksyen
ini tidak terpakai kepada mana-mana tanah yang dokumen hakmiliknya, pada
permulaan Akta ini, adalah diendorskan dengan memorial kecualian dari
peruntukan-peruntukan yang serupa dalam mana-mana undang-undang tanah terdahulu.
(3)
Syarat-syarat
yang disirat oleh seksyen ini hendaklah terhenti dari dipakai kepada mana-mana
tanah --
(a)
jika
sekiranya ungkapan yang menimbulkannya dihapuskan dari dokumen hakmilik
menurut suatu permohonan oleh tuanpunya di bawah seksyen 124;
(b)
jika
sekiranya tanah itu menjadi tertakluk kepada mana-mana kategori penggunaan
tanah.
Bab 4 - Syarat-Syarat
Nyata dan Sekatan-Sekatan Kepentingan
KUASA-KUASA AM SETELAH PEMBERIMILIKAN
120.
Pengenaan syarat-syarat nyata dan sekatan-sekatan kepentingan apabila
pemberimilikan dibuat di bawah Akta ini.
(1)
Tertakluk
kepada peruntukan-peruntukan seksyen ini, Pihak Berkuasa Negeri boleh memberi
milikan tanah di bawah Akta ini tertakluk kepada apa-apa syarat nyata dan
sekatan kepentingan yang mematuhi undang-undang sepertimana yang difikirkannya sesuai.
(2)
Syarat-syarat
dan sekatan-sekatan kepentingan yang hendak dikenakan di bawah seksyen ini dalam kes
mana-mana tanah hendaklah ditentukan oleh Pihak Berkuasa Negeri pada masa
bilamana tanah itu diluluskan untuk pemberimilikan.
(3)
Tiap-tiap
syarat atau sekatan kepentingan yang dikenakan di bawah seksyen ini hendaklah diendorskan
di atas atau disebutkan di dalam dokumen hakmilik tanah itu; dan dalam mematuhi
subseksyen ini Pihak Berkuasa Negeri hendaklah, dalam apa-apa kes di mana ia
mengenakan syarat dan sekatan kepentingan itu keduaduanya sekali,
memperbezakan antara kedua-duanya.
(4)
Tiada
apa jua syarat boleh dikenakan di bawah seksyen ini yang berlawanan dengan
mana-mana syarat tersirat yang kepadanya
tanah itu menjadi tertakluk pada pemberimilikan menurut kuasa seksyen 114.
TANAH YANG DIBERI MILIK TERTAKLUK KEPADA SUATU KATEGORI
121.
Kategori: Pertanian.
(1)
Jika
sekiranya menurut seksyen 52 mana-mana tanah diberi
milik di bawah Akta ini tertakluk kepada kategori "pertanian", maka
Pihak Berkuasa Negeri bolehlah, dalam menjalankan kuasanya di bawah seksyen 120 (dan
tanpa menjejaskan keluasan kuasa-kuasa tersebut), mengenakan apa-apa syarat
sepertimana yang difikirkannya sesuai
(a)
menghendaki
penanaman di atasnya, atau di atas mana-mana bahagian atau nisbah darinya,
suatu tanaman khusus, atau mana-mana kelas atau kategori tanaman;
(b)
melarang
penanaman di atasnya, atau di atas mana-mana bahagian atau nisbah darinya,
suatu tanaman khusus, atau apa-apa kelas atau kategori tanaman;
(c)
menetapkan
tarikh-tarikh dalam mana-mana tahun pada atau sebelum mana apa-apa kerja
pembersihan, penanaman, penyemaian, pembajaan atau penuaian, atau apa-apa
aktiviti pertanian lain, hendak dimula atau diselesaikan;
(d)
menghadkan
kawasan maksimum tanah itu yang boleh diliputi oleh rumah-rumah kediaman dan
bangunan-bangunan lain.
(2)
Dalam
seksyen ini "tanaman" termasuklah pokok-pokok yang ditanam untuk
maksud mendapatkan hasilnya.
122.
Kategori-kategori: Bangunan dan Perindustrian.
Jika sekiranya menurut seksyen
52 mana-mana tanah diberi
milik di bawah Akta ini tertakluk kepada kategori "bangunan" atau
kategori "perindustrian", maka Pihak Berkuasa Negeri bolehlah, dalam
menjalankan kuasa-kuasanya di bawah seksyen 120
(dan tanpa menjejaskan keluasan kuasa-kuasa
tersebut), mengenakan apa-apa syarat sepertimana yang difikirkannya sesuai mengenai
(a)
kawasan
atau nisbah tanah yang hendak dibina di atasnya;
(b)
jenis,
rekabentuk, tinggi dan struktur mana-mana bangunan yang hendak dibina di
atas tanah itu, dan jenis dan kualiti
bahan-bahan yang hendak digunakan dalam
pembinaannya;
(c)
tarikh-tarikh
pada atau sebelum mana apa-apa bangunan sedemikian hendak dimula atau
diselesaikan;
(d)
kegunaan
untuk mana mana-mana bangunan itu adalah terletak.
TANAH YANG MENJADI TERTAKLUK KEPADA SUATU KATEGORI SELEPAS
PEMBERIMILIKAN
123.
Pengenaan syarat-syarat nyata ke atas tanah yang menjadi
tertakluk kepada suatu kategori di bawah seksyen 54.
(1)
Pihak
Berkuasa Negeri bolehlah, dalam mana-mana pemberitahuan yang diberi di bawah seksyen
54
mengenai mana-mana kawasan, mengarahkan supaya
sejak tarikh bilamana mana-mana tanah dalam kawasan itu menurut kuasa
pemberitahuan itu menjadi tertakluk kepada mana-mana kategori penggunaan tanah yang
dinyatakan dalam arahan itu, ia menjadi
tertakluk juga kepada apa-apa syarat nyata sepertimana yang dinyatakan sedemikian, iaitu syaratsyarat yang
berhubungan dengan mana-mana dari
perkara-perkara yang disebutkan dalam seksyen 121 atau 122, mengikut mana-mana yang
berkenaan.
(2)
Pada
atau sebelum tarikh bilamana mana-mana tanah menjadi tertakluk kepada apa-apa
syarat menurut kuasa mana-mana pemberitahuan sedemikian, maka hendaklah
diendorskan di atas dokumen hakmilik tanah itu sama ada syarat-syarat itu
sendiri atau rujukan kepadanya.
(3)
Tiada
apa jua syarat boleh dikenakan menurut kuasa seksyen ini yang berlawanan dengan
mana-mana syarat tersirat yang dinyatakan
dalam seksyen 114.
PENGUBAHAN
SYARAT-SYARAT, SEKATAN-SEKATAN DAN KATEGORI-KATEGORI
124.
Kuasa Pihak Berkuasa Negeri untuk mengubah syarat-syarat,
dll., atas permohonan tuanpunya.
(1)
Tuanpunya
mana-mana tanah berimilik bolehlah memohon kepada Pihak Berkuasa Negeri di
bawah seksyen ini untuk --
(a)
pengubahan
mana-mana kategori penggunaan tanah yang tanah itu buat masa itu tertakluk atau, jika ia tidak
tertakluk sedemikian, untuk pengenaan mana-mana kategori ke atasnya;
(b)
pembatalan
apa-apa syarat nyata atau sekatan kepentingan yang diendorskan di atas, atau disebut
di dalam, dokumen hakmilik tanah itu, atau penghapusan ungkapan
"padi" dari dokumen itu, atau apa-apa ungkapan lain yang menurut kuasanya tanah itu tertakluk buat masa itu
kepada syaratsyarat tersirat yang dinyatakan
dalam seksyen 119; atau
(ba) memotong daripada dokumen hakmilik
ungkapan "getah", "kampung" atau mana-mana ungkapan lain mengenai kegunaan
tanah, dan untuk mengenakan syarat-syarat nyata yang lain mengenai kegunaan tanah;
(c)
pemindaan
apa-apa syarat nyata atau sekatan kepentingan yang diendorskan di atas, atau disebut
di dalam, dokumen hakmilik tanah itu, atau pengenaan apa-apa syarat nyata atau
sekatan kepentingan yang baru:
Dengan syarat bahawa Pihak Berkuasa
Negeri tidaklah melayan apa-apa permohonan sedemikian melainkan ia berpuas hati
mengenai setiap orang atau badan yang mempunyai kepentingan berdaftar dalam tanah itu, atau
menduduki mana-mana bahagian darinya di bawah mana-mana tenansi yang bebas daripada pendaftaran, sama ada ia telah
mengizinkannya atau keizinannya dalam keadaan-keadaan itu tidak payah diminta:
Dengan syarat selanjutnya bahawa
Pihak Berkuasa Negeri tidak akan melayan apa-apa permohonan tersebut melainkan
apa-apa sewa yang kena dibayar telah pun dibayar.
(1A) Jika sekiranya permohonan berkait dengan tanah estet
(a)
Pentadbir Tanah hendaklah merujuk permohonan itu kepada
Lembaga Tanah Estet yang ditubuhkan di bawah seksyen 214a bagi tujuan sokongan; dan
(b)
Setiausaha
Lembaga Tanah Estet hendaklah menyampaikan sokongan-sokongan lembaga secepat mungkin
yang boleh
kepada Pentadbir Tanah.
(2)
Jika
sekiranya Pihak Berkuasa Negeri meluluskan apa-apa permohonan di bawah
perenggan (a) subseksyen (1)-
(a)
ia
hendaklah mengarahkan supaya kategori penggunaan tanah yang dinyatakan dalam
permohonan itu diendorskan ke atas dokumen hakmilik tanah itu, dan kategori yang
sedia ada (jika ada) hendaklah digugurkan, dan
(b)
ia
bolehlah jika difikirkannya sesuai dipotong, mengarahkan supaya diendorskan
juga di atas dokumen hakmilik itu syarat-syarat nyata yang baru seperti yang
dinyatakan dalam arahan itu, iaitu syarat-syarat
yang berhubungan dengan mana-mana dari
perkara yang disebutkan dalam seksyen 121 atau 122, mengikut mana-mana yang
berkenaan;
dan, sejak tarikh bilamana arahan itu mula dijalankan
(i)
tanah
itu hendaklah menjadi tertakluk kepada apa-apa syarat yang diendorskan
menurutnya dan (mengikut kategori penggunaan tanah yang diendorskan sedemikian) kepada syarat-syarat yang
disirat oleh seksyen 115,
116 atau 117;
(ii)
maka
hendaklah terhenti dari terpakai kepada tanah itu semua syarat-syarat yang ia tertakluk
terdahulu kecuali syarat-syarat yang disirat
di bawah seksyen 114 dan,
di mana boleh dipakai, 118.
(3)
Jika
sekiranya Pihak Berkuasa Negeri meluluskan apa-apa permohonan di bawah
perenggan (b) subseksyen (1), ia hendaklah
mengarahkan supaya syarat, sekatan kepentingan atau ungkapan yang dipersoalkan dipotong dari dokumen hakmilik kepada
tanah itu atau, dalam kes mana-mana syarat atau sekatan yang hanya disebutkan dalam dokumen hakmilik itu, supaya
suatu nota mengenai pembatalannya diendorskan.
(3A) Jika sekiranya
Pihak Berkuasa Negeri meluluskan apa-apa permohonan di bawah perenggan (ba)
subseksyen (1), ia hendaklah mengarahkan
supaya ungkapan berkenaan dipotong, dan syarat-syarat nyata baru diendorskan ke
atas dokumen hakmilik kepada tanah.
(4)
Pihak
Berkuasa Negeri bolehlah meluluskan apa-apa permohonan di bawah perenggan (c) subseksyen (1) sama ada mengikut terma-terma dalam mana ia
dikemukakan atau dengan keizinan pemohon dan mana-mana orang atau badan lain yang keizinannya adalah dikehendaki di bawah proviso kepada subseksyen itu, tertakluk kepada apa-apa
ubahsuaian yang difikirkannya sesuai, dan
hendaklah, sama ada dalam salah satu kes, mengarahkan sebagai wajar --
(a)
pindaan
mana-mana syarat atau sekatan kepentingan yang
diendorskan di atas dokumen hakmilik kepada
tanah itu, atau
(b)
pengendorsan
di atas dokumen hakmilik tersebut suatu nota pindaan mengenai apa-apa syarat
atau sekatan yang hanya disebutkan di dalamnya, atau
(c)
pengendorsan
di atas dokumen hakmilik tersebut mengenai apa-apa syarat baru.
(5)
Apa-apa
arahan yang diberi oleh Pihak Berkuasa Negeri di bawah seksyen ini boleh dijadikan
bersyarat bagi semua atau mana-mana dari perkara-perkara berikut--
(a)
pembayaran
satu premium tambahan;
(aa) pembayaran
apa-apa caj baru yang ditetapkan;
(b)
perizapan
satu sewa barn;
(c)
pematuhan
kepada apa-apa kehendak lain yang Pihak Berkuasa Negeri memikirkan sesuai.
(6)
Tiada
apa jua syarat yang berlawanan dengan mana-mana syarat tersirat yang
tanah yang dipersoalkan buat masa itu tertakluk di bawah seksyen 114
atau 119 boleh dikenakan menurut kuasa seksyen ini, dan tiada
apa jua syarat boleh dipinda menurut kuasa seksyen ini jadi ia tidak konsisten
dengan apa-apa syarat tersirat sedemikian.
(7)
Setelah
diluluskan oleh Pihak Berkuasa Negeri di bawah seksyen ini, Pentadbir Tanah
hendaklah menandatangani suatu memorandum
dalam Borang 7C selaras dengan arahan Pihak Berkuasa Negeri dan akan mengemukakan memorandum
itu, dan di atas memorialnya yang dibuat, Pendaftar akan membuat suatu pemasukan di atas
daftar dan mengeluarkan dokumen-dokumen hakmilik kepada tanah dan akan
mencatatkan tarikh dan kuasa untuknya, dan mengesahkan memorandum itu dengan tandatangan dan meterainya.
(8)
Sewa
dan premium dalam mana-mana arahan yang dikeluarkan
oleh Pihak Berkuasa Negeri di bawah seksyen ini hendaklah kena dibayar kepada
Pihak Berkuasa Negeri pada masa ia meluluskan permohonan dan Pentadbir Tanah
hendaklah menyebabkan untuk disampaikan kepada tuanpunya suatu notis dalam
Borang 7G menghendakinya membayar jumlah
tersebut dalam masa yang ditentukan dan
jika mana-mana jumlah tersebut tidak dibayar dalam masa tersebut kelulusan
Pihak Berkuasa Negeri akan luput selepas itu.
124A. Permohonan secara serentak untuk pecah-sempadan dan di bawah
seksyen 124 (1) berkenaan
dengan bahagian-bahagian pecah-sempadan yang dicadangkan.
(1)
Tuanpunya
bagi mana-mana tanah yang diberi milik boleh memohon kepada Pihak Berkuasa
Negeri untuk meluluskan pecahsempadan tanah dan pada masa yang sama membuat permohonan di bawah subseksyen (1) seksyen 124 berkenaan dengan petak-petak pecah-sempadan yang
dicadangkan itu.
( l.A) Jika sekiranya permohonan berkait dengan tanah estet-
(a)
Pentadbir Tanah hendaklah merujuk permohonan itu kepada
Lembaga Tanah Estet yang ditubuhkan di bawah seksyen 214a bagi tujuan sokongan; dan
(b)
Setiausaha
Lembaga Tanah Estet hendaklah menyampaikan sokongan-sokongan lembaga secepat
mungkin yang boleh kepada Pentadbir Tanah.
(2)
Sesuatu
permohonan di bawah subseksyen (1) seksyen 124 berkenaan dengan petak-petak pecah-sempadan yang
dicadangkan itu hendaklah dalam Borang 7D,
dan akan dilayan dan diuruskan di bawah seksyen 124 sebagai
suatu permohonan berasingan di bawah subseksyen (1) seksyen 124 berkenaan dengan tiap-tiap petak pecahsempadan yang
dicadangkan itu.
(3)
Kelulusan
permohonan untuk pecah-sempadan tanah dan kelulusan permohonan di bawah
subseksyen (1) seksyen 124 berkenaan
dengan petak-petak pecah-sempadan yang dicadangkan
itu hendaklah kedua-dua bersyarat atas pemohon memenuhi berkenaan dengan semua
petak pecah-sempadan, dalam tempoh tertentu sebagaimana yang dinyatakan oleh Pihak Berkuasa Negeri, semua syarat yang
akan dikenakan di bawah subseksyen (5) seksyen 124 berkenaan dengan tiap-tiap petak pecah-sempadan yang
dicadangkan itu.
(4)
Bagi
maksud permohonan untuk pecah-sempadan di bawah subseksyen (1), permohonan akan
dianggap seolah-olah ia adalah suatu permohonan di bawah seksyen 135 dan
peruntukan-peruntukan seksyen 136, 137, 138 dan 139 hendaklah terpakai setakat
mana peruntukan-peruntukan itu tidak berlawanan dengan peruntukan-peruntukan
seksyen ini, dan dalam menimbangkan permohonan tersebut Pihak Berkuasa Negeri
hendaklah mempunyai dan boleh menjalankan semua kuasa Pengarah Negeri atau
Pentadbir Tanah, mengikut mana-mana yang berkenaan,
atau boleh mengarahkan Pengarah Negeri atau Pentadbir Tanah, mengikut mana-mana
yang berkenaan, untuk menjalankan semua
atau sebahagian kuasa-kuasa itu.
Saya ada satu masaalah mengenai tanah dan harap dapat bantuan dari tuan punya blog atau pun pembaca...
ReplyDeleteAruah ayah bekas pegawai kerajaan negeri Kedah ada mendapat tanah annugerah kerajaan negeri..Sekatan dlm geran ada menyebut 'tidak boleh di jual atau pindah hakmilik melainkan dgn kelulusan kerajaan negeri' ..Tidak ada tempoh sekatan...bagaimana nak tukar atau hapuskan sekatan...Aruah dah meniggal lebih setahun...harap kawan2 dpt menolong...terima kasih
en kena buat bicara pusaka untuk tanah tersebut kerana pemilik telah meninggal.
DeleteSaya ada satu situasi di mana wujudnya konflik sekatan kepentingan ***. Isunya, di dalam geran asal simpanan kami, tiada sekatan kepentingan. Namun, apabila bakal pembeli buat carian rasmi di pejabat tanah, wujud pula sekatan kepentingan di dalamnya.
ReplyDeleteSemakan kami di pejabat tanah menunjukkan bahawa salinan pendua dalam simpanan mereka ada dichop sekatan kepentingan ***.
Mengapa ini berlaku?
Mohon pencerahan pihak admin. Terima kasih.
Salam..saya juga mempunyai masalah sekatan tanah. Dalam geran dinyatakan tanah tersebut tidak boleh dijual atau pindah hakmilik melainkan dengan kelulusan kerajaan negeri dan tempoh sekatan 10 tahun. Boleh tak tempoh sekatan tersebut dikurangkan memandangkan hanya berbaki 3 tahun sahaja lagi..atau ada cara lain seperti bayaran penanti oleh pejabat tanah..terima kasih
ReplyDeleteSalam..saya juga mempunyai masalah sekatan tanah. Dalam geran dinyatakan tanah tersebut tidak boleh dijual atau pindah hakmilik melainkan dengan kelulusan kerajaan negeri dan tempoh sekatan 10 tahun. Boleh tak tempoh sekatan tersebut dikurangkan memandangkan hanya berbaki 3 tahun sahaja lagi..atau ada cara lain seperti bayaran penanti oleh pejabat tanah..terima kasih
ReplyDeleteSalam..saya juga mempunyai masalah sekatan tanah. Dalam geran dinyatakan tanah tersebut tidak boleh dijual atau pindah hakmilik melainkan dengan kelulusan kerajaan negeri dan tempoh sekatan 10 tahun. Boleh tak tempoh sekatan tersebut dikurangkan memandangkan hanya berbaki 3 tahun sahaja lagi..atau ada cara lain seperti bayaran penanti oleh pejabat tanah..terima kasih
ReplyDelete